INUSHKA: Taky jsem se knížce od Aldort dlouho vyhýbala kvůli tomu, že na mě bude moc radikální - aka dítě může všechno, matka nesmí nic, aby náhodou chudáka dítě neomezila. Čtu ji až teď a kupodivu z toho mám úplně jiný pocit - rovina dítě neomezený bůžek ovládající celou rodinu tam v mém chápání není. Ani tam není přehršel nových informací, které bych do té doby nevěděla, spíš se ty informace jen pospojovaly do celkového obrazu tak, že u mě došlo k posunu paradigmatu, k posunu náhledu na výchovu. Základním čepem, kolem kterého se to celé pootočilo, jsou potřeby dětí a láska (jakkoliv z počátku knihy to pro mě byl dost vágní sluníčkový pojem). Pokud k dítěti přistupuju tak, že je nějakým způsobem naprogramované k vývoji (z vajíčka se bez mých zásahů taky zvládlo vyvinout do perfektního tvora), jsou předprogramované i jeho potřeby. Pokud potřebu uspokojím, dítě si jí odškrtne a může postoupit ve vývoji dál. Pokud ji neuspokojím, bude se na té potřebě točit dokola. Zpětně mi došlo, kolik bitev už jsem se starším synem probojovala a kolik času jsem strávila vnucováním mu svých představ o tom, jak mají věci být - kdybych v tu chvíli jeho "vysírání" pojala jako potřebu (např. i potřebu dokázat si lásku matky), tak a) bych to nebrala osobně (nevytáčelo by mě to) a b) po uspokojení by si ji mohl odškrtnout a posunout se.
Změna je zatím čerstvá, je to teprv pár dní, uvidíme, jak se to bude vyvíjet. Zatím u čtyřleťáka zaznamenávám 1) nárůst požadavků na mě, i u věcí, které dřív automaticky dělal sám. Doufám, že to je jen ujišťování se o tom, že potřeby budou plněny a že tahle fáze přejde. 2) Nárůst požadavků na autonomii v rozhodování. 3) nárůst projevů lásky vůči mě.