• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    Můžete diskutovat o historii, přítomnosti i budoucnosti protestanství u nás i ve světě. Nebojte se konfrontovat tento směr s jinými náboženskými směry či řešit ožehavá témata...
    rozbalit záhlaví
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Tak minimálně v některých případech (Honzík, Jiří, pan Novák) je na Tobě, jestli jim Večeři Páně podáš nebo ne.

    LEON_KOWALSKI: Jasně... pardon, možná jsem to vyhrotil trošku moc (byť mi to takhle bylo některými - pravda ne zcela spokojenými - členy CB prezentováno), nicméně v diskuzi s OMO je podstatné, že se tady kladou nějaké podmínky - v tomto případě křest a "znovuzrození" (ať už to chápeme jakkoliv). Podmínky, které on definoval jako odporující duchu evangelia...
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    LEON_KOWALSKI: ale nekontroluje se jestli ti co se účastní večeře Páně toto splňují - to je na jejich svědomí ..... nicméně kazatel, nebo někdo ze staršovstva, většinou po bohoslužbě, se u neznámých lidí zastaví a přivítají je ve sboru a dají s nimi pár slov (mají-li o to ti lidé zájem), zaptají se co je přivádí a tak.
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    GOBERS: Což ovšem není pravda, protože "Ústava a řád CB z roku 2011" říká

    Ke svaté večeři Páně se mají účastníci připravovat, a proto je ve sboru ohlašována
    nejméně týden předem, s výzvou k přípravě účastníků. V Církvi bratrské se jí účastní
    zpravidla členové a umožňuje se účast také pokřtěným a znovuzrozeným hostům z
    jiných křesťanských církví, kteří vyznávají Ježíše Krista jako svého Spasitele a Pána.

    Ti, kdo přistupují poprvé, jsou řádně poučeni a všichni účastníci jsou vybízeni, aby
    odstranili překážky k požehnané účasti u stolu Páně.

    Církev bratrská se hlásí k interkomunii s těmi, kteří společně s námi vyznávají trojiční
    víru, Ježíše Krista přijímají jako Pána a Spasitele a jsou Duchem svatým
    znovuzrozenými členy své církve (viz dokument Studijního odboru „Současné otázky
    účasti na svaté večeři Páně“, uveřejněný v Zásadách CB). Rozdělovat nás nemusejí
    odlišná chápání Kristovy přítomnosti ve sv. večeři Páně (eucharistii). Pokud se člen
    jiné církve pravidelně zúčastňuje sv. večeře Páně v Církvi bratrské, vede s ním
    pověřený člen staršovstva rozhovor o důvodu slavení svátosti v jiné církvi.


    V praxi to vypadá tak, že kazatel při večeři Páně řekne že je to pro znovuzrozené křesťany, ale nekontroluje se jestli ti co se účastní večeře Páně toto splňují - to je na jejich svědomí.
    A když někdo z jiné církve imrvére navštěvuje večeře Páně v CB - viz odstavec 2

    A desátky nevedem, dary jsou dobrovolné ;o)

    více tady
    http://portal.cb.cz/download/19/%C3%9Astava%20a%20%C5%98%C3%A1d%20CB%20(2011).pdf (Ústava a řád CB 2011)
    http://portal.cb.cz/download/21/Z%C3%A1sady%20CB%20(1997).pdf (Zásady CB 1997)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: A jednu otázku bych si dovolil na Tebe... Když říkáš, že (jedinou) podmínkou přístupu k eucharistii by měla být víra ve spásnou úlohu Kristova kříže a ve společensví církve jako společenství, které toto vyznává - jak se to pozná?? Má takovou víru půlroční Honzík, které se ručičkama natahuje po posvěceném chlebu? Má takovou víru dlaždič Franta s IQ 83, který sice nerozumí ani zbla tomu, co pan farář říká v kázání, ale musí to být dobře, protože je přece tak chytrý a má tak příjemný hlas? Má takovou víru Jiří, chovanec psychiatrické kliniky, který toho s okolím moc nenakomunikuje a není úplně jasné jestli a co vnímá? Má takovou víru paní Milada, která s úsměvem odkývá jakékoliv teologické učení a pak se rozpovídá o energiích, horoskopech a minulých životech? Má takovou víru starý pan Novák, který umírá na onkologii a má už jenom chvilkové záblesky jasné mysli? Má takovou víru student Viktor, který souhlasí se soteriologickým rozměrem Kristovy oběti, ale nedokáže přijmout trinitární nauku a Ježíšovo boholidství? Má takovou víru katolík Petr, který sice pohrdavě komentuje platnost té vaší "přednášky", ale halt jste byli jediný kostel v okolí?

    A tak dále, a tak podobně... a ne, nejsou to vymyšlené postavy (jen ta jména).
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: No, to je pravda. U nich je to celkem pochopitelny, nechteji pokouset odnauceny alkoholiky. A s tim krtem je to u nich podobne pragmaticke, pri praci s lidma na ulici neni dvakrat prostor na pravidelkou predkrestni pripravu v dohodnuty termin nerku-li ritual krtu. Presto to funguje a sam jsem svedkem toho, jak dobre a ucinne.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: No , jasne, ve skotsku jsme videli v muzeu ze meli kalvinisti zavedeny a takovy tokeny, po jejichz predlozeni byla dotycnemu Vecere PAne vyslouzena... Ale to je uz perverze. Ale ja nejsem kalvinista, nybrz baptista. A rikam, jak a s cim se vysluhuje u nas. Ne nadarmo si do situ davame, jak jsme otevreni a tolerantni.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    GOBERS: A není to jenom CB... v celé řadě protestantských denominací vládne poměrně tvrdá disciplína a přístup k večeři páně mají jen ti, kdo si to náležitě "zaslouží". Proti tomu je římský katolík kolikrát hotový liberál... ;)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Ale tak ať planě neteoretizujeme: pojďme se podívat třeba na takovou...

    Církev bratrskou... v jejích řádech se říká, že přístup k večeři páně mají jenom "plnoprávní" členové a to jsou takoví, kteří mimo jiné musí "řídit se zásadami Písma svatého, pečovat o rozkvět církve, vést příkladný soukromý, rodinný i občanský život. Navštěvují pravidelně pobožnosti svého sboru, pěstují svůj osobní duchovní život, rozvíjejí bratrské obecenství s ostatními členy, pamatují na sborové potřeby a podrobují se církevní kázni", což tak nějak v praxi znamená, že když nechodí člověk velmi pravidelně do sboru, neplatí desátek, atd... tak může na večeři páně zapomenout.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: No jo, ale ti také neslaví eucharistii, že ano... :)
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Napada me, ze takovou viru maji treba i vojaci Armady spasy a u nich se zadny krest vodou nepraktikuje ;) Je to sice okrajovy pripad ale jelikoz se ted s Armadou celkem stykam a zajimam seo ni tak mi nedalo to nezminit.
    OMO
    OMO --- ---
    HARALD: Aha, s tim jsem se jeste nesetkal tak me to nenapadlo. No, je tam i u nas to pozvani, kde se rika, ze je zvan kazdy, kdo se citi k tomu povolan. Kdo komu muze videt do svedomi, proc pristupuje. Kdyz si to bude chtit nekdo vyzkouset treba na pulnocni u katoliku, tak si tam stejne pujde. Stejne tak nekdo, kdo se citi pohnut k vire treba kvuli kazani, ktere predchazelo, by nemel byt z formanich duvodu odmitnut.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS:
    Pokud bereme křest jako akt potvrzení už existující víry (stejně jako je manželský slib potvrzením lásky), pak je podle mě možné přistupovat ke stolu Páně i bez křtu. Nicméně to samozřejmě není ideální stav...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Což znamená co?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: víra ve spásnou úlohu Kristova kříže a ve společensví církve jako společenství, které toto vyznává

    A takovou víru je možné podle Tebe mít a nebýt přitom pokřtěn? Nebo je to spíš tak, že taková víra má nezbytně své "následky" - tedy to, že člověk přijme křest a lituje svých hříchů...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Mnoho lidí chodí k eucharistii z tradice...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Jediným předpokladem by měla být víra ve spásnou úlohu Kristova kříže a ve společensví církve jako společenství, které toto vyznává
    HARALD
    HARALD --- ---
    OMO: Aby si to vyzkoušel.
    OMO
    OMO --- ---
    Apropos to se otvira prostor k diskusi o definici kdo je vlastne krestan, jestli ten, kdo vyznal Krista svym Panem a Spasitelem nebo ten, kdo byl (treba bez sveho vedomi v utlem veku) pokrten... Ale nevim, to uz by se nam to mozna rozutikalo do mnoha vlaken tak to muzem probrat potom
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Ja si nejak nedovedu predstavit, ze by nekdo, kdo se nepovazuje za krestana, hrnul k Veceri Pane, proc by to delal?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Takže třeba požadavek, aby přijímající byl křesťan (resp. pokřtěný) pokládáš za něco, co není dostatečně věrné smyslu evangelia?
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: oboji
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: A teď mi řekni... nepojmenovávají se proto, že to dotyčný duchovní tak považuje za správné, nebo proto, že je to tak v teologii vaší církve proklamováno jako princip?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam