• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    WHISPERMOONLITE
    WHISPERMOONLITE --- ---
    RICARDERON: jelikož jsme v klubu "autorské poezie" asi by se hodilo k tomuto příspěvku dodat, že jakkoliv vypadá sympaticky a čtivě, přeci jen je tato linie civilně racionální poetiky všedního dne za posledních 50 - 70 let dosti vyčvachtaná a že jen těžko se v ní dnes najde něco, co ji učiní autorsky nápaditou a pro čtenáře objevnou. - pro mě jisté novum oproti Květňákům, jim předcházejícím Kolářovcům a později následujícím kdejakém Sýsovi a normalizačním veršotepci, nebo P. Hruškovi a nezaujatým naslouchačům věčnosti v každodennosti představují alespoň ty domácí potřeby, které tehdy patrně nebyly k mání. - ale i přesto, za hranicemi tohoto autorského klubu je také používá kde kdo. :) - na druhou stranu, pokud jsi chtěl předvést, že umíš (stejně jako oni) vytvořit obraz a jeho dění, což jsou jistě poetické vlastnosti, potom bez ironie říkám, že se to povedlo.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    RICARDERON: Tohle je úžasný! :)

    sedělas vždycky na lince
    se sklenkou mávala nad hlavou
    a křičela Moulinex Moulinex
    NECECH
    NECECH --- ---
    RICARDERON: Nemínuskuju to, což můžeš chápat jako největší pochvalu, které jsem vůči tvé tvorbě schopný. Ano, některé momenty jsou velice pěkné. Ale mají pravdu i KONZUM23, i NATASHA.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    RICARDERON: Já bych Tě zabila. Klouže Ti to k popu, takže stejně jako u té minulé můžu napsat "líbí", a taky zdvihnu palec, jasně, ale tady Tě za ten pop v tom nesnáším, protože tohle mohlo jít mnohem dál za hezké, hezké.
    ZMYJKA
    ZMYJKA --- ---
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    RICARDERON: Za tu děkuji! Rozepsal ses, jásám!
    RICARDERON: Jo, vidím To! nevím, jak to bude zítra, až budu úplně střízlivá, ale teď mě bere.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---


    Když jsme se sestěhovali
    pořádali jsme závody
    rychlovarných konvic
    a topinkovačů

    sedělas vždycky na lince
    se sklenkou mávala nad hlavou
    a křičela Moulinex Moulinex

    já drmolil mantru Eta Eta
    a ještě teď mi řvou hlavou
    žlutí ptáci


    V kuchyni jsme měli dvě židle
    jen dvě židle protože
    kuchyň byla naše
    návštěvy jsi do ní nepouštěla
    a já s nimi potom trucoval
    na zemi v obýváku


    Koupelnu jsi proměnila v úplný lázně
    ale tak trochu pro ženský
    od tý doby jsem se jen sprchoval
    a holil se jen v rychlosti
    ty sis pak vždycky stěžovala
    že píchám


    V létě jsme vždycky chodili pozdě
    v práci to nikomu nevadilo
    a já už nemůžu nikdy snídat někde venku


    Žebra jsou dvířka
    košíku na piknik
    ve kterém nechybí
    cigarety
    nůž
    zápalky
    ani kamení

    žebra jsou křídla žlutých ptáků
    kteří nevzlétnou

    RICARDERON
    RICARDERON --- ---

    Krákalný ráno s pepřem vran
    v stráni nad barákem

    Křídlatá lavina duchna z peří
    a nikdo už ti nic nesvěří

    Krákalný ráno bída ran

    NECECH
    NECECH --- ---
    RICARDERON: kéž by to tak bylo...
    FIN
    FIN --- ---
    RICARDERON: a "myslel si to upřímně" a "byste neměli koukat jen na formu"...? :-)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TOMASZ: Znáš přece argument našich častých návštěvníků odjinud: V mojí poezii si každý najde to svoje. :)))
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    RICARDERON: Nemůžu si nějak pomoct, za očima podzim a srovnávání s létem je mi nějak důvěrně povědomé, jako takové ty věci, co člověka pořád napadají a pak je zahazuje, protože jsou tak děsně očividné a profláklé (aspoň mně osobně dalo práci se to naučit zahazovat, a pořád myslím, že nějak nezahazuju dost).

    Na úplném konci se mi zase živě vybavilo Faunovo velmi pozdní odpoledne, jak tam Suchařípa vyspává opici v parku a přijede si pro něj šéfka a on si jí splete se smrtkou a vede s ní ten úžasnej dvojsmyslnej dialog, že ještě nechce "jít", protože ještě "nic neudělal, ani tomu Cipískovi to nepodepsal". ;)
    SONA1
    SONA1 --- ---
    Podzim v očích (ač za nimi) pro mě tu první zabíjí, slova po zadní straně straně víček na konci zadupnutá sakrováním mi pěkně chytla oko. Akorát to šílenství už je moc exaltované.
    SONA1
    SONA1 --- ---
    RICARDERON: Mě baví víc tahle.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    BUBLINKY: Tak to se to ale povedlo.:-)
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    RICARDERON: Ta už mě nebere, ta předchozí je mnohem lepší. Tahle se rozplyne s posledním veršem, ten mě tam úplně rozčiluje. ;)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---

    Dneska to tam je
    Cejtim slova
    jak mi kloužou po zadní straně víček

    Jako voda
    Jako šílenství

    Nezapomeň sakra ty kapky

    NATASHA
    NATASHA --- ---
    NECECH: Netvrdím, že autorské kluby na diskusních serverech jsou nějaké literární nebe. Nicméně lidé, kteří na nich publikují, usilují o čtenářskou odezvu. Proto si stojím za tím, co jsem řekla.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    BUBLINKY: I mně.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    RICARDERON: Ta se mi vážně líbí.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    ZMYJKA: Děkuju Ti. Ano, rozumím. ;)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---

    Jsi jako tohle léto
    Samej smích ale mě nevoblafneš
    Za očima máš podzim
    a to nejsme ani v půlce

    Jsi jako tohle léto
    Vždyť já si ještě neužil

    ZMYJKA
    ZMYJKA --- ---
    BUBLINKY: za mě do emočních - je to takové "škádlivé", jakkoli do smutna - v podstatě se mi líbí, vyvolala odezvu, ale čistě na emoční rovině, ne jako "báseň", jestli mi rozumíš...
    RYCHART
    RYCHART --- ---
    NECECH: Díky, příště budu střídmější:).
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    NECECH: V pořádku, děkuji.
    NECECH
    NECECH --- ---
    BUBLINKY: nemá to hloubku, nebo ji nevidím
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Dopadla

    na krok od těla
    pleskla
    o hladinu

    škoda
    duše

    která neumí
    dělat žabky
    NECECH
    NECECH --- ---
    RYCHART: základní metafora je dobrá a originální, ale zkusil bych ubrat věci obvykle spojené s hnusem jako vytesat sochu z hovna a trochu té krve, máš toho tam příliš, jinak dobrá báseň... :)

    NATASHA: postoj, že hodit do AP básničku znamená publikovat, pokládám stejně jako můj přítel Konzum za poměrně naivní... ano, můžeme předstírat, že to tak je, když to odpovídá místnímu zvyku, ale přece jenom opravdová publikace vyžaduje redakční činnost, kterou zde vůbec nevidím... a navíc jsem staromódní a říkám si, co není tištěno, není opravdová publikace...

    NATASHA: vidím snahu ke zlepšení a vážím si toho, ale sama snad vidíš, že přátelské upozornění určitým lidem nestačí, že potřebují jasnější výchovný signál...

    TOMASZ, FIN: opět jste předvedli, že si neodpustíte možnost ventilovat vaše negativní emoce v literární kritice vůči slabším, tentokrát dokonce vůči člověku v životní krizi, takže si to evidentně opravdu zasloužíte, když já si vás podám tím nejhrubším způsobem, protože můj sadismus je hlubší a temnější než váš a navíc mám větší básnické pero... :)
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: já taky nemluvím o autorce. nebo jen o autorce. děs ve mě vyvolá každé vyprahlé ženství, i kdyby to byla sama cindy crawfordová...

    jinak souhlas, dílo může obsahovat i myšlenky na autorovi nezávislé - tedy významově/obsahově. jejich možná přítomnost ale vůbec neznamená, že - narozdíl od obsahu - alespoň podání, tedy způsob sdělení (ne ten obsah) by na autorovi byl taky nezávislý (ne, není, je) a na striktní oddělování autora od díla ve všech ohledech prostě už vůbec nevěřím, neboť je imho z podstaty vyloučeno. myslím, že se tím zpravidla chce říci "soustřeď se na obsah a na dobré/špatné provedení, a ne na to, že autor taky šuká kromě ženy fanču, anču a manču, do čehož ti při rozboru vtipné hříčky o pexesu vlastně logicky nic není", nikoliv ale, že by bylo možné oddělení díla od autora jako takové a úplně. je možné jen tam, kde autora neznáme :-) kritizovat dílo bez toho, aby ses dostal taky k autorovi, je možné jen velice bezzubě a krotce. něco jako "svou pravdu nebudeme skrývat odvážně ukryté v rukojeti polní lopatky" :-)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    FIN: Na druhou stranu báseň by měla obsahovat nějaké sdělení i bez vztahu k autorovi, bez nutnosti ho znát a spojovat si to. Proto lze kritizovat dílo bez kritiky autora. Natashe asi vadilo, že moje reakce může (díky mé neobratnosti) vyvolat zdání, že mluvím o autorce, ale opak je pravdou! Mluvil jsem pouze o představě, kterou ve mně ten text vyvolával. Všechny osoby v té představě jsou smyšlené a jakákoliv případná podobnost se skutečnými osobami, vlaštovkami a losy je čistě náhodná. ;)
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: autor jest s dílem neodlučitelně spjat. i kdyby nechtěl... hrozné klišoidní obrazy budící v mozku úděs mu (autorovi) nenacpali ve chvíli nepozornosti do básně záškodníci od lorda voldemorta - napsal si je tam autor sám. a ten autor sám, jež tak často se dožaduje svého práva se vyslovit, se těmito hroznými obrazy vyslovil a sdělil nám, co mu straší na cimbuří. zejména v textech, kde tak mluví o svém vyprahlém ženství.
    FIN
    FIN --- ---
    RICARDERON: spíš rumy
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NATASHA: Možná že v nepřehlédnutelném kontextu to splývá. Ale ať už mě k tomu (krom pocitu hnusu z textu samého) vyprovokovalo cokoliv, napsal jsem tu poznámku výhradně k textu samotnému, takže si za ní stojím. Autorku osobně neznám, tj. nemohu hodnotit.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    FIN: Souhlasím. Vyprahlé ženy přitahují lesy a runy.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ:
    FIN:

    2. Reflexe i kritika je přípustná, dokonce žádoucí. Kritizujeme však dílo, nikoliv autora.

    Už to začíná být jen hnusné, nikoliv konstruktivní. Případně se s tím přesuňte do Jedovaté, kam to patří.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam