• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    “Pomoz mi, abych to dokázal sám – abych to dokázala sama.” "Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo k Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých není formovat dítě, odstraňovat mu z cesty překážky, nebo jím dokonce manipulovat, ale udělat vše pro to, aby vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti a vrůstalo do světa, který ho obklopuje." Diskuse pro všechny, které zajimá montessori přístup, ať už pro miminka, batolata, školkáče ši školáky. Sdílení tipů na tzv. připravené prostředí (děcko se inspiruje a něčím se zabývá), aktivity, co je kde zajímavého po netu, literatura... Lidi, kteří montessori rozumí, a mohou nás poučit, jsou zvláště vítáni!

    rozbalit záhlaví
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: vida, ten Frank natocil video primo o cenovani deti :)
    Jsou tam i CJ titulky.

    Frank Gaschler: Jak oceňovat v NVC / About appreciation in NVC
    https://www.youtube.com/watch?v=YlvE43OrKBU
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: ad kurz - bezva, das pak vedet?

    ad oceneni, spis neco jako podekovani "dekuju ze to resis je pro mbe dulezity o tom s nekym dumat". coz asi proste funguje jinak nez Kai, jsi sikovna holka, napsala jsi hodnotny prispevek!
    ? nevim, zkoumam
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jesterka: je nejaka verze 5 jazyku deti, necetla jsem. myslim ze puvodne psal ze do sesti let by denne decko melo sosat skrz vsech 5, pak se vyhrani. nevim, moc to neresim..
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: cely nas skolkovy tym se ted chysta na tento workshop: http://nenasilnakomunikace.com/akce/duvera-ve-tride-frank-gaschler/
    kde se udajne naucime "dávání zpětné vazby a ocenění, které u malých dětí rozvíjí vnitřní motivaci" a "cesty, jak být přirozenou autoritou bez použití trestů, hrozeb, odměn či manipulace", tak se moc tesim :)

    btw, tvoje "supr ze o tom premyslis!" je taky oceneni, no ne? :)
    KAI
    KAI --- ---
    JESTERKA_NA_ZDI: ja mam pocit, ze ten autor hlavne pri vymysleni te teorie vychazi z pozorovani a naslouchani lidem pri parovem poradenstvi. Asi si nejak vsiml, ze kazdy clovek popisuje a odvozuje to svoje "on me ma/nema rad" od neceho trochu jineho a podle toho to nejak rozdelil, cili si to nevycucal z prstu jako nejakou u stolu vymyslenou teorii.
    Mne to teda hodne zapadlo do meho pozorovani sebe same. Kdyz napriklad jeden muj byvaly pritel na me mimodek obejmuti zareagoval otrepanim se a slovy "co delas, co po me zase chces?!?" tak to pro me bylo strasne zranujici a dlouhodobe bych nedokazala zit s nekym, kdo ma problem, ze se ho kazdou chvili dotykam, vylozene bych to brala tak, ze me nema rad a vadim mu, naproti tomu treba nemam problem se smirit s tim, ze muj soucasny pritel mi odmita davat darky i na moje narozeniny/Vanoce, neznamena to pro mne, ze me nema dost rad. Nebylo pro me tezky vypozorovat u sebe urcite nemenne vzorce, bez nekterych veci proste fungovat nedokazu, bez jinych ano, stejne tak si lze snadno vsimnout, ze jini lide to maji jinak a ze taky funguji podle dlouhodobejsich vzorcu. Tys u sebe na nic takovyho neprisla, nezapadly ti nektere jazyky vic jak jine?
    Jasne ze je to jen koncept a ma svoje limity a omezeni, ale me se s tim pracuje dobre. Treba moji mamku musim hlavne pozorne poslouchat a povidat si s ni, abych ji uspokojila, kdybych ji jen treba vozila nakupy a davala darky, ale neudelala si cas si s ni i popovidat, tak stastna a uspokojena nebude. Naopak kdyz pro ni nic neudelam a nic ji nedam a "jen" si s ni povidam a travim s ni cas, tak je desne stastna :)) Tech prikladu mam tisic, fakt mi to slaplo dobre, takze to jako koncept pouzivam.
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    JESTERKA_NA_ZDI: ja myslim ze i kdyby to nebylo uple 100% pravdivy, tak furt je to dobre ze to dava lidem terminy jak o tom mluvit, ai nejakej podnet. ze kdyz t\si ten test udelas tak reknes vyslo mi to a to, ale taky se mi libily tamty a tamty otazky. a najednou je vic jasno
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    JESTERKA_NA_ZDI: tak že je něco pravdivý můžeš říct u těchle psychologickej věcech jen těžko u čehokoli, je to koncept, představa dotyčného. Já třeba nemám ráda škatulky obecně, zároveň - když to někomu pomůže....
    JESTERKA_NA_ZDI
    JESTERKA_NA_ZDI --- ---
    KAI:
    YMLADRIS: A jste opravdu přesvědčený, že ty jazyky jsou pravdivej koncept? Já knihu četla dávno a přišlo mi to tehdy logický a přijatelný a v určitých kruzích se to hodně používá. ale ptám se proto, že čím dál tím víc pochybuju o existenci takového "předurčení" pro příjmání (i dávání lásky), ale možná jsem už jen zapomněla jak to tam v tý knize přesně je. Uvažovaly jste o tom?Jak to sedí vám?
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: jee no vida, taky te v souvislosti s tim napadlo Pet jazyku lasky :))
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: jj posli, na to si cas rada najdu a na ten tvuj druhy post se podivam :) ale dneska uz mi hlava pada...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: jinak jestli mas cas a chut, poslu ti Lilard: Science behind genius, je tam kapitola o tom jak pochvaly likviduji tu vnitrni motivaci... je to montessori, tak muzes zkouknout
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: supr ze o tom premyslis! okomentovala bys mi toto? toto je muj aktualni pohled na vec:

    [ YMLADRIS @ Šťastný rodič, šťastné dítě. ]
    KAI
    KAI --- ---
    Ja vzdycky kdyz ctu tuto teorii o nechvaleni, vzpomenu si na knihu Pet jazyku lasky od Gary Chapmana (super kniha mimochodem, doporucuji. a tusim, ze Ymladris ji cetla). Kazdy clovek ma dle neho jeden primarni a jeden sekundarni "jazyk lasky". Jazykem jsou ruzne typy chovani a projevy (A: Slova ujištění B: Pozornost C: Dárky D: Skutky, služby E: Fyzický kontakt. Mozno si udelat rychlo test treba zde: http://www.moje-rodina.cz/vztahy-a-intimita/pet-jazyku-lasky-test.html). Cili jednim z onech peti jazyku lasky jsou Slova ujisteni, pod coz patri i pochvaly, verbalne vyjadrene uznani. Dite s timto primarnim jazykem lasky bude absenci chvaleni vylozene trpet, asi jako jine dite, (nebo mozna kazde dite) by trpelo, kdyz by se nejaky vychovny teoretik rozhodl, ze i usmev nebo pohlazeni je forma pochvaly a tudiz je treba ho zakazat.

    Osobne neverim, ze existuje jedna spravna vychovna metoda a teorie, pro kterou se ja, matka, rozhodnu - nejlepe jeste pred narozenim ditete. Ano, vychovny styl bude vzdycky vychazet z osobnostniho nastaveni matky a bude vychazet z jeji vlastni zkusenosti, systemu hodnot a tomu, cemu ona veri, ale nemely by se vychovne metody vybirat predevsim podle ditete, ktere vychovavam? Kazde je jine, kazde potrebuje neco jineho a hlavne kazde na ruzne metody bude jinak reagovat. V cem se jednomu muze darit bajecne muze byt pro druheho naprostym peklem, specialne u extremu jako je "nikdy nechvalit".

    Co je na verbalnich pochvalach tak nizkeho? O co pochvaly prizemnejsi, nez treba nekomu projevit naklonnost objetim nebo tim, ze si jej pozorne vyslechnu, nebo ze mu s necim pomuzu?
    Jasne ze urcite existuje nejaka zdrava mira chvaleni a nic se nema prehanet, nemame v decku vypestovat nezdravou zavislost na externim ujistovani, ale neni obcasne slovo oceneni stejne prirozeny, jako treba to pohlazeni a usmev?
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    KOTENCE: ne, moje matka je soukroma podnikatelka a otec byl stredoskolsky profesor matematiky a fyziky.
    jednoduse receno ja sem sobec a slusnej clovek co dodrzuje zavazky od prirody. takze svetla vyjimka co potvrzuje pravidlo.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    VYHULENY_UFO: a tvoje matka je taky alternativni ekobio nebo se ti to stalo nejak jinak?
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    KOTENCE: a treba z nej bude nakonec zmetek, protoze nerozezna prirozenou autoritu od vnuceny... rodice by dle meho debilniho nazoru mely byt autoritami prilozenymi, protoze maji za dite jaksi tu zodpovednost a to az do jeho 18ti let.

    krome toho, ja jsem starsi rocnik a mam ve svem okoli par alternativnich biomatek, ktery uz maj odrostlejsi deti, holt 90's a v hodne pripadech jsou to nevychovany dementi, kteri nechapou jednoduchou vetu "nesahej mi na to" a navic veri na hovadiny typu "ze koktani vyresi kineziologie".

    a protoze ti chybi urazejici veta, tak tu ji mas: aajeee, nejaka krava se divi...

    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    VYHULENY_UFO: juuu, ty umis napsat i vic nez jednu urazejici vetu!

    Treba dite metodou pokus-omyl prijde na to, ze je dobry se v nekterejch vecech nechat poucit. A treba tak ziska prirozenej respekt k zkusenejsim misto odporu k vnucenejm autoritam...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    YEETKA: chudaci deti, ktery se nikdy pochvaly nedockaj. podle me je normalni pochvalit dite, kdyz neco udela dobre. treba uklidi a nebo vynese odpadkovy kos. pochvalou nikdy nic nezkazis... napriklad si nedokazu predstavit, ze bysme se ve vztahu s partnerkou cas od casu nepochvalili, kdyz se na neco povede...

    KEIKIN: zeptam se takhle: je to nejaky predpoklad k tomu, abych mohl mit nazor na vychovu deti?

    co bude z ditete/cloveka, ktery se bude celej zivot ridit metodou pokus omyl? vsechno mu bude trvat dyl. napriklad nez metodou pokus-omyl overi platnost zakladnich matematickych operaci typu scitani/odcitani ci jak se metodou pokus-omyl nuaci nepsat "videt" s tvrdym ypsilon, a vubec jak se metodou-pokus omul nauci vyjmenovana slova. jsou veci v zivote, ktery se musis naucit bez kecu a co nejrychleji, protoze pozde uz bude pozde a muze se stat, ze z ditete nakonec vyroste alternativec a nebo nejaky komunista, ktery bude cekat na to, az mu nekdo da zakladni nepodmineny prijem... :P
    JESTERKA_NA_ZDI
    JESTERKA_NA_ZDI --- ---
    Ahoj. Jsem tu pro radu ohledně nějaké základní literatury - máte zkušenost s něčím, kde jsou jasně shrnutá východiska? Mám dcerku v normální školce, ale zhruba stejně daleko máme monte školku, do které jsem teď měla možnost lehce nahlédnout a začalo mě to znovu hlodat. Co se týče alternativního způsobu vzdělávání tak hledám cestu, protože to jaký je systém našeho školství mi nepřipadá šťastné(ba někdy je to až otřesné), i když nezpochybňuji možnost, že můžete narazit na dobrého pedagoga, který vliv v podstatě "škodlivého " prostředí dokáže celkem slušně vykompenzovat(my zatím uvažujeme o domácím vzdělávání, ale to má taky svá negativa). Ale u těch alternativ nějak nevím, jestli se tam někde neskrývá nějaký pro mě (z neznalosti)zatím skrytý důvod proč ne. V podstatě třeba Waldorf jsem zavrhla kvůli pro mě nepřijatelnému způsobu zacházení se spiritualitou. i když mě fascinuje ta podpora tvořivosti. Ta tvořivost mi zase hodně chybí u monte. To co je pro mě určitě důležité je respektující způsob zacházení vycházející z přesvědčení, že nehledě na naše schopnosti máme všichni stejnou hodnotu. prostě asi teď nějak hledám jak si to poskláda co se týče priorit, aby mi z toho vyšlo nějaké rozhodnutí, protože třeba monte školka je pro nás finančně zatěžující ale je jasné, že pokud budem přesvědčeni o jasné prospěšnosti, tak se dají ty peníze prostě nějak vydolovat. Asi jsem teď dost zmatečná, ale mám potřebu si o tom povídat, tříbit si názory, takže jestli jste někdo ochoten budu ráda.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    YMLADRIS: Ale co my dospělí ? Nepotřebujeme to taky, v jiné formě tedy ? Vím že téma je o dětech, nicméně i my dospělí máme v sobě tu "dětskou dušičku".
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam