• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jo tak, ty myslíš _bezpilotní_ dosažení stratosféry :-) to je ale něco jiného. Rád bych tam někdy časem dostal pár kilo (dovolí-li to všechny možné předpisu). To je trochu něco jiného, než 400 kg + dvě osoby u SolarStratosu :-)

    Moje osobní ambice, co bych mohl dokázat postavit, se zaměřují jen na kategorii ultralightů a svými výkony ten stroj, pokud někdy vzlétne, už asi nijak zvlášt neohromí (hlavně ve své době - podobně moje levná solární kola by možná bodovala v 80tých letech, ale v téhle době už beznadějně zaostávají za světovými trendy)

    něco bezpilotních bych rád předvedl dříve (ale zase se bude hádat, že to není "moje"... a rozhodně to nebude hned na začátku do stratosféry :-)

    Tvoje definice "lži" zůstává jak vidět velmi účelová...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nikdy jsem neříkal, že bychom mohl postavit stratosférické solární letadlo. A zase ta tvoje patologicka prolhanost. Ani nemusime mluvit o tom, jestli vsechny ty maluvky cos prezentoval jsou dukaz opaku nebo ne, protoze mame tohle:

    [ XCHAOS @ Arachne Labs + Arachne Aerospace (Open source software + flight hardware) [privat] ] jsem právě stanovil poměrně realistický cíl pro případný stratosférický projekt (BTW počítám, že by to do té výšky stoupalo několik dnů... a že bych si na to vyžádal povolení od ŘLP, pochopitelně...). vidím to jako velký pokrok, protože řešit hned od začátku nějakou telekomunikační platformu (s další spotřebou energie, apod.) bylo unreal. myslím by to mohl být hezký příspěvek české tradici amatérské astonomie - mít první amatérský stratosférický astronomický dalekohled na světě....

    [ XCHAOS @ Arachne Labs + Arachne Aerospace (Open source software + flight hardware) [privat] ] Myslím jsem právě formuloval správný cíl, který mi baví: eko-friendly bezemisní, současně hi-tech, současně v dosahu amatérských možností - a současně cool geekovsky hračičkovský. a při tom všem je to kosmický výzkum (dokonce astronomický). Ve stratosféře můžeme pořídit fotky, které budou konkurovat čemukoliv, co lze srovnatelně velkým zrcadlem nafotit z území ČR

    Proboha zivyho, to fakt nevis, ze na Nyxu se vsechno archivuje? A kdyz v lednu prohlasis, ze chces stavet stratosfericky solarni letadlo a pak v dubnu tvrdis, ze jsi nikdy nic takovyho nerikal, tak je uplne trivialni te z ty lzi usvedcit?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ...a pokud bych chtěl trochu zjednodušující extrapolační demagogie:

    L-410 i SolarStratos mají jeden zajímavý podobný parametr: cca stejnou prázdnou hmotnost na jednu osobu na palubě :-) a to někde kolem 200 kg/osobu. (k podobnému číslu se dostává i Cessna Caravan)

    (Sunseeker Duo je ovšem extrém, a dosahuje jen asi 140 kg empty weight na osobu)

    Tahle disciplína není úplně "crackpot", dá se tak posuzovat design jakéhokoliv letadla:
    Aircraft empty weight vs number of passenger seats - PPRuNe Forums
    http://www.pprune.org/tech-log/552838-aircraft-empty-weight-vs-number-passenger-seats.html

    Ve skutečnosti se dostáváme i u dopravních strojů na hodnoty asi jen o 50% větší, než je tahle:
    Airbus 320 OEW 42050Kg, 180 seats = 233.6 Kg/Pax
    B757-200 APS weight 59750kg, 235 seats, 254kg/seat
    B737-800 224/Seat (!!!)

    Vybírám úmyslně nižší hodnoty - jiné typy jdou až na 300-400 kg empty weight/pasažéra - ale ty tři stroje, které jsou na tom jen nepatrně hůř, než prve uvedené stroje (bez přetlakových kabin), ukazují, že tohle číslo se v letectví nepohybuje v nějakém extrémně velkém rozpětí.

    Moje nákresy z doby cca před 4 lety byly v tomhle ohledu dost konzervativní a předpovídaly něco kolem 300 kg prázdné váhy na jednoho pasážera (vzletová hmotnost kolem 20t).

    i když samozřejmě "není letadlo jako letadlo"... tak odhad prázdné hmotnosti 150-200 kg na jednoho cestujícího pro letadlo bez přetlakové kabiny/pokročilé materiály vs. 200-300 kg s přetlakovou kabinou/konveční materiály je prostě... pravděpodobný. (minimálně se ta čísla stále znovu opakují).

    u solárně elektrického letadla je komplexita prostě jen jinde, než u proudového, to je celé.

    s ekonomikou se to pak má celkem jednoduše: pokud bude cena za jedno sedadlo tolikrát nižší, než v běžném letadle, kolik odpovídá délce letu + ještě polovina tohoto (v noci se nelétá), tak to začne v sezóně na vybraných trasách být konkurenceschopné, a někdo se o to řešení zajímat začne.

    je to až tak jednoduché, že když průměrná rychlost bude třeba 4x nižší (900 km/h/4, průměr solárního letadla přes 200 km/h) a sedadel bude 10x míň (40 místo 400), tak cena jednoho kusu solárního letadla by musela (při stejné absolutní životnosti) být třeba 80x nižší, než u 400-místného tryskáče.

    srovnáme to např. s Airbusem 350 a dostaneme se (velmi zhruba) na 4 miliony USD (cca 90 mil. Kč) za jedno 40ti místné solární letadlo (uznávám, že co ušetříme na palivu, to zaplatíme na pilotech)

    Dnes jsme tedy v bodě, kdy vývoj dvoumístného letadla bude stát zhruba 2x tolik, než by musel stát jeden kus 40ti místného stroje, aby mohl začít být konkurenceschopný (na vybraných trasách) (ale bavíme se o vývoji! cena za 1 kus v tomhle ohledu je něco jiného).

    Chci na tom všem ale ukázat, že létání je obecně velmi drahý koníček - a právě proto se tam objevují komerční příležitosti pro nová řešení. (I kdyby solární letání zabralo třeba jen 5% sezónního letního trhu charterových letů na dovolené, tak je to obrovský trh, a 8 mega USD investice do SolarStratosu je tam kapka v moři... protože kdo by si nechtěl cestou na dovolenou jen tak z hecu prohlédnout zemi ze stratosféry? pokud bude současně sedět v tichu a pohodlí... ehm, tedy ne ve skafandru... :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: hmm, možná.

    každopádně, já mám z těch nákresů už jen thumbnaily (nahrál jsem originály na nezálohovaný server a ještě mi mezitím spadla všechny disky v PC a noteboocích.. disk notebooku jsem navíc rozmlátil na cestě na druhém solárním kole :-)

    nějaké podobnosti v designu (více trupů) se objevily už u Erica Raymonda (taky to měla být výšková platforma):

    (předpokládám, že člověk, který staví a provozuje různá solární letadla prakticky 25 let, by nepustil do světa render, který je úplně mimo a neověřený nějakými simulacemi a výpočty)

    ...a teď SolarStratos (pro změnu úplně konvenční design, co do uspočádání) zase míří do té stratosféry a je doprovázen zveřejněnými technickými specifikacemi.

    prostě to nevzdávám.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    stejně.. vizuálně nejkrásnější/nejčistší byl tenhle design z roku 2012 (bohužel, tam už klouzavost byla dost mimo)
    TečkaCZ - xChaos: Chystaný článek: Komerčně životaschopné solární stratosférické dopravní letadlo
    http://teckacz.cz/-/21107

    naopak u té verze s teleskopickými křídly jsem ty hodnoty už měl docela konzervativní:
    TečkaCZ - xChaos: Telescoping Wing Solar stratospheric Biplane (as of September 2012)
    http://teckacz.cz/-/22139

    20 kg/m2 se mi tam objevuje často, odhadnovaná (požadovaná) klouzavost jsou většinou různá hausnumera, v rozsahu 20:1 po 60:1)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tohle se týká toho, co můžu postavit já - nikdy jsem neříkal, že bychom mohl postavit stratosférické solární letadlo. ale o různých mezistupních, pořád větších, než můj vlastní ultralight, který pořád plánuju, jsem napsal, že jsou "v dosahu možností garážových firem". No tak teď už se jen můžeme hádat, jestli 8 mega EUR rozpočet ještě splňuje kritéria "garážová firma" :) (uznávám, že od té doby, co projekt Perlan II zaštítil Airbus, to už moc "garážová firma" asi není...)

    pro to (původní) stratosférické letadlo jsem od začátku stále znovu uváděl, že s plošným zatížením křídla kolem 20 kg/m2 a klouzavostí kolem 40:1 by by dosažení rychlostí kolem 300 km/h jen pomocí solární energie z křídel mělo být možné. tohle se ale opravdu už značně podobá ohlášeným specifikacím SolarStratosu...

    něco z těch malůvek archivované mám (hlavně z doby, kdy jsem si ulítal na "měnitelné geometrii křídel" (vysouvání přídavných ploch až za letu).. to je asi jediný postup, se kterým zatím žádný z ohlášených projektů nepřišel..)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Tohle je přeci automatická záloha z klubu, do ktérého jsi v té době přispíval. Věci, co jsi psal do jiných klubů jsou pochopitelně k dohledání příslušných klubech (pokud jsi je ty, nebo někdo jiný, před zálohování nesmazal)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ty sis neklik co? To jsou zálohy tvejch vlastních začátků:

    XCHAOS --- 23:25:20 12.10.2011
    Úplný začátek debat snad dohledám, aby byl klid... popravdě, začátek debaty se mě nedaří dohledat, protože jsme chodili v kruhu kolem mobilní solárně-termální cihelny (abych nějak zpevnil ty hliněné nohy, na kterých moje teorie stojí) ale asi úplně první je toto:
    [ XCHAOS @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ]

    konkrétně tento 14 dnů trvající flamewar rozjela tato nevinná poznámka v závorce z 1.října
    (moje úvahy ve fóru Peak Oil se týkaly např. pomalu letících "spacích", "obytných" letadel ve velkých výškách, které by po poměrně konverčním startu pomocí turbovrtulových motorů roztáhly skládací křídla se solárními panely a pokračovaly v pomalém letu nad hranicí oblačnosti pomocí solární elektřiny... napadlo mi, že je to reálnější cíl, než nějaké solární vzducholodě - už kvůli rychlostem jet-streamů ve velkých výškách, bezpečnosti startu a přistání na konvenčních letištích, apod.)

    takže hned v úplně PRVNÍ zmínce máte i hybridní pohon i rozvinutí solárních panelů za letu - celá ta koncepce je o tom (a můžu i vysvětlit, proč to měl být turbovrtulák a ne proudový motor jako má - některými parametry rámcově srovnatelný - Global Flyer). celou dobu jsem vlastně obhajoval tuhle větu v závorce, a i ten nákres, který fakt dodám, tomu bude pořád odpovídat, jen to bude domyšlenější.

    ... a pak jsme na mobilní solární cihelny a mobilní solárně-termální hutě na srpnových strništích úplně zapomněli, protože na dovolenou přece chceme letět všichni, i po konci světa.

    [ XCHAOS @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ]
    [ XCHAOS @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ] (superkapacitory jsme poprvé měli na palubě už 1. října)
    [ XCHAOS @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ] (zatahovací křídla se objevila už 2. října, daleko dříve, než REDGUY)
    [ XCHAOS @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ]

    samotného mě překvapily monstrózní rozměry toho flejmu, i to, že jsem se ho prakticky vůbec neúčastnil (zřejmě přeci jen část ze svých 16h u compu dělám něco pro firmu, i když sám ten pocit nemám :-) od tématu nás neodradilo ani "Ohlédnutí za velkokapacitními seníky" [ VSOUKOLOHLOR @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ] kterým se chudák tmavě-zelený VSKOULOHLOR snažil odklonit pozornost od mé světle-zelené hi-tech halucinace :-) dokonce se debata dotkla i tématu, jestli lze popravovat přes Internet a tudíž mě pritovnat k pol-potovi: [ VSOUKOLOHLOR @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ] (odpověď zní: ano, guvernér jistého amerického státu už před časem rozkaz k provedení popravy tweetnul) nicméně [ VSOUKOLOHLOR @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ] o tom byla řeč, než REDGUY slavně spočítal svých 6N :-) původní postoj totiž byl [ REDGUY @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ]

    jinak "historicky si se znemožnil" zřejmě jen tímhle - těch 6N prostě není až tak "strašně málo", jak se nám zvolna začíná ukazovat (i díky dalším vzorečkům, které si sám dodal)
    [ REDGUY @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ]

    kupodivu tam byli lidi i docela střízliví - viz [ STARE_CASY @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ] čelní plocha 0.037m^2 na jeden m^2 plochy křídla je docela hodně, totiž.... samozřejmě ten odpor je různý v různých výškách, nikdy jsem nehlásal 300 km/h u hladiny moře

    faktem je, že v tom původním klubu jsem se té debaty ani nijak intenzivně neúčastnil, jak tak koukám.. pouze jsem udělal chybu, že jsem se nedržel základní správné úvahy a zamotal se do toho co je a co není tah motoru.
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    OMNIHASH: Ze to myslel jinak, nez napsal do maluvky, a zapomnel to pred postnutim te maluvky na ty internety precist.

    Stane se, no :(
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no, nepočítám, že byste do toho klubu nakopírovali počátek debat předtím v některých klubech, a následně historii tohohle klubu.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: rád bych ti rozuměl, ale ne. Nechápu, co se snažíš sdělit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: obávám se, že archivuješ pouze vybrané výtažky :-) jako bylo to poučné no, člověk by si po sobě měl číst, co píše, než to odešle.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: opět, není se třeba dohadovat, jsi na internetu, všechno cos napsal, je archivovaný:
    [ TEORIE xCHAOSU ]
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Řada mých malůvek se ustálila na něčem okolo 20 kg/m2 plošného zatížení křídla. - opravdu? Kuprikladu tvoje posledni maluvka s cislama explicnitne rika neco krapet jineho. V [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] doslova pises "xChaos Solar closed wing hang glider:- ~9 kg/m2". Samozrejme, pises obecne "rada mych maluvek", navic jich spousta uz neni k dispozici, protoze velmi prihodnou "havarii" zmizely ze sveta... ale skoro to vypada, jako ze zase retconujes a tak trochu "kreativne interpretujes realitu" 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: veze víc baterií, než kolik SolarStratos váží celý, tenhle fakt ale úplně ignoruješ) - no a? Co z toho "faktu" plyne zasadniho? Porad je to zatracene daleko od tech monster, cos tady maloval.

    nároky na materiál rostou cca s druhou mocninou rozpětí, - ne, dalsi tvuj fail. My vime, ze fakt netusis jak ty konstrukce fungujou, nemusis to porad dokazovat.

    a pomalu zaujímáš pozici, že až někdo postaví _přesně_ to, - lzes. Nechci nic "presne" takoveho. Ani SI2 (80m/1 clovek), ani SolarStratos (25 metru/2 lidi), oba navic s podminkama posadky zcela nepouzitelnejma pro komercni dopravu lidi se proste ani zdaleka neblizi tvejm blabolum "200 metru/20 lidi".

    Nemluve o tom, ze to, jak vyvozujes zasadni zavery z projektu, ktery jsou ve fazi "mame par peknejch renderu" a o kterejch mas jen minimum konkretnich udaju je dost komicky 8)))

    Jo, hele, to mi pripomina - jak jsi psal, ze se solarni letadla budou pouzivat k zasobovani odlehlych mist... porad jsi mi nevysvetlil, jak to bude fungovat, kdyz solarni letadla letaji rychlost vytunenyho mopedu a unesou bud par kilo kvuli zatezi baterek nebo sice unesou o neco vic, pak ale leti jen kdyz sviti slunicko... a s tou rychlosti mopedu se do tech "odlehlejch oblasti" moc nedostanou 8))) Prosim, prosim, zkus to zase nezamluvit a vysvetlit mi, jako to bude fungovat 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: SI1 v té době spousta účastníků debaty neznalo a jeho parametry byly obecně pokládány za nedostatečné a hraniční.

    fakt to začíná být zajímavé.. takže se teď začneme hádat, co kdo před těmi 6 lety vlastně tvrdil? Řada mých malůvek se ustálila na něčem okolo 20 kg/m2 plošného zatížení křídla. Přesně tolik má mít SolarStratos...

    já tvrdil 300 km/h ve stratosféře... a když vidím SolarStratos, tak jako jo... pořád si myslím, že bude létat v té výšce aspoň 200 km/h (pokud tam vůbec jde letět tak pomalu, s takhle nízkým plošným zatížením křídla)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: solární letadla existují i trochu větší, než SolarStratos (SI2 - 70m), jen mají trochu jinou misi, než stoupat do stratosféry (veze víc baterií, než kolik SolarStratos váží celý, tenhle fakt ale úplně ignoruješ)

    obecně se zvětšováním letadla, nároky na materiál rostou cca s druhou mocninou rozpětí, ale dostupný solární výkon (při stejné štíhlosti) v podstatě taky.

    takže máš fakta:
    1) do stratosféry jde vystoupat s 20 m^2 fotovoltaiky, s minimální asistencí baterií
    2) lze postavit letadlo s 200 m^2, které je jako celkem je asi 5x těžší, než to menší

    takže se obratem dostáváme k úvaze: kolik lidí na palubě by třeba uvezlo to větší letadlo místo baterií? :-)

    je fakt, že SolarStratos není dvouplošník. Eraole ano, ale zase nemá jiné parametry. Takže tu máme dílčí typy, které realizují něco z toho, co jsem mluvil. Na to reaguješ s naprosto kamennou tváří.. a pomalu zaujímáš pozici, že až někdo postaví _přesně_ to, o čem jsem mluvil, tak prohlásíš "vidíš, celou dobu jsem říkal, že TY to nedokážeš postavit - postavil to někdo jiný".
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: staveni letadel zacina modelarinou. postavil sis nekdy aspon balzovy hazedlo na gumu? :D
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ani ne xchaosi, debata nikdy nebyla: solární letadla jsou nemožná věc ale žádná verze xchaosplánu není reálná věc.
    Což není nijak překvapivý, když Helios spadnul tak pět let před začátkem debaty a první solar impuls už byl taky na světě, když se to tu rozjíždělo. Uvítal bych, kdybys nepoužíval podobnejch, ehm, nepravd na serveru, kterej zálohuje všechny příspěvky.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: SolarStratos k tomu _dílčími parametry_ nemá "sakra daleko". je to zmenšenina. - HAHAHAHAA. Za prve, neni to zmensenina. Za druhe rozpeti 200 metru tvejch sracek a 25 m solar stratosu, to _je_ sakra daleko. O prepravni kapacite ani nemluve...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam