• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    Auditko věnované sci-fi sérii Mycelium. Vesmír, psychotronika, náboženství, lidské oběti - a mimozemské houby.

    Planeta Össe. Svět po tisíce let neměnný... a po tisíce let svázaný s vesmírem. Z Össe pocházejí myceliální technologie i nadsvětelné Lodě, bez kterých by se Země neobešla. Jenže zatímco pozemská civilizace vítězně proniká do vesmíru, Össe jí stojí za zády.

    Co je to vůbec to Mycelium? Nejlépe podívat se na webové stránky projektu. Tam jsou všechny informace o knize (anotace, ukázky, ohlasy, trailer...).

    A dá se to někde opatřit? Třeba tady: Internetové knihkupectví Kosmas (odkaz vede přímo na záznam o knize). Další díly a formáty (včetně audioknihy) nejlépe přes mycelium.argenite.org/page-koupit (affiliate u Kosmasu, takže z každého nákupu dostane autorka pár desetníků navíc, a to se všem vyplatí!)

    A co Facebook? Nyx je přece lepší!!! Ale budiž, kdyby náhodou měli vášniví vyznavači Knihy tisíce tváří absťák, mohou navštívit tamní stránku autorky Mycelia alias Bramborýny – Legendy o argenitu na Facebooku nebo semeniště všeho mimozemského zla, doupě zlovolné Církve Akkütlixovy tamtéž.

    A co takhle spoilery? Lze použít tag, který schová odstavec pod bílou mlhu, pod kterou lze nahlédnout, když se text vezme do bloku nebo se na něj klikne:

    tajné odhalení
    – a díky tomu ti, kteří další díl ještě nečetli, nepřijdou o překvapení. Bílá mlha vznikne, když se použijí kódy
    <div class="spoiler"> tajné odhalení </div>

    Geekovské okénko
    Generátor slov v össeinu, který skvěle vymyslel a naprogramoval KAVEN. Církev Akkütlixova děkuje a OneHotBook se velmi těší! :)
    Tabulka a graf postupu psaní (2019–21)
    rozbalit záhlaví
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    KAVEN: četli jste "diamantový věk" od stephensona? postuluje tam vznik mediaglyfů, což právě má být písmo budoucnosti, jenž se vyvinulo z emotikonů, ikon GUI a znakového písma.

    myslím si, že kodifikace nějakého jednotného systému moderního znakového písma dojede stejně jako systémy znakových řečí na rozdílné tradice, záměry a obecnou snahu být svojský. prostě lidská mysl vzdoruje univerzálním jazykům, ještě tak bere nějakou linguu francu, ale s rezervou.
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    XCHAOS:
    GAARQ:
    Ad písma, logografická VS hlásková (resp. založená na zvucích - tj. i sylabická a případně další). Já myslím že oba směřujete k tomu samému, akorát každý z jiné strany.

    V zásadě jak mluvená řeč tak písmo jsou cesty, jak dostat nějakou myšlenku k příjemci. Každá ta cesta má významně jiné možnosti (obrázky VS zvuk), a v zásadě není důvod proč by měly mít něco společného. Pokud chtěl někdy v počátcích civilizace někdo něco napsat, přirozeně se držel myšlenky a ne mluveného jazyka. Tím vznikly piktogramy, a ty mají kromě zjevných nevýhod i výhody - jsou +- univerzální bez ohledu na jazyk, a jsou hodně úsporné (což je mimo jiné důsledek značně omezené množiny toho, co jimi lze sdělit).

    Když společnost začíná psát víc, přestává jednoduchý systém piktogramů stačit, a to je ta chvíle, kdy se písmo začne inspirovat z řeči. Protože řeč je v tu dobu rozvinutá tak, že umožňuje sdělovat hodně složité myšlenky, takže je logické nějak opřít písmo o tento už existující systém. Z toho vznikne logografické písmo, které bere původní piktogramy, přesněji je definuje, a začne je rovnat v duchu systému mluvené řeči. Tím písmo získá stejně rozsáhlé možnosti vyjádření jako řeč, ale přichází o část univerzálnosti (už je vázané na jazyk) a úspornosti (znaků je víc a nové významy se vytvářejí jejich kombinací, takže už se toho prostě musí psát víc). Na druhou stranu část univerzálnosti a úspornosti pořád zůstává, písmo není vysloveně vázané na zvuky, ale spíš na významy. Díky tomu si číňani ze severu a z jihu mohli dřív mít problém porozumět mluvenou řečí, ale pochopili se díky písmu. Výsledné písmo je tak trochu hybrid mezi čistými piktogramy a čistým hláskovým písmem.

    No a třetí vývojový stupeň je opustit původní logografický systém úplně, vzít si z něj jen pár piktogramů, a používat je pro zápis zvuků a ne myšlenek. Tím se písmo kompletně sváže s řečí, získá všechny její vyjadřovací možnosti, a významně se zjednodušší (protože funguje stejně jako mluvená řeč) ... ale na druhou stranu ale definitivně přijde o univerzálnost a úspornost piktogramů.

    Gaarq má naprostou pravdu v tom, že i logografické písmo musí být svázané s řečí (a tím přestat být čistě piktogramově "obrázkové"), jinak složitější myšlenky vůbec nedokáže zapsat, a v tomhle stádiu je i čínština. XChaos má naprostou pravdu v tom, že naše hláskové písmo bývá dnes stále více obohacováno piktogramy kvůli jejich univerzálnosti a úspornosti, a tím opravdu hláskové písmo získává logografické prvky, protože to má svoje výhody. Jak daleko se v tomto procesu dostanem, to bůh suď. Osobně na nějakou kodifikaci stadardních piktogramů v češtině nebo angličtině nevěřím, ale můžu se mýlit.
    Pro mě zajímavý postřeh je, že vývoj nejde jen od logografickému k hláskovému písmu, ale spíš se točí dokola, a nedá se říct co je víc. Podobný princip funguje u typů mluvených jazyků, ale u písma mě to vlastně nikdy nenapadlo.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    XCHAOS: u vojničova rukopisu je problém, že netušíme, jaké je to písmo a tudíž se obtížně pracuje s frekvencemi výskytu slov. u vojničova rukopisu nevíme, co je ekvivalentem slova, musíš ad hoc určit jednotku/slovo. u össeanštiny by to problém být neměl, jen nemáme tak dlouhý text, aby to šlo aplikovat ;) a vsadil bych se, že u kvenijštiny i sindarštiny by zipfovo pravidlo (neříkal bych tomu zákon) fungovalo, ale zase asi jde o analyzovatelné texty.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    XCHAOS: hele, ale s tím, že by abdukce pasovala na össeanské myšlení, to je dobrý nápad. jinak <teachingmode>abdukce by mělo být hledání tzv. nejlepšího možného vysvětlení sady dat. pidlozofové nebyli nadšení z toho, že využíváme induktivní myšlení, které má principiální boty, a tak hledali něco lepšejšího a přišli s abdukcí (obzvláště komicky to zní v angličtině). jenomže ani abdukce nezaručuje správný výsledek a bez následného testování je nepoužitelná (ale hodí se ke generování testovaných hypotéz). takže jsme zpátky na startu jako u indukce, musíš hypotézy testovat a žít v nejistotě. ale vypadalo to sexy a chvíli se to drželo, nicméně dnes už víme, jak se dá abdukce zneužívat ke konstrukci špatných, ale zdánlivě konzistentních a správných vysvětlení, proto össe.</teachingmode>

    nepřu se, že (čínské) znakové písmo stálo za inspirací písma össeanského ;) proto by mne zajímalo, kdo ho vymýšlel a s jakou motivací. šlo o grafickou estetiku nebo tam bylo i něco víc?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (ve skutečnosti, rozložení slov v lodním Össeinu by se mohlo řídit nějakým obráceným Zipfovým zákonem, podobně jako druein... slova pochází z R/A prostoru a proto ta nejčastěji se vyskytující mohou být klidně nejdelší... tomu ostatně ledacos nasvědčuje :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GENTIANA: zajímavá otázka je, jestli se rozložení slov v Össenštině řídí Zipfovým zákonem :-) Protože když to zvládnul i Voynichův rukopis, tak proč ne Össeani? (otázka je, jak to s tímhle zákonem měly Tolkienovy jazyk... vesměs se to rozložení pokládá za důkaz, že Voynichův rukopis je psaný skutečným jazykem ale neznámým písmem a/nebo šifrou a nejsou to jen náhodné malůvky jakože písmenek....)
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    XCHAOS: a ted si vezmi, ze existuje vec zvana globalni cteni a ze tak fungujou i systemy vyuky, spis teda v jazycich, kde se vyslovnost lisi od zapisu (anglictina ftw), ale byly s tim pokusy i v cestine,mezi valkami, kdy se delal seriosni vyskum a tak. A lidi tak ctou nekdy spontanne, nekdy si na to mozek zvykne casem, hlavne u kratkych slov.
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    GROBENIUS: a kana byla taky pro zensky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GAARQ: já jsem si "abdukcí" dělal legraci... nedávno jsem zjistil, že to fakt existuje (do té doby jsem si myslel, že to používají jen mimozemšťani, tedy nemyslím Össeany). Pokusil jsem se zjistit, co je tím myšleno, ale nepodařilo se mi to :-)

    Ad logika skládání slov a znaků v čínštině - nezlob se, ale 人, 工人, 水人, 东人, 好人, 山人, 人人 ... dokonce i ta kráva s tím jde složit! 奶牛人 je předvídatelné, ale 人牛人 dá už poněkud nečekaný výsledek :-) to mi přijde logické minimálně jako němčina (kde by si taky našel spoustu "-menschů", stejně jako v angličtině "-manů") samozřejmě pak mají těch pár tisíc vychytávek navíc, co se musí prostě namemorovat, ale prostě úplně dole jsou "pětkové kódy" a nad tím pak složitější lodní ossein... nevědomý vzor pro ossenštnu jsou rozhodně tyhle východní jazyky a kaligrafická písma, to je hotová věc.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    XCHAOS: ne, to je pseudologické 😉 kolik takových kombinacï tří znaků vymyslíš, aby vypadaly jako logické jméno pro ameriku? a kolik z nich bude interpretovatelných jako jméno jiné země nebi úplně jiný pojem? jak řïkám, athanasius kircher by z tebe měl radost, ale ludwig wittgenstein by si ukroutil hlavu. neexistuje žádná absolutní vnitřně logická kategorizace. jakykoliv systém jde popsat minimálně dvěma nestejnými modely. to je také důvod, proč je abdukce v empirickém výzkumu spíše pro kočku (jen jako generátor hypotéz).

    paní domácí, kdybychom moc nudili, smažte nás, ju? ale jen na kvalitním oleji, děkuji 😁
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GAARQ: krásná zisk silný? to docela logické je, řekl bych.. zvláště, když na to koukaj od západního pobřeží... :-)
    MVEK
    MVEK --- ---
    KAVEN: Jasně, nenapsal jsem to, ale nemyslel jsem jen nutně v Carmodii. Řeší, kam je transportovat, a tehdy by se právě hodilo někam, kam tu hvězdovládu přitáhne. Do kläwentu asi nemůže, takže to nakonec dobrá volba nebyla.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    VANEK: "Nüshu" zní jak něco z mycelia, že?

    a taky

    writing Nüshu script with very fine, almost threadlike, lines is seen as a mark of fine penmanship.
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    VANEK: hangulu se také, alespoň v době, kdy vzdělanci používali čínské znaky, říkalo ženské písmo.
    VANEK
    VANEK --- ---
    SARGO: A ony si pak vynaleznou písmo znova a jednodušeji!
    Nüshu - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/N%C3%BCshu
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    MVEK: Proč nevytáhne Lucas na Sgena hvězdovládu v Carmodii? No, výslovně řečeno to není, ale tipnul bych si:
    1) Hvězdovláda může být všude jen jednou. V Carmodii možná už byla.
    2) Ale především mi připadá, že Lucas v Carmodii nemá vůbec čas. Když si uvědomí celou situaci, Fiona přestane Aš~šáda mučit, a on musí reagovat okamžitě. Vytvoří si bič, sgen zareaguje stvořením argenitara a útokem, a Lucas musí zase rychle něco udělat. Stačí aby přivolávání hvězdovlády trvalo třeba půl minuty, a už by to nestihnul. Naopak během dřívější akce s Obludou ten čas má ... ne moc, ale nějaký jo.
    SARGO
    SARGO --- ---
    Nauč ženy číst a porodnost letí raketově dolů.
    Zajisti si, že proti naučit se číst je porod brnkačka, a máš národ starý pět tisíc let. :-D
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    XCHAOS: souhlas. abdukce obvykle lépe funguje tam, kde nebazíruješ na tom, aby závěry byly podpořeny bezrozporně empirií a stačí ti vnitřně bezrozporný formální systém. to se líbí uživateli össe.

    a v kterém vesmíru je logické říkat americe 美利坚? 😁

    vilmo, kdo vlastně navrhoval ty össeanské znaky? a byl to umělecký záchvat nebo v tom je nějaký systém?
    MVEK
    MVEK --- ---
    Tak se konečně prokousávám osmou knihou a nějak jsem zmaten. Právě jsem asi v 20. kapitole, podle čtečky 15 procent do konce.

    SPOILER
    1) Proč když Lucas přijde s nápadem, který funguje, tedy přesměrovat na sgena hvězdovládu, když se přesune na Obludu, tak to nepoužije později v Carmodii? Vždyť kdyby přitáhl hvězdovládu tam, kde je Aš, tak by se do něj sgen nemohl přenést, a nejspíš by ho to už fakt vtáhlo do spodního vědomí. Nebo přinejmenším by neovládl Aše, což je nyní asi ta nejnebezpečnější osoba.
    (Snad to dočtu do týdne, teď právě Lucas se sgenem bojuje v hiwaiwském kläwentu na plošině, s Fionou opodál jako divačkou.)


    2) Nějak mi nesedí plynutí času. Ono je v Myceliu nelineární v různých částech vesmíru?:-)
    Lucas se přesunul na Obludu, bojoval se sgenem a přitáhl hvězdovládu, chvíli přemýšlel, jestli mohl tak snadno vyhrát, a došlo mu, že sgen uteče do Aš-šáda, tak tam vyrazí (ok, to není explicitně řečeno to poslední, ale dost to pak z dalšího textu vyplývá).
    Mezitím Fiona si jde pro oběd a potká hromadu lidí zfanatizovaně razících k Carmodii, pak se i dobývají dovnitř, ona se dostane za Ašem, a sgen celou dobu nikde, ale Lucas taky ne.
    Přitom je jasně řečeno, že lidé cítí sgena, tak proč by tam vyráželi dřív, než Lucas do oblasti Obludy přitáhne hvězdovládu? Tedy co ta půlhodina, hodina, kde se oba flákali?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    IDLE: to je logické, ne? tzv. důkaz abdukcí :-) (BTW, vůbec bych se nedivil, kdyby Össenská logika byla postavená na abdukci... já kdybych psal o takovéhle civilizaci, postavím celou jejich logiku na abdukci, místo na indukci a dedukci ;) tím jsem si téměř jistý, pokud jde o moji budoucí vlastní fantasy space operu :-)
    IDLE
    IDLE --- ---
    XCHAOS: Počkej, takže když jsou logické hovězí nudle, je logický celý jazyk?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam