• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YEETKA: No, moje máma, když jsme byly malé, se nás snažila vést přesně k tomuhle - průběžně uklízet, žádné hračky nesměly zůstat roztahané, měly jsme problém ji přesvědčit, aby nám dovolila nechat přes noc venku aspoň rozestavěný projekt z lega, každé sobotní dopoledne bylo úklidové - vysávalo se, utíral prach, urovnávaly věci na poličkách... A vidíš, co ze mě nakonec vyrostlo :-D Prudilo mě to odjakživa a vždycky jsem měla za to, že čas se dá trávit lépe než úklidem. Já si myslím, že tohle je mnohem víc dané povahou než vzory a výchovou. Já mám ráda, když věci mají svoje místo, ale považuju za zbytečné je tam uklízet co půl hodiny, když je zase za chvíli budu vytahovat. Resp. se jim pak snažím najít takové místo, aby mě moc neprudilo je tam furt dávat a zas je odtamtud brát. Čili obvykle na nějaké otevřené polici nebo stolku v dosahu natažené ruky z místa, kde je chci používat. Nemohla bych všechno mít pozavírané ve skříních a naskládané v komínkách. Z vnějšku to možná působí jako nepořádek a chaos, ale ve skutečnosti v tom systém je. Holt u nás hračky mají své místo na zemi na hracím koberci, do krabice je schováváme, když už není kam šlápnout nebo nám překážejí při nějaké aktivitě.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    YEETKA: Průběžné uklízení je hrozná pruda. Raději se budu věnovat samotným aktivitám dětí, než za nima furt běhat a všechno uklízet.
    Navíc tu nejstarší Elu to uklízení vůbec nebaví a nepomůže nic. Ani prosby, ani příkazy ni vysvětlování a plácnutí po zadku. I když jsem s ní v pokoji pomáhám jí, tak ona třeba něco začne, ale za 10 sec. už si začne hrát. Většinou to tedy nakonec uklidím sám, protože mně vyčerpává neustálé okřikování a rozkazovací tón.

    MY jsme nikdy v dětství nebyli nuceni dávat věci (hračky) na své místo. Já ani vlastně nevím co to znamená. Kartáček je v koupelně, to je jasné, ale hračky ? U nás se vše neustále mění, rozmístění nábytku, oblečení (časový prostor, nálada). Vlastně jsme se ženou nikdy extra neřešili, jestli hřeben bude bývat u zrcadla v chodbě nebo v koupelně či v ložnici.
    Je fakt, že občas něco hledáme, na druhou stranu děti mají neuvěřitelnou schopnost přemísťovat věci z bodu A do bodu B bez našeho vědomí.
    YEETKA
    YEETKA --- ---
    INUSHKA: jasný, někdy je to fakt náročný..
    ale jak se stavíš k tomuhle?:
    děcka se učí a nasávají úplně všechno, včetně toho jak se rodiče staví k organizaci věcí.
    takže když je neuklizeno, učí se taky neuklízet.. nevracet věci na své místo, neschopnost organizace prací v prostoru je docela velký téma mnoha dospělých.. nemluvě o období, kdy se rozvíjí estetické cítění a usazují se "normy" do budoucího života..
    podle mnohých odborných hlasů je prý dobrý děcka nenutit uklízet, ale uklízet kolem nich, tak aby bylo většinu času čisto a věci byly organizovaný tak, že mají jasné místo..
    takový ty krabice se vším možným moc nefungují, děcka sami začnou časem uklízet, protože to je "normalní" a máma s tátou to dělají, doma je pořádek a věci mají své jasně stanovené místo a oni můžou snadno uklízet taky..
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    BEBERA: Já teda dost kašlu na průběžný úklid. Okamžitě uklízím jenom katastrofy hrozící trvalými následky na zdraví nebo majetku. Věci typu rozházené věci, rozcupovaný papír, vymotaný vlasec... buď utnu hned v zárodku a nabídnu místo toho přijatelnou aktivitu podobného ražení nebo teda nechám být a uklízíme to všechno až večer nebo když i dítě nazná, že už je toho bordelu příliš. Já vůbec nejsem moc úklidový maniak, hračky do krabic uklízíme tak jednou za tři dny a následky podobných her taky kolikrát zůstávají do zítřka, kdy se k nim dítě zase vrací. Takže to u nás vypadá jako po výbuchu permanentně, ale mně to zas tak netrápí.
    KATIA
    KATIA --- ---
    BEBERA: občas pozoruju podobné chování, je o dost mladší, takže se nějak nepřetlačujeme, ale koukám, že se nad tím budu muset ještě zamyslet ;-) (podobné ve smyslu - sám to uklidím atp., ale na pokyn ne... jeho tatínek je dost podobná povaha, i když se to asi s věkem zmírnilo, takže já mám tendenci spíš s tím nějak žít a netlačit, protože od toho velkého vím, že dokáže makat neuvěřitelně a bez pobídek...).
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: Mně v tomto dost pomáhá Ája, je jako tvoje Malvína, uklízí ráda a Toník nechce zůstat pozadu, hrajeme kdo se strefí do krabice, papíry smetáčkem a lopatkou atd.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    ZEGA: právě že to běžně vyžaduji. Akorát ve chvíli, kdy je to najednou nekončící řetězec mnoha a často simultánních akcí, jež vyžadují následný úklid, přijde mi, že nedělám nic jiného, než ty děti do něčeho tlačím, až jsem si říkala, jestli ten můj přístup vlastně není celý špatně, jestli jim nekazím tu jejich spontaneitu a radost z objevování, že jen vychovávám a vychovávám...

    INUSHKA: zatímco mladší syn často po upozornění dobrovolně chmatne smetáček a pokouší se vcelku nadšeně nepořádek namést na lopatku, se starším je to od malička přetlačovaná - z principu nechce plnit pokyny (po mužově požadavku "Pojď sem prosím, zkontroluju, jestli nemáš klíšťata." se třeba vzepřel a řval, že nechce, aby ho táta ovládal (jeho slova)). Jak o tom teď přemýšlím, když se pustí do nějaké samostatné práce - udělat si vodu se sirupem, nalít si mléko z lednice - a u toho něco vybryndá, utře to okamžitě sám od sebe. Pak ale vezme balení křupavých rýžových chlebů, rozdrobí ho jen tak celé po kuchyni a odejde jakoby nic. Já mám pak proslov o vážení si jídla, požádám ho, ať si to uklidí, on nechce, já mám proslov o nutnosti uklízet následky, někdy jde, jindy ne, pak už zbývá jen počítání a potom teprv s brbláním a pocitem ublížení (já chudák musím uklízet, nespravedlnost) vezme smeták a lopatku.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    BEBERA: Já mám teda dítě zatím mladší (2,5 roku), ale do úklidu nepořádku, který způsobila, ji zapojuju v podstatě od chvíle, kdy se začala samostatně pohybovat. Přiměřeně věku, nejdřív se spíš jenom mrcasila kolem mě a překážela, později třeba držela lopatku, zatímco já jsem zametala a tak, teď už klidně přidělím úkol typu "přines z koupelny hadr" nebo "posbírej lego, já posbírám ostatní hračky". Mám ale v tomhle trochu štěstí, že moje dítě je zřejmě na řád hodně zatížené samo od sebe, sama hlídá, jestli je všechno "jak má být" a napravuje to nebo k tomu nutí nás.
    Obecně mám ale zkušenost, že když to člověk podá jako svým způsobem dobrodružství a jejich zodpovědnost, nebo vlastně další hru, tak děcka aspoň do určitého věku přiloží ruku k dílu velmi ochotně. Zrovna teď před chvílí jsme tu s dcerou a synovcem (tomu je skoro 5) likvidovali bordel vzniklý při hře v bazénku a kolem něj (mokrá tráva natahaná v kuchyni, zablácené hračky a tak) a oba se doslova drali o to, aby mohli dělat co nejvíc a krásně spolupracovali.
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    BEBERA: pokud toto nevyzadujes bezne, je těžké s tím začínat ve chvíli, kdy ty jsi vycerpana a oni plni energie. duslednost v principu - vytahnu,pouziji,uklidim, již od roka přináší své ovoce. někdy s brblanim ale již víceméně automaticky. a rozhodne to chápe i dvou, i tri, i čtyřleté dite..
    takže vydzaj holka!! ;)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    BEBERA: Tak si může vzít paragraf. nebo dovču. nebo se udělá sám marod...
    BEBERA: děcku se uklízet nechce. Když si indisponovaná jde řád stranou. řešit jen to nejnutnější..
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    KEIKIN: jak už to bývá, otec je v práci
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    KEIKIN: možná jsem se nevyjádřila jasně, o co mi jde. Nesnažím se zjistit, jak děti zabavit, zamezit zdivočení, co dělat, když je člověk indisponovaný. Zajímalo mě jen, jak/jestli řešíte řád - tj. dítě něco rozsypalo - uklidí to dítě automaticky v rámci nějaké předchozí Monte výchovy k samostatnosti, uklidíte to bez komentáře vy podle teorie učení příkladem, uklidíte to vy, ale dítěti vysvětlíte, že je potřeba to po sobě uklidit, uklidí to dítě na váš pokyn apod...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    BEBERA: Už se to tady jednou řešilo. Je to vlastně jak píše MARKYSHA: - mít připravenou alternativu pro tyhle chvíle. člověk i tohle musí plánovat dopředu a nachystat si zábavu dopředu. Taky je dobré schovat pár hraček a vytáhnout je v určitou chvíli. I pohádka z PC/noŤasu docela děcko na chvilku zabaví.
    Ale nějak jsem z toho co jsi napsala nezjistil, co dělá otec ? Děti jsou přece záležitost obou rodičů. Když jeden nemůže, musí nastoupit druhý !
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    BEBERA: jinak, když jsou nemocní oni, tak vytáhnu věci, které si schovávám na tyhle příležitosti jako déšť nebo nemoc, aby byly vzácný - jako různé vystřihovací sešity, nalepovací sešity, modelína, archy papíru a prstové barvy apod., knížky s hádankami. Když jsem nemocná já a nemám moc sílu něco dělat, tak roztahuju v obýváku letiště a nechávám je natahat všechno ke mně do postele, hrajeme na toho pavouka, co hlídá vajíčka, jak to tady na nyxu někdo vymyslel, bubáky pod peřinou, červíčy v jabku (pod peřinou), pouštím pohádky, které zase normálně nepouštím, aby byly vzácný atd.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    BEBERA: Nechávám dělat bordel, ale taky trvám na tom, když je to v jeho silách, aby to uklidil, než začne dělat něco dalšího.
    YMLADRIS: Se studentkou je to složitější, když má čas jedna z osvědčených chův, není problém, ale s "novou" bych je ven nepustila, dokud se mi neosvědčí doma.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    nevim jak to budu resit, zatim neandrtalec :)
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    YMLADRIS: když on byl nemocný i ten starší. Mladší byl dvě dopoledne ve školce a jedno dopoledne tu byla hlídačka, ale nestačí to...
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    ONA_MAKARONA: já si to uvědomuju a jsem tolerantní k tisícům jejich her, které spočívají v rozmotání celého vlasce po pokoji a zamotání se do něj navzájem, ke svázání jednotlivých kusů nábytku v obýváku provázkem na vaření, k převráceným křeslům a peřinám porozvěšovaným po nich i k tomu, že jejich pokoj doslova vypadá jak po výbuchu. To, o čem ty a YMLADRIS: mluvíte, je snažit se těmto situacím předcházet a je to rozumné, v rámci možností se o to snažím, ale zajímalo by mě, jak to řešíte, když už v takové situaci jste... Chápete přebytek energie a prostě to uklidíte s tím, že brzy bude líp? Na druhou stranu zas si říkám, že čtyři a půl roku staré dítě už může pochopit, že když rozškube noviny na kusy, že to někdo musí uklidit, zrovna tak, když v posteli najdu vysypané sponky do sešívačky, nějak už mu to přeci musí být jasné. O dvouleťákovi nemluvím, to je ještě takový neandrtálec...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    (analogie, kdyz bys nemela silu je krmit, samozrejme poresis nekoho/koupis jidlo. ted nemas silu je vencit, ok, ale je to pro ne moc velka zatez, byt "hladem")
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BEBERA: zaplatila bzch si studentku co je vyblbne venku. oni nemuzoy za to ze jsi nemocna
    ONA_MAKARONA
    ONA_MAKARONA --- ---
    BEBERA: Očividně máš dost aktivní děti, kteří prostě potřebují nějakou zábavu a utahání. Nedivím se, že když jsou celý den zavřený v bytě, tak vyvádějí, já bych za chvíli asi taky lezla po stropě.. asi bych je moc nemoralizovala, ale spíše se snažila vymyslet, jak je smysluplně zabavit. Pokud jsi nemocná a aktuálně s nimi nemůžeš chodit ven, tak povolat otce, babičky, kamarádky - někoho, kdo by je na chvíli venku protáhl a pokud ani to nejde, tak je hold utahat doma. Rozdat jim úkoly, které musí splnit a pak za to dostanou odměnu/body/překvapení.. nebo si postavit bungr z polštářů a dek, nevím prostě cokoliv. Je to náročné pro tebe, ale zase musíš chápat, že se doma prostě nudí a proto ta "nekázeň".
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    Mám dotaz, jak s dětmi řešíte řád? Byli jsme teď s kluky týden doma, syn byl nemocný, teď jsem nemocná já, takže ven jsme chodili jen vyřizovat nákupy apod.. Kluci jsou nevyřádění, vymýšlí doma kdejakou kravinu a realizují to. Vezmou mušle a na parketách je kladivem rozmlátí na prach a odejdou. Nebo syn stojí vedle mě u stolu, najednou popadne ze stolu papír, roztrhá ho na malé kousíčky, rozhází je okolo sebe a uteče. Upečeme oplatky, rozdrobí je napadrť a rozmetá po stole. Mladší mezitím stojí fascinovaně v koupelně u umyvadla s prstem přitlačeným na proudu vody a stříká po celé koupelně. Jsem z toho dost otrávená, přijde mi, že je to jak řetěz jednotlivých úkolů pro mě, jeden udělám a jdu na další, kolikrát to dělám na třikrát, protože mezitím musím kluky od sebe odtrhávat, takže kážu, kážu a kážu a vychovávám a vychovávám. Chápu, že zkoumají svět, že kdyby byli venku, nic by doma neničili, nešpinili, nepřidělávali mi práci a nervali se, ale to teď nebylo možné a už je toho na mě docela dost. Trvám na tom, aby si vzali smeták a zametli nepořádek, aby ty rozdrobené oplatky snědli, protože jídlo se zbůhdarma neničí, aby posbírali rozcupované papíry, nakousané jahody pohozené vedle botníku, aby se omluvili za bouchnutí a podobně. Jenže pak už si připadám jak dozorce, co je neustále rovná do latě, chrlí moudra typu "jídla si vážíme a jsme rádi, že ho máme", "když něco vysypeš, je třeba to uklidit, když někomu ublížíš, je třeba se omluvit", "lidi se nebijou" atd. a nějak se mi z toho vytrácí spontaneita, radost a výchova příkladem... Je mi jasné, že až se v červenci přesuneme na chatu a odpadnou mi povinnosti do školy, všem se nám uleví, ale je potřeba to nějak rozumně zvládat i v podmínkách bytu, proto by mě zajímalo, jak takové situace řešíte... Díky...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam