k te socializaci mi prisel zajimavy moment z rozhovoru s Vieweghovou (mela obe holky doma na prvnim stupni, pak sly na gympl), ze starsi dcera na gymplu funguje jako mediator. Ze je z rodiny natolik navykla ze v pripade konfliktu se hleda pochopeni, reseni, ze tedka neustale pomaha ucitelce pochopit ostatni deti a najit vyhovujici moznosti. (Vyberova skola kde je detem naslouchano.) Protoze, dle Vieweghove, ma nachozeny, ze je to naprosto normalni. Kdyz mi neco vadi, tak to rict. Kdyz mam napad, tak to rict. Kdyz jsou rozporuplne potreby, tak zamyslet, co s tim. Kdyz nechapu, tak se ozvat. Neresit "stud". Atd.
K cemuz bych rada taky dospela (u syna). Muze to samozrejme byt osobnosti te dcery, ale ctu to znovu a znovu v americkych homeschool blozich - ze ty decka jak se pohybuji svobodne tak umi pak ve vztazich lepe plavat.
Filosoficka poznamka: moje rodina jsme typy takove, ze jsme tim spokojenejsi, cim vice jsme v souladu sami se sebou ("delame si co chceme, co citime"). Moc let a spoustu psychedelik a kde ceho mi trvalo nez jsem nasla tu slavnou bezpodminecnou lasku k sobe. Mne osobne skoly zasunuly do fungovani stylu "nejdriv prace pak zabava", "nejdriv spln zadani pak bude prestavka", coz je proste strasne vycerpavajici styl zivota. Chci zit co nejvic jinak, vnitrne motivovane (delat z lasky co ted citim pro sebe, rodinu a svet jako dobry). Cili ze skol mam strach. Byla jsem samozrejme jednickarka.
Nekdo zase muze mit hlavni zasek ze byl divnej. A vidi cestu v tom, zajistit detem aby v zadnem pripade nebyly divne. Napriklad jim neda neobvykle jmeno nebo je neochudi o normalitu skoly. To si kazdy musi urcit za sebe, jakou osobnost asi ma to jeho dite a skrz co (konformita, non konformita) pujde ke spokojenosti. Kazdy dite je jiny.