• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: Pokud racionální debata k ničemu nevede, nemá cenu ji absolvovat
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: ne úplně. Respektive to spolu zrovna vůbec nesouvisí. Ten efekt je o sebehodnocení a naopak u jedinců se slabším výkonem je sociální interackí špatně ovlivnitelný. Kromě razantních intervencí.

    Na nyxu (a zejména jak se vtom začne motat náboženství) se stává zcela běžně, že někdo mele a mele a mele vyložené nesmysly. A racionální debata vážně k ničemu nevede.

    Schválně si to otestuj třeba tady [ ATEISMUS a nevíra v posmrtný život ]

    Zkus přesvědčit třeba Siriena, aby pochopil libovolný aspekt tvé víry.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: Upozornění, že ponižování druhých je nevhodné, bylo zcela v souladu v boji proti Dunning-Krugerovu efektu:)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: no v odborné debatě se předpokládá jakási úroveň znalostí a jaksi u složitějších věcí než je recept na svíčkovou je daleko snazší, když si to ten, kdo to nezná dožene probíranou látku, než aby to někdo jiný vypisoval.

    Ostatně právě vědomosti a dovednosti ve spodních pásmech vedou k tomu, že se dotyčný naopak často považuje za experta ...

    Mentální mor: vlastní neobjektivita - GrowJOB institute
    http://www.growjob.com/clanky-personal/mentalni-mor-vlastni-neobjektivita/
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    Ne, nemyslela jsem, že nemáme říkat, že někdo nemá pravdu. Ale preferuju argumentaci typu: "Není to pravda, protože"...než " Máš malý rozhled, doplň si vzdělání, moc toho nevíš..."
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Netvrdim, ze predreformacni scholastiku reformovane cirkve nezdedily. Reformatori nebyli na zelene louce ale vychazeli z nejakejho myslenkoveho prostredi sve doby. Nicmene prave to, ze nebiblicke svatosti prestaly byt v reformovanych cirkvich praktikovany, je logicke a ja to hodnotim jako chvalyhodne, je prece dobre, kdyz se praxe pomeruje Pismem jakozto prvotnim zjevenim. A ze byl biblicky kanon prohlasen za jediny zdroj zjeveni je v neporadku v cirkvi na prahu novoveku taky logicka volba.

    ale ze by hranice scholastickeho mysleni byly v protestantske teologii pevneji zakotvene nez v katolicke? To by chtelo priklad, tomu nerozumim. Zvlast kdyz se podivam, jak v nekterych reformacnich proudech vesele vzkveta horliva zboznost i bez zadnych svatosti (Armada Spasy). Nebo kdyz se vezme nase baptisticke pojeti krtu a pamatky VP, tam uz scholastikou taky moc vazani nejsme.
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    PRISCILA: no, když někdo skrze svůj názor projeví, že je nevzdělaný, tak o čom chceš debatovat? O tom, že 2 + 2 = 5, když zamhouříme oči a zapomeneme na znalosti z první třídy a všechny navazující, ale hlavně abychom nikoho nerozkokošili sdělením, že se mýlí?
    PRISCILA: Podle toho Gobersojc vysvětlení tě neodkatoliční ani čerstvá krev panenského kozla.
    GOBERS: dopoledne odekřtívat a odpoledne korunovat české krále?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Napred bylo sedmero svatosti predreformacni cirkve, ty se pak revidovaly na zaklade jejich biblicity.

    Bingo! A jsme přesně tam, kde jsme chtěli být... Teď už stačí jen dodat, že to vypočítávání svátostí (ať už dvou, sedmi, čtrnácti nebo kolika chcete) je dílem spekulace středověké scholastiky a ustaluje se naplno až někdy ve 14. století. A tím se dostáváme k jednomu z největších problémů protestantské teologie - ta dostala do vínku právě tu scholastickou terminologii a její myšlenkový svět - a reformátoři sice tu a tam do toho scholastického systému zasáhli a změnili (resp. většinou škrtli) to, co jim nesedělo a nesouznělo s tím, jak oni četli a chápali Písmo. Ale ty hranice scholastického myšlení nepřekročili a ty tak paradoxně zůstali v protestantské teologii mnohem pevněji zakotvené, než v katolické teologii. Proto mi přijde pokaždé tak vtipné, když se nějaký protestant ohání tím, že zaručeně a echtovně biblické jsou jenom a pouze dvě svátosti.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Ano, pojem svatost je produktem predreformacni tradice. Vsak u nas radikalne reformovanych uz ten pojem ztraci kontury, krest se praktikuje jako viditelne znameni jiz prijate viry a Vecere Pane je pripominkou Jeho obeti dle Jeho ustanoveni...
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: No, musime se podivat na historicky vyvoj te mnoziny svatosti uznavanych ve vetsine protestantskych cirkvi. Napred bylo sedmero svatosti predreformacni cirkve, ty se pak revidovaly na zaklade jejich biblicity. Kdyby teoreticky predreformacni cirkev definovala jako svatosti i uzdravovani a vyhaneni demonu, jiste by se do reformacniho pojeti svatosti tyto dostaly :)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Sedí třeba na takové uzdavení nebo vyhnání démonů v Ježíšově jménu jak příslovečná zadní část těla na hrnec, že ano? ;)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Pokud definujeme svátost jako "viditelné znamení neviditelní Boží milosti", tak proti tomu asi v Písmu nic nenajdeme. Otázka je, jak se konkrétně tato definice naplňuje, tam už může být problém...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: A všimni si, že jsem se Tě ani nezeptal jak moc je ten samotný termín "svátost", se kterým operuješ, doložitelný Písmem... ;)))
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: To nebyla finesa pro publikum, to byl (záměrně přehnaný) počátek maieutického rozhovoru. ;)) Čili Tvá definice svátosti by byla "pokyn pro speciální, sváteční úkon"? Jenom Ježíšův? Nebo i apoštolský? A jak se pozná speciální sváteční úkon od každodenního, bez kterého by křesťanství nebylo ničím, nevyrůstá náhodou to speciální z toho každodenního a není od něj neoddělitelné? Třeba na příkladu: proč by měl být svátostí křest a ne kázání evangelia? Nebo uzdravování či vyhánění démonů? Zejména to druhé splňuje Tvou definici naprosto bez vší pochybnosti...
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Rozlisujme pokyny pro specialni, svatecni ukony (tedy svatosti, o kterych byla ostatne rec) a pokyny pro kazdy den, bez kterych by krestanstvi nebylo nicim. Ale pokud to byla finesa pro publikum, tak bravo ;)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Já mám pocit, že těch výslovných pokynů je tam spousta a k různým věcem. Co třeba takovýhle výslovný pokyn: "Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí." nebo "Miluj svého bližního jako sám sebe." To by bylo docela výslovné, i kdyby se k tomu ještě nedodávalo, že v tom je celý Zákon i Proroci, ne? :-)
    OMO
    OMO --- ---
    JIXIPEN: Jasne, a to je dobre, ze si nic navzajem nebereme. A ja to teda priznam, jsem clenem i CCE, mam dvoji clenstvi (prostrednictvim sboru, kde jsem mel svatbu a chodim tam tak jednou za 2 mesice). Takze mi na CCE nic nevadi tak silne, aby mi to branilo dvoji clenstvi mit...
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Ale no tak prece v Pismu se pise o krtu a lamani chleba jakozto pripomince posledni vecere, jako necem, co cirkev ma cirkev konat. Je pravda, ze je ve SZ lecjake pomazavani a v NZ svatba v Kani a v listech vyznavani jeden druhemu (namatkove biblicke zaklady pro nektere z ostatnich peti svatosti katolicke cirkve), ale vyslovny pokyn jen ke krtu a Veceri Pane, proto v reformovanych cirkvich nerozpoznavame zadne mimo techto dvou svatosti (a dobre vim, ze to vis, ale pisu to pro ctene publikum)
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    OMO: Však já ti to neberu. Ale líbí se mi, že ČCE to nebere ani mně ani těm, co chtějí křtít později. Mírně se sice přiklání ke křtění až v pozdějším věku, ale kdo chce, může nechat pokřtít i nemluvně.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: jedine dalsi svatosti dle Pisma

    Joooo?? A to mi pověz... kdepak že se to v Písmu hovoří o svátostech?? :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam