• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak holt asi budu muset letět pomalej - aaaarrrrrgggghhhh. To je proste neuveritelny. Vcera jsi tady machroval, jak se dokazes poucit z argumentu a jakej ja jsem osklivak, ze kdyz mi napises nejakej dobrej argument, tak ho ignoruju a "jedeme dal". A ted tady mas ne argument, ale proste dukaz, cerny na bilym, ze tvoje "intuice", tvoje "verim ze" a tvoje "neco mi rika" je proste hromada sracek a ze kdyz se podivame na cisla skutecnyho, funkcniho letadla, tak to vychazi mnohem hur nez co hlasas (a to jde o letadlo, ktery ssebou netaha fv clanky, dost mozna ma zretelne mensi kridlo a patrne i vyrazne mensi baterky). Cerny na bilym, XChaosovy predstavy jsou naprosto mimo.

    A jaky je z toho pouceni? Jaka reflexe? Nulova. "Proste poletim pomalejc". Jak posranej Babis, "proste to zaridim". Ze idiot nechape, ze pomalejsi let znamena nejen mensi odpor, ale i mensi vztlak, ovladatelnost, bezpecnost? Nezajem. Ze postavit kridlo, ktery by na tak maly rychlosti melo tak velkej l/d, asi bude krapet problem, obzvlast pro idiota, co zvladne jen metodu pokus/omyl? Nezajem. "Proste poletim pomalejc". Ze to jasne ukazuje, ze jeho pristup tahani cisel z prdele proste nefunguje? Nezajem. "Proste poletim pomalejc".

    Proste idiot.

    pokud existují šlapací letadla, 1 kW pro vodorovný let prostě musí stači - ano, idiote, existujou, ale jednak je postavili lidi, co tomu na rozdil od tebe rozumej, druhak s sebou netahaj motor, baterky a fv a tretak to nejsou letadla pro pohodove letni turisticke poletovani po Evrope, ale specialy, ktery se rozpadnou kdyz se na ne krive podivas.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Energy required to keep a mass in the air | Physics Forums - The Fusion of Science and Community
    https://www.physicsforums.com/threads/energy-required-to-keep-a-mass-in-the-air.638518/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Elekto-motorový paragliding s ST-ELECTRO SKYJAM :: MOTOR - PARAGLIDING .cz
    http://www.motor-paragliding.cz/news/elekto-motorovy-paragliding/
    váha kompletní krosny dodávané ve standartním provedení je 31kg
    schválená a certifikovaná v Německu včetně tříkolky
    cena krosny (bez tříkolky) včetně akumulátorů je osm a půl tisíce Euro

    moc nechápu komentář: Podle propočtů pokud by jste chtěli krosnu pohánět solárním panelem je potřeba cca 200m2 :-) - z 200m2 panelů i při pesimistickém odhadu dostaneme spíš něco jako 20 kW, než jen 10 kW. ale je vidět, že to není legrace, a že bude potřeba hledat kompromisy (hlavně něco postavit výrazně menší a lehčí, než je zvykem)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Birdman event sees aviators jump off Worthing Pier | Daily Mail Online
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-3200165/Birdman-event-sees-aviators-jump-Worthing-Pier.html
    Tony Hughes soared to victory in the Condor class with a 106m flight in a glider which lasted 11.9 seconds

    výška mola je 10m. klouzavosti skoro 11:1 bylo tedy dosaženo při rychlosti kolem 10 m/s (na kterou cílím i já). otázka je, jestli je při těch 10 m/s teoreticky možná lepší klouzavost (jediný hint je pořád Archepteryx, který je ale drahý a nikdo s ním nebude skákat 10m do moře...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LiIon 24 Ah 12,5 kg vs. LiPo 40 Ah, 16 kg: pro začátek můžu ušetřit 3.5 kg, protože předchozí kalkulace je pro 2 kWh baterii.

    BTW taky tu už bylo:
    Aerotrope | Bi-Plane Hang Glider
    http://aerotrope.com/what-we-do/low-carbon-vehicles/bi-plane-hang-glider.html
    The technical challenge and objective was to produce a good gliding performance while limiting the wing span to only 9m. (A contemporary hang glider would typically have of up to 14m wing span.) The wing span was reduced in order to keep the overall weight down, since it was proposed that the pilot would balance the rigid wings on himself while being attached to a harness. The final configuration featured rigid wings with winglets joining the wing tips, and joined to an A-frame worn by the pilot. The wing frame was constructed in-house using carbon fibre spars, polystyrene foam ribs and mylar film covering. The total weight came to under 40 kg.

    něco podobného, jako chci dělat (ale bez fotovoltaiky) tedy váží téměř víc, než klasické delta-křídlo. hmm.

    (další možnost je vykašlat se na tříkolku a prostě na tom spodním/předním křídle suše ležet...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Emty weight without battery 28 kg
    Emty weight with 40 Ah (2kW / h) Battery 44 kg
    Empty weight with Icaro hang glider RX2 model 18, HPD 10kw, 40 Ah LiPo 70 kg

    měl bych šanci se vejít s FV křídlem do 26 kg? v mém posledním rozpočtu tolik váží jen ohebné FV panely, k tomu mi vyšlo min 15 kg uhlíkových trubek. takže pořád dilema, jakou cestou jít... solární závěsný kluzák by aspoň bylo něco nového, co v podstatě ještě nikdo nepředvedl... odpovídá to i tomu, že budu mít zanedbatelný rozpočet...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    už jsem postoval...
    Icaro 2000 electric trike
    http://www.icaro2000.com/Products/Trike/Trike.htm
    ... podle mě nemám šanci postavit něco zásadně odlišného (možná nepatrně lehčího, s použitím karbonových trubek)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    dostat se k něčemu takovýmhle.. a začít pro to vymýšlet aerodynamicky efektivnější křídlo, než je ten původní deltaplán....
    Icaro 2000 Electric trike
    https://www.youtube.com/watch?v=UhZKChzNjfM

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tuhle část cesty každopádně už někdo prošlapal přede mnou, a nevím, proč začínat od nuly:
    Electric Ultralight Microlight Trikes - Electric Ultralight Trike
    http://electricultralighttrike.com/photo-gallery/electric-ultralight-microlight-trikes/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: jinak že od všeho potřebuju "závislost něčeho na něčem", to souhlasím. ale zrovna u těch baterek to myslím slušně trénuju na solárním kole: FYI, Li baterky dávají až do poslední chvíle celkem slušný proud - odpojují se při poklesu napětí pod určitou mez, kdy by hrozilo poškození. napětí (resp. úroveň vybití), při kterém by dostupný proud klesal, je už pod hranicí, při které zabere podpěťová ochrana.

    to, aby motor v nízkých otáčkách pracoval efektivně, to je samozřejmě úkol pro řídící jednotku: musí poskytovat sinusové, nikoliv obdélníkové pulsy, toto se řeší opět i u těch kol.

    myslím, že na nějaké diplomky o ultralightech jsem už koukal (min. na jednu) a jestli jsou diplomky k elektrickým letadlům, bude to určitě taky zajímavé čtení.

    na modelu (něco z toho) ověřit hodlám, to je jasné. klíčové je pořád rozhodnutí, co vlastně stavět: podle mě když postavím jen hodně speciální (solární) křídlo k existující elektrické tříkolce (kterou doufám půjde během pár let koupit existující olétanou a bude jí jen stačit repasovat novými bateriemi), tak celá výzva bude o tom, aby to moje křídlo mělo stejné nebo lepší aerodynamické vlastnosti, než to, které nahradím.... (navíc se budu moc naučit lítat s tím původním křídlem, které bych k tomu koupil...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: ale chápeš, já chci mít třeba 10 nebo 15 kW motor... pro účely rozjezdu, startu, stoupání... 1.3 kW je výkon, se kterým doufám, že udržím vodorovný let. je to fakt na hranici (nebo spíš pod ní), ale bavíme se o pomalém letu těsně nad pádovou rychlostí (zase, to by u tohohle uspořádání nemělo být kritické, protože by to kdykoliv mělo mít možnost nabrat při klesání dostatečnou rychlost... nebo aspoň doufám)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: 5kW Sunseekeru II je 5X vic nez tvoje 1kW.
    pro vodorovny let za jakych podminek a v jake vysce?
    pocitas taky s tim, ze kapacita baterii je zavisla, krome teploty, take na odberu a ze cim vic z baterky budes tahat tim min z ni vytahnes?

    jinak ano, nejjednoduseji to zjistis tak ze to zkusis,
    predpokladam ze to chces kuli doletu, na to aby jsi to spocital v rozumne presnosti aby se vysledek k necemu dal pouzit budes potrebovat do vypoctu zahrnout spoustu cisel, ktera navic nejsou za vsech podminek konstantni. napr graf prubehu tah/otacky vrtule, otacky/moment vrtule, otacky/moment motoru a to za ruznych podminek, tim ziskas jen cast. dale budes potrebovat od baterek graf kapacita/proud, kapacita/teplota. tim ziskas nejakou charakteristiku celeho pohonu, jeste chybi ta cast ohledne letadla ale uz nejaka cisla ktera budes potrebovat v dalsich vypoctech budes mit a budes to potrebovat k nalezeni optimalni kombinace motor/vrtule/baterky. a pak bude vykonejsi motor pracovat v optimalnim rezimu k efektivite kdyz pojede jen na 1kW? nebude min vykonej motor ucinejsi? ktera vrtule k jakemu motoru? atd. na navrh pohonu pro el. letadlo by se dala napsat diplomka, muzes zacit tim, ze se kouknes jestli nahodou tu diplomku na tohle tema uz nekdo nenapsal. to by ti mohlo usetrit docela dost casu. Nicmene veskere tyhle vypocty muzes overit relativne levne i u mensiho modelu.

    pokud to co jsem popsal a jeste mnohem vic cisel k vypoctu nepouzijes, muzes si vysledek vycucat z prstu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: jo, to je pravda. přesto Sunseeker II lítá s pouhýma 5 kW. já nebudu tak aerodynamickej, tak počítám s něčím jako 10-15 kW pro start. ale kolik bude stačit na vodorovný let? podle mě to nezjistím, když to nezkusím. (něco spočítat jde, ale aerodynamika nekapotované zavěšené tříkolky?)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: slapaci letadla pokud vim nevezou, baterky, FV clanky, motor, vrtuli, kabely, regulator
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ok, to je dobrý argument. tak holt asi budu muset letět pomalej. nebo nevím. pokud existují šlapací letadla, 1 kW pro vodorovný let prostě musí stačit (ale ne let čehokoliv)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: HAHAHAHAHAHA. A XChaos si opet nasral do vlastniho hnizda, kdyz honem honen nalinkoval neco, co se neobtezoval porad nastudovat nebo si aspon precist:

    Electric Powered Millennium Hang Glider
    https://www.youtube.com/watch?v=RfNtu4BAilo


    Hned prvni komentare:
    jwserge 2 months ago
    How long can you fly on one charge of your Battery of 2kWh?
    It is the most important issue of the desighn.

    smorrismlbco 1 month ago
    +jwserge I haven't done a performance flight test but the estimated duration is 30 minutes at a level flight cruise speed of 30 mph. It is also good for roughly 3,000 ft of altitude gain in 6 minutes. Usually I catch a thermal within the first 500' of climb and then I shut off the motors.

    2kWh mu vydrzej 30 minut? Cili... 4kW prikon motoru? Pri level flight @ cruise? Hmmmm... kolikpak ze jsi tvrdil, ze budes poterbovat? 1.3kW? No, LOL.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pro vodorovný let - no tak v tom pripade bys mel nejak verohodne dokazat, ze to millenium s sebou zbytecne taha motor o petkrat vyssim vykonu nez kolik potrebuje na vodorovnej let.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pro vodorovný let! jistě musíš uznat, že i Millenium musí nějak odstartovat. co se mě týče, můžu mít klidně i 20 kW motor: snažím se ti už několik let vysvětlit, že debata je o tom, nakolik můžu motor stáhnout, abych nespadl...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: 10kW? Cili vic nez sedmkrat vic, nez kolik je tvuj "snizeny pozadavek"? Na to nezbyva nez ocitovat tvoji vlastni zpravu: "pořád srovnáváš nersrovnatelné." 8)))

    Takze... znovu. Kde je priklad neceho srovnatelneho?
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: tak jeste jednou: kdyz ma boxed-wing konstrukce vyrazne lepsi klouzavost, proc tedy nejsou boxed-wing i obycejne vetrone?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam