• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    Můžete diskutovat o historii, přítomnosti i budoucnosti protestanství u nás i ve světě. Nebojte se konfrontovat tento směr s jinými náboženskými směry či řešit ožehavá témata...
    rozbalit záhlaví
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Katolicke pojeti pilulky na spasu nesdilime.

    Víš... já jsem teď v Izraeli a docela se tu teď stýkám s chasidy, takže Ti na tohle odpovím jednou chasidskou historkou:

    Jednoho dne viděl berdiševský rebe Lévi Jicchak, jak proti němu na ulici kráčí místní apostata, ateista... S laskavým úsměvem k němu rebe přistoupil, objal ho a povídá: "Neboj se, v toho boha v kterého ty nevěříš... v toho nevěřím ani já."
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: U Jiriho nezalezi na osetrovatelne, ale ja jeho schopnosti si sam vzit a podat kalich dal, pripadne na tom, zda osetrovatelce nazanaci, ze chce. Ale to je cista teorie, takovy pripad u nas neni...

    Zasadni je si uvedomit, co pro koho ta Vecere Pane symbolizuje. Pro nas je to pritomne spolecenstvi s Kristem a pripominka Jeho obeti za nase hrichy. Katolicke pojeti pilulky na spasu nesdilime. Proto se nase postoje musi nutne rozchazet
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    GOBERS: jak by jsme mohli jinak chápat křest? Leda jestli myslíš to že ortodoxní větve pocákají, protestanské ponořují, ale to je jen vnější forma téhož aktu, bych řekl.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Chápu, takže a) NE, b) záleží na ošetřovatelce, c) NE. Dobré, rozumím.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: No, Honzikovi u nas kazatel pozehna, Jiri, pokud stoji v kruhu kolem stolu Pane, se sam rozhodne, jestli si vezme a napije se, nebo posle dal. A pan Novak, co lezi ve spitale, ma holt smulu, ale pokud je naseho vyznani, tak chape, ze VP je dej mezi spolecenstvim a Kristem, ne zadna spasna pilulka.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: clenum naseho sboru je na spolecnych baptistickych akcich VP odmitana ... kdyz mluvim za cirkev, myslim tim mistni cirkev na Topolce

    A jo tááák, odsud vítr gondá... tak to potom ovšem leccos vysvětluje. A PRISCILA je taky z tohodle kadlubu?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Tak minimálně v některých případech (Honzík, Jiří, pan Novák) je na Tobě, jestli jim Večeři Páně podáš nebo ne.

    LEON_KOWALSKI: Jasně... pardon, možná jsem to vyhrotil trošku moc (byť mi to takhle bylo některými - pravda ne zcela spokojenými - členy CB prezentováno), nicméně v diskuzi s OMO je podstatné, že se tady kladou nějaké podmínky - v tomto případě křest a "znovuzrození" (ať už to chápeme jakkoliv). Podmínky, které on definoval jako odporující duchu evangelia...
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: No vsak jiste, dokonce se stava, ze clenum naseho sboru je na spolecnych baptistickych akcich VP odmitana. Kdyz mluvim za cirkev, myslim tim mistni cirkev na Topolce ;) To uz je to nase kongregacni zrizeni
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    LEON_KOWALSKI: ale nekontroluje se jestli ti co se účastní večeře Páně toto splňují - to je na jejich svědomí ..... nicméně kazatel, nebo někdo ze staršovstva, většinou po bohoslužbě, se u neznámých lidí zastaví a přivítají je ve sboru a dají s nimi pár slov (mají-li o to ti lidé zájem), zaptají se co je přivádí a tak.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: No... a evidentně by vás s tím i kdejací jiní baptisté pěkně hnali...

    Christian baptism is the immersion of a believer in water in the name of the Father, the Son, and the Holy Spirit. It is an act of obedience symbolizing the believer's faith in a crucified, buried, and risen Saviour, the believer's death to sin, the burial of the old life, and the resurrection to walk in newness of life in Christ Jesus. It is a testimony to his faith in the final resurrection of the dead. Being a church ordinance, it is prerequisite to the privileges of church membership and to the Lord's Supper.

    The Baptist Faith & Message (2000)
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Copak nalezi cloveku tohle soudit? At pristoupi, kdo se citi pozvan.
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    GOBERS: Což ovšem není pravda, protože "Ústava a řád CB z roku 2011" říká

    Ke svaté večeři Páně se mají účastníci připravovat, a proto je ve sboru ohlašována
    nejméně týden předem, s výzvou k přípravě účastníků. V Církvi bratrské se jí účastní
    zpravidla členové a umožňuje se účast také pokřtěným a znovuzrozeným hostům z
    jiných křesťanských církví, kteří vyznávají Ježíše Krista jako svého Spasitele a Pána.

    Ti, kdo přistupují poprvé, jsou řádně poučeni a všichni účastníci jsou vybízeni, aby
    odstranili překážky k požehnané účasti u stolu Páně.

    Církev bratrská se hlásí k interkomunii s těmi, kteří společně s námi vyznávají trojiční
    víru, Ježíše Krista přijímají jako Pána a Spasitele a jsou Duchem svatým
    znovuzrozenými členy své církve (viz dokument Studijního odboru „Současné otázky
    účasti na svaté večeři Páně“, uveřejněný v Zásadách CB). Rozdělovat nás nemusejí
    odlišná chápání Kristovy přítomnosti ve sv. večeři Páně (eucharistii). Pokud se člen
    jiné církve pravidelně zúčastňuje sv. večeře Páně v Církvi bratrské, vede s ním
    pověřený člen staršovstva rozhovor o důvodu slavení svátosti v jiné církvi.


    V praxi to vypadá tak, že kazatel při večeři Páně řekne že je to pro znovuzrozené křesťany, ale nekontroluje se jestli ti co se účastní večeře Páně toto splňují - to je na jejich svědomí.
    A když někdo z jiné církve imrvére navštěvuje večeře Páně v CB - viz odstavec 2

    A desátky nevedem, dary jsou dobrovolné ;o)

    více tady
    http://portal.cb.cz/download/19/%C3%9Astava%20a%20%C5%98%C3%A1d%20CB%20(2011).pdf (Ústava a řád CB 2011)
    http://portal.cb.cz/download/21/Z%C3%A1sady%20CB%20(1997).pdf (Zásady CB 1997)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: A jednu otázku bych si dovolil na Tebe... Když říkáš, že (jedinou) podmínkou přístupu k eucharistii by měla být víra ve spásnou úlohu Kristova kříže a ve společensví církve jako společenství, které toto vyznává - jak se to pozná?? Má takovou víru půlroční Honzík, které se ručičkama natahuje po posvěceném chlebu? Má takovou víru dlaždič Franta s IQ 83, který sice nerozumí ani zbla tomu, co pan farář říká v kázání, ale musí to být dobře, protože je přece tak chytrý a má tak příjemný hlas? Má takovou víru Jiří, chovanec psychiatrické kliniky, který toho s okolím moc nenakomunikuje a není úplně jasné jestli a co vnímá? Má takovou víru paní Milada, která s úsměvem odkývá jakékoliv teologické učení a pak se rozpovídá o energiích, horoskopech a minulých životech? Má takovou víru starý pan Novák, který umírá na onkologii a má už jenom chvilkové záblesky jasné mysli? Má takovou víru student Viktor, který souhlasí se soteriologickým rozměrem Kristovy oběti, ale nedokáže přijmout trinitární nauku a Ježíšovo boholidství? Má takovou víru katolík Petr, který sice pohrdavě komentuje platnost té vaší "přednášky", ale halt jste byli jediný kostel v okolí?

    A tak dále, a tak podobně... a ne, nejsou to vymyšlené postavy (jen ta jména).
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: No, to je pravda. U nich je to celkem pochopitelny, nechteji pokouset odnauceny alkoholiky. A s tim krtem je to u nich podobne pragmaticke, pri praci s lidma na ulici neni dvakrat prostor na pravidelkou predkrestni pripravu v dohodnuty termin nerku-li ritual krtu. Presto to funguje a sam jsem svedkem toho, jak dobre a ucinne.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: No , jasne, ve skotsku jsme videli v muzeu ze meli kalvinisti zavedeny a takovy tokeny, po jejichz predlozeni byla dotycnemu Vecere PAne vyslouzena... Ale to je uz perverze. Ale ja nejsem kalvinista, nybrz baptista. A rikam, jak a s cim se vysluhuje u nas. Ne nadarmo si do situ davame, jak jsme otevreni a tolerantni.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    GOBERS: A není to jenom CB... v celé řadě protestantských denominací vládne poměrně tvrdá disciplína a přístup k večeři páně mají jen ti, kdo si to náležitě "zaslouží". Proti tomu je římský katolík kolikrát hotový liberál... ;)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Ale tak ať planě neteoretizujeme: pojďme se podívat třeba na takovou...

    Církev bratrskou... v jejích řádech se říká, že přístup k večeři páně mají jenom "plnoprávní" členové a to jsou takoví, kteří mimo jiné musí "řídit se zásadami Písma svatého, pečovat o rozkvět církve, vést příkladný soukromý, rodinný i občanský život. Navštěvují pravidelně pobožnosti svého sboru, pěstují svůj osobní duchovní život, rozvíjejí bratrské obecenství s ostatními členy, pamatují na sborové potřeby a podrobují se církevní kázni", což tak nějak v praxi znamená, že když nechodí člověk velmi pravidelně do sboru, neplatí desátek, atd... tak může na večeři páně zapomenout.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: No jo, ale ti také neslaví eucharistii, že ano... :)
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Napada me, ze takovou viru maji treba i vojaci Armady spasy a u nich se zadny krest vodou nepraktikuje ;) Je to sice okrajovy pripad ale jelikoz se ted s Armadou celkem stykam a zajimam seo ni tak mi nedalo to nezminit.
    OMO
    OMO --- ---
    HARALD: Aha, s tim jsem se jeste nesetkal tak me to nenapadlo. No, je tam i u nas to pozvani, kde se rika, ze je zvan kazdy, kdo se citi k tomu povolan. Kdo komu muze videt do svedomi, proc pristupuje. Kdyz si to bude chtit nekdo vyzkouset treba na pulnocni u katoliku, tak si tam stejne pujde. Stejne tak nekdo, kdo se citi pohnut k vire treba kvuli kazani, ktere predchazelo, by nemel byt z formanich duvodu odmitnut.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS:
    Pokud bereme křest jako akt potvrzení už existující víry (stejně jako je manželský slib potvrzením lásky), pak je podle mě možné přistupovat ke stolu Páně i bez křtu. Nicméně to samozřejmě není ideální stav...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam