• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: dmychadla něco vážej, že jo.. hele, kreslej se na letadla asi tak dlouho, jako closed wing... ale pořád se nějak nekonaj.. protože se asi ukazuje, že přidat další list vrtule je snažší - získáš cca stejné zvýšení tahu při menší hmotnosti :-)

    podívej, já nemyslím, že jsem to schéma co jsem navrhl, je nějaký finální dokonalý návrh, že k tomu skuteční letečtí konstruktéři nemají co říct, nebo že přesně odhadnu, jaká feature je progresivní a má tam být, a jaká je zbytečná.

    sázím ale na to,že dmychadlo je bonus, který se ti vyplatí ve chvíli, kdy máš hmotnostní rezervu a spíš chceš vyždímat víc výkonu. u ultralehkého stroje se vrtule ani náhodou nebudou točit tak, aby byly na hranici svých možností a taky nemám problém s tím, že jsou delší.. vsadil bych se, že pro to, co plánuju, dmychadlo není řešení, ale třeba by mi někdo vysvětlil, že je (taky nezapomínej, že chci možnost pro případ polo-nouzového přistání plachtěním zamknout dvoulistou vrtuli rovnoběžně s křídly.... to s dmychadlem nepůjde)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jenze pokud naklapim kridlo tak se mi kombinuje vztlak motoru a vztlak na kridle :-) u tveho ne - tudiz musis mit vrtulnik. cili preklapet lopatky aby i kolmo k zemi hnals vduch za sebe a ne jen pod sebe :-))) takze vzstoupas 20 metru nad zem a pak zacnes stoupat do 10000? hm to je dobry :-D neni lepsi proste vzletnout ze zeme?
    kdyz uz tak ti doporucuji szstem jako u FA 269 protoze jinak si vsimni ze maji vsude vrtule vetsinove mimo kridlo a tobe kdyz to zvednes bude skoro pulku kridlo zakrejvat :-D nebo to udelej jako hariera :-D :-P

    Uz si prestan plest hrusky s jabkama :-) Mirek bejvalej leteckej ing si doma ani nepostavi model tohodle systemu protoze narocnost na konstrukci a vsechno je financne tak narocny ze za to postavi 5 jinejch letadel :-) Ale ty musis mit neco extra.

    Tak bude idealni motor preklapet ze spodu do zadu - eliminujes prutok na kridlo a pujde na nej pekne jen vzduch ze predu vlivem rychlosti. Eliminujes i vrtulnikovou vrtuli - rotor co preklapi lopatky aby hnaly vduch sejdrem a nasledne se budes sice pomalu rozlitavat ale postupne ziskas vztlak.

    Odobne bych to udelal s dmychadlama dva motory dal smerem dolu a naklapeci dozadu na predni kridlo a dva dozadu ... bude to mnohem lepsi nez vrtule :-P neco jako AD-150 ale tam bude muset byt precizni rizeni a navic ma vzadu trisku :-)

    Ale ty jsi konstrukter - uz jsi zjistil sily mezi kridlama?

    Navic bych dal kridlo jako celek a pridelal ho k trupu nahore - ma to vyhody vetsi stabilitu :-) ten patvar kridlo bych si opravdu rozmzslel :-) Co jsem na to koukal a ukazoval Mirkoj tak se smal ze pokud to neudelas presne rozlomej se ti kridla nebo se budou prohejbat a menit vztlak :-P

    Takze dve stejna kridla stejne konstrukce na zadku a predku, upevnena ve stejnem rozmezi na zadku jako na predku. Dat stejne daleko dva stejne motory dopredu i dozadu. Melz by se stejne pomerne ohybat a vybodnout se na super tvar tech bocnich a udelat je s ostrym uhlem - tudiz bude pevnejsi a lehci konstrukce.

    Klapky minnimalne 4 na kridlo je dost dlouhe kazde riditelne zvlast. Idealne i proti sobe kridlo na kridlo. Na zadni dat smerovky a na bocnice take - pri brzdeni idealne moznost roztahnout vsechny :-) na bokach by stacily teoreticky dve ale dal bych radeji 3 kvuli ruznemu nabehu vduchu - preci jen jsou sikmo :-)

    Fotils nekdy kane? jak meni tvar kridla pri plachteni? co delaji koncova pera - orli kridlo na novych vrtulnicich kvuli utlumu zmeny vztlaku atd? To udelas castecne i tema klapkama :-) Nekde muzes videt kridla zahnuta - boing napriklad. Vse setri energii a zlepsuje pruchod vzduchu :-)

    kdyz to dobre napocitas bude se to ridit i rucne :-P Na pocitac se vybodni - bude to zrat vic proud :-) A cim udelas horsi tvar kridla o to budes potrebovat vetsi tlaky na klapky to te hydraulika pak sezere :-P nezapomen na odber pomocnych systemu :-) nebo chces delat rekuperaci na motorech pri klesani? :-D :-D :-D lol
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: ano, ale tohle bude kolmo stoupat rychlostí třeba tak 1 m/s. Po dobu třeba 20 sekund... pak se začnou rotory naklápět a začne se to rozjíždět i dopředu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: ano, naklápěj. během naklápění samotných rotorů podle mě situaci usnadní, že elektromotory mají velmi plynule regulovatelný tah a navíc si myslím, že během procesu naklápění bude muset převzít řízení počítač.

    hezký přehled všech snah v tomhle směru (bez naklápění křídla) je tady:
    Our top eight tiltrotor aircraft from concepts to one in-service success
    https://www.flightglobal.com/...rticles/our-top-eight-tiltrotor-aircraft-from-concepts-to-on-416183/

    můj přístup je odlišný snad jen v tom, že trvám na tom, že by se rotor neměl překrývat s plochou křídla, a že reakční doba pilota není pro tenhle typ manévru dostatečná a že tiltrotory se prosadí prostě díky tomu, že během naklápění převezme řízení diferencovaného tahu a řídících ploch na křídlech počítače (Falcon 9 by taky nikdy nemohl takhle přistát, kdyby ho řídil člověk)

    představuju si to tak, že při přistávání proti větru nebdou rotory úplně kolmo, ale nějak šikmo, nebudou vytvářet jen vztlak, ale i kompenzovat rychlost větru (která jinak u pomalého letadla s nízkým zatížením křídla hraje velkou roli a komplikuje přistání). do zcela vodorovného polohy se do-sklopí řádově metry před přistáním (prostě jen aby se vrtule neurazily o zemi)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: ano, 3D tiskaři mi ho doporučovali. ano, ten příklad co si poslal je poučný.. že se dělají průniky těles, apod. pokud elipsoid bude "zmáčknutá koule", tak skutečně, nějaké letadlo by se z toho vykouzlit dalo.
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Co jsem dělal vtom 3DS, tak tam to bylo stejný. Taky vyjdeš z kvádrů, válců a koulí.. tu pak kouli protáhneš, tam z válec uřízneš nějakou beziérovou plochou, atd. Ale chce si to prostě osahávat a zvyknout si v tom přemýšlet.

    Openscad je imho populární hlavně v 3D tisku, kde věřím, že významný podíl majitelů umí i programovat. Pak je to pro jistě snadnější nastudovat, než běžný CAD software. Ale za první hodinu v tom nejspíš málokdo vymodeluje aspoň stůl a židli, natož letadlo. Pokud chceš jen lepit hotové kusy k sobě, máš větší šanci u toho Blenderu, či u jiných rozšířených nástrojů. Ale pokud k němu máš nepřekonatelný odpor a nejsi schopen si k němu na delší dobu sednout, aniž bys hned dostával v mezi čase krásné výsledky, tak je to pro tebe slepá ulička.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jen aby jsi si uvědomil rozdíl výpočtu pro daný pohon a umístění :-)

    Všiml jsi si že naklapeji křídlo? I s motorama? To je úplně jiné něž chceš ty :-p

    Zase ukazuje rozdílné věci. Jdu věšet prádlo a opravovat. Promiň ale jsi ztráta času :-p
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (minimálně by člověk čekal, že čím nižší pádová rychlost, tím bude přechod z vertikálního letu do vodorovného jednodušší a bezpečnější... ale kdo ví :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: jaké tam vidíš "turbodmychadlo?" :-)

    ABDULAH: tohle by stoupalo kolmo max. 20-30 metrů. sklopení vrtule by bylo pozvolné. Že to možné lze, to samozřejmě u elektrických letadel prokázaly experimenty:
    Ten-Engine Electric Plane Completes Successful Flight Test | NASA
    https://www.nasa.gov/langley/ten-engine-electric-plane-completes-successful-flight-test/

    samozřejmě by se to muselo kromě simulací testovat i na modelech - no a co? podstatné je, že koncept není nový:
    Bell Boeing Quad TiltRotor - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_Boeing_Quad_TiltRotor
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: víš e gytok vzduchu z vrtule turbodmychadla je jiný? Opravdu jsi nad tím přemýšlel? ;-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: je ti jasné že čím rychleji budeš kolmo stoupat tím větší bude odpor? Je ti jasné že pak musíš ve vrtulníkové módu urychlit letadlo na tolik aby ho unesly křídla? A pak ho můžeš sklopením motoru převést na letadlo? Je ti jasné že vrtule musí mít naklápěcí rotor jako vrtulník? Je ti jasné že jsi m odpověděl na ty otázky? Je ti jasné že náběžná hrana souvisí s maximální rychlosti? A profil křídla a šířka dělá podíl průběhu vzduchu pro daný vztlak pro minimální rychlost? Zapicital jsi vliv klapek na vztlak? Konce křídel _ profil na boku? No už tě nechám být nechci mít zmrzlý ruce.va stejně to nebudeš počítat - snad tě to navede dobrým směrem. Pš: Nezapomeň na vítr při startu a při rozletu. Spocitej si výkon motoru a koukni nm a hmotnost, Nezapomeň na rozdíl otáčení dle hustoty vzduch a na výkon dle otáček a kroutaku. Pak pochopíš proč mají motory hnané dolua pAk dozadu a vyklopnou tryskou. Atd atd A d
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: si mě nasadil brouka do hlavy, jak sestavují trup z pootočených krychlí :-) no to se jistě posunu dál, když místo 2D kreslítka začnu skládat model z krychlí :-) (ale dík, zkusím si to do OpenSCADu načíst a uvidím, co se stane a jestli z toho má smysl vycházet...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: zkus si vygooglit nějaké OpenSCAD modely letadel... já nenašel nic. je to nástroj trochu jiného typu, letadla bych asi viděl dělaná spíš v Blenderu...

    v podstatě se nemyslím, že v OpenSCADu bude nějak jednoduché popsat křivky letadla. ani, že já jsem v takové fázi. tohle by dělal někdo, kdo konstrukci letadel holt studoval.
    KEJML
    KEJML --- ---
    KEJML: Abys neřekl, tady máš aspoň trup modelu U2:
    GitHub - jeremybennett/u2: U2 Spyplan R/C model aircraft
    https://github.com/jeremybennett/u2
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: asi podle zvoleného aerodynamického profilu.. katalog profilů vhodný pro nízké rychlosti mám doma na compu stažený v PDF, neboj :-)

    obecně většina profilů má tloušťku (výšku) asi kolem 12% hloubky (délky) profilu. nemyslím, že zrovna v tomhle směru udělám zásadní revoluci v aerodynamice :-) ač se to nezdá, to letadlo je poměrně konvenční (kromě toho "closed wing" uspořádání, které bude mít určitě zvláštnosti, co se ovládatelnosti v různých letových situací týče)

    jinak mezi plošným zatížením křídla a cestovní rychlostí (při nějakém "optimálním" úhlu náběhu pro daný profil) je poměrně jasný vztah. pokud mám cca 2x vyšší plošné zatížení křídla než SI2, dá se velmi zhruba očekávat sqrt(2) * vyšší cestovní rychlost (ale jen velmi zhruba)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Jo tak, za všechno může internet, že na něm není nikdo, kdo by v Openscadu modeloval letadla. Škoda, že jsi s tou vizí nepřišel v dobách dobrého internetu :(
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jak je velká náběžná hrana? Jak dlouhou trasu uběhne vzduch po vršku a spodku křídla? Jaká bude síla na začátku a konci křídla - myslím vztlak? Jaký je rozdíl když nedáš motory do středu a mimo střed křídla? Víš to že máš vrtule a ne turbodmychadlo? Jaká bude síla na ohyb a střih v místě napojení na trup? Náklon křídla proti ose? Atd atd atd? Kurník nejdříve postav 5 metrů model z balsy a pak mluv. Tohle ti dlouho nepoletí. Opomenu kraviny se startem atd ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: jak jsem se právě byl nucen nastudovat - záleží na úhlu náběhu s tou vztlakovou sílou.

    rozložení bodového vztlaku od vrtulí je zhruba srovnatelné, jako když v tom místě máš podvozek (pravda, u mě je "podvozek", lyžiny, u u trupu). Myslím, že máš pravdu - že bych k tomu svému výpočtu měl připočítat zatížení polovinou hmotnosti naloženého trupu u jednoho z těch segmentů. tak gratuluju, našel si mi tam chybu

    přesto si myslím, že až to dosadím, tak mi vyjde menší moment, než mám u toho SI2.... uvidíme.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jaká je vztlaková síla při min a max rychlosti? Jaký bude průhyb křídel? A jaká síla bude působit na trup? Pak ti to třeba dojde. Jaký rozdil vztlaku bude díky motorům ood a ne ve středu křídla? Okolík bude jiná pružnost křídel? No ty vrtule řešit nebudeme, zjistí si kolik energie potřebuje podobný systém?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: třeba kdyby mi někdo místo věčnýho flejmování posílal ukázky skriptů, jak se dělají v OpenSCADu letadla. dnes net už není, co býval... bývalo to dost kooperativní prostředí...
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Pak je podle mne problém v trpělivosti. Modelování 3D modelů na 2D obrazovce prostě není triviální. Sám jsem si kdysi na střední hrál s 3ds Max. Samozřejmě po dvou dnech neuděláš letadlo. To chce fakt týdny a týdny snažení, pokusů, slepých uliček. A teď si sám přiznej kolik hodin týdně strávíš na Nyxu...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam