• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    JANCAA
    JANCAA --- ---
    Ono stačí se některých dětí zeptat, jestli rády chodí do školy. Minimum dětí řekne, že ano. Přijde mi to úplně děsivý, když si uvědomím, že v těch běžných školách je "uvězněno" tolik nešťastných dětí, kterým učitelé nalejvaj vědomosti do hlavy formou frontální výuky, kde aktivní je učitel a děti se pasivně snaží pod nátlakem přijímat vědomosti a nerespektují jejich přirozené potřeby... A děsivý je i to, že to lidem přijde normální.. jak rodičům, tak učitelům.. většina lidí si stále myslí, že prostě škola děti bavit nemusí, že škola není pro zábavu apod... a nebo zkrátka řeknou "to je prostě život". Bohužel tito asi nevědí, že to jde i jinak...

    45 minut matematika - přestávka - 45 minut čeština - přestávka - 45 minut prvouka - atd. atd. -přijde tohle někomu přirozené? Na tohle lidský (natož dětský) mozek není stavěný... takhle to je 5 hodin denně, 5 dní v týdnu, 10 měsíců v roce...odpoledne domácí úkoly, neustálé hodnocení, známkování a srovnávání mezi žáky... Taky nechci, aby moje děti někdy něco takového absolvovali... Nehledě na to, že spousta učitelů pořád preferuje autoritativní výchovu, takže dětem pošlapávají sebevědomí, nálepkují je a stresují...

    Vůbec nechci zatracovat všechny školy! Věřím, že tam je spousta osvícených učitelů/průvodců, kteří svou práci dělají dobře!

    Naštěstí ve světě přibývá škol, které jsou svobodnější a kde jsou děti šťastný.. Tam pak největším "trestem" pro dítě je, když nějaký čas nemůžou do školy, protože tu školu zkrátka milují.. Pokud u nás nevznikne smysluplná škola do té doby než moje děti vyrostou do školního věku, nezbývá mi nic jiného, než je učit doma...

    A také mi přijde, že dítě v domácím vzdělávání je mnohem socializovanější než dítě z běžné školy, kde se učí nevhodnému chování, vulgaritě, soutěžení, ponižovaní druhých, a to bohužel ne jen od ostatních dětí, ale i od "autorit" :-(...

    Jak už napsala Kotence, děti v domácím vzdělávání si sami vybírají, co, jak a kdy se budou učit a to právě podle toho, co je právě zajímá a baví... To mi přijde přirozené a smysluplné.
    Ptejme se dětí, jak to chtějí a jaké mají představy, ony nám řeknou...
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    PALEONTOLOG: nevim, jak Ymladris, ale ja se urcite nechystam dite doma ucit zpusobem, kdy urcuju nejaky prestavky nebo vhodnou dobu pro vyuku... To je prave for ty domaci skoly, ze si to dite muze urcovat samo podle svyho zajmu a chuti. A teorie pravi, ze dite bude mit zajem se vzdelavat, coz mi dava smysl. Zatim obe moje deti travej cely dny tim, ze se neco ucej a trenujou, rada bych, aby jim to vydrzelo celej zivot. Nechci jim to zkazit skolou ;-)
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    YMLADRIS: kolektivy vznikají a zanikají. je výhodou být adaptabilní a nemít problém s lidmi, které zprvu neznáš. to spoustu situací v životě ulehčuje. jeto neviditelné, pokud tahle schopnost existuje, je to děs, když někdo tuhle schopnost nemá. ta teze o posmívání je celá na šikmé ploše. posmívají se aby si potvrdili převahu. lidi řadí sami sebe do čel a nebo koutů, nebo mezi. posmívají se tomu, komu se lze posmívat. aneb jak začít házet vinu za posmívání na frustrované jedince. není to spíš tak, že jsi frustrovaná byla už předtím, kolektiv to povzbudilo a vyčlenil tě ? zkrátka není možná jiný alternující vysvětlení ?

    YMLADRIS: to co popisuješ stran Vieweghove, to mi přijde jako asertivita. ta se na školách fakt neučí. někdo se s tím narodí, někoho tak lze vychovat, někdo na to přijde sám. ale naštěstí nejsou všichni jako ta holčička.
    asi každý je spokojenější v souladu se sebou, to je snad základ. proč by měl někdo být kým nechce? nikdo ho k tomu zvlášť nenutí. někdy to může být strategie k přežití. to kam posunou školy tvoje děti teď nevíš. a že je po práci zábava je celkem normální. do práce po zábavě se nikomu už nechce. unavený děti nic nenaučím, taky nejspíš budeš děti učit za čerstva. taky jim budeš dělat přestávky a uvidíš, že je občas musíš přimět k soustředění. samo že je lepší pozornost přítáhnout a ne si ji vynucovat. v dnešních školkách je hromady programů, hraček co za mě nebývaly. do školky chodím kolem prvňáků a druháků, koukám jim přes okno a v létě je slyším. spousta pomůcek, cizí jazyky a spousta tvorby. za mě se učila VŘSR, skládali a lepili jsme mávátka na májový průvod a poslouchali o partyzánech. já jsem vlastně dneska rád, že ta škol nevypadá jako za mě.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    INUSHKA: No to já právě nevím, protože to neumím :D
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    k te socializaci mi prisel zajimavy moment z rozhovoru s Vieweghovou (mela obe holky doma na prvnim stupni, pak sly na gympl), ze starsi dcera na gymplu funguje jako mediator. Ze je z rodiny natolik navykla ze v pripade konfliktu se hleda pochopeni, reseni, ze tedka neustale pomaha ucitelce pochopit ostatni deti a najit vyhovujici moznosti. (Vyberova skola kde je detem naslouchano.) Protoze, dle Vieweghove, ma nachozeny, ze je to naprosto normalni. Kdyz mi neco vadi, tak to rict. Kdyz mam napad, tak to rict. Kdyz jsou rozporuplne potreby, tak zamyslet, co s tim. Kdyz nechapu, tak se ozvat. Neresit "stud". Atd.

    K cemuz bych rada taky dospela (u syna). Muze to samozrejme byt osobnosti te dcery, ale ctu to znovu a znovu v americkych homeschool blozich - ze ty decka jak se pohybuji svobodne tak umi pak ve vztazich lepe plavat.

    Filosoficka poznamka: moje rodina jsme typy takove, ze jsme tim spokojenejsi, cim vice jsme v souladu sami se sebou ("delame si co chceme, co citime"). Moc let a spoustu psychedelik a kde ceho mi trvalo nez jsem nasla tu slavnou bezpodminecnou lasku k sobe. Mne osobne skoly zasunuly do fungovani stylu "nejdriv prace pak zabava", "nejdriv spln zadani pak bude prestavka", coz je proste strasne vycerpavajici styl zivota. Chci zit co nejvic jinak, vnitrne motivovane (delat z lasky co ted citim pro sebe, rodinu a svet jako dobry). Cili ze skol mam strach. Byla jsem samozrejme jednickarka.

    Nekdo zase muze mit hlavni zasek ze byl divnej. A vidi cestu v tom, zajistit detem aby v zadnem pripade nebyly divne. Napriklad jim neda neobvykle jmeno nebo je neochudi o normalitu skoly. To si kazdy musi urcit za sebe, jakou osobnost asi ma to jeho dite a skrz co (konformita, non konformita) pujde ke spokojenosti. Kazdy dite je jiny.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    u me byl zasadni prechod na vysokou. Zjistila jsem, ze na informatice je tuna nejruznejsich typu lidi, kazdy si dela co chce, a nikdo neresi ostatni lidi, ve smyslu nejakeho vysmechu, pomerovani se, vytvareni nenavistnych particek atd. Nasledne v zamestnanich nebo zajmovych uskupenich atd jsem taky nikdy nezazila ze by se lidi navzajem posmivali atd. Protoze proc. Pouze na vojne (znaji muzi) a ve skole (znaji vsichni). Proste tam, odkud nelze odejit, a tak urcita cast ucastniku frustraci z toho, ze musi nekde byt a delat neco co nechce, resi demenci vuci ostatnim.

    Jasny, kazdy ma jine zkusenosti. Pokud dite ma naslapnuto na to, ze cely zivot bude pracovat na miste, ktere si nevybralo, se spolupracovniky, kteri jsou frustrovani, tak asi cim driv se na to adaptuje, tim lip. To je myslim nehrozi... ... cili, co to je, ten kolektiv? Jako pracovni kolektiv? Hudebni sbor? Rybari? Parta co jezdi na technoparty? Lidi co chodi hrat deskovky? Nebo co je to v zivote ten kolektiv kde je treba obstat.

    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Jenže to jsme zase u té otázky, co to znamená "bezproblémově fungovat v kolektivu" a v jakém kolektivu. A můžeme začit celou dizkusi od začátku.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    SANCHA: Jenže pořád větší je pravděpodobnost, že bude spokojený někdo, kdo zvládá bezproblémově fungovat v kolektivu, než někdo, kdo to nezvládá.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    PALEONTOLOG: Tak treba to mi pripada jako dobrej duvod ten starej system zmenit. Spousta dospelejch ma problemy se sebevedomim, at uz se to projevuje jakkoliv. Psychicky a psychiatricky problemy jsou bezna vec, antidepresiva zobe pulka nyxu (ta mistni elita naroda!).
    Takze to neni tak, ze vsichni jsme prosli systemem a jsme v pohode...
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SANCHA: a kdo dneska nema nejakou formu psychozy at hodi kamenem.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SANCHA: takovy parchanty z ucnaku, hotelovek a stredni ekonomky znam taky. Jsou to mlady blby telata. Jenze bujary mladi nepovazju za defekt. Znam jednu matku a ta "nema rada rozjiveny deti" a svyho synka okrikla jakmile vesele vysknul pri hre s timnasim pekelnikem. Tak dalsmutne sedel,ve trech letech vsude chodil krokem a neusmal se. Obcas se clovek setka s extremem,
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    SARGO:
    Poté co se jaro neslo v duchu chorob takže už mám tři měsíce zaracha, musí být prázdniny, takže další měsíc. Tě chápu.
    SARGO
    SARGO --- ---
    Ech ech. Tak škola (čtvrtá třída) a školka (poslední!) byly takové utrpení, že oba před spaním obrečeli, že začínají prázdniny.
    Ale já je vlastně chápu, při pomyšlení, kolikrát budu muset v následujících dvou měsících vyslovit "ne, nepůjdete k počítači", je mi do breku taky. :-D
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    INUSHKA: znam typ lidi co davaji detem podobny jmena.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    SARGO: Ano! V naší školce to funguje tak, že v šatně je jeden slušně vychovaný hoch s jedním rodičem, přijde druhý slušně vychovaný hoch s druhým rodičem, to ještě celkem funguje, pak přikráčí důstojným krokem ze třídy třetí slušně vychovaný hoch bez rodiče a začne tornádo tří předpubertálních opičích samců :D Načež obvykle odejdou rodiče, opičáci se zase změní v lidi a jdou si kooperativním způsobem hrát.
    SARGO
    SARGO --- ---
    INUSHKA: Vždycky jsou víc vidět ti hluční :-D Nebo možná to někde tak vypadá obecněji, co já vím. Co jsme prošli my, tak v pohodě. Jo, v houfu mají děti sklony se víc rozjet a jenom mezi sebou když jsou, tak to občas nabere nečekaných obrátek (co teď slyším z vedlejšího pokoje, to bych to musela jít postříkat hadicí nebo si vzít špunty do uší - samí slušní a zdvořilí hoši se sympatickými a vzdělanými rodiči aka čtvrtá cenová - ale musí se nechat, že když o něco jde, nebo se něco stane, chovají se k sobě mnohem líp, než jsme to v jejich věku uměli my). Ale jestli tě to utěší, máš je ještě hrozně malinké a až trochu povyrostou, přestaneš to vnímat tak přecitlivěle a trochu se to zcivilní... ony mají potvory mrňavé více tváří :-) Jasně, chce to vybírat, neuspěchat a nemávat nad negativy rukou, ale vážně to obecně není tak zlé.
    A zase by se dalo říct - lepší, když se naučí s průměrným prostředím vycházet ve věku, kdy mají rodiče ještě skutečný vliv a jsou hlavním arbitrem, než když budou do civilizace vypuštěné v pozdějším věku. Obrazně řečeno, efekt vesničana ve městě je neúprosný a prostý venkovský balík nebývá vítězem :-))
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    PALEONTOLOG: Za co myslíš? Asi za to, že mi zničily postavu, ne?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    INUSHKA: malvina a jorika. za co se tem detem mstis ? ;)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SARGO: OK, v tom případě je Malvína i z lesní školky otrkaná až dost :-D

    ANNAWA: Tak předchozí společné zážitky budou problém vždycky, když dítě nastoupí do už zajetého kolektivu, jestli předtím bylo doma nebo v jiném kolektivu, to je vcelku jedno.

    Já svoje děti nijak neizoluju, do světa je vypouštím, když mám pocit, že jsou na to zralé. Malvína chodí do lesní školky, Jorika snad od září bude chodit na dvě dopoledne do místní soukromé školičky. Ale z toho, co okolo sebe vidím ve státních šolkách a školách, mě trochu jímá hrůza. Možná jsem naivní, ale nepovažuju za žádoucí výsledek té na všechny strany skloňované socializace dítě, které se umí posmívat druhým, se smíchem vykřikovat sprosťárny, odstrkovat mladší a prosazovat se podle zákona silnějšího. A rozeznat, že si z nich někdo dělá legraci, to dokážu se svým "Cimrmanovským" stylem humoru své děti naučit i doma ;-)
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    My se (samozřejmě z legrace a v dobrém) všelijak pošťuchujeme a pošklebujeme si navzájem i doma, takže zrovna tohle nepovažuju za kdovíjaký negativní školkový rys. Je to jedna z normálních komunikačních specialit, mezi přáteli se to dělá běžně, ne? U některých rodičů vidím, že u nich pomalu neexistuje promluvit na dítě jinak než vlídným slovem a připadá mi to děsně nepřirozené.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TAPINA: podle mě ve prospěch domácí školy mluví v tomto směru jiný způsob výuky, více zážitkový, když to mám říct zjednodušeně. Možná jim toho hlavou neproteče tolik, ale má větší šanci to v ní zůstat.
    SARGO
    SARGO --- ---
    TAPINA: No, navíc. Ale tam trochu spoléhám, že ty základkové záležitosti na sebe ještě hodně navazují a podmiňují se, tak to snad nehrozí tolik :-)

    TORUVIEL: Asi zase jednou skočím naší základce políbit práh, tuhle si mi stěžoval starší, že prvňácí chodí dopoledne ven a oni už nemůžou :-D (Ale mají aspoň hodně dlouhou velkou přestávku a to jsou venku kdykoli to trochu jde :-))
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    INUSHKA: rozumím ti, ona otrkanost obnášela i tohle. Ale nejen to. Je to třeba i schopnost poznat žert, to, že si z tebe někdo utahuje, nijak zle, ale tak, jak se to běžně děje, společné kolektivní povědomí sestávající ze zážitků, u kterých on ještě nebyl.
    Já toho nemám nějaké velké znaménko plus nebo minus. Ale prostě to bylo hodně vidět. A kdy dítě do takového světa, který prostě takový je, vypustíš?

    TORUVIEL: pravdu díš.

    SARGO: tak nějak.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    SARGO: Jestli to není tak, že se to doma naučí za dvě hodiny a za dva dny to zapomene, jako když se člověk o samotě intenzivně drtil na zkoušku na vysoké. Ono to k něčemu je, že se v běžné škole postupuje pomalu a pořád se něco omílá dokola. Ty vědomosti se zasunou tak hluboko, že tam v ideálním případě zůstanou doživotně, alespoň základy.
    SARGO
    SARGO --- ---
    INUSHKA: Otrkanost beru jako schopnost si poradit (a vůbec ochotu se o to pokoušet), umění brát se za své, samostatnost, nehroucení se po každém křivějším pohledu a schopnost nefixovat se na každého dospělého, který projeví trochu pozornosti. Zapomněla jsem na něco? :-))

    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: No možná to no, ono to sice není příjemné a hezké chování, ale dítě, které se takto chová, svým způsobem prokazuje, že se nenechá zastrašit a nezaleze do kouta, kdykoliv se na něj někdo škaredě podívá. Mně se taky nelíbí to posmívání, hecování atd., dcera to taky tahá domů tyhle způsoby, ale zas na druhou stranu si říkám, že je to asi důkaz toho, že se jen tak nedá a ozve se, když se jí něco nelíbí. On ten kolektiv dětí holt není jen sluníčkovej, děcka na sebe umí být i dost drsná :-)
    Dál vidim tu "otrkanost" v tom, že si třeba dokáže říct cizí dospělé osobě o něco, komunikovat svoje potřeby i beze mě za zadkem apod.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KOTENCE: To omezení pohybu mi taky vadí, z toho důvodu vybírám školu, která je zaměřená více na pohyb, aby se to kompenzovalo. Ale samozřejmě nejen proto, dceru pohyb baví a jde jí to, tak bych ráda, aby se v tom rozvíjela.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    INUSHKA: ta socializace neni moc videt. Je spis videt kdyz se ji nedostava.

    SARGO: ja taky pozoruju jak se starsi kluk ve skolce zhorsil s mluvou. Ani ne ve sprostarnach spis v obratech. Ale bude mu teprve pet a komolene rozvinute vety fakt zatim nevadi :)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    ANNAWA: Tohle mě zaujalo. Co to znamená "otrkané" děti? Jak se takové otrkané dítě projevuje?
    Malvína má několik kamarádů, kteří chodí do běžných školek, a nosí si od nich především sprosťárny a odsekávací a odmlouvačný styl komunikace, posmívání, hecování a podobně. Tak jestli tohle je ta "otrkanost", tak pěkně děkuju...
    SARGO
    SARGO --- ---
    Musím přiznat, že mi úplně není jasný jeden argument k domácímu vzdělávání: tedy že totéž, co se dítě učí celé dopoledne ve škole, se doma naučí za dvě hodiny. Možná to mám trochu posunuté, protože nemám úpně běžné modely dětí, ale stejně si myslím, že je tu v této věci ještě cosi k úvaze; jsem totiž přesvědčená, že to do nějaké větší či menší míry to tak musí mít každé dítě.
    Totiž: doma děti umí spoustu věcí. Když to vezmu na pěkně viditelném příkladu matematiky, tak v pěti letech mi oba kluci běžně sčítali do stovky spolehlivě, menší se naučil i spoustu z násobilky, sami si našli dopočítací způsob na sčítání i odčítání; nejen když z toho chtěli zkoušet, ale v běžném provozu. Po příchodu do školy/školky ale ta znalost jakoby degradovala, nebyli schopní ji úplně použít. Jestli v tom byla míra rušení kolektivu, méně pozornosti upřené na ně samé, jiné rekvizity - buď jak buď, do značné míry se to učili znovu, aby to byli schopní aplikovat i mimo svou konformní zónu. Co jsem tak vypozorovala, nešlo o nijak výjimečný jev, spíš naopak.

    Tady pak už záleží na preferencích rodičů: mně to připadá dobré, mám pocit, že čím socializovanější jedinec, tím víc se před ním otvírá možností. Ryze akademické schopnosti, říká mi pozorování, nikdy nevedly k cíli tak spolehlivě, jako schopnost si za tím cílem jít a umět si ho zařídit. Též jsem v pozici těžkého introverta, který by rád, aby jeho extrovertní děti svou extrovertnost zvládaly, ne aby ovládala je. Takže naše rodičovské snahy se vedou skoro více snahou o socializaci než po maximálním vzdělání. Toho by se bez schopnosti fungovat v různorodém kolektivu prostě nedosáhlo. Ano, měli jsme úžasné štěstí na školu (mírně alternativní státní, abych tak řekla), hodně naučí, ale zároveň mají spoustu akcí a dělají hromady projektů v různorodě poskládaných skupinkách (= ano, sám by to měl za půl hodiny, ale musí se domluvit, rozdělit si práci... hle, je to na půl dne ;-)). V jedenácti letech samozřejmě těžko soudit, ale zatím bych vliv základky považovala za jednoznačně přínosný; i když si samozřejmě stěžuje, že je tam občas nuda a že ho ledacos nebaví. Většinou mu na to odpovídám, že i s nudou si člověk musí umět poradit a o nutnosti naučit se nezábavné věci, to už ani k debatě není :-) Je velice inteligentní, takže domácí vzdělávání by z něj patrně udělalo malého génia. Jenže strčit ho do neprotříděné společnosti na prahu puberty, kdy má co dělat sám se sebou, natož aby ještě řešil okolí, udělá to z něj patrně geniálního psychopata. Takže za nás - díky za základku, všechny kroužky a oddíly! :-D

    A protože má člověk sklony zevšeobecňovat, jsem velmi pro to, aby se děti vystavovaly vlivu více různých skupin, kde budou zastávat různé role: přihlížejících nul na okraji, opečovávaných ňuníků ve středu pozornosti, vyučovaných, hlídaných, hrajících si. Nikdy bych neměla tolik sebevědomí, abych dokázala uvěřit tomu, že bych jim to dokázala obstarat vlastními silami v rámci světa příbuzných a vlastních zájmů.
    Ale jak říkám, je to o preferencích rodičů (hlavně) a o tom, co má člověk doma (trochu méně); asi jen výjimečně je člověk jednoznačně tlačen osobností dítěte někam, kam se mu nechtělo. Možná se poklidnější a kooperativnější modely dětí obecně zvládají socializovat i v chráněnějším prostředí, a využívat znalosti i bez většího tréninku kdekoli :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam