• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    ZARREMGREGARROK: troufám si tvrdit, že společnost, která ovládla metalurgii zvládla i tech:hodím kládu do řeky a vytáhnu jí o dvacet kiláků dál. Notabene taková, co s římanama čile obchodovala.

    XCHAOS: Ne. Kelti otroky měli, dtto systém směny - peníze v dnešním smyslu to nebyly, ale platilo se kovovejma slitkama - ve tvaru sekyry. Btw první název měny v Irsku byl shodnej se slovem pro otrokyni ;)

    XCHAOS: Řím byl od Sicílie oddělenej mořem a třiceti kilomtrama kopcovýho terénu a taky to dal.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: Keltská oppida stála na kopcích, takže by se dřevo od řeky muselo nosit.. ale problém je, že tehdy neexistoval jednoduchý systém směny, a proti proudu řek by si tedy musel pracující dřevorubce zásobovat nějakým dostatečně hodnotným a dostatečně snadno mobilním zbožím - možná kovové sekyry, hm :-) (i když keltská civilizace se hodně šířila právě údolími řek, které nám Kelti i pojmenovali) (a není to moje teorie... klidně si jí zamítej - ale tomu, kdo jí publikoval a kdo na rozdíl od tebe nejspíš vystudoval archeologii...)
    ZARREMGREGARROK
    ZARREMGREGARROK --- ---
    OMNIHASH: Koukám, že keltská osada má u tebe Římskou technologii.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: dosah chůze s nůší dříví na zádech určitě není 50 km :-) a i kdyby to bylo 20, tak nezapomínej, že bylo potřeba ten samý den vyrazit na dříví, nasbírat ho - a pak se s ním vrátit, tzn. 20 km chůze ti zpřístupní kruh o poloměru 10 km (ale navíc ještě část může být nepřístupná díky prudkým svahům, vodním tokům, apod.)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: Dosah denní chůze je 30-50 kilometrů. Doprava dřeva po vodě byla už tenkrát rozjetá záležitost, do Říma se například sváželo dřevo na vorech ze Sicílie. Tuhle teorii zamítám.
    PAVEL_BRODSKY
    PAVEL_BRODSKY --- ---
    XCHAOS: Dobrý argument. Já prostě doufám, že se mi podaří zkombinovat věci co fungují, ať už jsou z jakékoli doby... :-)
    PAVEL_BRODSKY
    PAVEL_BRODSKY --- ---
    OMNIHASH: Doufám, že ne. A kdyby ano, pokud/až se mi podaří, stát se "neohippíkem", budu na sebe (doufám) moci koukat jako na pathfindera, na toho, kdo ukazuje, že to jde. ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: tak třeba keltská oppida u nás prý nezanikla v důsledku nějakého vojenského dobytí - ale jednoduše poté, co milí Kelti vykáceli všechny lesy okolo v dosahu denní chůze (a dopravovat dřevo na větší vzdálenosti bylo v té době z ekonomického hlediska asi něco takového, jako v naší éře letecká přeprava uhlí do Západního Berlína za blokády)

    (to je také dobrý argument proti představě, že kolapsy a katastrofy způsobuje jen moderní civilizace a archaický životní styl je za všech okolností v pohodě... zásobování rostoucí Prahy dřevem v pozdější éře stovky let stálo právě na plavení dříví po Vltavě, které je dnes už neproveditelné kvůli přehradám)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PAVEL_BRODSKY: jo, samožřejmě, existenci neohippíků, co odjedou z Prahy zakládat komunitní bydlení/ekostatek v Jeseníkách nepopírám. Akorát na jednoho hipíka připadne dvacet moraváků, co se přestěhujou na jižák.
    PAVEL_BRODSKY
    PAVEL_BRODSKY --- ---
    OMNIHASH: ééé, emm ne celkem jich přibývá (já, já, tady, tadýýý... :-D), jen je trochu problém, že to znamená vystoupit z abredudo kterého neustále ve městě zapadáš. Chce to malý zázrak. Buď to, abys na to nějak sehnal prostředky (výhra, dědictví, úspěšný projekt, dotace, cokoli) nebo aby tě mezi sebe přijala již existující skupina... (což je možné, leč PROBLEMATICKÉ). Faktem ale zůstává, že ve městě nezůstávám "radši", samozřejmě, lenost a únava hrají taky (dost) roli. Ale jsem tvrdohlavej paličatej mezek a nikdy to doopravdy nevzdám. :-D
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEIKIN: stejně jako mnoho vesnic a farem. To je argument o ničem.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    OMNIHASH: a taky mnoho měst proto zaniko.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEIKIN: opět. Města jsou tu 10 000+ let, první, druhej, třetí a mnoho dalších průserů už proběhlo dávno.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    {reply OMNIHASH|42804453: To je ale jen do prvního průseru. Lidi časem zjistí, že jejich jednostranně závislý život na městě je dlouhodobě neudržitelný.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: chápu, že z tvýho pohledu jsou neudržitelný, ale nijak tragicky bych to neviděl, podobný názory se dají najít napříč historií od nejstarších záznamů a urbanizace stále roste. Výhoda měst nad venkovem je asi jednoznačná pro všechny ty venkovany, co se do nich neustále stěhujou. Je pěkný, že si můžeš dneska stáhnout cokoliv po internetu, ale v zásadě se přenášej informace instatně po celým světě už přes sto let a shodou okolností je to právě těch sto let, kdy se urbanizace nejvíc rozjela v historii lidstva, takže tím to taky nebude. Btw makléři v NY řešej, kdo bude mít blíž výpočetní centrum k burze, aby rychlejš prováděl mikrotransakce, to že vzdálenost od zdroje informací nehraje dneska roli taky není tak úplně pravda. Navíc zvesela ignoruješ veškerý zboží, co se nedá poslat datovým paketem.

    města měla historicky, v dobách omezených možností dopravy, opravdu jednoznačnou komparativní výhodu, hlavně co se týkalo aktivit, která se tam dělala. dnes to není jendoznačné, protože u počítače můžeš sedět kdekoliv Neustále extrapoluješ společnost od sebe. To, že potřebuješ k práci jenom počítač je pěkný, ale reálně to postihuje minimální zlomek populace. Co se týče aktivit, tak bych rád viděl nějakou vesnici s motokárama, kadeřnictvím, nebo aspoň použitelnou restaurací. Stačí se podívat do vesnický sámošky, aby člověk viděl, jaká je to bída.
    (takže já se ptám: proč to sakra nedělám, když jsem na to léta věřil? proč trčím furt ve městě?) A to je přesně ono. I ty radši zůstaneš ve městě a budeš na něj brblat, než abys zkejsnul někde na venkově. Počet bláznů ochotnejch v dnešní době strávit život hrabáním se v hlíně klesá každým dnem.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: to je k zamyšlení , či k vypracování studie. Já ve své tezi vycházím z potřeby člověka posilné autoritě. Prostě o nějakém zástupci komunity, kterému všichni věří, protože ho znají (jeho morální zásady) a současně pro-že na to má lidsky(přirozená autority, schopnost jednat z lidmi, diplomacie) i profesně (technické a manažerské schopnosti). Utopická splečnost potřebuje imho silné lidi ve vedení, protože jinak její zájmy požerou právě ti druzí silní (developeři, architekti, oligarchové).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: vždyť o tom mluvím, že města jsou tu dlouho :-)

    hele, z městama mám problém ten, že jsou v dnešní podobě z řady hledisek neudržitelný (i když elektromobily asi postupně nahraděj dnešní auta, takže mětská cyklo-utopie ve velkém se asi stejně moc konat nebude). jsou to různá hlediska, ale prostě města jsou zranitelná a díky automatizace byrokracie na Internetu ztratí časem i velkou část svého business modelu (rozuměj: dřív tok informací skutečně preferoval krátké vzdálenosti mezi lidmi, dnes je to jedno).

    města měla historicky, v dobách omezených možností dopravy, opravdu jednoznačnou komparativní výhodu, hlavně co se týkalo aktivit, která se tam dělala. dnes to není jendoznačné, protože u počítače můžeš sedět kdekoliv (takže já se ptám: proč to sakra nedělám, když jsem na to léta věřil? proč trčím furt ve městě?)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: uvědomuješ si, že města jsou tu podstatně dýl, než češi, nebo celá euroatlanská civilizace? Že jsou města, co jedou už 10k+ let?

    XCHAOS: tomuhle naprosto nerozumím - co teda hodláš zkoumat? Evidentně máš nějakej vnitřní problém s městama, ale furt nechápu jakej. Koncepty městkejch utopií samozřejmě existujou, od architektonickejch (f.l.wright, modularismus, kenzo tange), přes dopravní (ruský pásmový města) po energetický (Solárně-větrný mrakodrapy, automatický slunečníky generující elektřinu v Rijádu), ale vzhledem k tom, že fakt nechápu, co z toho tu chceš řešit, tak to zatím nemá cenu dál rozepisovat.


    XCHAOS: back-up plán pro města :))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: důvěra je problém, ale současně paranoia městského obyvatelstva zřejmě historicky představovala jeho evoluční výhodu (protože ono být trochu paranoidní - ne moc - není nutně negativní a právě slepá důvěra je zneužitelná, apod.)

    a jinak nevím, proč bych měl být obdivovatelem "silného politického vedení" - jediný důvod, proč nejsem anarhcista je, že si samozřejmě uvědomuju, že moc ležící jen tak volně na ulici někdo přijde a uchopí, to znamená, že je nutno aktivně vytvářet struktury bránící vzniku "silného politického vedení" (v téhle roli se vidí právě developeři a jejich architekti - že jak oni rozhodnou,tak to bude, že oni převezmou to vedení...)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: jojo o těch zálohách sme se bavilil. Harmonický rozvoj komunity zní blbě - uznávám. Chtěl jsem tím říct, obecně rozvoj města dle trvale udržitelného rozvoje - že možná ani nechybí morálně silné osobnosti schopné vedení, ale chybí osobní vztahy a vazby, na základě kterých se tvoří důvěra. Prostě když se lidi neznají, nedůvěřují, tak těžko vznikne silné (politické) vedení.
    Ano, v dnešní době jsou tu sociální sítě, které tohle nahrazují. Možná je to příležitost.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: jak kterej důchodce :-)

    hele, jinak já za slušně utopickou aktivitu pokládám třeba to, co dělal JAZZZ v rámci Tribo Fuego, apod. - ta setkávání v parcích, apod. současně ale nevěřím, že "harmonický rozvoj komunity" jde nějak naplánovat zhora, apod. ... ale prostě pro města musíme mít vždy nějaký plán B - pro případ že ropa zdraží nebo plyn zdraží nebo elektřina zdraží nebo dovoz potravin se zkomplikuje, apod. .. třeba jen povědomí o tom, jaké procento obyvatel města má kam odejít (na chatu nebo k babičce na venkov) a jaké je prostě na městě zcela existenčně závislé, by bylo zajímavé....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam