• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    NATASHA: Hmm, pokaždé se obdivuji dlouhým básním, které cestou nepoztrácí nic ze slibného začátku. Ba naopak. Díky!
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Dobrá, a zpátky k textům, a pro Tomasze; ta onehdy slíbená - neboli další kus Lesa:


    Má dcera pochoduje lesem

    

I.
    Má dcera pochoduje lesem. Nemůže po svých, proto
    
používá mé nohy, mé oči a můj strach. Ve větvích
    
mizí její hlas, i volání za zaběhnutým jezevčíkem.

    Jsme tu samy. Samy a listopad.



    II.
    
Nejsme tu vůbec samy. Má dcera všechno vidí, ukazuje prstem
    
skrz poloshnilé šaty keřů, do mlh ve zcepenělém mlází.

    Tam nějaký trumpetista vyluzuje skřele, duběnky a pozdní

    podhoubí. Tito všichni poté diskutují; přesně ve tři odpoledne.
    
Pokouším se omládnout.



    III.
    Pokouším se omládnout, nejde to, má dcera pochoduje
    
lesem, její prstoklad na madle vábí ohrožené druhy.
    
Kam ses poděl, pitomečku s cigaretou? Les snese
    
tyto pokusy, ale divák dáví. Z nutnosti zpívám.



    IV.
    
Z nutnosti zpívám, má dcera pochoduje lesem,

    na této lavičce sedím pokaždé, když spí. Pokaždé
    
je slovo nakažlivé chuti. Přidáš si pokaždé,

    kašlaje na špek na břiše.



    V.
    
Má dcera v lese spí. Sedím na jiném místě. Hladina
    
je mrtvá, zato tajuplný dům ožívá. Jednou tu kdosi

    bude domácí, zatím garden smrdí listím.

    Zpod nového plotu se vynořují nory. Krteček
    
a kamarádi. Z nutnosti kreslím kroky do rozmoklé země.

    

VI.
    
Není možné lhát: ten les je malý. Každý chlap
    
ho krikeťákem přehodí, jen nemít plné ruce handsfree.
    
Má dcera pochoduje lesem, říkám: les jejích snů
    
je bezedný; říkám, hovořím, rukama mávám.

    Má dcera v lese spí.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    JEZINKA: Zkusím to tedy méně tajnosnubně, v poště :)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    JEZINKA: A to je dobře! :)
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    TOMASZ: to je fakt divná reakce, a nemám chuť na ní nijak odpovídat. hezký den.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    JEZINKA: Chápeš, že v současné chvíli se zdejší auditorium dělí na ty, kteří to chápou a povětšinou se jim to i líbí, a na ty, kteří ne a nelíbí? Jestliže Ti to někdo z té první skupiny tady po lopatě na plný koule vysvětlí, toto uspořádání se změní. První skupině se to líbit přestane, zatímco druhou, ačkoli to možná začne chápat, to k líbení nepřiblíží.

    A jak k tomu nakonec přijde chudák autor, že mu to tady celé rozšlapeme jen proto, abys to pochopil i Ty? ;)
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    NATASHA: tak tomu nerozumím. pro mě moc enigmatický vysvětlení.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    JEZINKA: Diskurs vs. intercourse, hlásí inťoš ve mně. A básník doplňuje: kterak hlava překáží ptákům v letu.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    JEZINKA: Já o tom, prosím, uvažuji. Jen jsem chtěla zamachrovat kontracitací básně, která je vystavěna na podobném principu, ale zaboha nevím, kde sakra je.

    Nicméně chlapi to sem dobře nasolili. Mám radost.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Nezáviď! ;)
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    NATASHA: já ho neznám. co je to za příběh? docela by mě to zajímalo, protože mě to třeba nic neříká...
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    KONZUM23: nádhera. to je přímo do místního výběru :)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Je moc fajn, že po skoro dvou letech máme zas něco do výběru. ;)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    JANEQ: Tak jsem se s odstupem usnesla, že je to prostě výborný. Ten tón mě baví.
    Příběh, který zná každý, ale vyprávíš ho docela po svém.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    JANEQ: Sisemsipředělala, a jinak je to výborný. Na první čtení. Uvidím, co to udělá ;)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    JANEQ: Akorát to "si" nesedí ke zbytku textu... ;)
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    tak aspoň se
    shodneme na Proustovi
    že nemá cenu hlídat ceny
    dalších myslitelů

    viděla si nás odplouvat
    mě a lodě
    táhneme za vranami do Malmö

    důrazně odmítám šoustání
    za účelem kompromisu v našich debatách
    důrazně odmítám Prousta
    jako mírotvůrce dnešního rána.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    no tak se tu mějte, bylo mi ctí :)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Pardon...

    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    CORWEX: S tím charakterem písňového textu je to pravda. Ale mně přijde, že v první strofě to coby text, který si na nějakou "hoch" poesii určitě nehraje, celkem obstojí i jen ke čtení - ten obraz se zrnky písku by byl sám o sobě opravdu hodně otřelý, ale bere-li se v návaznosti na to, že "v bezčasí se milujem", určitou míru enigmatičnosti má. A pak přijde ten zpívající chlápek s křídly na střeše, který už sám o sobě není úplně z arsenálu těch největších triviálností.

    A na tom trojverší, co cituješ, mě neruší tolik ten skok - abych upřesnil, co jsem psal, přijde mi víc, že z toho trčí, že se chce zachytit celková vymknutost situace, vlak nebo jinej prostředek řítící se bez řízení a ples či jiná veselice v pozdní fási jsou asi dvě věci, co se k tomu nabízej úplně nejvíc, tak se po nich sáhne, šoupnou se tam, je to furt totéž, bez vývoje a pomocí klišé. Jo, v písňovém textu se to snese mnohem spíš, můžou to taky zachránit jiný aspekty písně, ale je to z mýho hlediska škoda - kdyby se to vylepšilo, mohl by to být text, který neurazí ani bez hudby a při hudbě se před ním jako před celkem nemusí vůbec "přivírat uši".
    (Po tý úpravě předposledního verše, co jsme navrhoval, se to podle mě zas dá i přečíst tak, že to zní vlastně celkem zajímavě.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam