• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    Usámovu zkázu přinesly netušené tiché vrtulníky a zbraň boha Neptuna - iDNES.cz
    http://zpravy.idnes.cz/...y-a-zbran-boha-neptuna-1ex-/zahranicni.aspx?c=A110514_132508_zahranicni_jw

    http://www.mmspektrum.com/multimedia/image/117/11797.jpg

    vidis porad se meni jen "malo" dobre tvary zustavaji a na konci vrtule ten sekac tam meni rozrazeni vduchu :-) http://gizmodo.com/5481081/the-blade-that-would-make-helicopters-almost-silent

    to same udelas i na kridle teda ty ne :-) :-P http://g.denik.cz/19/a7/orel_20070929_denik-630.jpg
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jenze pokud naklapim kridlo tak se mi kombinuje vztlak motoru a vztlak na kridle :-) u tveho ne - tudiz musis mit vrtulnik. cili preklapet lopatky aby i kolmo k zemi hnals vduch za sebe a ne jen pod sebe :-))) takze vzstoupas 20 metru nad zem a pak zacnes stoupat do 10000? hm to je dobry :-D neni lepsi proste vzletnout ze zeme?
    kdyz uz tak ti doporucuji szstem jako u FA 269 protoze jinak si vsimni ze maji vsude vrtule vetsinove mimo kridlo a tobe kdyz to zvednes bude skoro pulku kridlo zakrejvat :-D nebo to udelej jako hariera :-D :-P

    Uz si prestan plest hrusky s jabkama :-) Mirek bejvalej leteckej ing si doma ani nepostavi model tohodle systemu protoze narocnost na konstrukci a vsechno je financne tak narocny ze za to postavi 5 jinejch letadel :-) Ale ty musis mit neco extra.

    Tak bude idealni motor preklapet ze spodu do zadu - eliminujes prutok na kridlo a pujde na nej pekne jen vzduch ze predu vlivem rychlosti. Eliminujes i vrtulnikovou vrtuli - rotor co preklapi lopatky aby hnaly vduch sejdrem a nasledne se budes sice pomalu rozlitavat ale postupne ziskas vztlak.

    Odobne bych to udelal s dmychadlama dva motory dal smerem dolu a naklapeci dozadu na predni kridlo a dva dozadu ... bude to mnohem lepsi nez vrtule :-P neco jako AD-150 ale tam bude muset byt precizni rizeni a navic ma vzadu trisku :-)

    Ale ty jsi konstrukter - uz jsi zjistil sily mezi kridlama?

    Navic bych dal kridlo jako celek a pridelal ho k trupu nahore - ma to vyhody vetsi stabilitu :-) ten patvar kridlo bych si opravdu rozmzslel :-) Co jsem na to koukal a ukazoval Mirkoj tak se smal ze pokud to neudelas presne rozlomej se ti kridla nebo se budou prohejbat a menit vztlak :-P

    Takze dve stejna kridla stejne konstrukce na zadku a predku, upevnena ve stejnem rozmezi na zadku jako na predku. Dat stejne daleko dva stejne motory dopredu i dozadu. Melz by se stejne pomerne ohybat a vybodnout se na super tvar tech bocnich a udelat je s ostrym uhlem - tudiz bude pevnejsi a lehci konstrukce.

    Klapky minnimalne 4 na kridlo je dost dlouhe kazde riditelne zvlast. Idealne i proti sobe kridlo na kridlo. Na zadni dat smerovky a na bocnice take - pri brzdeni idealne moznost roztahnout vsechny :-) na bokach by stacily teoreticky dve ale dal bych radeji 3 kvuli ruznemu nabehu vduchu - preci jen jsou sikmo :-)

    Fotils nekdy kane? jak meni tvar kridla pri plachteni? co delaji koncova pera - orli kridlo na novych vrtulnicich kvuli utlumu zmeny vztlaku atd? To udelas castecne i tema klapkama :-) Nekde muzes videt kridla zahnuta - boing napriklad. Vse setri energii a zlepsuje pruchod vzduchu :-)

    kdyz to dobre napocitas bude se to ridit i rucne :-P Na pocitac se vybodni - bude to zrat vic proud :-) A cim udelas horsi tvar kridla o to budes potrebovat vetsi tlaky na klapky to te hydraulika pak sezere :-P nezapomen na odber pomocnych systemu :-) nebo chces delat rekuperaci na motorech pri klesani? :-D :-D :-D lol
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: ano, ale tohle bude kolmo stoupat rychlostí třeba tak 1 m/s. Po dobu třeba 20 sekund... pak se začnou rotory naklápět a začne se to rozjíždět i dopředu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: ano, naklápěj. během naklápění samotných rotorů podle mě situaci usnadní, že elektromotory mají velmi plynule regulovatelný tah a navíc si myslím, že během procesu naklápění bude muset převzít řízení počítač.

    hezký přehled všech snah v tomhle směru (bez naklápění křídla) je tady:
    Our top eight tiltrotor aircraft from concepts to one in-service success
    https://www.flightglobal.com/...rticles/our-top-eight-tiltrotor-aircraft-from-concepts-to-on-416183/

    můj přístup je odlišný snad jen v tom, že trvám na tom, že by se rotor neměl překrývat s plochou křídla, a že reakční doba pilota není pro tenhle typ manévru dostatečná a že tiltrotory se prosadí prostě díky tomu, že během naklápění převezme řízení diferencovaného tahu a řídících ploch na křídlech počítače (Falcon 9 by taky nikdy nemohl takhle přistát, kdyby ho řídil člověk)

    představuju si to tak, že při přistávání proti větru nebdou rotory úplně kolmo, ale nějak šikmo, nebudou vytvářet jen vztlak, ale i kompenzovat rychlost větru (která jinak u pomalého letadla s nízkým zatížením křídla hraje velkou roli a komplikuje přistání). do zcela vodorovného polohy se do-sklopí řádově metry před přistáním (prostě jen aby se vrtule neurazily o zemi)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: ano, 3D tiskaři mi ho doporučovali. ano, ten příklad co si poslal je poučný.. že se dělají průniky těles, apod. pokud elipsoid bude "zmáčknutá koule", tak skutečně, nějaké letadlo by se z toho vykouzlit dalo.
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Co jsem dělal vtom 3DS, tak tam to bylo stejný. Taky vyjdeš z kvádrů, válců a koulí.. tu pak kouli protáhneš, tam z válec uřízneš nějakou beziérovou plochou, atd. Ale chce si to prostě osahávat a zvyknout si v tom přemýšlet.

    Openscad je imho populární hlavně v 3D tisku, kde věřím, že významný podíl majitelů umí i programovat. Pak je to pro jistě snadnější nastudovat, než běžný CAD software. Ale za první hodinu v tom nejspíš málokdo vymodeluje aspoň stůl a židli, natož letadlo. Pokud chceš jen lepit hotové kusy k sobě, máš větší šanci u toho Blenderu, či u jiných rozšířených nástrojů. Ale pokud k němu máš nepřekonatelný odpor a nejsi schopen si k němu na delší dobu sednout, aniž bys hned dostával v mezi čase krásné výsledky, tak je to pro tebe slepá ulička.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jen aby jsi si uvědomil rozdíl výpočtu pro daný pohon a umístění :-)

    Všiml jsi si že naklapeji křídlo? I s motorama? To je úplně jiné něž chceš ty :-p

    Zase ukazuje rozdílné věci. Jdu věšet prádlo a opravovat. Promiň ale jsi ztráta času :-p
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (minimálně by člověk čekal, že čím nižší pádová rychlost, tím bude přechod z vertikálního letu do vodorovného jednodušší a bezpečnější... ale kdo ví :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: jaké tam vidíš "turbodmychadlo?" :-)

    ABDULAH: tohle by stoupalo kolmo max. 20-30 metrů. sklopení vrtule by bylo pozvolné. Že to možné lze, to samozřejmě u elektrických letadel prokázaly experimenty:
    Ten-Engine Electric Plane Completes Successful Flight Test | NASA
    https://www.nasa.gov/langley/ten-engine-electric-plane-completes-successful-flight-test/

    samozřejmě by se to muselo kromě simulací testovat i na modelech - no a co? podstatné je, že koncept není nový:
    Bell Boeing Quad TiltRotor - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_Boeing_Quad_TiltRotor
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: víš e gytok vzduchu z vrtule turbodmychadla je jiný? Opravdu jsi nad tím přemýšlel? ;-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: je ti jasné že čím rychleji budeš kolmo stoupat tím větší bude odpor? Je ti jasné že pak musíš ve vrtulníkové módu urychlit letadlo na tolik aby ho unesly křídla? A pak ho můžeš sklopením motoru převést na letadlo? Je ti jasné že vrtule musí mít naklápěcí rotor jako vrtulník? Je ti jasné že jsi m odpověděl na ty otázky? Je ti jasné že náběžná hrana souvisí s maximální rychlosti? A profil křídla a šířka dělá podíl průběhu vzduchu pro daný vztlak pro minimální rychlost? Zapicital jsi vliv klapek na vztlak? Konce křídel _ profil na boku? No už tě nechám být nechci mít zmrzlý ruce.va stejně to nebudeš počítat - snad tě to navede dobrým směrem. Pš: Nezapomeň na vítr při startu a při rozletu. Spocitej si výkon motoru a koukni nm a hmotnost, Nezapomeň na rozdíl otáčení dle hustoty vzduch a na výkon dle otáček a kroutaku. Pak pochopíš proč mají motory hnané dolua pAk dozadu a vyklopnou tryskou. Atd atd A d
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: si mě nasadil brouka do hlavy, jak sestavují trup z pootočených krychlí :-) no to se jistě posunu dál, když místo 2D kreslítka začnu skládat model z krychlí :-) (ale dík, zkusím si to do OpenSCADu načíst a uvidím, co se stane a jestli z toho má smysl vycházet...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: zkus si vygooglit nějaké OpenSCAD modely letadel... já nenašel nic. je to nástroj trochu jiného typu, letadla bych asi viděl dělaná spíš v Blenderu...

    v podstatě se nemyslím, že v OpenSCADu bude nějak jednoduché popsat křivky letadla. ani, že já jsem v takové fázi. tohle by dělal někdo, kdo konstrukci letadel holt studoval.
    KEJML
    KEJML --- ---
    KEJML: Abys neřekl, tady máš aspoň trup modelu U2:
    GitHub - jeremybennett/u2: U2 Spyplan R/C model aircraft
    https://github.com/jeremybennett/u2
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: asi podle zvoleného aerodynamického profilu.. katalog profilů vhodný pro nízké rychlosti mám doma na compu stažený v PDF, neboj :-)

    obecně většina profilů má tloušťku (výšku) asi kolem 12% hloubky (délky) profilu. nemyslím, že zrovna v tomhle směru udělám zásadní revoluci v aerodynamice :-) ač se to nezdá, to letadlo je poměrně konvenční (kromě toho "closed wing" uspořádání, které bude mít určitě zvláštnosti, co se ovládatelnosti v různých letových situací týče)

    jinak mezi plošným zatížením křídla a cestovní rychlostí (při nějakém "optimálním" úhlu náběhu pro daný profil) je poměrně jasný vztah. pokud mám cca 2x vyšší plošné zatížení křídla než SI2, dá se velmi zhruba očekávat sqrt(2) * vyšší cestovní rychlost (ale jen velmi zhruba)
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Jo tak, za všechno může internet, že na něm není nikdo, kdo by v Openscadu modeloval letadla. Škoda, že jsi s tou vizí nepřišel v dobách dobrého internetu :(
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jak je velká náběžná hrana? Jak dlouhou trasu uběhne vzduch po vršku a spodku křídla? Jaká bude síla na začátku a konci křídla - myslím vztlak? Jaký je rozdíl když nedáš motory do středu a mimo střed křídla? Víš to že máš vrtule a ne turbodmychadlo? Jaká bude síla na ohyb a střih v místě napojení na trup? Náklon křídla proti ose? Atd atd atd? Kurník nejdříve postav 5 metrů model z balsy a pak mluv. Tohle ti dlouho nepoletí. Opomenu kraviny se startem atd ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: jak jsem se právě byl nucen nastudovat - záleží na úhlu náběhu s tou vztlakovou sílou.

    rozložení bodového vztlaku od vrtulí je zhruba srovnatelné, jako když v tom místě máš podvozek (pravda, u mě je "podvozek", lyžiny, u u trupu). Myslím, že máš pravdu - že bych k tomu svému výpočtu měl připočítat zatížení polovinou hmotnosti naloženého trupu u jednoho z těch segmentů. tak gratuluju, našel si mi tam chybu

    přesto si myslím, že až to dosadím, tak mi vyjde menší moment, než mám u toho SI2.... uvidíme.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jaká je vztlaková síla při min a max rychlosti? Jaký bude průhyb křídel? A jaká síla bude působit na trup? Pak ti to třeba dojde. Jaký rozdil vztlaku bude díky motorům ood a ne ve středu křídla? Okolík bude jiná pružnost křídel? No ty vrtule řešit nebudeme, zjistí si kolik energie potřebuje podobný systém?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: třeba kdyby mi někdo místo věčnýho flejmování posílal ukázky skriptů, jak se dělají v OpenSCADu letadla. dnes net už není, co býval... bývalo to dost kooperativní prostředí...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam