• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Ja teda ze sveho uhlu pohledu ani nepomyslel na anglikany, KJV se mi primarne poji s nejkonzervativnejsimi evangelikaly, mennonity, amishi a podobne :) Takze to uz spis zahodim plastovou karticku nasi korporace a vyrazim s vlastnorucne vyrobenou motykou okopavat brambory :)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Víš co... začne to KJV, pak se k tomu přidá Hark! The Herald Angels Sing, majestátný zvuk varhan a katedrálního sboru... a než řekneš královna švec, už máváš kadidelnicí ve Westminsterském opatství a zbožně putuješ k Panně Marii Walsinghamské. ;)
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: To je dobry, ja jsem resistentni :)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Tak bacha, aby se z Tebe nestal našinec... ;)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    LEON_KOWALSKI: Jo - a jak říká správně OMO, v Kralické také původně byly. ;)
    OMO
    OMO --- ---
    A ja mam od HAROLDa cerstve KJV bez apokryfu, tu si ted ctu nejradeji ;)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    LEON_KOWALSKI: To byl zcela osobní povzdech. A já myslím, že víš, které Bible vyrábíme. ;) A teda jenom do protokolu... KJV se s deuterokanonickýma knihama samozřejmě tiskne (už jen proto, že anglikáni z nich čtou).
    OMO
    OMO --- ---
    Ja mam ekumenku jednu z doby, kdy jsem jeste nevedel, co to "deuterokanonicke" znamena (z doby kdy jsem uveril), takze je tam mam :) A pak mam synopticke vydani s Kralickou, jsou taky... Dostal jsem ji od farare CCE jako svatebni dar...
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    GOBERS: já ti nevím, ale všechny Bible co mám, Kralická, B21, ČSP, NKJV (různé verze + studiní Open), KJV (různé verze + studijní Life in the Spirit), NASB (různé verze + studijní Study Bible), NIV (různé verze + Archeological Study Bible a Study Bible), tak tyhle všechny jsou bez deuterokanonických knih a nevšiml jsem si, že by je s nimi dělali. A nemyslím si že by Zondervanu a Thomasi Nelsonovi leželi na skladu :o)
    V podstatě jediné s deuterokanonickými knihami co mám jsou Ekumena a LXX :o)

    Ale vím že Saša Flek je překládá, takže B21 bude brzo i s nimi.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    JIXIPEN: A to možná nevíš, že ten živelný odpor k deuterokanonickým knihám se až otázka konce 19. století a dál. Reformátoři sami jim sice nepřiznávali takovou kanonicitu, ale považovali je za užitečné k četbě a vyučování.

    Ale tak řekni dotyčným spolubratrům až kupují Bible bez DT... válí se nám jich na skladě spousta a nikdo je nechce. A tisknout je se nevyplatí, ale tak když už děláme bibli s velkým písmem pro jedince s vadou zraku, tak co bysme nedělali i pro alergiky. ;)))
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    OMO: Mě na tom všem přijde nejvíce úsměvné, když někteří evangelíci "mlátí kolem sebe Biblí po hlavě" a přitom je zábavné už to, že přebrali židovský kánon Starého zákona z roku cca 100 n.l. oproti katolíkům, kteří užívali mnohem starší Septuagintu (2.-3. století př.n.l.). Fascinovalo mě pár evangelikálních spolubratrů, kteří si koupili Bibli s deuterokanonickými knihami a vytrhali je z Bible, protože "tam nepatří".
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: a u těch rozumnějších jedinců mívá pozitivní efekt upozornění na to, že zabrousili někam, o čem nic neví a že by si mohli ověřit data a neplést si holinky s hodinkami.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: Pokud racionální debata k ničemu nevede, nemá cenu ji absolvovat
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: ne úplně. Respektive to spolu zrovna vůbec nesouvisí. Ten efekt je o sebehodnocení a naopak u jedinců se slabším výkonem je sociální interackí špatně ovlivnitelný. Kromě razantních intervencí.

    Na nyxu (a zejména jak se vtom začne motat náboženství) se stává zcela běžně, že někdo mele a mele a mele vyložené nesmysly. A racionální debata vážně k ničemu nevede.

    Schválně si to otestuj třeba tady [ ATEISMUS a nevíra v posmrtný život ]

    Zkus přesvědčit třeba Siriena, aby pochopil libovolný aspekt tvé víry.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: Upozornění, že ponižování druhých je nevhodné, bylo zcela v souladu v boji proti Dunning-Krugerovu efektu:)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: no v odborné debatě se předpokládá jakási úroveň znalostí a jaksi u složitějších věcí než je recept na svíčkovou je daleko snazší, když si to ten, kdo to nezná dožene probíranou látku, než aby to někdo jiný vypisoval.

    Ostatně právě vědomosti a dovednosti ve spodních pásmech vedou k tomu, že se dotyčný naopak často považuje za experta ...

    Mentální mor: vlastní neobjektivita - GrowJOB institute
    http://www.growjob.com/clanky-personal/mentalni-mor-vlastni-neobjektivita/
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    Ne, nemyslela jsem, že nemáme říkat, že někdo nemá pravdu. Ale preferuju argumentaci typu: "Není to pravda, protože"...než " Máš malý rozhled, doplň si vzdělání, moc toho nevíš..."
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Netvrdim, ze predreformacni scholastiku reformovane cirkve nezdedily. Reformatori nebyli na zelene louce ale vychazeli z nejakejho myslenkoveho prostredi sve doby. Nicmene prave to, ze nebiblicke svatosti prestaly byt v reformovanych cirkvich praktikovany, je logicke a ja to hodnotim jako chvalyhodne, je prece dobre, kdyz se praxe pomeruje Pismem jakozto prvotnim zjevenim. A ze byl biblicky kanon prohlasen za jediny zdroj zjeveni je v neporadku v cirkvi na prahu novoveku taky logicka volba.

    ale ze by hranice scholastickeho mysleni byly v protestantske teologii pevneji zakotvene nez v katolicke? To by chtelo priklad, tomu nerozumim. Zvlast kdyz se podivam, jak v nekterych reformacnich proudech vesele vzkveta horliva zboznost i bez zadnych svatosti (Armada Spasy). Nebo kdyz se vezme nase baptisticke pojeti krtu a pamatky VP, tam uz scholastikou taky moc vazani nejsme.
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    PRISCILA: no, když někdo skrze svůj názor projeví, že je nevzdělaný, tak o čom chceš debatovat? O tom, že 2 + 2 = 5, když zamhouříme oči a zapomeneme na znalosti z první třídy a všechny navazující, ale hlavně abychom nikoho nerozkokošili sdělením, že se mýlí?
    PRISCILA: Podle toho Gobersojc vysvětlení tě neodkatoliční ani čerstvá krev panenského kozla.
    GOBERS: dopoledne odekřtívat a odpoledne korunovat české krále?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Napred bylo sedmero svatosti predreformacni cirkve, ty se pak revidovaly na zaklade jejich biblicity.

    Bingo! A jsme přesně tam, kde jsme chtěli být... Teď už stačí jen dodat, že to vypočítávání svátostí (ať už dvou, sedmi, čtrnácti nebo kolika chcete) je dílem spekulace středověké scholastiky a ustaluje se naplno až někdy ve 14. století. A tím se dostáváme k jednomu z největších problémů protestantské teologie - ta dostala do vínku právě tu scholastickou terminologii a její myšlenkový svět - a reformátoři sice tu a tam do toho scholastického systému zasáhli a změnili (resp. většinou škrtli) to, co jim nesedělo a nesouznělo s tím, jak oni četli a chápali Písmo. Ale ty hranice scholastického myšlení nepřekročili a ty tak paradoxně zůstali v protestantské teologii mnohem pevněji zakotvené, než v katolické teologii. Proto mi přijde pokaždé tak vtipné, když se nějaký protestant ohání tím, že zaručeně a echtovně biblické jsou jenom a pouze dvě svátosti.