• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: pokud nechápeš, kde je rozdíl, nemá cemu s tebou dál debatovat, jsi úplně mimo a tady je to #offtopic .. jdi jinam (jinými slivy, už na tohle nereaguj).

    Proti koloběhu uhlíku v biosféře nikdo nic nemá, je přirozený. Je základem života. Problém je jen zvyšování jeho celkového podílu v atmosféře. To, že to způsobuje antropogenní fosilní uhlík, lze dokázat mj. rozdílným poměrem izotopů.

    Ano, funkčně je náslesně CO2 z obou zdroje uhlíku stejné. Ale ne, jen jeden z těch zdrojů způsobuje růst podílu CO2. A ano, odbourat uhlík z atmosféry skrze stromy by v podstatě znamenalo skladovat pak dlouhodobě tolik dřeva, kolik jsme před tím spálili uhlí a ropy. Trochu šílená představa, ale kdyby došlo k renesanci dřeva jako stavebního materiálu...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    toto je mozno trochu offtopic, v clanku ani nespominaju vykon panelov, ale pobavilo ma slovne spojenie "sustainable luxury catamarans" :)))

    Sunreef Yachts unveils new luxe solar electric Explorer catamaran
    https://electrek.co/2024/04/03/sunreef-yachts-unveils-new-solar-electric-explorer-catamaran/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ok, asi jsem rozpoutal až příliš velký offtopic...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHINIGAMI: tak ono vůbec rozmisťování fake nafukovacích tanků je důležitá součást moderního vojenství :-) každopádně, tady jsme offtopic, ale debata se zdárně rozjela zde [ XCHAOS @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHINIGAMI: hele, kam nevyveze Západ demokracii, tam vyveze Čína min. mačety, nebo cokoliv jiného, co si kdo objedná. Tahle otázka je složitá a v tomhle klubu relativně offtopic. Pointa je, že když jsem tu 10 let argumentoval, že ostrovní energetické systémy jsou vlastně vojensky strategická věc, tak se mi tu všichni smáli. Teď to říká šéf NATO. Pochopitelně tím nemyslí "tank se solárním panelem na poklopu" (i když malý solární panel ti zajistí aspoň dobití baterky a vysílačky, když ti dojde nafta i akumulátory...) - ale třeba náklaďák s mobilní solární elektrárnou. Protože prostě proč ne - pokud armádu jednou máš, a ta plní různé úkoly, kromě bojových, tak samozřejmě řešíš i logistiku a autonomní ostrovní energetický systém dává úplně stejný smysl, jako že armáda umí postavit třeba pontonový most nebo stanové městečko.

    Jsem celkem pacifista, ale současně jsem jaksi plnoletý občan a armádu si platíme na spoustu věcí, které (doufejme) nebudou potřeba nikdy jindy než v době míru, např. během přírodních a humanitárních katastrof. Stejně, jako armáda dnes umí zasáhnout např. při povodních, tak stejnou mobilní elektrárnou, kterou by ve válce moha "dobíjet tanky" by samozřejmě mohla nasadit i v případě blackoutu - tak, jako dnes může nasadit nejvýš generátory, jejich zásobování palivem by bylo logisticky náročné.

    Není to nic proti ničemu... jen se snažím doložit, že způsob, jakým uvažuju už asi 10 let, je na Západě naprostý mainstream. Snažil jsem se pouze stejně jako Cimrman vysvětlovat, že v telefonní budce nepůjde moc rozpřahovat ruce :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: no tyhle praktiky tvuj kolega Zandl docela kritizuje... [tl;dr verze zde]. Ufo byl mozna offtopic, ale na pocet offtopic uhozu vedes ty :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    sice neelektrické, takže offtopic, ale zajímavé...
    Airbus experimentuje s revolučním tvarem letadla, má snížit spotřebu - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/airbus-experimentuje-s-revolucnim-tvarem-letadla-ma-snizit-spotrebu-42146/
    Véčko na obloze. KLM zafinancuje vývoj úspornějšího letadla - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/vecko-na-obloze-klm-zafinancuje-vyvoj-uspornejsiho-letadla-29334/
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: tak ty tu siris nicim nepodlozene bludy, zejo... :-) Tak si pak nestezuj na offtopic, kdyz tebou sirene bludy vyvracim.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    offtopic, ale zajímavé čtení o nedávné kauze v dopravním letectví...
    How the Boeing 737 Max Disaster Looks to a Software Developer - IEEE Spectrum
    https://spectrum.ieee.org/.../aviation/how-the-boeing-737-max-disaster-looks-to-a-software-developer
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: neexistují v písemné podobě. nicméně, nabývá to skutečně absurdní rozměr, pokud se člověk vlastně už ani nesmí zeptat někoho,kdo ten někdo je: soukromí detektivové to budou mít čím dál těžší.

    Nicméně offtopic debatu končím.Za pokračování v offtopicu dostane kdokoliv ban. Některé lidi prostě téma klubu nezajímá a nechtějí se o něm bavit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jsme tady ale bohužel offtopic. O politice se můžeme bavit např. v klubu
    [ Diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení, trollologie, apod.) ]
    kde se pro změny ty snažíš bavit o mých solárních výtvorech.

    Gratuluju ti, že je pro tebe SPD nevolitelná strana. Aspoň něco tedy navzdory všem těm různicím máme společného. Pokud jsou pro tebe Piráti rámcově volitelní, ale dosud nebyli volitelní kvůli mě, tak tě jistě potěší to, že na kandidátce vůbec nebudu. Osobně taky nemám velkých pochyb o tom, že Mikuláš Peksa je daleko vhodnější kandidát, než já. Podporoval jsem ho na leadera a budu ho kroužkovat i v reálnbých volbách. Nic proti Kolajovi, ale Peksovo vystupování a zejména arumentace např. na Celostáním Fóru bylo o třídu někde jinde, než to Marcelovo.

    Tvoje představa, že jsem "patologickej lhář a vyděrač" je diagnózou sama o sobě. Podle mě jsem akorát patologickej prokrastinátor. A i kdyby si chtěl skutečně svět přesvědčit o tom, že jsem nějaké hrozivé nebezpečí, tak si nezvolil zrovna nejlepší cestu, když ses především vyprofiloval přede všemi jako patologický troll...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já se do EP "necpu"... pokud sis nevšiml, Piráti mají primární volby, buď mi tam vyšlou, nebo ne. v tomhle klubu je to offtopic.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: hele, je to tu dost offtopic. pokud někdo nechápe rozdíl mezi imaginací a využíváním fotografií najatých modelek v reklamě, tak ať se vrátí na základku. ty čísla mi vyšla jak vyšla, prostě mi to pobavilo. Ve skutečnosti bych lepší účinnosti dosáhl i s vrtulí bratří Wrightů, což docela potěšilo (jinak samozřejmě účinnost vrtule zjevně roste s tím, jak klesá množství energie, které tou vrtulí potřebujeme transformovat, což je pro mě taky docela plus...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: je to tady offtopic. a popravdě, vybereš si z naměřených hodnot selektivně nějaké, ale současně pomíjíš, že výrazněji selhal jenom jeden jediný komponent kola, a to solární střecha (mechanicky i výkonově). rozpad střechy a nutně zbastlené improvizované opravy postupně vedly i k zhoršování aerodynamiky a k tomu, že spotřeba Wh/km se v průběhu cesty nezlepšovala (nebo zlepšovala, když jsem se hodně nadřel).

    Spotřeba kolem 8 Wh/km při rychlosti kolem 30 km/h (měl jsem dvě rychlostní mapy cca 27 a 33 km/h, které dávaly za různých okolností lepší výsledky - např. do kopce ta rychlejší... jinými slovy, byly některé sklony, které jsem díky vyšší účinnosti ve vyšších otáčkách vyjel se stejným výkonem, jako když jsem je jel pomaleji a ještě u toho - delší dobu - šlapal...) je mimochodem slušná a odpovídá výkonu motoru 240W (240W po dobu jedné hodiny, děleno 30ti ujetými km). To se do mých odhadů před ojezdem trefuje celkem slušně. Problém je v tom, že 240Wp panely prostě dodaly průměrně cca 1 kWh (za nejlepších podmínek skoro 1.5kWh, ale ke konci cesty nejvýše 1.3, v září jen 1.2, a samozřejmě za špatného počasí daleko méně). Z toho logicky vyplývá, že jen asi průměrně 4h za den jsem mohl jet touhle optimální rychlostí, zbytek cesty jsem musel víc šlapat, tak či onak.

    Odhad více jak 200 km za den by vyžadoval velmi zhruba průměrnou výrobu 1.6 kWh za den, které ostatní soutěžící velmi často dosahovali, co jsem tak zjišťoval. (nejlepší špičky produkce by pak musely být cca 2.4 kWh, což pokládám za reálné).

    Tahle odhadnutá čísla, ať už se ti metodika nelíbí jakkoliv, bude možné ověřit příští rok v létě - samozřejmě zveřejním co naměřím a kolik jsem ujel. Neplánuju být v pohybu celé léto, podniknu nejspíš jen krátký výlet (faktem je, že nejvíc by mě bavil asi týden za hezkého počasí a věřím, že si solární kola na takové kratší výlety lidé budou i ochotni pronajímat... aby si cestování užili, ale sami nemuseli řešit jejich servis a skladování... ostatně projekt vznikl především za účelem přepravy rámu cargokola na ECLF konference po vlastní ose... a během těchto cest určitě budeme sbírat další data...)

    Je pravda, že pro vítězství nestačil průměr 200 km/den, bylo nutné dosáhnout průměru 270 km/den, to nemohl předpovídat nikdo (a popravdě, poměrně slušně jsem odhadl, že toto by bylo potřeba na vítězství, ale ohlásil jsem veřejně po reálných zkušebních jízdách výrazně méně). Ale očekávat po chystanému upgradu panelů na 440W průměrný denní dojezd asi 200 km (nebo 300 km pokud ráno vyrazím s plně nabitou baterií) je naprosto realistické a budu to schopen demonstrovat.

    S těma letadlama mi podsouváš něco, co netvrdím... nebo resp. sám používáš slovo "odhadovat". Ano, odhadování je proces velmi odlišný od "projektování" - odhadovat může kdokoliv cokoliv, a v případě stratosférických letadel jsem se trefil, protože:

    270 km/h u Perlanu 2 (a dost podobné hodnoty ohlášené pro Solar Stratos)

    se blíží mému dávnému odhadu 300 km/h (který jsem posléze upravoval mírně směrem dolů pod 300 km/h, když jsem si o tom něco přečetl)

    Takže můžeš samozřejmě tvrdit, že je to náhoda, a že tomu vůbec nerozumím, že jo. Samozřejmě existují případy, kdy i volbou špatné metodiky můžeš _náhodou_ dospět ke správnému výsledku... ostatně, poslední léta se snažíš zpochybňovat metodiku a ne čísla (ale třeba v případě celoodpruženého rámu tvoje "rady" nedávaly moc smysl, protože neodpružené rámy kol se po cestě viditelně rozpadaly, zatímco můj rám vydržel ... BTW, nebylo moc medializované, že jednomu z účastníků, co se vracel po vlastní ose, se po 10000 Km v Bělehradě rozpadl titanový rám designového profesionálního elektrokola tradiční trubkov0 koncepce... tolik k tvojí kritice toho, že jsem investoval čas a prostředky do vývoje vlastního custom rámu...)

    Tým organizátorů Sun Tripu si vysoce cenil toho, že jednak do cíle dorazilo kolo, které označovali jako "homemade" (což je nesmysl - já kola stavět neumím, to kolo bylo "custom") a že jsem závod dokončil čistě s využitím solární energie.

    Já se sice snažil cenu poroty víceméně odmítnout (čímž jsem porotu dost urazil - velmi konkrétně jsem ale poukazoval na to, že z mého hlediska "udělal všechno správně" Daniel Jenni...) - ale něčím jsem je holt asi přeci jen zaujal:
    Sun Trip 2018 - Rankings - The Sun Trip
    https://www.thesuntrip.com/sun-trip-2018/participants/
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: V téhle konferenci je ovšem moje solární kolo dost offtopic, řekl bych.. - neni. Jasne ukazalo, ze tvoje odhady jsou zcela mimo. A co se hmotnosti tyce, tak se fakt nemuzes vymlouvat na udajne vadny panely.

    Cela tahle debata byla o "XChaos tvrdi, ze dokaze jen tak, bez vzdelani, zkusenosti a praxe odhadovat technicky parametry velmi slozitejch letadel, daleko presahujicich cokoliv, co ted existuje". No, a ted se ukazalo, ze nedokazes spravne odhadnou ani parametry blbyho solarniho kola. Jako chapu, ze se ti to nelibi a ze bys to nejradsi nejak vygumoval, ale proste je to tak: mame dukaz, ze tvoje odhady jsou nesmyslny a ze tvoje absence vzdelani, zkusenosti a praxe je skutecne presne tak diskvalifikujici, jak jsme celou dobu rikali. Debata skoncila. (A to, ze se behem SunTripu potvrdilo, ze v cely rade bodu tvoji konstrukce jsem naopak mel pravdu ja, udajnej "troll", to je jen velmi prijemna tresnicka na dortu 8))) )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ehm, tohle je fakt epický "důkaz", skutečně...

    většina odkazů v tomhle klubu se mimochodem týkala toho, co dělají týmy jako Perlan 2 nebo Solar Stratos... ovšem moje vlastní neschopnost nejspíš nějak automagicky dokazuje i jejich neschopnost?

    ad zkušenosti: nenasbíral jsem data čas, sbíral jsem je po cestě. Spousta mých odhadů byla správných, kolo potřebovalo po většinu dní něco mezi 6 a 10 Wh/km, s 10 Wh/km přitom průměrná rychlost byla velmi slušná, problémem byl jen nedostatek elektřiny.

    pokud bych měl k dispozici 390 Wp panely jako Raf, které by navíc nebyly citlivé na vyšší teploty, jako podle všeho ty jeho nebyly (původně jsem měl namontované 380 Wp panely.... a doteď nevím, proč vlastně před odjezdem nefungovaly na víc, než asi jen 10%...), tak by výroba 2 kWh místo 1 průměrný 1 kWh by nebyl velký problém. S takovým množstvím elektřiny by ale 200 km šlo ujet za velmi příjemných 7h čistého času...

    popravdě je to velmi podobné situaci prvních leteckých konstruktérů, kteří museli nejen postavit dobré letadlo, ale ještě do něja sehnat vhodný lehký a výkonný motor. Mě se podařilo navrhnout celkem dobrý rám a sehnat do něj celkem efektivní motor i řídící jednotku... měl jsem smůli pouze co se týče konstrukce solární stříšky (přesto, že jsem do toho nacpal spoustu peněz) a nakonec jsem jel s improvizovanou stříškou, která měla cca 2/3 max. teoretickýho výkonu (a stěží polovinu reálného výkonu na konci cesty).

    Solární kolo plánuju do léta 2019 opravit a vybavit lepšími a většími solárními výkony o výkonu 440W, které budou připojeny paralelně přes levné step-up MPPT jednotky. V téhle konfiguraci by mělo bez problémů ujet i přes 300 km za den... a skutečně, v průměru těch 200 km místo 120 km (zvojnásobení výkonu panelů velmi zhruba umožní jet o 40% větší průměrnou rychlostí, což dělá tedy 170 km za den, pokud by někdo měl stejnou průměrnou smůlu na protivítr, mraky a déšť...)

    Pokud najdu dostatečně šíleného zájemce, tak mu vylepšené kolo můžu půjčit na Sun Trip 2020; mě se už do Číny znovu na solárním kole nechce, závodu bych se znovu účastnil, kdyby zamířil např. do Maroka....

    V téhle konferenci je ovšem moje solární kolo dost offtopic, řekl bych...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: jsou to snad říční lodě (tam zase uznej, že emise trochu obtěžují.. na otevřeném moři se snad spíš ztratí...)

    začínáme být offtopic.. v tomhle klubu věřím na dopravní prostředky, které si s sebou vezou zdroj energie (typicky obnovitelný zdroj - komplexita lodí s jaderným reaktorem byla obrovská a pro civilní provoz se to prostě nehodí). Letadla jsem si vybral, protože mají nahoře celkem dost místa - víz než tady na zemi.

    že by lodě mohly prostě zkusit znovu plachtit - pomůže to ve velkém procentu případů - to naprosto souhlasím. že by se toho nemuselo vozit tolik (=civilizace vystavěná na něčem jiném, než obřích kontejnerových lodích), to souhlasím taky. Pořád ale nějaká spotřeba a nějaká přeprava zbude - i kdybych byli všichni osvíceni ze na den a nekoupili si už ani jeden čínský smartphone (nebo objemnější zboží, dovážené dnes po vodě)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: řeště si offtopic u vás. mě na jednou stranu mining přijde vtipný na využití přebytků z OZE v síti (velkoobchodní odběratel v Německu může dostat za odběr dokonce zaplaceno, ve špičce - představ si tohle + mining!), na druhou stranu odmítám uvěřit celému tomu konceptu.

    podle mě se prostě jde bavit lidštějším jazykem - to je celé. (+technologická singularita v kombinaci s bitcoinem se mi jako představa nelíbí - i proto jsem začal vymýšlet solární letadla, jako způsob, jak tyhle civilizační monstrozity celé poslat do prdele...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: je to šílené plýtvání energií.. BTC způsobí doom, spíš pokud včas nezkrachuje :-) ale jinak jsem vymýšlel i věci typu umístit privátní klíč do CubeSatu, apod. :-)

    (hele, to je tady offtopic)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam