• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    “Pomoz mi, abych to dokázal sám – abych to dokázala sama.” "Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo k Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých není formovat dítě, odstraňovat mu z cesty překážky, nebo jím dokonce manipulovat, ale udělat vše pro to, aby vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti a vrůstalo do světa, který ho obklopuje." Diskuse pro všechny, které zajimá montessori přístup, ať už pro miminka, batolata, školkáče ši školáky. Sdílení tipů na tzv. připravené prostředí (děcko se inspiruje a něčím se zabývá), aktivity, co je kde zajímavého po netu, literatura... Lidi, kteří montessori rozumí, a mohou nás poučit, jsou zvláště vítáni!

    rozbalit záhlaví
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: tak teda konecne :))
    Dava mi to smysl, i kdyz tam michas hodne teorii a konceptu dohromady, nektery znam (jazyky lasky), u nekterych netusim, na co presne se odkazujes (otec je zprostredkovatel vnejsiho sveta?). Chapu kontext tvyho zivota a riziko toho, ze se dite muze prilis fixovat jednak na tu vnejsi pochvalu a druhak jen na cinnosti, ktere mu jdou, ve kterych vynika (to je mimochodem hodne casty jev v nadanych deti, zvyknou si, ze v necem tak exceluji, ze se zacnou vyhybat tomu, kde jsou prumerni az podprumerni. Jsou pak cim dal vice jednostranne zamereni.)
    Napada me opacny riziko, kdy dite neni chvaleny, ale jen se poukazuje na nedostatky. Treba muj tata mi (hlavne pri uklidu a domacich pracech ;))) neustale rikal "nikdy nic nedodelas!", "nikdy nic neudelas poradne!" "jsi strasna bordelarka a jednou doma shnijes!" a s tim ja jsem vyrustala, postupne si to internalizovala, verila tomu a nejak se to asi i stalo self fulfilling prophecy. nekolik dospelackych let trvalo si uvedomit, ze je to pekne sprosta blbost, ze nejsu nekdo, kdo "nikdy nic neudela poradne", fuj. klasicka spatne davana zpetna vazba, pritom by stacilo rict aspon "je, to nadobi uz mas umyte, super, diky! pockej, jeste je potreba utrit ten sporak." Dat tomu nejakej balanc.
    Libi se mi idea mikro oslav, to je mne osobne hodne prirozeny a s detma se to zrovna praktikuje uplne snadno :) Udajne se jeste rozlisuji dva typy oceneni, jednak muzes ocenit dite osobnostne, takove, jake je (prirozene vesele, vtipne..), tedy veci, za ktere se sam nijak nepricinil, proste takove je. A druhak potom veci, ke kterym se musel sam pricinit, neco udelal, neco se mu povedlo, zasnazil se atd. Pro dite jsou pry dulezity oba druhy oceneni, pro jeho zdravy vyvoj nejake osobnostni integrity a sebevedomi, pac si to, co slysi, postupne internalizuje.
    Ted jeste rozlousknout presne to "dávání zpětné vazby a ocenění, které u malých dětí rozvíjí vnitřní motivaci".
    Pro me je tohle tema taky dulezity, pac povazuju slova oceneni za svuj druhy jazyk lasky a prislo by mi skoda o tak svely jazyk lasky svet ochudit :))) Podle vseho dokazu lidi i sama povzbudit, moje byvale kolegyne vzdycky rikaly, jak je to hezky, kdyz nekdo dokaze ocenit jejich praci, neni to jen o detech. Myslim, ze na manazerskych pozicich se to docela hodi a i dospelym lidem se v takovem prostredi dobre pracuje. Obcas se na takove pozici nevyhnes tomu, ze nekomu neco musis vycist, nebo ho upozornit na jeho chybu, tak je fajn, kdyz ho pak umis i ocenit. Pochybuju, ze by pak kvuli tomu lidi zacli delat tu praci jen kvuli tem pochvalam :))
    Docela obsahly tema koukam.
    JESTERKA_NA_ZDI
    JESTERKA_NA_ZDI --- ---
    KAI:
    YMLADRIS: A jste opravdu přesvědčený, že ty jazyky jsou pravdivej koncept? Já knihu četla dávno a přišlo mi to tehdy logický a přijatelný a v určitých kruzích se to hodně používá. ale ptám se proto, že čím dál tím víc pochybuju o existenci takového "předurčení" pro příjmání (i dávání lásky), ale možná jsem už jen zapomněla jak to tam v tý knize přesně je. Uvažovaly jste o tom?Jak to sedí vám?
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: jee no vida, taky te v souvislosti s tim napadlo Pet jazyku lasky :))
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: supr ze o tom premyslis! okomentovala bys mi toto? toto je muj aktualni pohled na vec:

    [ YMLADRIS @ Šťastný rodič, šťastné dítě. ]
    KAI
    KAI --- ---
    Ja vzdycky kdyz ctu tuto teorii o nechvaleni, vzpomenu si na knihu Pet jazyku lasky od Gary Chapmana (super kniha mimochodem, doporucuji. a tusim, ze Ymladris ji cetla). Kazdy clovek ma dle neho jeden primarni a jeden sekundarni "jazyk lasky". Jazykem jsou ruzne typy chovani a projevy (A: Slova ujištění B: Pozornost C: Dárky D: Skutky, služby E: Fyzický kontakt. Mozno si udelat rychlo test treba zde: http://www.moje-rodina.cz/vztahy-a-intimita/pet-jazyku-lasky-test.html). Cili jednim z onech peti jazyku lasky jsou Slova ujisteni, pod coz patri i pochvaly, verbalne vyjadrene uznani. Dite s timto primarnim jazykem lasky bude absenci chvaleni vylozene trpet, asi jako jine dite, (nebo mozna kazde dite) by trpelo, kdyz by se nejaky vychovny teoretik rozhodl, ze i usmev nebo pohlazeni je forma pochvaly a tudiz je treba ho zakazat.

    Osobne neverim, ze existuje jedna spravna vychovna metoda a teorie, pro kterou se ja, matka, rozhodnu - nejlepe jeste pred narozenim ditete. Ano, vychovny styl bude vzdycky vychazet z osobnostniho nastaveni matky a bude vychazet z jeji vlastni zkusenosti, systemu hodnot a tomu, cemu ona veri, ale nemely by se vychovne metody vybirat predevsim podle ditete, ktere vychovavam? Kazde je jine, kazde potrebuje neco jineho a hlavne kazde na ruzne metody bude jinak reagovat. V cem se jednomu muze darit bajecne muze byt pro druheho naprostym peklem, specialne u extremu jako je "nikdy nechvalit".

    Co je na verbalnich pochvalach tak nizkeho? O co pochvaly prizemnejsi, nez treba nekomu projevit naklonnost objetim nebo tim, ze si jej pozorne vyslechnu, nebo ze mu s necim pomuzu?
    Jasne ze urcite existuje nejaka zdrava mira chvaleni a nic se nema prehanet, nemame v decku vypestovat nezdravou zavislost na externim ujistovani, ale neni obcasne slovo oceneni stejne prirozeny, jako treba to pohlazeni a usmev?
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    KOTENCE: ne, moje matka je soukroma podnikatelka a otec byl stredoskolsky profesor matematiky a fyziky.
    jednoduse receno ja sem sobec a slusnej clovek co dodrzuje zavazky od prirody. takze svetla vyjimka co potvrzuje pravidlo.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    VYHULENY_UFO: a tvoje matka je taky alternativni ekobio nebo se ti to stalo nejak jinak?
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    KOTENCE: a treba z nej bude nakonec zmetek, protoze nerozezna prirozenou autoritu od vnuceny... rodice by dle meho debilniho nazoru mely byt autoritami prilozenymi, protoze maji za dite jaksi tu zodpovednost a to az do jeho 18ti let.

    krome toho, ja jsem starsi rocnik a mam ve svem okoli par alternativnich biomatek, ktery uz maj odrostlejsi deti, holt 90's a v hodne pripadech jsou to nevychovany dementi, kteri nechapou jednoduchou vetu "nesahej mi na to" a navic veri na hovadiny typu "ze koktani vyresi kineziologie".

    a protoze ti chybi urazejici veta, tak tu ji mas: aajeee, nejaka krava se divi...

    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    VYHULENY_UFO: juuu, ty umis napsat i vic nez jednu urazejici vetu!

    Treba dite metodou pokus-omyl prijde na to, ze je dobry se v nekterejch vecech nechat poucit. A treba tak ziska prirozenej respekt k zkusenejsim misto odporu k vnucenejm autoritam...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    YEETKA: chudaci deti, ktery se nikdy pochvaly nedockaj. podle me je normalni pochvalit dite, kdyz neco udela dobre. treba uklidi a nebo vynese odpadkovy kos. pochvalou nikdy nic nezkazis... napriklad si nedokazu predstavit, ze bysme se ve vztahu s partnerkou cas od casu nepochvalili, kdyz se na neco povede...

    KEIKIN: zeptam se takhle: je to nejaky predpoklad k tomu, abych mohl mit nazor na vychovu deti?

    co bude z ditete/cloveka, ktery se bude celej zivot ridit metodou pokus omyl? vsechno mu bude trvat dyl. napriklad nez metodou pokus-omyl overi platnost zakladnich matematickych operaci typu scitani/odcitani ci jak se metodou pokus-omyl nuaci nepsat "videt" s tvrdym ypsilon, a vubec jak se metodou-pokus omul nauci vyjmenovana slova. jsou veci v zivote, ktery se musis naucit bez kecu a co nejrychleji, protoze pozde uz bude pozde a muze se stat, ze z ditete nakonec vyroste alternativec a nebo nejaky komunista, ktery bude cekat na to, az mu nekdo da zakladni nepodmineny prijem... :P
    JESTERKA_NA_ZDI
    JESTERKA_NA_ZDI --- ---
    Ahoj. Jsem tu pro radu ohledně nějaké základní literatury - máte zkušenost s něčím, kde jsou jasně shrnutá východiska? Mám dcerku v normální školce, ale zhruba stejně daleko máme monte školku, do které jsem teď měla možnost lehce nahlédnout a začalo mě to znovu hlodat. Co se týče alternativního způsobu vzdělávání tak hledám cestu, protože to jaký je systém našeho školství mi nepřipadá šťastné(ba někdy je to až otřesné), i když nezpochybňuji možnost, že můžete narazit na dobrého pedagoga, který vliv v podstatě "škodlivého " prostředí dokáže celkem slušně vykompenzovat(my zatím uvažujeme o domácím vzdělávání, ale to má taky svá negativa). Ale u těch alternativ nějak nevím, jestli se tam někde neskrývá nějaký pro mě (z neznalosti)zatím skrytý důvod proč ne. V podstatě třeba Waldorf jsem zavrhla kvůli pro mě nepřijatelnému způsobu zacházení se spiritualitou. i když mě fascinuje ta podpora tvořivosti. Ta tvořivost mi zase hodně chybí u monte. To co je pro mě určitě důležité je respektující způsob zacházení vycházející z přesvědčení, že nehledě na naše schopnosti máme všichni stejnou hodnotu. prostě asi teď nějak hledám jak si to poskláda co se týče priorit, aby mi z toho vyšlo nějaké rozhodnutí, protože třeba monte školka je pro nás finančně zatěžující ale je jasné, že pokud budem přesvědčeni o jasné prospěšnosti, tak se dají ty peníze prostě nějak vydolovat. Asi jsem teď dost zmatečná, ale mám potřebu si o tom povídat, tříbit si názory, takže jestli jste někdo ochoten budu ráda.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    YMLADRIS: Ale co my dospělí ? Nepotřebujeme to taky, v jiné formě tedy ? Vím že téma je o dětech, nicméně i my dospělí máme v sobě tu "dětskou dušičku".
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: montessori to bere tak, ze malym detem nefunguje neco "vysvetlovat". museji to pochopit motoricky metodou pokus omyl
    MORPED
    MORPED --- ---
    TORUVIEL: jasne,diky
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    KEIKIN: určitě má spoustu malejch trolčátek :-)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    VYHULENY_UFO: a ty máš děti ufoune ?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MORPED: No, tak nějak k té soustředěnosti dojít museli. dělala jsem s dcerou hafo různých aktivit a někdy to bylo "horší", někdy jí to šlo hned dobře. Hlavně to pojímat jako legraci, nedělat z toho vědu :-)
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    VYHULENY_UFO: Jenže psa chceš mít v podřízený pozici, dítě ne.
    YEETKA
    YEETKA --- ---
    VYHULENY_UFO: chudáci děti, který jako pejsek čekají na pochvalu..
    MORPED
    MORPED --- ---
    KOTENCE:
    TORUVIEL:
    ja jen,ze kdyz vidim fotky,tak ty deti tak soustredene pracuji,synator soustredene sype vsude....ale me docela potesilo,ze ho to zabavilo na chvilku,coz je taky dulezite,aspon pro me!
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    VERONIKA22: chudaci deti, vzdyt i toho psa pochvalim, kdyz mi prinese balonek a nebo klacicek.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MORPED: No, dobrý, však nikdo z nás nebyl v začátcích mistr :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam