• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Pujcim si odstavec z tohoto clanku:

    V představách obrozenců nastoupila Bílá hora cestu ke germanizaci a úpadku českého jazyka. Samotná teze o stavovském povstání coby českém národním vzepětí je ovšem pochybná už proto, že značná část povstalých stavů mluvila německy a člověk raného novověku sám sebe definoval mnohem víc podle místa, kde žil, než podle jazykové, natož národní příslušnosti. Česky psaná literatura sice po roce 1620 opravdu upadá, ale do značné míry kvůli tomu, že s nástupem zbožného baroka a oslabením měšťanské vrstvy klesá množství světských textů a dominují náboženské texty psané jak v obou lidových jazycích (česky i německy), tak především latinsky. A tolik připomínané pálení českých knih jezuity, takřka monopolními patrony vzdělanosti i cenzury v českých zemích po roce 1620, opět pootáčí realitu – knihy se opravdu pálily, ale nikoli podle jazykového, nýbrž náboženského klíče. Na hranicích hořela díla protestantská spolu s těmi, která církev považovala za pověrečná či nemravná.

    Prakticka germanizace tedy Bilou horou zacala, i kdyz ta plna germanizacni palba zacala az na Josefa II., o tom se nepru. Na druhou stranu, ten nam nekatolikum aspon povolil existovat i kdyz zase z jinych duvodu, nez ze by nas mel rad (potreboval vetsi mobilitu lidi mezi Uhrama a Nemeckem). Toz tak.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: My pouzivame cheb sumava, ten sam o sobe asi nikomu moc zajimavej neprijde :) Ale muzes posilat lidi k CCSH, tam jim tu hostii akorat omoci ve vine... coz ostatne taky delate, ne?

    No, ale vazne, takto smirlive formulovano to neni ve sporu. Jiste je na kazde denominaci, aby rozvijela souvisejici teologii a svatosti si definovala. Slo mi hlavne o tu lustraci a odmitnuti.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Tak jistě, že je to rekatolizace, ale tohle bylo v reakci na teze o tom, že rekatolizace = germanizace. Což halt není pravda, nicht wahr...?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Škoda, že nepoužíváte hostie. Občas se mi stane, že mi do kostela přijde někdo, kdo sice není věřící, ale hrozně by chtěl zkusit jak to chutná... tak že bych ho měl kam poslat... ;-)

    Tak o tom, že duležité je to, co se děje mezi Bohem a přijímajícím se nemusíme přít. Nicméně to přeci nijak nevylučuje to, že církev definuje (a vyučuje) co pokládá za vhodnou dispozici k tomu, abys svátost hodně přijal. Pak je na svědomí každého, aby se před svým svědomím s těmito nároky vyrovnal a na základě toho se rozhodl, jestli bude přijímat nebo nebude. To není o tom, že by vysluhující měl někoho lustrovat.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: No, a to je prave ta rekatolizace, ze. Ona ta kralicka taky leckde byla, ale cetla se jenom tajne a schovavala se pod podlahou.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: No to je právě ono - Bible Kralická začíná být široce dostupná až na samém konci 18. a počátkem 19. století, kdy se znovuvydal text podle vydání z roku 1613. V 2. pol. 17. a v 18. století je ten vliv na český jazyk celkem jednoznačně dílem jezuitské svatováclavky. Protože ta na rozdíl od kraličky prostě byla...
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Ano, se vsemi dusledky, to je to, co delame u nas. Ale chapu, ze v *katolickem prostredi se asi poverecnych duvodu najde vic. Povera ohledne eucharistie ostatne vzdycky korenila predevsim v te prisne vylucnosti katolickeho pojeti. Dulezite zkratka je, co se deje v srdci prijimajiciho a ne co se deje v hlave vysluhujiciho.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Kdezto uz od 16. stol. (pocinaje Blahoslavovym prekladem NZ) se o totez zasadila Bible kralicka z dilny Jednoty bratrske.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Zastavam nazor, ze otazka hodnosti ci nehodnosti vysluhovani svatosti neni na vysluhujicim

    Takže úplně bez hranic a omezení? I nepokřtěným? I těm, kteří chtějí dotyčný církevní úkon z nějakého třeba pověrečného důvodu?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ACKO: A nejen ta veleslavínská... třeba taková Bible svatováclavská byla tím prostředkem, který v 17. a 18. století výrazně ovlivňoval podobu českého spisovného jazyka...
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Temi prisnymi podminkami mas na mysli radost a uprimne srdce? ;)
    Sk 2, 46: Každého dne pobývali svorně v chrámu, po domech lámali chléb a dělili se o jídlo s radostí a s upřímným srdcem.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ACKO:
    ACKO: ADAM 'Daniel z Veleslavína žil v letech 1546–1599...
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Zacali jsme ze spravneho konce. Zastavam nazor, ze otazka hodnosti ci nehodnosti vysluhovani svatosti neni na vysluhujicim, ale je to otazka svedomi pristupujiciho ke svatosti. Kdo se citi povolan pozvanim, at pristoupi. Zda prijima hodne ci nehodne je mezi nim a Bohem.
    ACKO
    ACKO --- ---
    PRISCILA: Ach ty neznalosti historie. Slyšela jsi někdy o veleslavínské době a veleslavínské čestině? Období germanizace opravdu spadá až do doby Josefa II. a nového správního uspořádání monarchie.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: ale potom z toho vyplývají i určitě důsledky a charakter smýšlení...

    Chápu... v tom případě byla stará nerozdělená církev vzorem strašlivého a totalitárního zřízení, protože její podmínky k tomu, aby člověk mohl být byť jen slavení eucharistie přítomen (o samotném přijímání ani nemluvě) byly podstatně přísnější než cokoliv, co najdeš dnes na církevním "trhu" od pravoslavných po kdoví koho...
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: No však pořád píšu o výkladu dějin. A především se věnuju metodě, nikoliv jejím konkrétním aplikacím.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: Něco jako objektivní historie neexistuje, vždy je to souboj pohledů a tak to má být. To je právě ten problém, že Pekař svůj pohled interpretuje jako jediný správný a objektivní...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Každá denominace má samozřejmě právo pouštet ke svým "svátostem" koho chce, ale potom z toho vyplývají i určitě důsledky a charakter smýšlení...
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: Ve své podstatě ano.

    Konec konců o tom byl i ten spor mezi Masarykem a Pekařem - ne jestli byli hodní protestanti a nebo katolíci, ale o tom, jestli historii vykládat především s přihlédnutím k tomu, co to udělá s posluchačem (a působit ušlechtile, idealisticky a tak) (což je koncept 19. století) a nebo se snažit o objektivitu a značnou nejednoznačnost (což by měl být koncept odborné historie ve 20 století mimo totalitářské režimy).
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    INSIDES: Ale jistě... poradíme, posloužíme... ;) Třeba zde: [ Polyteismus ] ?? (vlastníkem je z křesťanských klubů dobře známá perzóna, takže nebudeš v cizím prostředí ;))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam