• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    Můžete diskutovat o historii, přítomnosti i budoucnosti protestanství u nás i ve světě. Nebojte se konfrontovat tento směr s jinými náboženskými směry či řešit ožehavá témata...
    rozbalit záhlaví
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: NC, byť je to po Písmu to nejjistější, čeho se můžeme chytnout, se může naplnit různými obsahy...

    To je právě ono... podle mého názoru NC jako izolovaná (z nebe spadlá) veličina má přesně tak málo smysl jako podobně pojímaný Nový zákon. Proto hovořím o tom celocírkevním konsensu do NC jako o bázi, nikoliv jen o NC...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: OK, pokud mě chtěj římětí katolíci zatratit, tak mně lichotí:):)...Jinak, myslím, že na NC se shodne většina církví, nebo to alespoň prohlašují. Otázka pak je, jak to vypadá v praxi. NC, byť je to po Písmu to nejjistější, čeho se můžeme chytnout, se může naplnit různými obsahy...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Jako na odpadlíka, který přijde do pekla, pokud se nenavrátí do lůna jediné správné církve? A jak se na to dívají třeba starokatolící?

    Můžu Ti odpovědět z hlediska církevního práva - tam jsi v církevním trestu exkomunikace (s největší pravděpodobností - aby byla jistota, musel by to prohlásit soud, ale dá se důvodně předpokládat samočinná exkomunikace). Z hlediska neprávního a soteriologického by Ti asi římskokatolický teolog řekl, že ohrožuješ spásu své duše těžkým hříchem, který v případě, že se z něj nebudeš kát s velkou pravděpodobností povede k Tvému zatracení.

    A co na to Jan Tleskač starokatolíci?

    Ti se k Tobě nebudou vyjadřovat, protože mají dost svých starostí, než aby za Hospodina dělali jeho byznys.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Co je onen katolický základ?

    Na každou otázku existuje jednoduchá, stručná, nesprávná odpověď... :) V tomhle případě by byla - vzor prvotní a rané církve. Tedy té, které dala vzniknout NC - které ovšem nespadlo z nebes a bylo zasazeno do zcela konkrétního církevního a teologického kontextu. Pokud by se řeklo, že za společnou křesťanskou platformu prohlásíme to, co bylo celocírkevním konsenzem v okamžiku přijetí NC a co je nad to, to je legitimní variabilita, tak bych byl první, kdo by byl pro.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: o tom nemám stínu pochybnosti... :p
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    GOBERS: Oni i ti katolíci se nakonec "umravní". Třeba se toho i někteří z nás dožijí. Když člověk čte některé starší texty, tak je vidět, že pokrok je obrovský.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Taky mne rmouti, jak se od naseho pruzracneho proudu praveho ziveho krestanstvi v prubehu dejin oddelily veletoky apostatu a zustala jen bystrinka ryzi Kristovy cirkve, zvenku nazyvana radiklalni reformace.... ;D
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Tak to se na Vás ségra vzdala relativně nedávno...Co je onen katolický základ? Nicajsko- Cařihradské vyznání?
    Jo, ještě k tomu vypsání, jak se tedy na mě dívají římštíkatolicí? Jako na odpadlíka, který přijde do pekla, pokud se nenavrátí do lůna jediné správné církve? A jak se na to dívají třeba starokatolící?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Mě nemá žádná matička kam zpátky přijímat... já jsem starokatolická saubere Rasse!! :D :D Jinak my samozřejmě věříme a doufáme, že ta větší sesterská církev, která se od nás v roce 1870 oddělila, jednou uzná svůj omyl a najde cestu z bludu... ;))))

    Ale vážně: samozřejmě, že bych si přál sjednocení s římskou církví. Ale ne na úkor sjednocení s ostatními církvemi, které jsou ochotny se shodnout na tom zmíněném starocírkevním katolickém (tedy všeobecném) základě. A těch je čím dál více...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: prvotni cirkvi pevne drzena

    Taky jak co... Apoštolští otcové v lecčems větší autorita než některé obskurnější spisy NZ, jejichž kanonicita byla dlouho na vážkách, to je pravda... ale nedá se vzít libovolné patristické tvrzení a mít do za názor držený starou církví (byť se to bohužel často dělá). Je to o nalézání konsenzu, jako to ostatně bylo už v té patristické době samotné.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: A nedoufáte, že se Vaše matička jednou umoudří a přijme Vás zpátky? Třeba se blýská na lepší časy? To, co udělal Benedikt může být předzvěstí velkých změn...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Není Ti sestro pomoci... :) Což Tobě to může být jedno, ale jaký my s tím máme problém... :-(
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: No, jasne, apokryfy jsou primo odmitnute, zatimco patristika je jenom nizsi dulezitosti, avsak prvotni cirkvi pevne drzena. To nezpochybnuju, jenom jsem si neodpustil jiste komixove zjednoduseni :)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Já jsem si to myslela, takže jsem katolická protestantka....Pomooooc:):)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Z hlediska římskokatolického kanonického práva je v ŘKC pokřtěný nebo do ŘKC přijatý křesťan vždy nahlížen jako katolík bez ohledu na cokoliv dalšího. Je tedy z hlediska kanonického práva vždy vázán právy a povinnostmi katolíka. Pokud přestoupí do jiné církve, tak se dopouští schizmatu, případně hereze. Tzv. vypsání z matriky pokřtěných je možné, ale z hlediska kanonického práva je nahlíženou pouze jako "pro foro externo" (pro vnější obor). "Pro foro interno" (pro vnitřní obor = pro církev samotnou) je člověk nadále nahlížen jako katolík. Kdybys chtěla konkrétní paragrafy platného CIC, není problém dodat.
    OMO
    OMO --- ---
    JIXIPEN: Jo, jo, CCE, to je barvita paleta ruznych sboru. Ja strasne rad chodim do Martina ve zdi kdyz tam je Eva Sormova z Ochranovskeho senioratu, ta berankova liturgie je skvela (a Eva Sormova ma vzdy perfektni kazani). Ale ona ta rozmanitost je i jinde, treba ta nase Bratrska jednota baptistu, to je teprve klubko nesourode, od uzkoprsych fundamentalistu pres charismatiky s kytarama az po nasi Topolku, ktera je velmi blizko CCE (i personalne pres fakultu)...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Co se stalo s Marií po smrti je podle mě v křesťanské teologii nepodstatná marginálie

    Tak to jsem moc rád, že se na tomhle shodneme. :)

    OMO: No a apokryfy jsou stejne nekanonicke jako patristika

    Nekanonické vzhledem k Novému zákonu jistě. Ale mají ve vztahu k prvotní a rané církvi stejnou autoritu? To v žádném případě... a o tom to právě je. Tady je potřeba se naučit trošku rozlišovat... samozřejmě jenom v případě, že má člověk zájem na nějaké smysluplné diskuzi třeba právě o tom starocírkevním základu křesťanské teologie.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Mám jeden dotaz, jelikož se jevíš jako odborník, jak je to s příslušností k římskokatolické církvi, když tam člověk byl v dospělosti pokřtěn i biřmován a následně se nechal vypsat...?
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    Prosím o jednu věc: Zdržte se, prosím, komentářů ke znalostem ostatních diskutujících. Nevíte jaké je jejich zázemí, kolik toho skutečně vědí a zda jste je správně pochopili. Debatujeme zde o názorech, ne o tom, kdo je chytřejší!
    OMO
    OMO --- ---
    KEIKIN: Semper Reformanda ;)
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Kdyz poodstoupim od sve konfesni prislusnosti, musim rict, prinejmensim polovina protestantskych denominaci dokonce i episkopat dle Didache drzi (vcetne treba stare i obnovene Jednoty Bratrske, az po evangelikaly typu AC). V cirkvich kongregacniho typu se da biskupsky urad napasovat treba na predsedu starsovstva neboli kuratora. No, ale o jake ze vernosti Pismu tu vlastne mluvime? Vzdyt je to "jenom" Didache, relax ;)


    GOBERS: No a apokryfy jsou stejne nekanonicke jako patristika, dobre znat, pro hloubave je to dobre cteni pro doplneni znalosti, ale Pismo je jedine zavazne zjeveni ;)