• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MAEROR: To by nestačilo. Jak píše Tomasz.
    To bys úplně ztratil důvod k básni.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    MAEROR: Nn, to už by bylo trošku moc!

    Mě se to líbí buď tak, jak to je, nebo s vypuštěním přesně toho, co psal Richard (tj. z první strofy nechat jenom první verš s posedy). Tam je to ještě ostřejší.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    MAEROR: Mě ta krajina s roztroušenými posedy naopak říká víc než celý ten zbytek... Tedy myšleno silou sdělení. Naprosto to vyvažuje druhou polovinu.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    RICARDERON: Připomínku beru; měl jsem pochopitelně důvod, proč je ten text takový, ale pravděpodobně jsem spadl do pasti nepřenositelného. Ono když se na to podívám bez brýlí, možná by klidně stačilo:

    tvoje město

    to jenom já jsem odtud běžel
    a běžel
    až tlouklo do tváří

    (a i to "tvoje" bych uměl oželet, protože to nebyla úplně pravda ;-)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    MAEROR: Heljť...

    a v každém z nich je trpělivý chlap
    který se na tebe kouká
    a v každém z nich
    otevřené dveře
    na jednu ránu

    Tohle je nějaký ukecaný. Vůbec to tam nemuší bejt.
    MAEROR
    MAEROR --- ---

    ...

    krajina s roztroušenými posedy
    a v každém z nich je trpělivý chlap
    který se na tebe kouká
    a v každém z nich
    otevřené dveře
    na jednu ránu

    město je pouhou šmouhou
    z výletní pohlednice
    a v každé z nich
    čistým průstřelem
    trefený cíl

    to jenom já jsem odtud běžel
    a běžel
    až tlouklo do tváří

    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    jednou nebe zahořelo
    dávno tomu
    bouře se přehnala tím dnem
    a rozpůlila svět
    a my zůstali každý na svém břehu
    ty sama
    a já s tebou
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    NOXNOCTIS: Čtu, samozřejmě, co sem píšeš. Řekla bych, že sis zvolil disciplínu, ve které jsem v podstatě neviděla nikoho uspět, minimálně v oblasti online publikované autorské tvorby:
    Básně s poselstvím, básně předávající libovolné duchovní hledání/poznání. Průšvih je, že to ve výsledku spíš smrdí ideologií, to chtění napsat něco hlubokého z toho příliš trčí. Nakonec je to paradoxně mělké - neboť příliš vymyšlené a nadto vecpané do jakési přibližně uhnětené formy.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Je tam něco, zejména první část druhé strofy, ten civilní tón, jasný obraz. Trochu mi vadí ten "citově vydírací" závěr, ale to může být tím, že jsem přece jen vně toho textu, obecně je to rozhodně dobré, na zdejší aktuální poměry výtečné, stálo za to číst.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---

    MARIE TVÉ OČI

    Další fotografie
    s odstupem času se pohledy změní
    ale ten úsměv Mony Lisy
    s milenci jak s listy v kalendáři Marie
    tvé oči

    dny semknuté řady topolů
    pochodují za ploty a slunce svítí
    na cizí zahrady na cizí řádky zeleniny
    a nikdy domů — domů Marie tvé oči
    se neusmívají

    ANNALINPIPE
    ANNALINPIPE --- ---
    TOMASZ: Nevím pomůžeš mi s tím?
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ANNALINPIPE: Už toho fakt nech, prosím Tě. Víš kolik v rozvojových zemích umírá denně dětí!
    ANNALINPIPE
    ANNALINPIPE --- ---
    A kdo by řekl, že zrovna tady bude taková zábava. Je to lepší než fórum o letničních křesťanech!
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Tak bychom to kolo mohli zase pootočit k básním, co říkáte.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    KONZUM23: Přesně vyjádřeno!

    Tydle "pani", co jsou sice immerwährend mimo mísu, ale vždy neomylně vycítí, že teď přišla jejich chvíle, aby nás poučily, že máme být víc sluníčkoví a víc se poplácávat po zádech "za vynikající práci", ty prostě miluju...
    FIN
    FIN --- ---
    HANY33: a víš, že občas ve mně narůstá neodbytný pocit, že možná i snad ano? třeba teď...
    HANY33
    HANY33 --- ---
    FIN: Ty bys byl schopen střelit bližnímu svému kulku do hlavy?
    FIN
    FIN --- ---
    HANY33: u některých hovorů mám občas pocit, že je lepší kulka do hlavy než jejich další trvání. a u některých vtipů vlastně také. měřítka jsou zkrátka relativní.
    HANY33
    HANY33 --- ---
    FIN: Ale tak třeba výbuch elektrárny Fukušima byl horší, ne?
    FIN
    FIN --- ---
    to je jak do dubu...
    DELTA508
    DELTA508 --- ---
    No dobrá, tak já to smažu, abych neurážel Váš krasocit.
    FIN
    FIN --- ---
    DELTA508: pročti si třeba bondyho.- ten psal nepravidelné "rýmované básně". ten byl "neohrabaný". jenže... když dva dělají totéž, není to vždycky totéž, no.
    FIN
    FIN --- ---
    DELTA508: může. ale
    a) to se pozná
    b) jak sám říkáš, tento tvůj případ to není

    btw, pro jednou souhlasím s konzumem: tvůj přístup k té věci zde (tzn. tvůj text + reakce + tvá reakce na reakci) je ještě mnohem horší než nepovedenost toho textu.

    co bejt dospělej a "face it"? že by? krutá, leč osvobozující pravda...
    no tak se to tenkrát nepovedlo a zbodal jsem to... no... tak si to nechám, zamakám na sobě (namísto vymýšlení, co všechno eventuálně může a nemůže) a příště napíšu lepší, no...
    že by?
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    KONZUM23: Přesně řečeno.

    DELTA508: Je to zoufale neobratné. Takové to psaní v duchu "slyšel jsem, že se báseň má rýmovat, a taky jsem slyšel, že rým, to je když se na konci slov shodují nějaká písmenka".
    V nějakém tom klubu typu "Píšeme si veršíky pro radost" to uspět může, neboť tam uspěje všechno, když to myslíš upřímně.
    Tady s takovým přístupem nemáš a nemůžeš mít šanci. To je princip tohoto klubu.
    FIN
    FIN --- ---
    to se zkrátka, ještě mnohem víc než básně sdělné, musí poskládat jak lego a výsledek musí být tip ťop
    FIN
    FIN --- ---
    DELTA508: jinak jo - proto mluvím o provedení. špatnou instrumentací hříčku ne zabiješ, ale surově zavraždíš, anžto je na na vybroušené jazykové eleganci šíleně závislá.
    FIN
    FIN --- ---
    DELTA508: to je právě to: stačí nebýt líný, použít uvedeného postupu a zjistíš, že správně je. minimálně ten první. (ve svém sarkasmu jsem neřekl ani slovem, že by snad nebyl:) to ta lenost byla jako první terčem mé sžíravosti - a všimni si, že dobrovolně přiznávám onen rys v připuštění částečného "ad hominem".

    jsou k mání, obecně teď házím, tak nějak postupně, vybrané kusy sem, i s rozcestníkem
    Finská tvorba | Sněhulák v parném létě
    http://snehulakvparnemlete.wordpress.com/category/finska-tvorba/
    (co již bylo) publikováno v médiích | Sněhulák v parném létě
    http://snehulakvparnemlete.wordpress.com/2011/01/12/878239-finska-poezie-souhrn/
    na nyxu mám rovněž vlastní klub, ale ten obsahuje všechno, tedy přirozeně i kupu sraček, které jsem nezbytně nutně nacancal a které nemohu vždy doporučit, avšak mají pro mě osobní hodnotu deníkovou
    FIN
    FIN --- ---
    zase tak moc ad hominem bych nebyl...
    je ovšem fakt, že text má zádrhele i po literární stránce. tak například absolutní rým
    Jára Cimrman - Akustická konstanta | lyrics, texty písní, text písně, karaoke texty
    http://www.diskografie.cz/jara-cimrman/hospoda-na-mytince/akusticka-konstanta/
    pohled - pohled vzbouzí ve mně vážné obamy.
    dynamické navýšení pohled - ohled - pohled - ohléd (zde si všimněme rafinovaného doklepnutí prodloužením 4. a finálního "ed" na "éd") do těch obamů přímo kope...
    ...a při završujícím pohledu - rozledu mi už vočadla lezou z důlků, takže mozek, který se je snaží udržet na stopkách, má tak plné pacičky práce, že už moc nezbývají kapacity na zamyšlení, co se mi to vlastně autor snaží říci.
    chvíli jsem balancoval na hraně teorie, že by mohlo jít o pokus o rozmarnou hříčku (proč ne?), ale tam - naneštěstí - jakýkoli takový pokus hned v bakteriálním zárodku dusí (krom literárního již další hřích, tentokráte povahy hudební) příšerně haprující kostrbatá rytmika, která, jak se domnívám, je pro rozmarné hříčky dost nutným předpokladem - snad aby se mozek nezabrzdil o ten hapr a mohl namísto klopýtání hladce sjet k pointě...
    ...která... no... jak se odvážně domnívám má asi spočívat v tom, že řuchnuv z okna dolů a rozmanuv se na betóně, autorův duch hledí na svou bývalou schránu. a k tomu právě se přes rozesrrozhozenou rytmiku, kterou nepřirozeně podtrhnou ty absolutní rýmy, špatně coby čtenář dostávám.

    PS: když člověk v celém textu použije klasickou, tj. normální větnou stavbu podmět - přísudek, působí pak jednorázové účelové obrácení této za účelem (věru hrubého) získání verše:
    "jeho mrtvé tělo... ...pohřbil jsem."
    rovněž jako pěst na oko.

    stručný závěr: autor text technicky zbodal, to dost razantně (ta přechodníková lemplárna je jen třešnička na dortíku), takže sdělení jaksi a do nemalé míry... sám pohřbil. tudy, vážení, cesta nejspíš nevede.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    DELTA508: Jestli Ti to ani nestálo za to, aby sis to po sobě zkontroloval, neočekávej, že to někomu bude stát za to, aby to četl. Naneštěstí jsi tu drzost připojil až na konec, takže se bohužel stalo... :( Návrh: nechtěl by sis třeba své ejakulace roztěkaného "intelektu" ventilovat jinde?
    FIN
    FIN --- ---
    DELTA508: slyšels někdy o (v primitivnějších domorodcích posvátnou hrůzu budícím) nástroji jménem google? hint: když dokážeš publikovat text na webovém serveru nyx.cz, tak jistě slyšel. tak ten nástroj otevři ve webovém prohlížeči (o němž, když dokážeš publikovat text na webovém serveru nyx.cz, jsi jistě rovněž slyšel) a zadej tam "přechodníky zapomenuv". poté klikni na modré tlačítko s lupou (anebo stiskni klávesu enter) a následně použij při čtení nalezených odkazů mozek (ten je sice méně jistý, než vědomost o googlu a existenci webového prohlížeče, ale při prvním přiblížení lze u jedince homo sapiens rovněž předpokládat. a až tu ukrutně namáhavou práci absolvuješ (odhad: "click - spustí se browser - click/datli-datli-datli - click/key troke - jéééé, hned tady to je), tak pokračuj.

    že psát poezii a neznat pořádně nástroj, tj. jazyk, je ošemetné, to tu padlo již mnohokrát. ale v době několikasekundových možností ověření v krutě obtížně na X. pokus dostupných zdrojů (kde X = 1) sem něco mrdnout a vesele prohodit "Tvary těch přechodníků mám asi špatně, tož mně to opravte." je taková lemplovina, že pominout "kvalitu textu", respektive vůbec se ani k ní nedostat a rovnou odseknout "ad hominem"* je nejen pochopitelné, ale snad i více než omluvitelné.

    polonahou havajskou písařku, co ti příště bude odečítat génia rovnou z hlavy a za tebe bušit prstíky do klávesnice, aby sis neunavil klouby, bys nechtěl?

    * v uvozovkách proto, že toto je relativní ad-hominem - základ sdělení je totiž vysoce funkční
    MUM
    MUM --- ---
    FIN: Nech tu lestenku a pojd mi vycistit monitor 8-D
    BUCHVI
    BUCHVI --- ---
    na dvoře kliniky se cpu
    zmrzlinou
    umatlaný hliník lžíce hluboko do krku
    Udělejte Á!
    na chodbě kliniky voní indulóna
    potřeboval bych někoho kdo mně namaže
    záda
    na dveřích kliniky
    VSTUPTE a TLAČTE
    hlavně prosímvás až mě povezete
    až mě tam potlačíte
    ať to moc nedrncá
    Nebuďte depresivní! Tady jste na krčním!
    FIN
    FIN --- ---
    MUM: připomněls mi blahý rok 2004 :-)

    oheň vztáhl paže k nebesům
    šerif ke své družce
    ocitl se v hledáčku
    mé nové pušce

    zastřelím ho, hajzla!
    měl si dát majzla
    neměl sahat po Miládce
    kterou tolik miluju
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam