• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Ale to je přece normální, tak svět funguje a je v pořádku, že se s tím setkává i dítě. Různí lidé si na různých místech stanovují různá pravidla a dítě se s tím prostě musí naučit zacházet.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KEIKIN: Jo, řeší, dcera třeba nedávno řešila, že maminka dovolí pít vodu z vaničky při koupání, babička to zakazuje. No, tak babička si to zařídila podle svého názoru, maminka u toho nebyla a neřešila to. Babička se musí smířit s mnoha věcmi, co my děláme jinak, my se zase taky musíme smířit s mnoha věcmi, co babička dělá jinak. Ale nějak se dohodnem a hlavně z toho neděláme 3.světovou, berem to pokud možno s humorem, co jinýho s tim.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: Nebo maminka křičí na tatínka aŤ už okřikne ty děcka :-) Podle mně to dítě řeší a může z toho být zmatené. Někde něco může, někde něco zas ne.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    KEIKIN: já si myslím, že to vůbec není o nějakým odkládání nebo neodkládání není, myslím, že pokud dítě není miminko není potřeba ho mít neustále přilepené na sobě, protože tím mu prokážu jen medvědí službu. Mělo by to "odkládní" i "neodkládání" být v rovnováze.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KEIKIN: Děcko se musí naučit, že existuje pluralita názorů, přístupů, chování...učí se tak toleranci (pokud mu teda rodič nevykládá, že jak to maj doma oni, tak to je jediný správný a všichni ostatní to dělaj blbě). A rodič se tak zase učí tomu, že je dítěti jen jedním z mnoha průvodců životem, ne bohem.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Dítě přece neřeší, kdo na něj uplatňuje jakou výchovnou "metodu", dítě vnímá, že maminka, tatínek, babička a paní učitelka ve školce jsou čtyři různí lidé a tak se taky různě chovají. Myslím, že jediné, co může vést ke zmatku, je, když se dospělí mezi sebou dohadují, jak to má být, přímo před dítětem nebo když svá rozhodnutí naschvál vzájemně mění (maminka zakázala, tatínek povolí...).
    LAURA
    LAURA --- ---
    KEIKIN: "učit budoucí matky už ve školách, že děti musí mít u sebe a neodkládat je. A pokud žena nemá čas, tak aŤ si radši dítě ani nepořizuje" no ty vole.. :O
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Zastal bych se YMLADRIS v tom, že jí rve srdce, jak některé maminy z nevědomosti a zabedněnosti nenaplňují potřeby dětí. Mně to taky sere když to vidím a taky mně to drásá. V tomhle je třeba prevence a učit budoucí matky už ve školách, že děti musí mít u sebe a neodkládat je. A pokud žena nemá čas, tak aŤ si radši dítě ani nepořizuje !

    Co jsem řešit je rozpor ve výchově otec-matka-babička-děda-sourozenec-školka. KAždý má nějaký svůj pohled na výchovu (přirozeně každý sme jiný). Jen se chci zeptat, není z toho dítě zmatené - když je doma s mámou, tak je např. aplikována nevýchova, s tátou Aldort s babičkou fašismus apod. A pak ve školce má zas jinou výchovu.
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    MARKYSHA: jj, kamarádčina holčička na "ne" taky pláče nebo natahuje
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SEBIEN: takový byl Tonda, já ho teda neplácala, ale na jakýkoli křiknutí nulový efekt, platilo jen zamezovat přístup k nežádoucím věcem a to ještě stejně často přišel na to, jak se k tomu dostat, jediný štěstí bylo, že to lezení a chůzi měl později. Na Alenku člověk křikne "ne" trochu hlasitěji a on spustí nářek, že se člověk stydí. Přitom to není, že by byla nějaká bojácná, jen ve vztahu k nám nechce, abychom se zlobili, jinak je pěkný drsoň, musím jí neustále vysvětlovat, aby neubližovala Tondovi, než naopak. Ona je hrozný dravec.
    TAPINA: nebo zalištovat, i když i to mi Tonda odlupoval.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    INUSHKA: Já mám asi extrémně odolné vlčí mládě :D Jelikož mám sama z elektřiny dost velký respekt, když jsem jednou uviděla dítě (asi osmiměsíční), jak drží v ruce prodlužku od žehličky zapomenutou venku a přibližuje si ji k ústům, tak jsem přeletěla obývák jak fotbalový brankář, s řevem na něj skočila a vyrvala mu to z ruky tak, že se u toho fest praštil. Řval a člověk by řekl, že okamžik bude zafixován pevně. Totéž se pak stalo (už s nějakým méně nebezpečným drátem, protože na okamžik jsem měla zafixovaný hlavně já a prodlužku od žehličky pečlivě schovávala) znovu dokola a dokola, on prostě na dráty sahat bude. V zásuvkách máme pojistky, od koutu s klubkem nabíječek ho dokola a dokola ženu pryč a pomalu se chystám na to, že ho budu muset co nejdříve, vlastně už teď, naučit, jak se s tím zachází bezpečně, protože jiná možnost není.
    MALKE
    MALKE --- ---
    INUSHKA: hele, ona tam má výslovně problém s proč. když pomineme, že překladatel bral drogy, neříkej mi, že existuje rodina, která se neptá svých dětí i naprosto normálně proč něco. a jak řečeno, děti fakt nejsou blbé... furt mi to přijde lepší než přijít a vysvětlit dítěti, co se mu děje, to je všechno:-)
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    MALKE: zjevně je fakt každé dítě jiné (a každý rodič), protože já jednou i plácla, unavená a vzteklá, ale efekt teda nula - smála se, stejně jako se směje, když křičím nebo bouchnu do nějaký věci okolo. A pak jde a udělá to znovu. Moje plus mínus roční dítě teda nechápe (ani) to plácnutí (ale možná to nedělám moc systematicky a moc silně nebo přesvědčivě /tím nenarážím na nic a nikoho, resp. maximálně obecně na "zdánlivou" neúčinnost libovolné metody/, často mám spíš dojem, že bych zrovna ji akorát naučila, že plácat se navzájem je v pohodě...
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Ehm. Tonda nebyl měsíc ve školce, dneska prosím od čtyř ráno se už chce oblékat a jít do školky.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MARKYSHA: Jo, lechtání je mimo, Bára taky chce lechtat, přímo to vyžaduje. Já ji teda nelechtám do úmoru, ale jen tak trochu, protože když lechtám moc, tak už zase řve že stačí :-) A pak zase "ještě!" :-) Beru to jako super cvičení smíchu, smích je potřeba a tohle je nejjednodušší způsob, jak ho vyvolat :-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    proc mi nedava smysl placnout dite po vbehnuti do silnice. smyslem intervence ma byt v diteti vyvolat silnou emoci typu TOTO NE!!!!. kdyz zarvu skocim po nem, odtahnu ho a dramaticky mu sdelim svuj strach a svou radost ze je u mne v naruci a ne pod autem, tak jeho mirror neurony mu zpusobi podobnej sok a smes emoci jako jsem zazila ja. Toto ne!!!
    zatimco kdyz ho "placnu" (co to jako je? uder pri kterem nevykazuju emoce?), nejspis nepobere vaznost situace. kdyz ho budu bit a vykazovat silne emoce, tak je to matka obraci hnev proti decku a to je pro mne neprijatelne. takze mi hlava nebere k cemu to ma byt
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    MALKE: Problém vidím v tom, že i když ty to slovo použiješ s neutrálním nebo dokonce vlídným tónem, dítě už ho z dřívějška může mít spojené s tím obviňujícím nebo odmítavým, prostě proto, že ho tak slýchá od jiných lidí. A tu negativní konotaci si tam už prostě podvědomě přiřadí samo. U vlastního dítěte to asi není tak žhavé, tam máš dot silný vliv na to, s jakým významem má to konkrétní slovo spojené, ale u cizí holčičky v obchodě prostě nevíš. Proto je asi lepší se takovému slovu úplně vyhnout než pak vysvětlovat "ale tak jsem to nemyslela". Takhle to chápu já a dává mi to smysl.
    MALKE
    MALKE --- ---
    INUSHKA: to je pravda (cry, jasně!). to mě, přiznávám, nenapadlo. otázka konkrétní realizace slova, které může být i neutrální, je to ale i tak...
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    MALKE: Když to by asi zas chtělo vědět, jaké konkrétní slovo je použito v originále, podle mě tam taky může být něco ztraceno v překladu (anglické "cry" rozhodně zcela neodpovídá českému "plakat"). To je obecně úskalí překladové literatury, která se zabývá konkrétními formulacemi - ty překlady nikdy nejsou úplně přesné a nepostihnou všechny konotace.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Mně třeba u Aldort překvapilo, jak rezolutně se staví k lechtání, že to jako děti ponižuje, moje děti mě lechtají a vysloveně otravují, abych je lechtala, ačkoli já moc lehchtat neumím, tak chodí za tátou. Někdy mi přijde, že vychází ze svých dětí jako z přesného reprezentativního vzorku. Vím, je to taková blbost, ale je to dobrý příklad, co mi na ní ještě vadí, ta rezolutnost, že nepřipouští, že by to někdo mohl mít jinak.
    MALKE
    MALKE --- ---
    INUSHKA: jenom technická - ok, tomu vysvětlení rozumím, v podstatě i souhlasím ohledně tónu a formulace, ale sama vnímám "proč pláčeš" jako diametrálně odlišné od "proč řveš" - a popravdě, nestalo se mi ani jsem nezaslechla, aby tato konkrétní otázka (a že jsem to slyšela dostkrát) byla pronesena tak, aby mohla být vnímána jinak než jako účast a zájem (stále mluvíme o té konkrétní situaci, ptal se cizí člověk). chápu, že jako já moc nerozumím psychologii, Aldortová asi moc nerozumí lingvistice, ale když míní intonaci, tak má mluvit o intonaci, a nedělat zbytečně strašáka z prostého why. čili nikoliv "toto ne", ale "přemýšlejte, jak mluvíte". ona to ve víc případech podává jako problém konkrétní formulace, předpokládám, že něco je ztraceno v překladu (i'm sorry jako je mi líto i omlouvám se, tam rozumím těm konotacím, které to v angličtině má a u nás díky specifičtějšímu významu nikoliv), ale je mi to proti srsti. IMO přikládá slovům význam, který zdaleka nemají, mýlena právě různými nánosy a jednotlivými realizacemi. je to tak zjednodušené, až je to blbě...
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    MALKE: Víceméně jsi shrnula, co na Aldortové vadí i mně, ačkoli jinak se považuju spíš za zastánce "nevýchovných" přístupů. Jenom mám poznámku k tomu, jak naučit roční dítě nestrkat prsty do zásuvky - já to udělala přesně tak, jak by to nejspíš udělala ta vlčice ve smečce. Vyděšeně jsem zařvala a dítě (téměř) odhodila na opačný konec místnosti. Leklo se, poplakalo si, ale od té doby i prodlužky ležící volně na podlaze uprostřd pokoje nevšímavě překračuje nebo obchází. Jsem přesvědčená, že jádrem úspěchu byla moje autentická emoce - mámu to vyděsilo, asi je to nebezpečné, bude lepší se k tomu nepřibližovat. Tisíckrát účinnější než jakékoliv výchovné "metody", ať už tradiční nebo alternativní.

    MALKE: "Nerozumím důvodu, pro který tvrdí, že otázka proč něco popírá." Tomu já bych i rozuměla, je to jistý kulturní nános, který na té otázce je. Spousta lidí ji opravdu v tomto smyslu používá (navíc tam může hrát roli odlišné jazykové prostředí, to si netroufám posoudit). Takové to "Co řveš?" zhusta ještě doplněné "mám ti přidat, abys měl(a) důvod?" Jestli se tě nikdo nikdy nezeptal "proč?" s podtónem "nemáš k tomu přece důvod", tak máš asi výjimečně empatické okolí.
    Osobně se Malvíny vždycky nejdřív ptám "copak se stalo?" nebo "co tě trápí?", až pak případně nabízím vlastní odhad, který ona buď odmítne nebo schválí. Čím víc umí mluvit, tím častěji stačí ta první otázka a sama mi řekne nebo mě aspoň nasměruje, kudy se doptávat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam