• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: supr ze o tom premyslis! okomentovala bys mi toto? toto je muj aktualni pohled na vec:

    [ YMLADRIS @ Šťastný rodič, šťastné dítě. ]
    KAI
    KAI --- ---
    Ja vzdycky kdyz ctu tuto teorii o nechvaleni, vzpomenu si na knihu Pet jazyku lasky od Gary Chapmana (super kniha mimochodem, doporucuji. a tusim, ze Ymladris ji cetla). Kazdy clovek ma dle neho jeden primarni a jeden sekundarni "jazyk lasky". Jazykem jsou ruzne typy chovani a projevy (A: Slova ujištění B: Pozornost C: Dárky D: Skutky, služby E: Fyzický kontakt. Mozno si udelat rychlo test treba zde: http://www.moje-rodina.cz/vztahy-a-intimita/pet-jazyku-lasky-test.html). Cili jednim z onech peti jazyku lasky jsou Slova ujisteni, pod coz patri i pochvaly, verbalne vyjadrene uznani. Dite s timto primarnim jazykem lasky bude absenci chvaleni vylozene trpet, asi jako jine dite, (nebo mozna kazde dite) by trpelo, kdyz by se nejaky vychovny teoretik rozhodl, ze i usmev nebo pohlazeni je forma pochvaly a tudiz je treba ho zakazat.

    Osobne neverim, ze existuje jedna spravna vychovna metoda a teorie, pro kterou se ja, matka, rozhodnu - nejlepe jeste pred narozenim ditete. Ano, vychovny styl bude vzdycky vychazet z osobnostniho nastaveni matky a bude vychazet z jeji vlastni zkusenosti, systemu hodnot a tomu, cemu ona veri, ale nemely by se vychovne metody vybirat predevsim podle ditete, ktere vychovavam? Kazde je jine, kazde potrebuje neco jineho a hlavne kazde na ruzne metody bude jinak reagovat. V cem se jednomu muze darit bajecne muze byt pro druheho naprostym peklem, specialne u extremu jako je "nikdy nechvalit".

    Co je na verbalnich pochvalach tak nizkeho? O co pochvaly prizemnejsi, nez treba nekomu projevit naklonnost objetim nebo tim, ze si jej pozorne vyslechnu, nebo ze mu s necim pomuzu?
    Jasne ze urcite existuje nejaka zdrava mira chvaleni a nic se nema prehanet, nemame v decku vypestovat nezdravou zavislost na externim ujistovani, ale neni obcasne slovo oceneni stejne prirozeny, jako treba to pohlazeni a usmev?
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    KOTENCE: ne, moje matka je soukroma podnikatelka a otec byl stredoskolsky profesor matematiky a fyziky.
    jednoduse receno ja sem sobec a slusnej clovek co dodrzuje zavazky od prirody. takze svetla vyjimka co potvrzuje pravidlo.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    VYHULENY_UFO: a tvoje matka je taky alternativni ekobio nebo se ti to stalo nejak jinak?
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    KOTENCE: a treba z nej bude nakonec zmetek, protoze nerozezna prirozenou autoritu od vnuceny... rodice by dle meho debilniho nazoru mely byt autoritami prilozenymi, protoze maji za dite jaksi tu zodpovednost a to az do jeho 18ti let.

    krome toho, ja jsem starsi rocnik a mam ve svem okoli par alternativnich biomatek, ktery uz maj odrostlejsi deti, holt 90's a v hodne pripadech jsou to nevychovany dementi, kteri nechapou jednoduchou vetu "nesahej mi na to" a navic veri na hovadiny typu "ze koktani vyresi kineziologie".

    a protoze ti chybi urazejici veta, tak tu ji mas: aajeee, nejaka krava se divi...

    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    VYHULENY_UFO: juuu, ty umis napsat i vic nez jednu urazejici vetu!

    Treba dite metodou pokus-omyl prijde na to, ze je dobry se v nekterejch vecech nechat poucit. A treba tak ziska prirozenej respekt k zkusenejsim misto odporu k vnucenejm autoritam...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    YEETKA: chudaci deti, ktery se nikdy pochvaly nedockaj. podle me je normalni pochvalit dite, kdyz neco udela dobre. treba uklidi a nebo vynese odpadkovy kos. pochvalou nikdy nic nezkazis... napriklad si nedokazu predstavit, ze bysme se ve vztahu s partnerkou cas od casu nepochvalili, kdyz se na neco povede...

    KEIKIN: zeptam se takhle: je to nejaky predpoklad k tomu, abych mohl mit nazor na vychovu deti?

    co bude z ditete/cloveka, ktery se bude celej zivot ridit metodou pokus omyl? vsechno mu bude trvat dyl. napriklad nez metodou pokus-omyl overi platnost zakladnich matematickych operaci typu scitani/odcitani ci jak se metodou pokus-omyl nuaci nepsat "videt" s tvrdym ypsilon, a vubec jak se metodou-pokus omul nauci vyjmenovana slova. jsou veci v zivote, ktery se musis naucit bez kecu a co nejrychleji, protoze pozde uz bude pozde a muze se stat, ze z ditete nakonec vyroste alternativec a nebo nejaky komunista, ktery bude cekat na to, az mu nekdo da zakladni nepodmineny prijem... :P
    JESTERKA_NA_ZDI
    JESTERKA_NA_ZDI --- ---
    Ahoj. Jsem tu pro radu ohledně nějaké základní literatury - máte zkušenost s něčím, kde jsou jasně shrnutá východiska? Mám dcerku v normální školce, ale zhruba stejně daleko máme monte školku, do které jsem teď měla možnost lehce nahlédnout a začalo mě to znovu hlodat. Co se týče alternativního způsobu vzdělávání tak hledám cestu, protože to jaký je systém našeho školství mi nepřipadá šťastné(ba někdy je to až otřesné), i když nezpochybňuji možnost, že můžete narazit na dobrého pedagoga, který vliv v podstatě "škodlivého " prostředí dokáže celkem slušně vykompenzovat(my zatím uvažujeme o domácím vzdělávání, ale to má taky svá negativa). Ale u těch alternativ nějak nevím, jestli se tam někde neskrývá nějaký pro mě (z neznalosti)zatím skrytý důvod proč ne. V podstatě třeba Waldorf jsem zavrhla kvůli pro mě nepřijatelnému způsobu zacházení se spiritualitou. i když mě fascinuje ta podpora tvořivosti. Ta tvořivost mi zase hodně chybí u monte. To co je pro mě určitě důležité je respektující způsob zacházení vycházející z přesvědčení, že nehledě na naše schopnosti máme všichni stejnou hodnotu. prostě asi teď nějak hledám jak si to poskláda co se týče priorit, aby mi z toho vyšlo nějaké rozhodnutí, protože třeba monte školka je pro nás finančně zatěžující ale je jasné, že pokud budem přesvědčeni o jasné prospěšnosti, tak se dají ty peníze prostě nějak vydolovat. Asi jsem teď dost zmatečná, ale mám potřebu si o tom povídat, tříbit si názory, takže jestli jste někdo ochoten budu ráda.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    YMLADRIS: Ale co my dospělí ? Nepotřebujeme to taky, v jiné formě tedy ? Vím že téma je o dětech, nicméně i my dospělí máme v sobě tu "dětskou dušičku".
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: montessori to bere tak, ze malym detem nefunguje neco "vysvetlovat". museji to pochopit motoricky metodou pokus omyl
    MORPED
    MORPED --- ---
    TORUVIEL: jasne,diky
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    KEIKIN: určitě má spoustu malejch trolčátek :-)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    VYHULENY_UFO: a ty máš děti ufoune ?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MORPED: No, tak nějak k té soustředěnosti dojít museli. dělala jsem s dcerou hafo různých aktivit a někdy to bylo "horší", někdy jí to šlo hned dobře. Hlavně to pojímat jako legraci, nedělat z toho vědu :-)
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    VYHULENY_UFO: Jenže psa chceš mít v podřízený pozici, dítě ne.
    YEETKA
    YEETKA --- ---
    VYHULENY_UFO: chudáci děti, který jako pejsek čekají na pochvalu..
    MORPED
    MORPED --- ---
    KOTENCE:
    TORUVIEL:
    ja jen,ze kdyz vidim fotky,tak ty deti tak soustredene pracuji,synator soustredene sype vsude....ale me docela potesilo,ze ho to zabavilo na chvilku,coz je taky dulezite,aspon pro me!
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    VERONIKA22: chudaci deti, vzdyt i toho psa pochvalim, kdyz mi prinese balonek a nebo klacicek.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MORPED: No, dobrý, však nikdo z nás nebyl v začátcích mistr :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam