GORG: Problem tvojej teorie o potencialy je ten, ze je zalozena ciste na tvojich dojmoch. A predpoklade, ze ine ako statne skolstvo nebude mat negativny efekt na tento potencial - naco dokaz nemas.
Kazda skola je tak dobra, ako pedagogovia, ktori na nej ucia (btw na alternativnych skolach ucia aj tak pedagogovia, ktori absolvovali na 99% klasicke vzdelanie DUH!). Ak sa do procesu este aj zapajaju aktivni a angazovani rodicia, tak je to otvara uplne nove rozmery. Uz len toto su vstupy, ktore velmi casto na klasickych skolach chybaju.
To preco chybaju - je ich radovo viac a jednoducho nemame tolko kvalitnych a angazovanych pedagogov. Zaroven ZS su nevyberove - tj. pristup ma nefiltrovane cele spektrum populacie. Alternativne skoly su defakto filtrovane - minimalne zaujmom rodicov o to kam ich dieta chodi.
Sance, ze v ramci triedy budes mat 30 podobne zmyslajucich rodicov je vcelku nepravdepodobne.
Z mojho pohladu teda
a) nevies preukazat ze kazdy nejaky potencial ma
b) nemas ziadnu statistiku toho nakolko je klasicke skolstvo potencialovo "zhubne"
c) nevies preukazat, ze alternativne skolstvo je realne ine
A uz nehovorim o tom, ze v ciste praktickej urovni nas realne zaujima, ci ten potencial je skutocne na nieco dobry. To, ze ma Tomas potencial byt podpriemerny spevak je mi uprimne uplne nanic.
Skutocne mas pocit, ze pre Frantu a Pepu je ich praca rovnako podstatna? Ok dajme tomu, ze Franta je lekar a Pepa stale utiera podlahu. Ak Pepa podlahu neutrie - bude spinava. Ak Franta odflakne svoju pracu, moze umriet clovek. Fakt si myslis, ze obaja vnimaju svoju cinnost ako rovnaku zavaznu?
Aj ked odignorujem ekonomicky aparat je pre mna Franta so svojou schopnostou liecit stale hodnotnejsi - ja lekar nie som a on mi vie pomoct ak to potrebujem. A dokaze aj zamiest podlahu - tak ako ja, aj ked mozno to neurobi s takou radostou ako Pepa.
Som ochotny uznat, ze obaja vykonavaju uzitocnu pracu, ale ani nahodou rovnako dolezitu. Tu sa znova dostavame k tomu clanku co tu uz davno bol - suma uzitocnych schopnosti urcuje praticku hodnotu cloveka.