• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MOMENT: Myslím, že bys sem mohl těch textů klidně dát víc za sebou. Ono by se to líp ochutnalo. Já už si to dávám dohromady s tou "od sousedů", ale možná i ostatní by to zajímalo.

    Asi bych na tuto měla reakci podobnou své reakci předchozí. Líbí se mi tempo a vůbec, způsob, kterým se díváš.

    Tedy: slibná krajinomalba, ale ještě kousek, kousek. Jen malý. Doostření; možná říznutí - ve druhé strofě jsem se začala loudat, což já ráda dělám, ale tu jsem se maličko nudila, konkrétně u třetího verše; klidně bych ho přeskočila.
    MOMENT
    MOMENT --- ---

    ***

    Po-běžných loukách
    kde se člověk kotrmelcuje ze shora dolů
    zalyká se sluncem a vzdaluje se domu

    V mokrých polích
    kde z přehlednosti je stydno
    a pak za tmy kol dokola s pocitem chodí

    že pozdě je
    a sejně tu je
    a neodejde
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: to je kruté :-)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    CALIGULA: Jestli jsi mi chtěl dát Petroniovskou radu, drahý adoptivní bratranče, mohls klidně napsat rovnou: A dobře ti radím, císaři, nepiš! A hlavně: nezpívej! ;)
    FIN
    FIN --- ---
    CALIGULA: v celém "našem sporu" je vlastně jeden velice zábavný paradox: zrovna mně osobně silné a vulgární věci v poezii nevaděj. protože jsem balvan. sám jsem jich užil a svým určitým způsobem je leckdy považuji za užitečný nástroj. takže ze všech lidí teoreticky já bych zde měl mít pro takové věci zrovna pochopení (ne jediný, ale měl). nicméně v tebou prezentovaném případě nemám. tereza? železnej vibrátor? a poštěváček karbanátek? bleh. jasně, svou kvalitu to nakonec má, všechno ji totiž má - jde jen o to jakou. v tomto případě by mně muselo bejt 15 a musel bych za vrchol světa považovat masturbaci za sídlištní betonovou zídkou při čumění na kozy sousedky novákový v 1. patře, protože si zas zapomněla stáhnout žaluzie. což nepovažuji. ještě jednou to zkusím... "tereza má svátek / a poštěvák jak karbanátek..." ne, nic, sorry. jdu radši čumět na novákovou.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Pro odlehčení jednu z folkového kotlíku:

    UNAVENÁ
    si tráva lehá
    ve vzduchu cítit
    peřinu sněhu

    na horách zima
    v zákrytu za sluncem
    chystá se proříznout
    poslední modří

    v noci si na mně
    brousila ostří

    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    CALIGULA: "kde tu všichni berete ten recept na obecnou pravdu?!" - říká se tomu společné nevědomí. Je to něco, co prostě lidský rod (tedy, většina jeho členů) sdílí. Je samozřejmě ovlivňováno (a někdy i přehlušováno) dobou, výchovou, vzděláním, ... ale základ je stejný, je to věc, která nám v tomto případě pomáhá posoudit, co je kvalitní umění a co ne. A v případě Tvého "díla" společné nevědomí (podvědomí) křičí - nekřičí nic konkrétního, jen křičí zoufalstvím a hrůzou (nadsázka). To máš jak s posloucháním Největších hitů Helenky Vondráčkové - tam taky nemusíš argumentovat a sáhodlouze vysvětlovat, proč je to špatné, protože všichni (dobře, většina, bohužel) VÍ, že je to špatné :)
    STRANGERD
    STRANGERD --- ---
    CALIGULA: fuj spina, mazu se a uprimne lituju, ze sem v mirnym afektu z tvy "nekonformnosti" (cti demence) neco napsal, zas to tu budu chvili jen cist a bavit se - osobne ale doufam, ze to nebude dycky zabava takhle absurdni, jakkoliv cas od casu zjevy tobe podobny dokazou zpestrit diskuzi...
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Do teďka jsem si myslel, že blba poznám na sto honů, ale Caligula mi otevřel oči. Pod tíhou toho rozlousknutí se ptám: Nerozpustíme to tu, vy kavárenští povaleči? ;)
    LEON_CHAMEAU
    LEON_CHAMEAU --- ---
    CALIGULA: Si hustokrutoprisnak!
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    GHOSTDOGG: OK. A něco "neexperimentálního" taky máš?
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    GHOSTDOGG: Asi tak, dostalo se ti kritiky od člověka, který do toho má co mluvit a myslím, že bys měl být rád, že ti někdo věnoval tolik času - id Kafka k tomuto dodává; ne že by to Fina nebavilo, že áno...;)
    Především za to rozebrání.

    Nemyslím si, že by někoho zde obtěžovalo psát svůj názor na text a debatovat nad ním, pokud je tedy zájem z druhé strany. Pokud zde někoho cokoliv obtěžuje, píše velmi stručně, či nenapíše nic.

    V čem to byl experiment? V jakých směrech?
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    GHOSTDOGG: Mě to neobtěžuje, mně to jen přijde zvláštní. A mimochodem - jestli si dobře vzpomínám, tak jsi psal: "kritiku vřele uvítám"...
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NATASHA: Jestli bude v kuchyni něco dobrého, možná tam raději zůstaň. :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Ha. Jdu si pro popcorn.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    DOG: (Nechme už být ty přezdívky.) Kritik dělá co může, co umí, co je mu vlastní, aby Tě urazil poučil, poradil. ;) Pokud se netrefí (může se stát, já třeba s Finovým rozborem taky úplně nesouhlasím), nepřikládej tomu váhu, neřiď se tím. Ale pokud máš nutkání chybujícímu kritikovi vysvětlovat, že se mýlí, tak radím: raději MLČ, pokud chceš, aby se Ti ještě nějaké konstruktivní kritiky, třeba od někoho jiného, kdy dostalo.
    BTW: K mínusum: jednak mi nejdou z mobilu ani plusy, druhak mnoho lidí tady mínusy nepoužívá vůbec, neboť jsou anonymní a mají tím pádem punc socialistického udavačství.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    GHOSTDOGG: Pořád nechápu jedno: víš, že je to formálně špatný - víš, že je to velikánský téma, který tě převálcuje - víš, že je to experiment, kterej se nepovedl... proč to sem tedy dáváš?
    Lidi, copak sem vážně nemůžete dávat jen věci, o kterých si myslíte - u kterých v to aspoň doufáte - že jsou k něčemu?
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    GHOSTDOGG: Ale smí. Na kritiku se tady smí odpovědět - já jsem taky odpověděl (a taky obhajitelským tónem), a došlo na příjemnou debatu. Ono je důležité, JAK odpovíš. Jsme přece lidi. (A samozřejmě taky, jestli to vůbec má cenu, žejo :))
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    GHOSTDOGG: Jen dvě věci:
    - "Že tam není např. interpunkce před "konec snění" to možná, ale pořád je to věc autora." - Není. Buď se rozhodneš, že tam ta interpunkce nebude vůbec, a pak ji tam nesmíš dát nikam. A nebo se rozhodneš, že budeš psát s interpunkcí - a pak ji budeš psát všude. Žádná střední cesta není. Nemůžeš si stanovit vlastní pravidla jazyka, ani v poezii ne. (kredity: Ludvík Hess)
    - "...jazyk zvládnutej myslím mám, problém spíš, že ho mám zvládnutej až moc pro sebe..." Opět - to nesmíš! Píšeš česky, čeština má určitá pravidla. Ta musíš znát. Neříkám dodržovat, pozor - všichni víme, že jedním ze základních stavebních kamenů poezie je rozrušování jazyka, jeho přirozených pravidel a postupů. ALE! k tomu, abys mohl pravidla porušovat, je musíš nejdříve bezchybně znát. Teprve potom bude mít každé to narušení nějaký smysl a účel - a teprve potom bude poznat, že je to narušení záměrné, a ne z nevědomosti.

    (A. Jestliže čtenářům některé obraty nedochází (tma tmou chladná), je to prostě proto, že jsou špatné. Poté, cos mi vysvětlil, jak jsi to myslel, je mi to úplně jasné a troufám si říct, že se mi ten obrat i celkem líbí... ale když jsem četl to dílko, prostě jsem to tam neviděl a nepochopil. Ale takhle báseň nemůže fungovat. Nemůžeš ji vysvětlovat. Kdyby tam bylo třeba jen "noc tmou chladná", bylo by to podle mě hned jasnější, a to jen jeden příklad za všechny.)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    GHOSTDOG: Jak naznačuje mnohé, záhlaví nevyjímaje, toto není až tak úplně diskusní klub, kde by se jen tak krafalo o poezii. Kdyžtak třeba Těžký život básníkův, prosím pěkně. To, cos napsal v příspěvku, na který jsem reagoval, byla obhajoba básně a návod k použití. Jaks to eventuálně myslel někde uvnitř, nevím a nemyslím, že by to bylo podstatné. Každopádně další doplňujícího osvětlení se Ti dostalo. Aspoň jsem se o to pokusil. Snažil jsem se Ti vysvětlit, že na kritiku se sice samozřejmě smí odpovědět, ale způsob, jakým jsi to učinil, byl nešťastný a bezúčelný.
    Mimochodem, moje přezdívka je gramaticky zcela košer. ;)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Ghostdogu: 1. Někdo, kdo má chybu i ve své přezdívce, nemá zvládnutej jazyk. Leda by to zdvojené G byl "imič, woe".
    2. Věříme Ti určitě všichni, že to máš promyšlený a hrozně ses snažil. Vo tom žádná. Ale Fin není jedinej, na koho to nezafungovalo. Tak jakej má smysl nám teď vysvětlovat, jak jsme to měli pochopit. Myslíš, že když nám to vyložíš, přečteme si to dílko ještě jednou, poučeni tiše žasnem a dostaví se ono "chvění", které vyvolává dobrá báseň? I kdyby jo, tak báseň, která potřebuje návod, aby fungovala, je na nic a nestojí za další rozebírání, s výjimkou poučení pro autora. Ale v tom posledním máš poučení přijímat, myslet si o něm, co chceš, ale, proboha, hlavně se nesnažit báseň hájit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam