• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: definuj "původně".. soukromé vlastnictví pozemků ve městech sahá do středověku. netvrdím, že všechny městské pozemky se za každou cenu hned musí privatizovat, ale soukromně vlastněné domy jsou do značné míry podstatou měst, aspoň posledních 1000 let...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, vlastně to ani není město, ale jen plovoucí ostrov (trochu jak z Verenovky? Standard Island! :-)). a nemám pocit, že zrovna přílišná regulace zbraní by byla problémem dnešních měst...
    Atlas Shrugged: Silicon Valley billionaire reveals plan to launch floating 'start up country' off coast of San Francisco | Daily Mail Online
    http://www.dailymail.co.uk/...re-reveals-plan-launch-floating-start-country-coast-San-Francisco.html
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    KEIKIN: Občané, kteří se tomu nebránili. Politici jsou odrazem jejich voličů. Stejně tak drzost developerů je úměrná schopnosti společnosti bránit se.

    Ty chyby by asi udělali všichni. Ale neznamená to, že to nejsou chyby. Občas jsou čestní lidé nerozumní a nečestní naopak velmi vypočítaví.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: původně bylo všechno městské (rozuměj státní). Města ty pozemky rozprodala developerům, kdo jiný než města a stát jsou zodpovědný za dnešní marasmus ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tak staví se především na již soukromých pozemcích... různé proluky, pozemky po chátrajících budovách... někde město možná něco prodalo, jinde jsou to složitější spekulace (Masarykovo nádraží = drážní pozemky)

    nicméně sám si odpovídáš, že to není o zákonu, ale o tom, jací konkrétní lidé s jakými záměry podle těch zákonů budou hospodařit. případně o čem město udělá referendum, apod.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: to není naopak. Developeři jsou zainteresováni přes politiky. S těma architektama v podstatě souhlas, jenže někdo musí dávat zadání. Někdo musí prodat pozemky města, aby na nich mohlo něco vyrůst.
    Plkání nepodceňuje jen to prostě neumíme udělat tak, aby z nějakého chatu vyšel jasný názor, za který se postaví x tisíc lidí. Nebo budeme rozhodovat podle počtu lajků ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: já to vidím naopak... developeři mají dnes dost volnou ruku... nerozhodují až tolik obyvatelé města, ale spíš architekti...

    plkání bych nepodceňoval.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: autor asi nebude realista. Dokud se nezmění legislativa, tak se těžko někam s hneme. Ten kdo rozhoduje o rozvoji města je totiž sešněrován různými regulativy, nemůže jako král Karel mávnout rukou a postavit most.
    Co mně dycky zvedne žluč je neustále omílaná věta: "JE potřeba veřejná debaty". To je přesně to co neumíme. Neumíme komunikovat ani mezi sebou navzájem natož tak v nějakých názorových blocích. Co ta veřejná debata ? Plkání na facebooku nebo svolání veřejného projednání v dopoledních hodinách, kam stejně nikdy nepřijdou všichni co by přijít měli ? Kdo pracuje s chytrými mozky ve městě ? Kdo dokáže přesně podchytit zájem veřejnosti ? A může se zájem veřejnosti měnit, pokud dostane jiné informace ?
    Jednoduše řečeno, dokud se naše společnost nezkultivuje bude ´veřejná debata k hovnu. Vždycky zazní pár výkřiků, ale nakonec si ty záměry obhájí vždy ti, kteří jsou na tom nějak zainteresováni.
    Bohužel zkušenost říká, že mlčící pasivní většina rozhoduje. :-(
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    metropolitní plán jako nástroj "stavební lobby"
    Jiří Gebert: Ke konceptu Metropolitního plánu. Kult plánování nebo náprava chyb ?
    http://obcanskymonitoring.cz/?p=3478

    (mno, tohle sdílím jako někdo, kdo včera - zcela nedobrovolně!!! - jel 2x přes Letnou autem, protože jsem vezl nových switch do ultra-cool uměleci-pronajatého Orco Vltavská - bývalé Dopravní Podniky) a byl jsem otřesen (a současně dost nadával, že není Blanka otevřená)

    takže je to.. složité. kam možná třeba i vyrazím na kole v létě, tam fakt nevyrazím uprostřed zimy, nehledě na to, že musím někam dovést něco či někoho svést, protože to spěchá, apod.

    v zásadě moje hlavní teorie je, že na hru se stavební a automobilovou lobby si hrajeme proto, že jsme zatím nenašli žádný lepší nápad, jak se ve městech zabavit místo toho (tedy, jak lidi zaměstnat jinak, než že všichni najedou vyrazí někam po městě autem...)
    MASOO
    MASOO --- ---
    nekoho by mohlo zajimat...
    [ Čtvrteční program sociálního centra Klinika / ostatniother / 4.12.2014 / CR - Praha - Klinika - Jeseniova 60 ]
    zejmena pak dnesni 21h- Vladimír Turner - Pásmo filmů o veřejném prostoru a urbanismu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LONESTAR: no nemyslím, že v první fázi ledovky si na silnice trouflo o moc víc aut, než bicyklů. tramvaje stále kvůli námraze pokud vím první den ve své stoleté historii. pokud se neukáže, že šlo o nějaké globální rampouchování, tak šlo o epizodu ještě trochu méně významnou, než byly povodně v roce 2002, které zaplavily metro.

    no ale takový průlom v bateriích by taky nebyl od věci... protože rekuperace hraje u MHD daleko větší roli, než u osobních aut, možná celá evoluce osobních aut v ekonomice vůbec souvisí hlavně s tím, že spalovací motory neuměly rekuperaci a časté rozjíždění a brždění offsetovalo úspory z rozsahu... pokud se opravdu běžně rozšíří baterie lithum-síra, tak zejména u elektrobusů by to mohlo znamenat průlom v dojezdu, přidej na střechu (klidně 20+ m2) solární panely a máš MHD v létě bezpalivové, v zimě se zastávkama v dobíjecích stanicích (ale pravděpodobně neovlivněné rampochy)

    města jsou každopádně tisíciletá hra s úsporami z rozsahu v ekonomice (a taky s managementem rizika) a s tím jak technologie přicházejí a odcházejí, tak tyto úspory z rozsahu začínají a zase přestávají hrát roli na trhu.

    spíš bych se zamyslel nad tím, kolik procent lidí asi mohlo v době výpadku tramvají prohlásit, že si berou "home office" (mobily, internet).... vezmi si třeba takové supermarkety: nedorazí pár pokladních do práce? žádná křeč, prostě se udělají trochu fronty u samoobslužných pokladen.. a ani to ne, protože prostě nedorazilo ani pár zákazníků, kteří místo toho udělají za týden trochu větší nákup..

    nějaké jednodenní až týdenní výpadky v dopravě se neprojeví prakticky vůbec: město je samo o sobě taková "baterie" (ne náhodou podstatou "kapitalismu" je "akumulace kapitálu" - a to jsou všechna aktiva, i zásoby na skladě všeho druhu, apod.). samozřejmě výpadky v řády měsíců by se projevily hodně a musely by začít změny.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: nepatří to spíš do [ Kolapsy komplexních společností ] ?

    málo se připomíná, že evropská města (odříznutá od zásobování, tedy Něměcko a Rakouskou vč. střední a východní Evropy) ke konci 1.světové války snědly většinu koní, co tahaly náklady. ve městech s tramvajovými kolejemi tehdy jezdily nákladní tramvaje - a ty představují docela slušnou post-peak oil alternativu (i nákladní trolejbusy)..

    každopádně Řím není úplně dobrý příklad - vytvořit milionovou metropoli se starověkou technologií byl přeci jen úlet. ale směs technologií 19.století (tedy před-ropná ekonomika) s dnešním know-how a hi-tech nedává zas tak špatné výsledky.

    spousta dnešních profesí ve městě je samozřejmě nesmyslných/lifestylových, takže skutečně jsou možné jen díky ropné bublině. ale není přímočaré, které to jsou - to, že jezdíte do práce autem nebo autobusem neznamená, že zrovna vaše práce je zbytečná, naopak spousta homeworkingu přes internet je nejspíš možná jen díky snadno dostupné energii. je to "nelineární", akorát i když naše generace 90.let co si o lineraůitě a chaosu nastudovala všechno možné, k tomu stejně přistupovala jako Jules Verne k elektřině nebo Jára Cimrman k telefonním budkám.

    některá práce ve městech doopravdy potřeba je - často to může být taková, která je dnes vnímána spíš jako podřadná nebo hůře placená - a tahle práce a poptávka po ní určitě peak oil přežije. další aktivity ve městě úzce souvisí prostě s tím, co města jsou a že fungují jako trh pro nějakou spádovou oblast.

    co přesně udělají předměstští hypotékáři, pokud poptávka po některých věcech ve městě začne klesat, to se dá předpovídat jen stěží.. ale pokud je jejich práce doopravdy potřeba, tak prostě zjistí, že se si svojí kvalifikací mohou najednou snadno dovolit platit nájem ve zrekonstruovaném bytě v centru města. nebo třeba i v bytě, který vznikl přestavbou kancelářských prostor (po kterých po peak oilu nějak magicky klesne poptávka - co tak pozoruje, tak poptávka naopak může narůst po městských nebytových prostorách, ve kterých jde dělat trochu rámus a nějakou skutečnou manuální práci - kanceláří je až moc, ale dílen a manufaktur moc ne a město ke svému provozu potřebuje spoustu řemesel přímo na místě..)
    PAVEL_BRODSKY
    PAVEL_BRODSKY --- ---
    LONESTAR: Já teda ne.
    Fuj.
    Kolo.
    Na ledovce.
    Brrr...

    Chodím do práce pěšky... ;-)
    (mám to celkem blízko)
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    hele, městští ekoaktivisti - prej vám v Práglu nejezděj tramvaje...
    doufám, že jste všichni přesedli na bicykly :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: třeba řím... když došlo obilí z egypta, tak se počet obyvatel snížil na dvacetinu a trvalo dalsich patnáct set let než se to srovnalo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: pokud není obležený, ne. a právě mluvím o městech, která vznikla do začátku 20.století: ta jsou většinou na místech, kde se protínaly před-ropné dopravní trasy (přístavy, řeky, mosty přes řeky, železnice...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: každý město bez dopravy a zásobování skončí během pár let. V historii je příkladů vic než dost.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ano, tomu se říká nadsázka :-) navíc to byla narážka na web osel.cz který to má přímo v názvu.

    každopádně, pro města založená před cca rokem 1900, která si zachovala aspoň nějakou původní strukturu zástavby, by peak oil mohl být přiměřeně utopický. no ale to není hlavní téma tohohle klubu...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: gmo tahali sezonni tovarny a solární panely po peak oilu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: protože dojet až na místo nějaké schůzky autem je známka sociálního postavení, ne? sockou přece jezdí jen, ehm.. socky.

    každopádně nějaká známka umožňující neomezený vjezd do centra je jen část problému: ti, co si jí zaplatí, jí pak budou chtít využívat o to agresivnější. nakreslení čáry, kolik má jít do údržby a rozvoje komunikací (různé ty Blanky) a kolik má jít do bezplatné MHD (aby ti, kdo šetří ostatním čas a místo tím, že jedou MHD, nebyli šikanováni), je zase jen část řešení.

    problém je prostě ten, že město - zvlášť místa v jeho centru - dnes nemají žádnou zvláštní funkci kromě toho, dávat na odiv společenské postavení těch, kteří tím centrem disponují. jakékoli přirozenější funkce, potřeby a uspokojování potřeb lze hledat mimo město: ve městě je trh deformován sám sebou, asi stejně, jako gravitace v černé díře.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam