• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: když mě pořád nepřijde, že by to byla velká skupina, spíš menšina, ne?
    SEBIEN: osobně si myslím, že děti jsou nejvíc agresivní, když na ně rodiče z nějakého důvodu nemají čas.
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    YMLADRIS: tohle beru.
    Akorát je k diskuzi, jestli za to může jen ta výchova. Agresivní spratci byli vždycky, i když/právě proto, že třeba byli pod přísnou despotickou výchovou.

    Ale beru, že tady se můžeme spíš konstruktivně bavit o tom, co můžeme dělat proto, abychom to eliminovali
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SEBIEN: neresim to, media, kdyz clanek neni konfrontacni tak nema ctenost. jadro je, ze velka skupina rodicu praktikuje vychovu ze ktere jsou deti agresivni. my to vime ze tu je to riziko a jsme o velkej kus jinde, takze co. je to jako clanek "spousta je deti je obeznich". neni duvod to nejak vic resit, dokud tvoje dite neni agresivni atd
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    YMLADRIS: právě, je to klinická psycholožka, vidí jistě jenom vršek pyramidy, ty případy, kde se imho sejde víc věcí, že to pak vypadá tak, že musí ke klinický psycholožce.
    Já nechci rozporovat, že nějaký hranice jsou třeba, fakt jen čistě kriticky koukám na ten článek a tvrzení tý paní.
    LYDI
    LYDI --- ---
    YMLADRIS: moc hezke napsane. me obcas chybi presne to "co to vlastne teda znamena/ co "mam" delat, aby to bylo empowerment"... ... jinak s tema diskuzema... ja fakt nevim. nekdy mi to pripomina taky psu - treba pes od znamych neposlouchal, nedal se nechat na volno. meli sme ho tyden a byl v poho. asi poznal, ze muze byt u nas na volno, kdyz bude poslouchat v dulezitych situacich. tim jen chci rict, ze si myslim, ze je to vzdy i hodne o rodicich a kontext. jinak se mi taky libilo... na facebooku je takovy rodinka, 5 decka, dost "uvolnene" vsecho, a prej se jich furt ptali "no to nemuzete aplikovat az vase dite bude batole/predskolak/az budete mit druhy dite/ az bude ...". maji jich 5, nejstarsi tusim je mu 11 a jde jim to asi celkem dobre (:
    jinak ja treba sem asi dost klidas v urcitem smyslu i flegmous. kdyz neni uklizeno, stava se, ze spada pres vlastni hracky. beru to tak, ze aspon se nauci, ze je dobre mit trochu poradek :D ostatne poradek je zajimave tema... mi bordel moc neva, ale ani uklizeni mi moc neva. nechapu ty lide co potrebuji poradek ale nastvane uklizeji (dokaze mi to nekdo vysvetlit ? (; ) a co se tyce snidani, to same, proste mame nejakou dobu na to a pak to uklizim / snim ja...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SEBIEN: chapu to tak ze rodice ji chodi plakat ze chlapec je tluce a co ted
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: "radostně uklízet" to mi přijde jak z Černých baronů - "plížeme se radostně, tváříme se vesele" a tam ti chudácí sotva lezou v blátě, ale rozumím, jenže v případě Tondy ať uklízím radostně nebo neradostně, tak to bere "prima, máma to uklidí, můžu jít dělat další bordel". Na Alenku to platí, ta si na uklízení hraje pořád, někdy až moc. Na cvičení lektorka přinesla míčky a tyčinky, že se s ními bude pracovat, vysypala to z krabice a Alenka hned přispěchala a začal to uklízet zpátky :-)
    SEBIEN: přesně, já jsem starý pecivál, takže jsem zažila akorát děti ve Francii a tam mi přišly normální, kamarádka, co tam žije aplikuje typickou českou výchovu s plácáním a ječením (aspoň v mém okolí mi to přijde jako typické, za všechno plácnout, pořád ječet, zakazovat každou blbost).
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    tak já jí to taky věřím, jenom mám potřebu přemýšlet, s jakým vzorkem se potkává a jak může vyvozovat, že to, co vidí, je (jenom) výchovou (případně ještě dál - jak může posuzovat výchovu, kterou neviděla).
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    nemam duvod ji neverit, ze je to jeji realna praxe. Potvrzuji to ruzne zdroje - Prekopova - o 20 let driv v nemecku nez u nas (bezlimitni vychova vede na agresi, ona to resi tim objetim), "Deti potrebuji hranice" - bestseller. I ta Aldort konsteatuje, ze uci x let a ze to prehnala s tim svym validate a tak se ted zameruje na empower. Prelozim: validate je v zasade dat decku najevo, ze to, co ono proziva, je v poradku, ze ho to neoddeluje od matciny lasky nebo ho to nejak nesnizuje.. (emoce chovani rzhodnuti). Tj. vyloucit z vychovy veskere ponizovani zastrasovani trestani separaci (bez do kouta) atd. At dite dela cokoliv, porad je nase, milovane.
    No jo jenomze casem zjistila ze rodice to interpretuji jako 'povoleni delat cokoliv'. Tak se ted zameruje na leadership a empowerment; coz v zasade znamena -- modelovat a prosazovat zdrave zpusoby ziti (napr. kdyz chci mit doma poradek, tak radostne uklizet. ne se vztekat jak decko ze decko se vzteka a neuklizi). Kdyz chci jit ven, tak dite motivovat a dohodnout se s nim (udelat to pro nej dostatecnae zajimave). Atd. Leadership neni ani oblbovani ani nuceni, je to proste vyrazne zjevne ziti, ktere dite napodobuje. Empowerment je v zasade pomoct decku prekonat samo sebe. Oddelovat potreby (laska, kontakt, ...) od chteni (chci tu hracku), byt s deckem jako opora a pomoct mu projit frustraci. Empowerment je na "oni si se mnou nechteji hrat!" rict "rozumim. to je peklo. mam te moc rada. co budes ted delat?" atd. Posilit dite aby vydrzelo realitu, ktera mu furt klade nejake limity sama od sebe.

    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    nemam duvod ji neverit, ze je to jeji realna praxe. Potvrzuji to ruzne zdroje - Prekopova - o 20 let driv v nemecku nez u nas (bezlimitni vychova vede na agresi, ona to resi tim objetim), "Deti potrebuji hranice" - bestseller. I ta konsteatuje, ze uci x let a ze to prehnala s tim svym validate a tak se ted zameruje na empower. Prelozim: validate je v zasade dat decku najevo, ze to, co ono proziva, je v poradku, ze ho to neoddeluje od matciny lasky nebo ho to nejak nesnizuje.. (emoce chovani rzhodnuti). Tj. vyloucit z vychovy veskere ponizovani zastrasovani trestani separaci (bez do kouta) atd. At dite dela cokoliv, porad je nase, milovane.
    No jo jenomze casem zjistila ze rodice to interpretuji jako 'povoleni delat cokoliv'. Tak se ted zameruje na leadership a empowerment; coz v zasade znamena -- modelovat a prosazovat zdrave zpusoby ziti (napr. kdyz chci mit doma poradek, tak radostne uklizet. ne se vztekat jak decko ze decko se vzteka a neuklizi). Kdyz chci jit ven, tak dite motivovat a dohodnout se s nim (udelat to pro nej dostatecnae zajimave). Atd. Leadership neni ani oblbovani ani nuceni, je to proste vyrazne zjevne ziti, ktere dite napodobuje. Empowerment je v zasade pomoct decku prekonat samo sebe. Oddelovat potreby (laska, kontakt, ...) od chteni (chci tu hracku), byt s deckem jako opora a pomoct mu projit frustraci. Empowerment je na "oni si se mnou nechteji hrat!" rict "rozumim. to je peklo. mam te moc rada. co budes ted delat?" atd. Posilit dite aby vydrzelo realitu, ktera mu furt klade nejake limity sama od sebe.

    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    MALKE: Já ale neznám moc rodin, kde by mělo dítě takovou volnost, jak popisuje. V mém okolí jsem exot a to já ve srovnání se zdejšími "aplikátorky' jsem ještě hodně tradiční. Slyšela jsem pouze, že šílené je to v Anglii od holek, co dělaly au-pair, že na děti nemají páky, ale já sama to nezažila.
    MALKE
    MALKE --- ---
    MARKYSHA: ale ona nemluví o teoriích, mluví o praxi. že existují nevychované děti, to se dá těžko popřít. ať už proto, že teorii někdo špatně pochopil, nebo že o ní nikdy neslyšel a nechává si dělat na hlavu naprosto intuitivně.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    MARKYSHA: děti chodily, pardon.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    GLOBALISTA: to jsem taky četla, ale je to hrozná slátanina, vždyť žádná z liberálních výchov i nevýchov není o tom, že nejsou hranice nebo že by děti chodili v zimě v šatech a cpali se jen čokoládou, jak tam naznačuje.
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    GLOBALISTA: nikde jsem tam nenašla, z čeho paní vychází, to by mě zajímalo...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: jinak definice trestů a odměn je popsána v této diplomové práci:
    http://is.muni.cz/th/185826/pedf_m/diplomova_prace.pdf
    Tak třeba tresty jsou tam rozděleny na tresty rozděleny na
    Tělesné
    Okřiknutí, pokárání
    Hrozby, pohrůžky
    Odepření něčeho milého, zákaz zajímavé činnosti
    Práce za trest
    Posměšky, zahanbení
    Psychické trestání

    Já jsem si z toho vzal jen pozitiva. Tedy funkce trestu jako napravení škody a navození prožitku neúspěchu.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Proto říkám přiměřeně věku. Podle téhle logiky bych dítěti nemohla dát do ruky ani pastelky, protože bych musela mít obavu, že nepochopí, kam čmárat může a kam ne a počmárá mi zeď nebo knihu za litr. Kupodivu moje dvouleté dítě docela dobře chápe, že kreslit se smí jenom na papír, který za tím účelem dostane. A třeba čtyřletému už by snad vůbec neměl být problém říct "Tyhle tašky jsou staré, sundali jsme je ze střechy, protože skrz ně už teklo, už teď jsou polámené a opravit se nedají, takže když je rozbiješ ještě víc, nebude to vadit. Odvezeme je pak spolu do sběrného dvora."
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Tohle je pravidlo, které mám zažité už z výchovy psa a s dětmi je to podle mě stejné. Spíš než trestat, je lepší nežádoucí chování prostě zastavit (sebrat kladívko) a ukázat, jaké chování je naopak žádoucí (nabídnout bubínek). Trest sám o sobě neřekne (ani psovi ani dítěti), jak se teda chovat MÁ, jenom mu sdělí, že "tohle bylo špatně", ale zůstane nejistota, co teda teď dělat. Na tu děti reagují různě - některé se rozbrečí, některé tvrdošíjně pokračují v původní činnosti, některé radši přestanou dělat cokoliv a jenom sedí a civí, dokud se neotřepou, některé si možná samy najdou jinou zábavu nebo obměnu té původní, ale dost možná bude zase nevhodná a bude se to celé opakovat dokola.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: Nerozcházíme se, já jen to spektrum významů mám širší. Jen s tou další aktivitou se musí opatrně imho. Když ho pošlu rozbíjet další věci (jak dítě pozná co má a nemá trvalé následky), tak bych měl obavu, že mi pak doma zase něco rozbije.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Jo, a nevezmu mu kladívko "najednou", říkám, že mu ho vezmu po prvním slovním upozornění, že s ním nemá bušit do květináče, protože ten se může rozbít.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: No, to "co dál" jsem se právě snažila vypsat v té sáhodlouhé analýze. Mimo jiné tam je napsáno "přiměřeně věku a situaci pak nabídnu jinou aktivitu, na které může ukojit svou touhu do něčeho mlátit nebo něco rozbíjet či bořit, aniž by to mělo trvalé následky". Takže mu dám třeba bubínek a paličku a buš si, když máš náladu, do tohohle se to smí. Nebo ho pošlu na dvůr rozmlátit staré střešní tašky, které se povezou do sběrného dvora, když má náladu něčím třískat a rozbíjet nebo chce vidět, jak vypadají keramické střepy. Nebo tak něco, podle situace a možností.
    My se fakt hodně rozcházíme v chápání pojmu "trest". Jo, po zabavení kladívka dítě nejspíš začne řvát, ale to ještě pro mě automaticky neznamnená, že je to trest. To bych pak mohla za "trest" prohlásit cokoliv, co se mu nebude líbit, třeba podání léku nebo odebrání prášku na praní, který se snažilo ochutnat.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: Díky za analýzu, pěkně jsi to napsala. Já právě vnímám jako trest už to, že jsi tomu děcku zabavila kladívko. Většinou se takové dítě totiž rozbrečí a nechápe to. Ty jsi mu původně dovolila to kladívko mít a nejednou mu ho vezmeš.

    Důležité je však v tomhle případě co dál. Vezmeš mu z ruky kladívko, sice ho seřveš, ale a on si pak v lepším případě veme jinou paličku a začne bušit třeba na okno nebo na topení (Do toho máš třeba na starosti další dvě děti a zrovna vaříš, chce se ti na WC a ještě musíš spoluklízet to co je rozbité). Takže znovu emoce, zase ho seřveš, tím si rozbiješ atmosféru domácnosti a ty zbylé děti si přestanou "pěkně" hrát. Mám zkušenost, že jak se začne řvát na jedno dítě, tak se rozpláče i další dítě.
    Vždy takové chování děcka má nějaký důvod, jenže když to důkladně analyzuješ, tak zjistíš, že ač děláš skoro maximum, tak to prostě a jednoduše nelze řešit v těch daných podmínkách.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam