GHOSTDOGG: nicméně abych byl konkrétnější... kritiku, hm... no, na podobné skvosty se kritika píše jen velice těžko. protože, abych byl upřímný, imho to spadá do kategorie, kterou si soukromě označuji takto:
ukrutnej blábol bez ladu a skladu slepenej z tzv. velkejch epickejch a tragickej výrazů jen proto, že autorovi připadly (ty výrazy) velké, epické a tragické. jenže, a v tom je ta potíž, to přesně nestačí - je to asi jako nastříhat průvodce světovými galeriemi a pak ty nastříhané věci vysypat na dřevěnou desku potřenou kanagomem a hrozně se divit, že nevzniklo ještě lepší umělecké dílo, ani srovnatelné umělecké dílo a ba dokonce vůbec žádné umělecké dílo.
za prvé, vůbec nechápu, co se mi autor vlastně snaží sdělit... což o to, třeba jsem velký tupec, nicméně... i tak. jakožes měl depku, woe? budiž. pravděpodobně v 1/2 až 2/3 všeho, co kdy bylo napsáno, autor světu sděluje, že mu je mizerně. nicméně, když už je podstatou díla toto banální sdělení - banální, ne zakázané - musí to mít nějakou další kvalitu, do které se to "obleče".
jak vypadá tebou ušitý oblek? mizerně, člověče. jednak samo rýmování (níž-díš, mnou-mnou + ní-ní) na báseň nestačí. viz velký učitel české literatury jára da cimrman a jeho "dyjadyjadá", případně "frýdlantu-frýdlantu. druhak ti to rytmicky kodrcá a skřípe - rým není totéž co rytmus a nenahradí jej. za třetí je vyslovená pakárna se snažit o "ušlechtile-vznosné epicko-tragické vyjádření" (slohově, sákne to z toho) a NEMÍT KURVA ZVLÁDNUTEJ JAZYK! příklady:
opona se mi zavírá konec snění. - wtf?
tak snad "opona se mi zavírá"
anebo "opona mi zavírá konec snění"
a hlavně - opona se nezavírá, opona padá a to je přesně to, co umí a k čemu je určena
když už, tak "opona mi uzavírá" jakože ve smyslu "akt stáhnutí opony tobě uzavřel něco" - ale zavíraj se dveře, ne opony.
a podobnejch kiksů je tam víc - začneme od začátku:
tvou líci jako noc tma tmou chladnou.
co, prosím pěkně, je "tma tmou"? a co vůbec je "líce
jako noc tma tmou chladnou? není to trochu moc toho dada v naší chmurné tragédii?
mi jaksi uniká a hádám, že nejen mně
co, prosím pěkně, je "popelavá prchlivost"? je-li prchlivost to, co mě jako malého naučili, sotva bude popelavá - vztek a výbušnost (což přesně souvisí s tou prchlivostí) je spíš rudý a rozžhavený, málokdy popelavý. prostudovat lexikon, prosím.
"vMEZERAmžiku" - ten mžik oka, tak vMEZERAtom mžiku oka
no a to jsme na konci první sloky a už takovej úděsnej masakr
hladina je chladná, budiž. hlavně v noci. hladina je i temná. budiž. ale "chladně temná"? to jako podle vzoru "chladně krevná"...? bacha na nemoc "kupení adjektiv". adjektiva nejsou lentilky, aby je do sebe člověk sypal po hrstech.
úchvatný pohled se mnou
za zrcadlem pravda
- pozoruhodný tzv. přeskok: tak v jednou chvíli se s tebou mám kamsi dívat a vzápětí jsem za zrcadlem? kde jsem se tam vzal, nejsem alenka.
(vůbec nemluvím o tom, že verš na to je nás tu X, jsme - ještě před veršem osamělému tragikovi - náhle milí a bude divadlo. wtf? dobrej model, řeklo by se)
no, to by snad stačilo. zkrátka je to hroznej blábol, nic ve zlém, a ještě k tomu silně, silně stylisticky nevydařený a jaksi sdělně nekonzistentní...
jestli aspiruješ na villona či byrona, tak hajdy zpátky k učebnicím a alou.