• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    FIN
    FIN --- ---
    MONELLE: tys tohle [ MONELLE @ AUTORSKÁ POEZIE * ] napsal(a) a nejsi rodilý čech? cha cha cha. jestli ano, právě jsi potvrdil(a) jednu mou teorii. co za výchozí jazyk(y) máš?
    FIN
    FIN --- ---
    MONELLE: ano, zhruba 80 - 90 % reakcí bývá takových. dotyční se zpravidla div neposerou, že použiji slova "neumětel", "se nauč česky" a tak. obsah sdělení jim většinou již závity nějak nezpracují.
    FIN
    FIN --- ---
    MONELLE: děláš si ze mě prdel nebo to myslíš vážně? právě jsi mě měla nazvat arogantním fašounem...
    FIN
    FIN --- ---
    SONA1: nakonec, alespoň umí česky. to se tu poslední dobou příliš často nestává a kdejaký pablb má pocit, jak bude excelovat, protože "na těch blbejch formálních pravidlech přece stavěj jen grammar nazi"... umět česky, toť dobrý výchozí předpoklad.
    SONA1
    SONA1 --- ---
    Monelle: K těm naivním rýmům v klasických dílech: v kostce - velká deviza je novost, neotřelost, obejvnost. Tj. Vrchlický svého času mohl rýmovat láska/páska, protože to nikdo před ním patrně neudělal. Dnes je to klišé, protože to napsal Vrchlický a posléze kupa veršotepců, kteří se v něm zhlédli.
    FIN
    FIN --- ---
    MONELLE: ano, když člověk začíná a má k dispozici svou chuť a školní čítanky, často mu přirozeně naskáčou v hlavě takové věci - jenže ony moc přirozené nakonec nejsou, i když jemu přirozeně v té hlavě naskákaly.

    naše čítanky by halt potřebovaly asi poněkud modernizovat a dát větší prostor kvalitní tvorbě posledního půlstoletí... brát kde by bylo.
    FIN
    FIN --- ---
    MONELLE: tady
    [ poezie & texty různých autorů ]
    máš studijního materiálu, že až k posrání. a pěkně hezky od začátku a nevynechávat.
    FIN
    FIN --- ---
    MONELLE: zkrátka stvořit dobrý rým a vyvarovat se přitom zjevné účelovosti (namísto přirozeného výskytu a zapadnutí výrazu), kroucení a ohybů a křečovité "chtěnosti", není jednoduché

    za další: co s těmi lekníny? jak sama říkáš: "naivní rýmy nejsou v současnosti in, ač v klasických dílech se běžně vyskytují" - otázka je, zda i tehdy u všech byly... vezměmež si názorný příklad: svatopluk čech. klasický básník obrozenec, učíme se o něm v literatuře) tedy nevím, jak dnes, ale bývalo tomu tak) a přitom jeho rozsáhlé epické verše nesou řadu vyslovených klišé.

    je to tak dobře? no, jenom proto, že je v učebnicích a tehdy to byla doba buditelství a obrozenectví a vznikaly takovéhle kusy, se nám to dnes nemusí nutně líbit. můžeme - na což máme plné právo - díla "mnohem méně vznosná a ušlechtilejší (a s nižším cílem)" považovat za lepší. já považuji. hraběte mám třeba 10x raději a počítám, že v tom nebudu sám. (ve skutečnosti je asi pro většinu populace milý epik rýmů svatopluk nečitelný.)

    máme se tedy tomu smát? ne. proč? tehdy bylo tak a tak, napsal tohle. my můžeme napsat něco jiného. v kontextu doby a úmyslu to můžeme chápat, dokonce respektovat - nakonec, tehdy nám tvořili jazyk, nevytvořit nám jej oni tehdy, nemáme si my tady dnes s čím hrát a experimentovat, no ne? přesto můžeme věřit a dávat přednost "lepším" věcem například v podání méně formálním (proto s méně chybami, jež z přísné formálnosti nutně plynou: méně epicky vznosných "povolených" pojmů atd.).

    a jsme u bílých leknínů. a mnoha podobných věcí: bouří řvoucích, křídel havraních, srdcí zkrvavených atd. atd. atd. hele, proč se normální člověk nedívá na telenovely tv nova? protože jsou hovadsky blbé a plné klišé. co jsou "bouře řvoucí, hvězdy jasné, křídla havraní, srdce zkrvavená"? klišé jako řemen.

    u těchto výrazů je problém ten, že sice dobře vypadají, ale obsahově jsou poněkud vymleté. zkrátka klišé. (a jim podobné taky.) netvrdím, že tu a tam někdo nenapíše fakt dobrý text, kde je použije a vůbec to nevadí. zkrátka text tak dobrý, že i ta klišé se stanou jeho přirozenou, organickou a funkční součástí. (doporučuji například písňové texty génia karla kryla - ten občas tohle udělá, ale jeho tvorba má takovou sílu, že to vysokooktanové klišé spálí, v důsledku čehož nevyčnívá (to klišé)). ale to je vzácné, odjedinělé, mistrovské a začínající tvůrce ať tímto směrem raději vůbec ani neuvažuje - nakonec se ti to možná povede, ale to nebude na začátku, aby se ty básně povedly, to bude, až budeš tak hodně umět, že i to klišé se stráví. v tom to je.

    o banálních věcech napíše dobrou báseň jen někdo, kdo umí. (kdo neumí, tak výhradně v nečekaném záchvatu osvícení, na což není spoleh.) protože vtip. protože elegance. protože něco. a úoplně stejně banální klišé použije (spíš) dobře někdo, kdo hodně umí. protože je tak dobře využije, že tu klišovitost na něco lepšího a užitečnějšího spálí. vtip. humor. parodie. atd.

    no a s klišé se pojí příšerná toxická věc, s níž má řada začínajících autorů problém, a to je: velikost. velké verše s důležitým obsahem a sdělením. ty vznosné, "k bouřnému nebi se pnoucí"... bum! průšvih. zpátky na zem. makat, učit se a napřed psát normálně. nebývá nic směšnějšího, než když člověk, který ještě moc neumí, tvoří velké verše postihující tu velkou a důležitou myšlenku plné velkých a vznosných vyjádření, fakt. opět: to ani profíkům neprochází vždycky.
    FIN
    FIN --- ---
    MONELLE: špatně položená otázka: v moderní poezii samozřejmě pro rým místo je. z toho, že kdejaký frikulín píše tak ultracool volným rýmem, až výsledný text postrádá nejen formální rým, ale i jakýkoliv vnitřní rytmus a spád, si nesmíš brát poučení. rým nikdo neodsuzuje.

    jen ale... je to těžší. je těžší napsat dobře rýmovanou báseň a přitom v jedné chvíli se vyvarovat následujících chyb:
    - aby rým, třebas formálně nakonec bezvadný, příliš nekroutil a neznásilňoval slova a vyjádření do roviny příliš kostrbaté a nepřirozené - jednak to pak "blbě vypadá" (a to můžeš použít sebevznosnější dojmy) a druhak pak člověk pro samé kroucení závitů nad užitým rýmem ani nemá volné kapacity na vnímání obsahu
    - aby rým příliš nestál na účelových slovech, na výrazech, které více či méně smysluplně použiješ hlavně proto, abys ten rým vůbec mohla vytvořit - tím také opět vyvstává bod 1, kroucení
    - aby rým (bod 3 vyvstává z bodu 2 - účel - stejně jako bod 1 - kroucení) nestál na nutně užitých, a proto obsahově prádzných či klišoidně milionkrát "právě-proto-aby-rým-vznikl" užitých slovech
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MONELLE: Na první báseň v životě to ujde, ale tím se nenech příliš ukolébat :)

    Jsou tam takové ty klasické nedostatky - rýmy jako "svět-květ" jsou naivní, obdobně jako práce s vazbami a la "hledám-nalézám". Navíc by se dalo diskutovat o samotném obsahu básně - co vlastně znamená to dluhu propadám, proč ty lekníny (jestli tam náhodou nejsou jen aby se to nějak rýmovalo a aby to bylo hezké. Což není dobrý důvod.

    Hlavně hodně čti (nejen zde :)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Může být, že je to věc mého osobního vkusu a přebujelé tendence řezat - škrtla bych druhý verš, nepotřebuju ho.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MAEROR: ANO. Tady nemám co dodat. Vykousnuté přesně.
    MAEROR
    MAEROR --- ---



    studená noc
    jak prázdná smaltovaná vana
    a ještě zdrženlivé
    sny

    tvé prsty vsazené
    špičkami pod mou prsní kost

    TOMASZ
    TOMASZ --- ---

    7. února 2011

    POVODEŇ

    Slunce nateklo do našeho domu.
    Horní poschodí vyplavila vanilková.

    Přechlastané petůnie
    se přiblble usmívají
    za dveřmi balkónů
    v té povodni

    falešného jara.

    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TECZKA: :-)
    TECZKA
    TECZKA --- ---
    MAEROR: beru i s mandlema, mám angínu.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NATASHA: Osobní zážitek ze sobotního večera... uvidím, zkusím to tedy možná jinak, přenositelněji...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MAEROR: Líbí se mi nápad se ztlumeným zvukem, to i dobře sedí k tomu pocitu. Jen nevím, s těmi mandlemi - to mi přijde nějaké zdobné či co...
    ZMYJKA
    ZMYJKA --- ---
    Je to trochu z jiného soudku (překlady písniček), ale kdyby se vám někomu chtělo mi je okomentovat...
    [ Vladimír Vysocký a Bulat Okudžava ]
    MAEROR
    MAEROR --- ---



    úsporný pohyb
    bránice
    nebrání vzpomínkám

    přehrávám si je
    se ztlumeným zvukem

    obtížně polykám
    noc
    jako špatně upražené mandle

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam