E2E4:
mluvím o dvojím přístupu: CZEPS & spol. se tváří jako přísně vědecká komunita, která se snaží o evidence-based destigmatizaci. Tiskové zprávy mluví o terapii, výzkumu, harm-reduction atp.
Když jdeš jen trochu pod povrch, tak (nepřekvapivě) zjistíš že členové (a širší okruh) jsou na akcích vykyselení jak divá zvěř a lítají přes půl světa do pralesa pít ayahuasku. A v kobce NÚDZ, kde dávají pacientům psychedelika, je výzdoba jak v nejposlednějším ezo obchůdku.
Ale legitimní pro ně jsou v podstatě dvě cesty:
1) buď se staneš součástí ofic. výzkumu, jako pokusný subjekt, kde se tě na duchovno nikdo neptá, ale šalvěj ti na vlastní žádost vykouří
2) nebo jsi členem party a pak je ok občasný výfet do říše pohádek & duchovna, ale pozor! pouze v komunitě vymezených hranicích a ofiko to neděláme mrk mrk
Nepokrytě nabízená spiritualita (Chobot, Rettig atp.) samozřejmě z tohoto pohledu není košer, protože nezapadá do obrazu vážených vědců. A tak když se pak stane nějaký průser, jak to bylo popsáno v nedávném blogu o žábě nebo ayahuasce například, tak se hned najdou "vědecké" důvody a vhodná diagnóza pro dotyčného nebožáka - samozřejmě s upozorněním, že šlo o neregulované užívání, které komunita odborníků zásadně neschvaluje. A samozřejmě dotyčný si za to může sám, protože měl predispozice a šel k šamanovi a ne na psychiatrii.
Radši bych na místo toho viděl vyjádření, že takové věci se dějí u dobrého i zlého šamana, dokonce i v kontrolovaném prostředí, a že pomoc existuje, a nemusí se o ní mluvit pouze v pojmech medicíny. A že existuje zejména pro lidi, kteří nemají zkušenost se změněnými stavy vědomí a kterým nepřekvapivě DMT zásadně zpřeházelo pohled na spiritualitu, a jak o ní budou mluvit, je taky jejich věc.
PS: nechci samozřejmě výše zmíněné exoty typu Chobot, Rettig ani jejich business obhajovat