• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    YMLADRIS: kolektivy vznikají a zanikají. je výhodou být adaptabilní a nemít problém s lidmi, které zprvu neznáš. to spoustu situací v životě ulehčuje. jeto neviditelné, pokud tahle schopnost existuje, je to děs, když někdo tuhle schopnost nemá. ta teze o posmívání je celá na šikmé ploše. posmívají se aby si potvrdili převahu. lidi řadí sami sebe do čel a nebo koutů, nebo mezi. posmívají se tomu, komu se lze posmívat. aneb jak začít házet vinu za posmívání na frustrované jedince. není to spíš tak, že jsi frustrovaná byla už předtím, kolektiv to povzbudilo a vyčlenil tě ? zkrátka není možná jiný alternující vysvětlení ?

    YMLADRIS: to co popisuješ stran Vieweghove, to mi přijde jako asertivita. ta se na školách fakt neučí. někdo se s tím narodí, někoho tak lze vychovat, někdo na to přijde sám. ale naštěstí nejsou všichni jako ta holčička.
    asi každý je spokojenější v souladu se sebou, to je snad základ. proč by měl někdo být kým nechce? nikdo ho k tomu zvlášť nenutí. někdy to může být strategie k přežití. to kam posunou školy tvoje děti teď nevíš. a že je po práci zábava je celkem normální. do práce po zábavě se nikomu už nechce. unavený děti nic nenaučím, taky nejspíš budeš děti učit za čerstva. taky jim budeš dělat přestávky a uvidíš, že je občas musíš přimět k soustředění. samo že je lepší pozornost přítáhnout a ne si ji vynucovat. v dnešních školkách je hromady programů, hraček co za mě nebývaly. do školky chodím kolem prvňáků a druháků, koukám jim přes okno a v létě je slyším. spousta pomůcek, cizí jazyky a spousta tvorby. za mě se učila VŘSR, skládali a lepili jsme mávátka na májový průvod a poslouchali o partyzánech. já jsem vlastně dneska rád, že ta škol nevypadá jako za mě.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    u me byl zasadni prechod na vysokou. Zjistila jsem, ze na informatice je tuna nejruznejsich typu lidi, kazdy si dela co chce, a nikdo neresi ostatni lidi, ve smyslu nejakeho vysmechu, pomerovani se, vytvareni nenavistnych particek atd. Nasledne v zamestnanich nebo zajmovych uskupenich atd jsem taky nikdy nezazila ze by se lidi navzajem posmivali atd. Protoze proc. Pouze na vojne (znaji muzi) a ve skole (znaji vsichni). Proste tam, odkud nelze odejit, a tak urcita cast ucastniku frustraci z toho, ze musi nekde byt a delat neco co nechce, resi demenci vuci ostatnim.

    Jasny, kazdy ma jine zkusenosti. Pokud dite ma naslapnuto na to, ze cely zivot bude pracovat na miste, ktere si nevybralo, se spolupracovniky, kteri jsou frustrovani, tak asi cim driv se na to adaptuje, tim lip. To je myslim nehrozi... ... cili, co to je, ten kolektiv? Jako pracovni kolektiv? Hudebni sbor? Rybari? Parta co jezdi na technoparty? Lidi co chodi hrat deskovky? Nebo co je to v zivote ten kolektiv kde je treba obstat.

    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Jenže to jsme zase u té otázky, co to znamená "bezproblémově fungovat v kolektivu" a v jakém kolektivu. A můžeme začit celou dizkusi od začátku.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    SANCHA: Jenže pořád větší je pravděpodobnost, že bude spokojený někdo, kdo zvládá bezproblémově fungovat v kolektivu, než někdo, kdo to nezvládá.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    PALEONTOLOG: Tak treba to mi pripada jako dobrej duvod ten starej system zmenit. Spousta dospelejch ma problemy se sebevedomim, at uz se to projevuje jakkoliv. Psychicky a psychiatricky problemy jsou bezna vec, antidepresiva zobe pulka nyxu (ta mistni elita naroda!).
    Takze to neni tak, ze vsichni jsme prosli systemem a jsme v pohode...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    PALEONTOLOG: kde je nejblizsi hromada sutru?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SANCHA: a kdo dneska nema nejakou formu psychozy at hodi kamenem.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SANCHA: takovy parchanty z ucnaku, hotelovek a stredni ekonomky znam taky. Jsou to mlady blby telata. Jenze bujary mladi nepovazju za defekt. Znam jednu matku a ta "nema rada rozjiveny deti" a svyho synka okrikla jakmile vesele vysknul pri hre s timnasim pekelnikem. Tak dalsmutne sedel,ve trech letech vsude chodil krokem a neusmal se. Obcas se clovek setka s extremem,
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    SARGO:
    Poté co se jaro neslo v duchu chorob takže už mám tři měsíce zaracha, musí být prázdniny, takže další měsíc. Tě chápu.
    SARGO
    SARGO --- ---
    Ech ech. Tak škola (čtvrtá třída) a školka (poslední!) byly takové utrpení, že oba před spaním obrečeli, že začínají prázdniny.
    Ale já je vlastně chápu, při pomyšlení, kolikrát budu muset v následujících dvou měsících vyslovit "ne, nepůjdete k počítači", je mi do breku taky. :-D
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    INUSHKA: znam typ lidi co davaji detem podobny jmena.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    SARGO: Ano! V naší školce to funguje tak, že v šatně je jeden slušně vychovaný hoch s jedním rodičem, přijde druhý slušně vychovaný hoch s druhým rodičem, to ještě celkem funguje, pak přikráčí důstojným krokem ze třídy třetí slušně vychovaný hoch bez rodiče a začne tornádo tří předpubertálních opičích samců :D Načež obvykle odejdou rodiče, opičáci se zase změní v lidi a jdou si kooperativním způsobem hrát.
    SARGO
    SARGO --- ---
    INUSHKA: Vždycky jsou víc vidět ti hluční :-D Nebo možná to někde tak vypadá obecněji, co já vím. Co jsme prošli my, tak v pohodě. Jo, v houfu mají děti sklony se víc rozjet a jenom mezi sebou když jsou, tak to občas nabere nečekaných obrátek (co teď slyším z vedlejšího pokoje, to bych to musela jít postříkat hadicí nebo si vzít špunty do uší - samí slušní a zdvořilí hoši se sympatickými a vzdělanými rodiči aka čtvrtá cenová - ale musí se nechat, že když o něco jde, nebo se něco stane, chovají se k sobě mnohem líp, než jsme to v jejich věku uměli my). Ale jestli tě to utěší, máš je ještě hrozně malinké a až trochu povyrostou, přestaneš to vnímat tak přecitlivěle a trochu se to zcivilní... ony mají potvory mrňavé více tváří :-) Jasně, chce to vybírat, neuspěchat a nemávat nad negativy rukou, ale vážně to obecně není tak zlé.
    A zase by se dalo říct - lepší, když se naučí s průměrným prostředím vycházet ve věku, kdy mají rodiče ještě skutečný vliv a jsou hlavním arbitrem, než když budou do civilizace vypuštěné v pozdějším věku. Obrazně řečeno, efekt vesničana ve městě je neúprosný a prostý venkovský balík nebývá vítězem :-))
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    INUSHKA: Ale z toho, co okolo sebe vidím ve státních šolkách a školách, mě trochu jímá hrůza.

    to by me docela zajimalo, co vidis v tech skolkach. myslim, ze my vsichni tady na nyxech jsme prosli statnimi ustavy a vsichni se dokazeme k internetu pripojit a zvanit, tak je vsechno v poradku, ne?
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    PALEONTOLOG: Za co myslíš? Asi za to, že mi zničily postavu, ne?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    INUSHKA: malvina a jorika. za co se tem detem mstis ? ;)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SARGO: OK, v tom případě je Malvína i z lesní školky otrkaná až dost :-D

    ANNAWA: Tak předchozí společné zážitky budou problém vždycky, když dítě nastoupí do už zajetého kolektivu, jestli předtím bylo doma nebo v jiném kolektivu, to je vcelku jedno.

    Já svoje děti nijak neizoluju, do světa je vypouštím, když mám pocit, že jsou na to zralé. Malvína chodí do lesní školky, Jorika snad od září bude chodit na dvě dopoledne do místní soukromé školičky. Ale z toho, co okolo sebe vidím ve státních šolkách a školách, mě trochu jímá hrůza. Možná jsem naivní, ale nepovažuju za žádoucí výsledek té na všechny strany skloňované socializace dítě, které se umí posmívat druhým, se smíchem vykřikovat sprosťárny, odstrkovat mladší a prosazovat se podle zákona silnějšího. A rozeznat, že si z nich někdo dělá legraci, to dokážu se svým "Cimrmanovským" stylem humoru své děti naučit i doma ;-)
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    My se (samozřejmě z legrace a v dobrém) všelijak pošťuchujeme a pošklebujeme si navzájem i doma, takže zrovna tohle nepovažuju za kdovíjaký negativní školkový rys. Je to jedna z normálních komunikačních specialit, mezi přáteli se to dělá běžně, ne? U některých rodičů vidím, že u nich pomalu neexistuje promluvit na dítě jinak než vlídným slovem a připadá mi to děsně nepřirozené.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TAPINA: podle mě ve prospěch domácí školy mluví v tomto směru jiný způsob výuky, více zážitkový, když to mám říct zjednodušeně. Možná jim toho hlavou neproteče tolik, ale má větší šanci to v ní zůstat.
    SARGO
    SARGO --- ---
    TAPINA: No, navíc. Ale tam trochu spoléhám, že ty základkové záležitosti na sebe ještě hodně navazují a podmiňují se, tak to snad nehrozí tolik :-)

    TORUVIEL: Asi zase jednou skočím naší základce políbit práh, tuhle si mi stěžoval starší, že prvňácí chodí dopoledne ven a oni už nemůžou :-D (Ale mají aspoň hodně dlouhou velkou přestávku a to jsou venku kdykoli to trochu jde :-))
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    INUSHKA: rozumím ti, ona otrkanost obnášela i tohle. Ale nejen to. Je to třeba i schopnost poznat žert, to, že si z tebe někdo utahuje, nijak zle, ale tak, jak se to běžně děje, společné kolektivní povědomí sestávající ze zážitků, u kterých on ještě nebyl.
    Já toho nemám nějaké velké znaménko plus nebo minus. Ale prostě to bylo hodně vidět. A kdy dítě do takového světa, který prostě takový je, vypustíš?

    TORUVIEL: pravdu díš.

    SARGO: tak nějak.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam