• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: tak jestli to je opravdu weak point to nevíš.. záleží na poměru množství betonu/jiných nosníků v místě zůžení vs. nad nebo pod ním. třeba skleničky na víno se málokdy ulomí v místě stopky, daleko častější je prostě roztříštění té tenké stěny nádoby na stopce...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: vsichni obyvatele si prali, aby budovy mely strukturalni weak point :) kazdopadne verejne prostranstvi je urcite dobra vec a snad uzi si developeri zacinaji uvedomovat, ze obyvatelen mesto prinasi vice zisku najemcum
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Architekti navrhli dvojici mrakodrapů podle přání obyvatel, kteří budou v jejich okolí žít - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...ci-mrakodrapu-podle-prani-obyvatel-kteri-budou-v-jejich-okoli-zit-40349145
    NONSAPIENS
    NONSAPIENS --- ---
    Dnes na Hacker News:

    Welcome to 2030. I own nothing, have no privacy, and life has never been better | World Economic Forum
    https://www.weforum.org/agenda/2016/11/shopping-i-can-t-really-remember-what-that-is/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The Impact of Implementing Public Bicycle Share Programs on Bicycle Crashes | Published in Transport Findings
    https://transportfindings.org/...ct-of-implementing-public-bicycle-share-programs-on-bicycle-crashes
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    22 Scandinavian Houses With Green Roofs Look Straight Out Of A Fairytale
    https://themindcircle.com/grass-roofs-scandinavia/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Od plechu k lidem. Kam by měly jít dvě miliardy na podporu mobility • RESPEKT
    https://www.respekt.cz/...i-hlasy/od-plechu-k-lidem-kam-by-mely-jit-dve-miliardy-na-podporu-mobility
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak kdybyste chtěl někdo podpořit městskou utopii s elektrickými cargokoly, tak 4avs.eu hledaj nové kurýry/piloty pro elektrická cargokola... kdyžtak ke mě do pošty.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Praha chystá cykloobousměrky, Brno je ruší. Policie je považuje za nebezpečné, data ale ukazují opak | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/praha-brno-cykloobousmerky-doprava-kolo_2007200630_jab
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Mě zajímá jen to povinné, pojištění je jinak IMHO samo o sobě spíš na h... Asi tak jako koupit si los. :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jo, tuším ten Fast Pedelec má ještě limit hmotnosti do 35 kg (což teda může souviset s tím, že tam není povinný ručení a tahle hmotnost se bere, že prostě nemůže způsobit nějakou megaškodu). Pro mě je to dost limitující, já elektrokola provozuju buď jako solární kola nebo jako cargkoloa, a pohybuju se dle konfigurace někde mezi 40 a 50 kg...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no já si platím nějaké obecné pojištění za něco přes litr ročně, a zahrnuje to i škodu způsobenou při jízdě na kole. (Akorát teda nakonec mám pojištění dvě, jedno když jednu na živnosťák, a druhé je lepší soukromě...)
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Tedy se nic nezměnilo. Mě 25km prostě fakt nestačí a nebudu to používat tak často aby se mi vyplatila STK a Povinné ručení a pod. Já už si ale bohužel moc na kole díky zdravotním problémům moc nezajedním, ale pro člověka v kondici je omezeni na 25km/h prostě jen těžítko na víc, protože to je cca průměrná rychlost co jezdí lidi na kole. Těch 20Mph mi přijde jako minimum. Já ale doufal že do 45Km nepotřebuješ (nebudeš potřebovat) nic, max řidičák
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no tady na NYXu je na to spíš tenhle klub:
    [ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ]

    Já třeba testuju noname lithium titanát baterku, dovezenou z Číny, stála přes 10000 CZK, v přepočtu. Ale je úplně boží, teda ještě jsem nezměřil přesnou kapacitu, ale je to proti Li-Ion daleko tvrdší zdroj, tedy pod zátěží neklesá napětí, tedy to citelně víc táhne... navíc má rezervu nabíjecího napětí (56.4V místo 54.6V), naplno nabitá má naprázdno 53.4V a v pohodě do ní můžu rekuperačně brzdit (což do nabíté Li-Ion baterky nešlo).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no tady na NYXu je na to spíš tenhle klub:
    [ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ]

    Já třeba testuju lithium titanát baterku, dovezenou z Číhttps://www.nyx.cz/index.php/discussion/8497, stála přes 10000 CZK, v přepočtu. Ale je úplně boží, teda ještě jsem nezměřil přesnou kapacitu, ale je to proti Li-Ion daleko tvrdší zdroj, tedy pod zátěží neklesá napětí, tedy to citelně víc táhne...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: tak norma Fast Pedelec je 1-4 kW motor, cyklistická helma, omezovač do 45 km/h, papíry na moped... a
    asi i STK a možná i SPZ, což je teda důvod, proč jsem za současnou šedou zónu v podstatě rád.

    Na silnici je Fast Pedelec cool, protože se člověk s minimem nákladů dostane kamkoliv stejně rychle a výrazně pohodlněji než na mopedu (tj. bez bzučení motoru, apod.) - ale jak je to třeba na cyklostezce? Smím tam použít motor do 25 km/h (pedelec), nebo ho nesmím použít vůbec? Nebo tam vůbec nesmím? (mopedy asi spíš nesměj, pokud na dané stezce nemají vyjímku..)

    Pro začátek evropská norma pedelec do 25 km/h je naprd. V USA je to 32 km/h, což mi přijde přiměřené po všech stránkách (silniční cyklisti takovou rychlost běžně vyvinou...).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam