• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ...čímž současně tobě, i všem ostatním, kteří se do dění v klubu zapojili aspoň částečně konstruktivně, za toto děkuji. (možná by se to mělo shromáždit do záhlaví a na nástěnku, ty užitečné odkazy...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: napsal jsem "chci", ne "chybí" :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: nechybi, jen jsi to nechtel cist.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: dostal jsem odkaz mj. na experimentální třídu a pročtu to, proč ne... ale spíš si myslím, že ty microlift glidery se vejdou do "ultralehkých kluzáků", resp. "ultralehkých motorových kluzáků" (a já, doufejme, se do té třídy vejdu taky, s tím co chystám...)

    (a popravdě přesně takové užitečné a relevantní odkazy jsou to, co v tomhle klubu chci... co nejvíc)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: odkazu jsi tu par uz dostal, zapatrej v historii
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kromě toho, už to tu zaznělo, současné (letošní) hardcore vize jsou někde zhruba u letadel pro 800 cestujících (tenhle týpek umí renderovat o stošest, že...)
    Is This Weird 3-Story Solar Powered Jet The Airliner Of The Future? | Popular Science
    http://www.popsci.com/weird-three-decker-solar-powered-jet-airliner-future

    já předpověděl solární dopravní letadla pro 40 cestujících (pro 100 měla být hybridní verze, která by ale podle mě zvýšila celkovou složitost a náklady natolik, že by nebyla ekonomicky výhodná). s tím, že se toho "dožijeme"...takže asi do těch 30 let (v pokročilejším věku už je člověk moc senilní na to, aby dokázal rozlišit realitu a fantazii... aspoň já budu v důchodu nejspíš dost hulit trávu a nebude to tedy objektivní).

    ... a co se týče toho, co bych měl být schopen navrhnout, tak je to ultralight pro 1 cestujícího. tzn. moje vlastní vize jsou nesrovnatelně skromnější, než ty opravdu ulítlé vize, které jsou dnes v oběhu. (mě osobně přijde, že se lidé odkloní od centralizovaných hlučných letišť směrem k něčem jinému, např.decentralizovaným VTOL řešením -než že z dnešních obřích letišť, která městům vytváří min. tolik dopravních problémů, kolik jich řeší, se bude létat třípatrovými solárními letadly, pořád využívajícími stávající rozjezdové dráhy... ale to je už holt věc vkusu...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    K vodíkové ekonomice v letectví:
    Power | Airbus, a leading aircraft manufacturer
    http://www.airbus.com/...future-by-airbus/smarter-skies/powering-future-aircraft-and-infrastructure/
    While it’s not foreseeable that fuel cells would be used for commercial aircraft propulsion...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ve skutečnosti, že zrovna "srovnávání se s Clarkem" pokládáš za "nadutost"... no, "srovnávání se"... já např. nejsem nadaný sci-fi spisovatel, který by byl kromě technické imaginace schopen sepsat i životaschopný příběh (jednou bych chtěl začít psát, ale prostě... základní gramotnost nestačí, příběhy mají i svojí sémantiku, aby byly čtivé). navíc mi ani není jasné, proč si myslíš, že se s ním srovnávám, když já žiju v éře až skoro 40 let po prvních historických prototypech solárně-elektrických letadel: nepředvídám je 20 let předem. Takže rád bych vizionář byl, ale nejsem - spíše se snažím mít přehled o tom, jaké vize jsou ve světě toho času "v oběhu", ale dost se zpožděním.

    nicméně, při vší úctě: dovolil jsem si říct, že Clarke osobně nenavrhl ani jednu raketu, schopnou dosáhnout geostacionární dráhy. Tolik k "vizionářům": vyznačují se tím, že jsou schopni pochopit základní, "středoškolskou" fyziku za nějakým možným budoucím technickým řešením (např. delta-V potřebné k dosažení oběžné rychlosti na úrovni geostacionární dráhy), ale nejsou odborníci v souvisejících oborech (např. nejsou konstruktéři raketových motorů, v případě Clarka).

    jediné o co tu jde: vize existuje, ani není tak docela čistě moje, ale je ve světě "v oběhu" mezi lidmi, který přemýšlí a nebojí se používat svojí imaginaci. možná se tahle vize ukáže jako příliš vzdálená v budoucnu, příliš nepraktická - ale každopádně si nezaslouží tak cílenou a soustředěnou nenávist, jakou vůči ní někteří projevují.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ok, tak ta chybějící 3. ze 3 "otázek" - ne, akumulace energie není vyřešená o nic lépe, než křídla s dvěstěmetrovým rozpětím.

    co se čisté elektřiny týče, tak prakticky cokoliv nad cca 250Wh/h je ve fázi laboratorních prototypů a nejčastější zádrhel je, že to zvládne nízký počet cyklů (nebo to je postavené na nějakém současném unobtainiu, např. grafénu... budoucnost obecně patří unobtainiu, což dobře věděl nejen režisér Cameron a Divadlo Járy Cimrmana, ale už třeba nacisté, snažící se nahromadit těžkou vodu jen tak pro strýčka Příhodu, aniž by pořádně věděli co a jak s ní potřebují udělat...)

    co se vodíkové ekonomiky týče, UTFG: celková účinnost je kolem 9%, takže možná budeš souhlasit, že elektřinou z pozemních FV panelů se vždy vyplatí přiživovat ledničky, mrazničky, pračky, apod., než z nich vyrábět pracně vodík, vodík je navíc obtížně skladovatelný, na celé planetě není dost platiny pro potřebné množství palivových článků (takže takto postavíš tak max. pár elektrovrtulových business cruiserů pro elitu) a spalovací motory na vodík nejsou sranda (už první Graf Zeppelin měl létat na ventilovaný vodík, prosakující z vnitřních balonetů do vnější konstrukce vzducholodi: kupodivu, ani technicky zdatní Němci tuhle vysokou technologii nezvládli, takže nejprve létali na svítiplyn, protože má cca stejnou hustotu jako vzduch - a později na diesel - při současné kondenzaci vody z výfukových plynů a její recyklaci coby balastu). a rád bych podotkl, že spoustu vysoké technologie, kterou už třeba sto let očekáváme, ale nezvládli jí ani Němci -myšleno během obou válek a období mezi nimi - docela často dodnes nemáme (nebo ne ve fázi sériové výroby - prostě si někdo někde patentoval prototyp a sedí na něm)

    ok, vodíkový spalovací motor sice máme https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_internal_combustion_engine_vehicle - ale z nějakého důvodu na něj sportovní letadla pořád nelétají. Máme i vodíková letadla na různých principech - https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen-powered_aircraft - podle mě to nikdy nebude ekonomicky životaschopné, ale ok, když tomu fandíš, tak proč si nezaložíš vlastní klub o vodíkové ekonomice, místo abys trolloval tady? určitě má svoje pro a proti, budiž ... solární letadla taky. (když nic jiného, tak létají rychleji, než ucházející horkovzdušný balón). nevidím důvod sabotovat z debatu na nějaké téma jen kvůli osobním antipatiím (což je ale přesně to, co ty i další předvádíte celá léta... a hlavně, to je nejvtipnější, nikdy neopomenete zdůraznit, že ať už se objeví argument sebelepší, tak na těch osobních antipatiích to stejně nic nezmění)

    sice můžeme předpokládat, že cena energie z elektrické zásuvky se bude limitně blížit nule (pokud tou elektřinou přestaneme svítit na debillboardy a pohánět s ní počítače vykoksovanejm kravaťáckejm manažérům v jejich klimatizovanejch kanclech a nebo po práci v posilovnách, tak určitě... toto možná zajistí Bitcoin, který ale tu elektřinu zase spolehlivě vyplýtvá jinak :-)))

    každopádně, ačkoliv můj vztah k moderní civilizaci není zrovna přátelský, tak chci využít jejích vlastních prostředků k tomu, abych před touto civilizací utekl... v čemž sem se podle mě dostal dál, než ledaskdo jiný, v rámci tohoto útěku jsem se dokonce pokusil stát islámským ekoteroristou http://teckacz.cz/archive/suntrip2015/IMG_20150712_173601.jpg (stany v pozadí jsou nejspíš uprchlíci ze Sýrii, ale to jsem v tom červenci ještě nevěděl, nebo ne najisto)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já za osobní útoky fakt budu udělovat bany. debatu o tom, kdo z nás má _větší_ duševní poruchu a v jakém směru, tu budeme muset nechat na nějakém nezúčastněném pozorovateli (ty máš podle mě min. narcistní poruchu osobnosti a ban na 3 dny)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ok, ale dovedeš si představit regulaci, v rámci které microlift glider legální (ty navíc mívají i asistovaný motorový start, protože stačí fakt malý motor, a navíc bude častěji a častěji elektrický)... ale microlift glider doplněný o solární dobíjení baterie motoru za letu ne?

    pokud vím, normou se u malých letadel pomalu stávají padákové záchranné systémy, zachraňující celé letadlo. takové věci před 20 lety nejspíš ani neexistovaly (nebo jen jako prototyp či vychytávka na objednávku). takže regulace se posouvají, co před lety mohla být vychytávka, zítra bude norma. ale ty nové materiály si přímo říkají o tom, že se objeví regulace pro ultra-ultra-lehké létání... (nanolight, apod.)

    pokud by šlo o tebe samotného, jako člověka který sám létá a v normách se vyzná: ty to vidíš jak? neustále se odvoláváš na nějakou anonymní třetí stranu, na to, že "se to tak dělá", "nějak to je"... ale to je výmluva, nikdo z nás nemá k realitě a jejím regulacím neosobní vztah... ano, věci "se nějak dělají" a nám se to buď líbí, nebo ne, nebo nám je to jedno... nebo tu regulaci sami chceme vůči někomu využít...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: no, já mluvím o dopravním letadla... samozřejmě jsem četl to, o tom komunikačním (resp. prostě všichni nejdřív asi četli o NASA Pathfinder, Helios, atd. projektu), a mě to inspirovalo k vizi stratosférického _dopravního_ letadla. To některé lidi (no, konkrétně jednoho) člověka na NYXu popudilo natolik, že se rozhodl zasvětit zbytek života (soudě dle množství trollujících příspěvků) tomu, aby mi tuhle vizi vymlátil z hlavy.

    Ale to není tak snadné... mě chybí třeba sociální (a dílem i politická, protože to je prostě haluz) intuice, ale mám trochu intuici technickou a (bohužel) i ekonomickou, a tyhle pozdější nápady jsou většinou podložené tím, že jsem už někde nějaký aspoň vzdáleně související vzoreček předtím zahlédl... (nemyslím ty, které jsem měl do
    -nácti let nejvýše... i když vícenásobně použitelné kosmické rakety přistávající na nožičkách hmm :-) ale tehdy jsem samozřejmě netušil, co to všechno bude obnášet, byla to jen _vize_, dokonce dětská, klukovská)

    celé to není o tom, že bych se vytahoval nějakou genialitou (jak je mi podsouváno) ale chci spíš motivovat jiné lidi s technickými vizemi, aby viděli, že nejsou sami, a že má cenu takto přemýšlet.

    žijeme v době, které dominuje spíše design, než technické uvažování: tzn. když to někdo dokáže vyrenderovat a pak udělat montáž ve Photoshopu, a ono to vypadá dobře, tak se automaticky bere jako dané, že je to možné... zvlášť, když to někdo doprovodí zvučným trademarkem. takže výsměch se celá léta nesl v duchu "jé, ty ani neumíš udělat 3D render toho, jak si to představuješ". přitom to by samo o sobě nebyla záruka ničeho... takže jsem zařekl, že jim ukážu, zač je toho render. a kdo tady měl blbý kecy a kdo pravdu.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ano, mozna nektere veci jsou "jednodussi" - na druhou stranu dochazi ke zprisnovani vselimoznych bezpecnostnich norem ve vsech oblastech kolem nas - ergo co pred dvaceti lety nebyl zadny problem muze byt pri stejnem postupu nerealne. A normy se zprisnuji mimojine v reakci na drivejsi problemy po analyze pricin jejich vzniku. Nemuzes si ucelove vytrhnout partikularni vec a na zaklade toho generalizovat.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Kecy, kecy, navis imho par lzi (o tom jak budou pristavat jsi iirc psal, ale nebudu se s tim hledat). Ale to podstatne: NIC z toho neni odpoved na moji otazku "Proc by nekdo proboha stavel srackoplan pro 20 lidi s rozpetim 200 metru, kdyz staci naakumulovat energii na pozemni solarni elektrarne a do normalniho letadla s mnohem lepsima parametrama ji nalejt zkoncentrovanou".

    A co se nadutosti, s jakou se srovnavas s Clarkem tyce... LOL. Ta jeho puvodni studie tady byla linkovana a kazdy muze videt, jaky je rozdil mezi ni a tim co predvadis ty.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nemám povinnost orientovat se v záplavě tvých neustále se opakujících otázek - to urcite nemas. Ale pokud neodpovidas na otazky (nemusis na vsechny, staci na vetsinu nebo ty podstatne, opakovane), tak nemas narok se vztekat, kdyz napisu ze ignorujes nepohodlny otazky. Nemuzes mit oboje 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: to,co byl před 20 lety drahý hi-tech, dnes jde postavit amatérsky, levněji - coz mimochodem je projev dalsi tvoji dusevni poruchy, totiz neschopnosti chapat rozdil mezi prvnim a druhym stupnem pridavnych jmen. Ano, veci jsou dnes jednodussi a levnejsi nez pred dvaceti lety. To ale nejak automaticky, bez dalsiho zduvodneni neznamane, ze jsou _levne_ a _jednoduche_ tak, jak tvardis.

    já osobně se těším, až začnou spolupracovat týmy Airbus Perlan 2 a SI2 - HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. No tak jo. A abych nezapomel: HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: koncept solarniho stratosferickeho nepilotovaneho letadla pro komunikaci je pomerne dost stary A NENÍ Z TVE HLAVY (to az se zacnes zase chvastat pri sirsi medializaci tim, jak jsi to rikal ze to tak bude a jakej jsi to genius a vizionar, ja o tom cetl uz pred vice nez 10 lety). nasa s tim experimentuje uz nejakou dobu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: 200m rozpětí bylo ve stratosféře - nikdy jsem netvrdil, že mám vymyšlené, jak se tohle dostane dolů do turbulentní troposféry,kde je hustota vzduchu větší. navrhoval jsem skládání/teleskopické zasouvání, ty ses tomu vysmál jako technicky nemožnému, já zatím nejsem se svými základními technickými znalostmi a (omezeným) všeobecným rozhledem schopen jednoznačně rozhodnout, jestli někdy možné bude, tak jsem začal vymýšlet VTOL.

    pořád věřím, že se pomalejších, výše letících stratosférických solárních dopravních letadel dožijeme. detaily neznám - nevím jestli 20, 40 nebo 100 lidí na palubě, nevím jestli ve 20 nebo 25 km výšky, nevím jestli 250 nebo 500 km/h, nevím jak moc to bude "hybridní", tak či onak.. Arthur C. Clarke taky měl vizi telekomunikační geostacionární družice (či spíše možná obydlené stanice, kde jsou ta zařízení obsluhována,protože automatizaci si moc představit neuměl) ale nenavrhl přesné parametry ruské rakety Proton a dalších...

    pokud vezmeme OZE bez dotací, tak trh je už sám nasměruje na místo, kde mají největší účinnost, jsou nejméně ovlivňovány počasím, apod. tímto místem je stratosféra, která má kupodivu i komerční využití - např. pro dopravu nebo telekomunikace.

    a bezemisní,decentralizovaná letecká doprava by měla na civilizaci velmi zajímavý dopad - protože bychom se pak obešli bez spousty veřejné infrastruktury, budované z veřejných peněz, tedy z našich daní. společnost, která chce omezit výběr daní, musí mít vyřešenou bezpečnou a autonomní přepravu a komunikaci, nezávislou na "man in the middle" útocích, a pokud možno ani nemít žádné negativní externality (v podstatě, jako libertariánský čtenář Roberta Henleina dobře vím, že před byrokraty uteču jen pokud to bude na jinou planetu :-) a pacifistický libertarián, který se nechce ozbrojovat, ani jinou možnost nemá..)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    já za osobní útoky fakt budu banovat
    BURAN
    BURAN --- ---
    presne tak, Misa nema povinnost se orientovat v zaplave otazek. vzdyt to je nesmysl.
    prosimvas berte v potaz, ze ten clovek neni schopen drzet nejakou linii ani u svych prispevku. :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam