• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: nízký plošný zatížení křídla je problém, ale pořád budu odolnější proti bočnímu větru, než vzducholoď :-) každopádně, kdybys viděl, jaký problém s přistáváním za větru měly se S1 a S2, tak bys pochopil, proč to vzdávám, a u takhle pomalých letadel rovnou mířím na VTOL ... stejně nejlehčí letadla proti větru vždy startovala téměř z místa, protože jaksi čím je letadlo lehčí, tím rychleji ti "vyskočí" prakticky z místa rovnou nad hranici pádové rychlosti (zvlášť když ho natočíš čumákem proti větru, což se v začátcích létání dělalo celkem zásadně)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: chci videt jak ti tohle narazovej vitr vopre do pangejtu :-D nezlob se a tim co jsi napsal jsi prokazal ze to fakt nema cenu :-)

    Ale diky tobe jsem alespon prisel na to jak upravim povrch meteorologicke stanice aby se tam neusazoval snih :-)

    PS: dal bych na mirka :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: tak pochopitelně, že render jsem ukradl :-) vždyť jsem říkal, že mi nejdou. jen jsem na tom ukazoval, že to celé není tak šílené.

    start kolmo vzhůru není nějaká frajeřina, ale u pomalého velkého letadla nutnost: z malých klubových letišť by to operovat nemohlo, je to moc velké, a zpevněné plochy velkých letišť by to zabíralo strašně dlouhou dobu a ještě by to nemohlo startovat a přistávat za každého počasí....

    u lehkých elektrických letadel bude podle mě VTOL spíš takový vedlejší efekt, než nějaká super-feature, jak to bylo chápáno u proudových stíhaček. Elon Musk to tak nějak v podstatě vidí taky:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    Ryan X-13 Vertijet - start kolmo vzhůru :: Militarybox
    http://www.militarybox.cz/news/ryan-x-13-vertijet-start-kolmo-vzhuru/
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    Stíhačky F-35 Lightning II v operačním nasazení již v roce 2015
    http://www.armadninoviny.cz/stihacky-f-35-lightning-ii-v-operacnim-nasazeni-jiz-v-roce-2015.html
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: bude to jako ten vrtulnik s vrtuli na cumaku a zadku :-) rozlozis silu mezi a lepe zuzitkujes rozklad sil, vektor pohybu a proste se inspiruj prirodou - takova kocka v behu ve skoku - odra predni odraz zadni a hura do nebes :-P
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: ze by jsi to nekde ukrad? i ten obrazek? https://www.google.cz/...m=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiTqcOGm67RAhVDOxoKHYOKAb0Q_AUICCgB&biw=1920&bih=1008

    jak vidis nic noveho od maleho po nakladni vcetne bombarderu :-) :-P

    Akorat mirek doporucoval pokud to chces mit stabilni tak mit stejny vztlak vepredu i vzadu - dorzis tim lepsi vlastnosti pri "kolmem" startu ale poletis pomaleji ...
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: http://aerospaceengineeringblog.com/aircraft-structures/ :-p Aby jsi videl neco o konstrukci kridel dle vlivu pnuti - snad ti to dojde ...heled co jsem nasel :-P

    https://www.nasa.gov/content/new-ideas-for-greener-aircraft a vsimnisi mnozstvi klapek na kridlech :-P

    hm jaka to podoba :-) https://en.wikipedia.org/wiki/File:Artistic_view_of_a_PrandtlPlane_freighter.png

    tady to mas i s nakresama vztlaku :-) a dalsima vecma :-) Mas to uz vyzkousene - staci jen ukrast :-) https://en.wikipedia.org/wiki/Closed_wing

    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    Usámovu zkázu přinesly netušené tiché vrtulníky a zbraň boha Neptuna - iDNES.cz
    http://zpravy.idnes.cz/...y-a-zbran-boha-neptuna-1ex-/zahranicni.aspx?c=A110514_132508_zahranicni_jw

    http://www.mmspektrum.com/multimedia/image/117/11797.jpg

    vidis porad se meni jen "malo" dobre tvary zustavaji a na konci vrtule ten sekac tam meni rozrazeni vduchu :-) http://gizmodo.com/5481081/the-blade-that-would-make-helicopters-almost-silent

    to same udelas i na kridle teda ty ne :-) :-P http://g.denik.cz/19/a7/orel_20070929_denik-630.jpg
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jenze pokud naklapim kridlo tak se mi kombinuje vztlak motoru a vztlak na kridle :-) u tveho ne - tudiz musis mit vrtulnik. cili preklapet lopatky aby i kolmo k zemi hnals vduch za sebe a ne jen pod sebe :-))) takze vzstoupas 20 metru nad zem a pak zacnes stoupat do 10000? hm to je dobry :-D neni lepsi proste vzletnout ze zeme?
    kdyz uz tak ti doporucuji szstem jako u FA 269 protoze jinak si vsimni ze maji vsude vrtule vetsinove mimo kridlo a tobe kdyz to zvednes bude skoro pulku kridlo zakrejvat :-D nebo to udelej jako hariera :-D :-P

    Uz si prestan plest hrusky s jabkama :-) Mirek bejvalej leteckej ing si doma ani nepostavi model tohodle systemu protoze narocnost na konstrukci a vsechno je financne tak narocny ze za to postavi 5 jinejch letadel :-) Ale ty musis mit neco extra.

    Tak bude idealni motor preklapet ze spodu do zadu - eliminujes prutok na kridlo a pujde na nej pekne jen vzduch ze predu vlivem rychlosti. Eliminujes i vrtulnikovou vrtuli - rotor co preklapi lopatky aby hnaly vduch sejdrem a nasledne se budes sice pomalu rozlitavat ale postupne ziskas vztlak.

    Odobne bych to udelal s dmychadlama dva motory dal smerem dolu a naklapeci dozadu na predni kridlo a dva dozadu ... bude to mnohem lepsi nez vrtule :-P neco jako AD-150 ale tam bude muset byt precizni rizeni a navic ma vzadu trisku :-)

    Ale ty jsi konstrukter - uz jsi zjistil sily mezi kridlama?

    Navic bych dal kridlo jako celek a pridelal ho k trupu nahore - ma to vyhody vetsi stabilitu :-) ten patvar kridlo bych si opravdu rozmzslel :-) Co jsem na to koukal a ukazoval Mirkoj tak se smal ze pokud to neudelas presne rozlomej se ti kridla nebo se budou prohejbat a menit vztlak :-P

    Takze dve stejna kridla stejne konstrukce na zadku a predku, upevnena ve stejnem rozmezi na zadku jako na predku. Dat stejne daleko dva stejne motory dopredu i dozadu. Melz by se stejne pomerne ohybat a vybodnout se na super tvar tech bocnich a udelat je s ostrym uhlem - tudiz bude pevnejsi a lehci konstrukce.

    Klapky minnimalne 4 na kridlo je dost dlouhe kazde riditelne zvlast. Idealne i proti sobe kridlo na kridlo. Na zadni dat smerovky a na bocnice take - pri brzdeni idealne moznost roztahnout vsechny :-) na bokach by stacily teoreticky dve ale dal bych radeji 3 kvuli ruznemu nabehu vduchu - preci jen jsou sikmo :-)

    Fotils nekdy kane? jak meni tvar kridla pri plachteni? co delaji koncova pera - orli kridlo na novych vrtulnicich kvuli utlumu zmeny vztlaku atd? To udelas castecne i tema klapkama :-) Nekde muzes videt kridla zahnuta - boing napriklad. Vse setri energii a zlepsuje pruchod vzduchu :-)

    kdyz to dobre napocitas bude se to ridit i rucne :-P Na pocitac se vybodni - bude to zrat vic proud :-) A cim udelas horsi tvar kridla o to budes potrebovat vetsi tlaky na klapky to te hydraulika pak sezere :-P nezapomen na odber pomocnych systemu :-) nebo chces delat rekuperaci na motorech pri klesani? :-D :-D :-D lol
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: ano, ale tohle bude kolmo stoupat rychlostí třeba tak 1 m/s. Po dobu třeba 20 sekund... pak se začnou rotory naklápět a začne se to rozjíždět i dopředu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: ano, naklápěj. během naklápění samotných rotorů podle mě situaci usnadní, že elektromotory mají velmi plynule regulovatelný tah a navíc si myslím, že během procesu naklápění bude muset převzít řízení počítač.

    hezký přehled všech snah v tomhle směru (bez naklápění křídla) je tady:
    Our top eight tiltrotor aircraft from concepts to one in-service success
    https://www.flightglobal.com/...rticles/our-top-eight-tiltrotor-aircraft-from-concepts-to-on-416183/

    můj přístup je odlišný snad jen v tom, že trvám na tom, že by se rotor neměl překrývat s plochou křídla, a že reakční doba pilota není pro tenhle typ manévru dostatečná a že tiltrotory se prosadí prostě díky tomu, že během naklápění převezme řízení diferencovaného tahu a řídících ploch na křídlech počítače (Falcon 9 by taky nikdy nemohl takhle přistát, kdyby ho řídil člověk)

    představuju si to tak, že při přistávání proti větru nebdou rotory úplně kolmo, ale nějak šikmo, nebudou vytvářet jen vztlak, ale i kompenzovat rychlost větru (která jinak u pomalého letadla s nízkým zatížením křídla hraje velkou roli a komplikuje přistání). do zcela vodorovného polohy se do-sklopí řádově metry před přistáním (prostě jen aby se vrtule neurazily o zemi)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: ano, 3D tiskaři mi ho doporučovali. ano, ten příklad co si poslal je poučný.. že se dělají průniky těles, apod. pokud elipsoid bude "zmáčknutá koule", tak skutečně, nějaké letadlo by se z toho vykouzlit dalo.
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Co jsem dělal vtom 3DS, tak tam to bylo stejný. Taky vyjdeš z kvádrů, válců a koulí.. tu pak kouli protáhneš, tam z válec uřízneš nějakou beziérovou plochou, atd. Ale chce si to prostě osahávat a zvyknout si v tom přemýšlet.

    Openscad je imho populární hlavně v 3D tisku, kde věřím, že významný podíl majitelů umí i programovat. Pak je to pro jistě snadnější nastudovat, než běžný CAD software. Ale za první hodinu v tom nejspíš málokdo vymodeluje aspoň stůl a židli, natož letadlo. Pokud chceš jen lepit hotové kusy k sobě, máš větší šanci u toho Blenderu, či u jiných rozšířených nástrojů. Ale pokud k němu máš nepřekonatelný odpor a nejsi schopen si k němu na delší dobu sednout, aniž bys hned dostával v mezi čase krásné výsledky, tak je to pro tebe slepá ulička.
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: jen aby jsi si uvědomil rozdíl výpočtu pro daný pohon a umístění :-)

    Všiml jsi si že naklapeji křídlo? I s motorama? To je úplně jiné něž chceš ty :-p

    Zase ukazuje rozdílné věci. Jdu věšet prádlo a opravovat. Promiň ale jsi ztráta času :-p
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (minimálně by člověk čekal, že čím nižší pádová rychlost, tím bude přechod z vertikálního letu do vodorovného jednodušší a bezpečnější... ale kdo ví :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ABDULAH: jaké tam vidíš "turbodmychadlo?" :-)

    ABDULAH: tohle by stoupalo kolmo max. 20-30 metrů. sklopení vrtule by bylo pozvolné. Že to možné lze, to samozřejmě u elektrických letadel prokázaly experimenty:
    Ten-Engine Electric Plane Completes Successful Flight Test | NASA
    https://www.nasa.gov/langley/ten-engine-electric-plane-completes-successful-flight-test/

    samozřejmě by se to muselo kromě simulací testovat i na modelech - no a co? podstatné je, že koncept není nový:
    Bell Boeing Quad TiltRotor - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_Boeing_Quad_TiltRotor
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: víš e gytok vzduchu z vrtule turbodmychadla je jiný? Opravdu jsi nad tím přemýšlel? ;-)
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    XCHAOS: je ti jasné že čím rychleji budeš kolmo stoupat tím větší bude odpor? Je ti jasné že pak musíš ve vrtulníkové módu urychlit letadlo na tolik aby ho unesly křídla? A pak ho můžeš sklopením motoru převést na letadlo? Je ti jasné že vrtule musí mít naklápěcí rotor jako vrtulník? Je ti jasné že jsi m odpověděl na ty otázky? Je ti jasné že náběžná hrana souvisí s maximální rychlosti? A profil křídla a šířka dělá podíl průběhu vzduchu pro daný vztlak pro minimální rychlost? Zapicital jsi vliv klapek na vztlak? Konce křídel _ profil na boku? No už tě nechám být nechci mít zmrzlý ruce.va stejně to nebudeš počítat - snad tě to navede dobrým směrem. Pš: Nezapomeň na vítr při startu a při rozletu. Spocitej si výkon motoru a koukni nm a hmotnost, Nezapomeň na rozdíl otáčení dle hustoty vzduch a na výkon dle otáček a kroutaku. Pak pochopíš proč mají motory hnané dolua pAk dozadu a vyklopnou tryskou. Atd atd A d
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: si mě nasadil brouka do hlavy, jak sestavují trup z pootočených krychlí :-) no to se jistě posunu dál, když místo 2D kreslítka začnu skládat model z krychlí :-) (ale dík, zkusím si to do OpenSCADu načíst a uvidím, co se stane a jestli z toho má smysl vycházet...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam