• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Já souhlasím, že by bylo super děti učit, tak, že je to bude bavit - tzn. ideálně individuálně doma a formou her, v tom horším případě ve spešl škole, kde to budou dělat podobně + aby se naučili co to je vyčúranost vrstevníků a socializovali se, tak je pak vozit po kroužcích, které jim tohle zajistí.
    Bohužel já ani partnerka na to nemáme čas ani energii (+ ona nervy), na soukromou školu, kde se za první stupeň platí po slevě 100 000,-- / rok zase nemáme úplně peníze. A tohle platí asi pro víc rodičů.

    Už jsem měl možnost se potkat s dítětem co bylo super a stejně tak jiné co mi přišlo lehce pomalejší, obě učený doma... těžko říct, jak budou fungovat za pár let, stejně jim to trochu i závidim a fandim jim. Hlavně každé to dítě je jiné + hodně záleží na konkrétním učiteli (ať je to rodič nebo 50tiletá učitelka na základce).

    U nás doma bych si musel najít asi nějakej koníček mimo domov a stejně bych vsadil, že by to ani jedna nevydržela a jen by to vedlo k finální katastrofě.
    JANCAA
    JANCAA --- ---
    PALEONTOLOG: Ano, třeba běhání kolem bazénu a házení kamenů do vody. Pokud to teď rády dělají, znamená to, že to je jejich vývojová potřeba. A pokud je rodič kreativní, může tyto sporty propojit s matematikou, fyzikou, hudebkou, výtvarkou a nevím s čím ještě... Až je přestane bavit tohle, přijdou zas na něco nového... Děti jsou od přírody tvořivý a zvídavý...
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    JANCAA: jaký jsou ty přirozený potřeby ? u nás by to znamenalo házení kamenů do vody od rána až do večera, nebo pobíhání kolem bazénu.
    KOTENCE: dokud nebudeš s látkou ve skluzu, tak nebudeš mít potřebu učení natahovat a dělat pauzy. soustředění na výkon a odpočinek je naprosto přirozenej rytmus.
    JANCAA
    JANCAA --- ---
    Ono stačí se některých dětí zeptat, jestli rády chodí do školy. Minimum dětí řekne, že ano. Přijde mi to úplně děsivý, když si uvědomím, že v těch běžných školách je "uvězněno" tolik nešťastných dětí, kterým učitelé nalejvaj vědomosti do hlavy formou frontální výuky, kde aktivní je učitel a děti se pasivně snaží pod nátlakem přijímat vědomosti a nerespektují jejich přirozené potřeby... A děsivý je i to, že to lidem přijde normální.. jak rodičům, tak učitelům.. většina lidí si stále myslí, že prostě škola děti bavit nemusí, že škola není pro zábavu apod... a nebo zkrátka řeknou "to je prostě život". Bohužel tito asi nevědí, že to jde i jinak...

    45 minut matematika - přestávka - 45 minut čeština - přestávka - 45 minut prvouka - atd. atd. -přijde tohle někomu přirozené? Na tohle lidský (natož dětský) mozek není stavěný... takhle to je 5 hodin denně, 5 dní v týdnu, 10 měsíců v roce...odpoledne domácí úkoly, neustálé hodnocení, známkování a srovnávání mezi žáky... Taky nechci, aby moje děti někdy něco takového absolvovali... Nehledě na to, že spousta učitelů pořád preferuje autoritativní výchovu, takže dětem pošlapávají sebevědomí, nálepkují je a stresují...

    Vůbec nechci zatracovat všechny školy! Věřím, že tam je spousta osvícených učitelů/průvodců, kteří svou práci dělají dobře!

    Naštěstí ve světě přibývá škol, které jsou svobodnější a kde jsou děti šťastný.. Tam pak největším "trestem" pro dítě je, když nějaký čas nemůžou do školy, protože tu školu zkrátka milují.. Pokud u nás nevznikne smysluplná škola do té doby než moje děti vyrostou do školního věku, nezbývá mi nic jiného, než je učit doma...

    A také mi přijde, že dítě v domácím vzdělávání je mnohem socializovanější než dítě z běžné školy, kde se učí nevhodnému chování, vulgaritě, soutěžení, ponižovaní druhých, a to bohužel ne jen od ostatních dětí, ale i od "autorit" :-(...

    Jak už napsala Kotence, děti v domácím vzdělávání si sami vybírají, co, jak a kdy se budou učit a to právě podle toho, co je právě zajímá a baví... To mi přijde přirozené a smysluplné.
    Ptejme se dětí, jak to chtějí a jaké mají představy, ony nám řeknou...
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    PALEONTOLOG: nevim, jak Ymladris, ale ja se urcite nechystam dite doma ucit zpusobem, kdy urcuju nejaky prestavky nebo vhodnou dobu pro vyuku... To je prave for ty domaci skoly, ze si to dite muze urcovat samo podle svyho zajmu a chuti. A teorie pravi, ze dite bude mit zajem se vzdelavat, coz mi dava smysl. Zatim obe moje deti travej cely dny tim, ze se neco ucej a trenujou, rada bych, aby jim to vydrzelo celej zivot. Nechci jim to zkazit skolou ;-)
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    YMLADRIS: kolektivy vznikají a zanikají. je výhodou být adaptabilní a nemít problém s lidmi, které zprvu neznáš. to spoustu situací v životě ulehčuje. jeto neviditelné, pokud tahle schopnost existuje, je to děs, když někdo tuhle schopnost nemá. ta teze o posmívání je celá na šikmé ploše. posmívají se aby si potvrdili převahu. lidi řadí sami sebe do čel a nebo koutů, nebo mezi. posmívají se tomu, komu se lze posmívat. aneb jak začít házet vinu za posmívání na frustrované jedince. není to spíš tak, že jsi frustrovaná byla už předtím, kolektiv to povzbudilo a vyčlenil tě ? zkrátka není možná jiný alternující vysvětlení ?

    YMLADRIS: to co popisuješ stran Vieweghove, to mi přijde jako asertivita. ta se na školách fakt neučí. někdo se s tím narodí, někoho tak lze vychovat, někdo na to přijde sám. ale naštěstí nejsou všichni jako ta holčička.
    asi každý je spokojenější v souladu se sebou, to je snad základ. proč by měl někdo být kým nechce? nikdo ho k tomu zvlášť nenutí. někdy to může být strategie k přežití. to kam posunou školy tvoje děti teď nevíš. a že je po práci zábava je celkem normální. do práce po zábavě se nikomu už nechce. unavený děti nic nenaučím, taky nejspíš budeš děti učit za čerstva. taky jim budeš dělat přestávky a uvidíš, že je občas musíš přimět k soustředění. samo že je lepší pozornost přítáhnout a ne si ji vynucovat. v dnešních školkách je hromady programů, hraček co za mě nebývaly. do školky chodím kolem prvňáků a druháků, koukám jim přes okno a v létě je slyším. spousta pomůcek, cizí jazyky a spousta tvorby. za mě se učila VŘSR, skládali a lepili jsme mávátka na májový průvod a poslouchali o partyzánech. já jsem vlastně dneska rád, že ta škol nevypadá jako za mě.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    INUSHKA: No to já právě nevím, protože to neumím :D
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    k te socializaci mi prisel zajimavy moment z rozhovoru s Vieweghovou (mela obe holky doma na prvnim stupni, pak sly na gympl), ze starsi dcera na gymplu funguje jako mediator. Ze je z rodiny natolik navykla ze v pripade konfliktu se hleda pochopeni, reseni, ze tedka neustale pomaha ucitelce pochopit ostatni deti a najit vyhovujici moznosti. (Vyberova skola kde je detem naslouchano.) Protoze, dle Vieweghove, ma nachozeny, ze je to naprosto normalni. Kdyz mi neco vadi, tak to rict. Kdyz mam napad, tak to rict. Kdyz jsou rozporuplne potreby, tak zamyslet, co s tim. Kdyz nechapu, tak se ozvat. Neresit "stud". Atd.

    K cemuz bych rada taky dospela (u syna). Muze to samozrejme byt osobnosti te dcery, ale ctu to znovu a znovu v americkych homeschool blozich - ze ty decka jak se pohybuji svobodne tak umi pak ve vztazich lepe plavat.

    Filosoficka poznamka: moje rodina jsme typy takove, ze jsme tim spokojenejsi, cim vice jsme v souladu sami se sebou ("delame si co chceme, co citime"). Moc let a spoustu psychedelik a kde ceho mi trvalo nez jsem nasla tu slavnou bezpodminecnou lasku k sobe. Mne osobne skoly zasunuly do fungovani stylu "nejdriv prace pak zabava", "nejdriv spln zadani pak bude prestavka", coz je proste strasne vycerpavajici styl zivota. Chci zit co nejvic jinak, vnitrne motivovane (delat z lasky co ted citim pro sebe, rodinu a svet jako dobry). Cili ze skol mam strach. Byla jsem samozrejme jednickarka.

    Nekdo zase muze mit hlavni zasek ze byl divnej. A vidi cestu v tom, zajistit detem aby v zadnem pripade nebyly divne. Napriklad jim neda neobvykle jmeno nebo je neochudi o normalitu skoly. To si kazdy musi urcit za sebe, jakou osobnost asi ma to jeho dite a skrz co (konformita, non konformita) pujde ke spokojenosti. Kazdy dite je jiny.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    u me byl zasadni prechod na vysokou. Zjistila jsem, ze na informatice je tuna nejruznejsich typu lidi, kazdy si dela co chce, a nikdo neresi ostatni lidi, ve smyslu nejakeho vysmechu, pomerovani se, vytvareni nenavistnych particek atd. Nasledne v zamestnanich nebo zajmovych uskupenich atd jsem taky nikdy nezazila ze by se lidi navzajem posmivali atd. Protoze proc. Pouze na vojne (znaji muzi) a ve skole (znaji vsichni). Proste tam, odkud nelze odejit, a tak urcita cast ucastniku frustraci z toho, ze musi nekde byt a delat neco co nechce, resi demenci vuci ostatnim.

    Jasny, kazdy ma jine zkusenosti. Pokud dite ma naslapnuto na to, ze cely zivot bude pracovat na miste, ktere si nevybralo, se spolupracovniky, kteri jsou frustrovani, tak asi cim driv se na to adaptuje, tim lip. To je myslim nehrozi... ... cili, co to je, ten kolektiv? Jako pracovni kolektiv? Hudebni sbor? Rybari? Parta co jezdi na technoparty? Lidi co chodi hrat deskovky? Nebo co je to v zivote ten kolektiv kde je treba obstat.

    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Jenže to jsme zase u té otázky, co to znamená "bezproblémově fungovat v kolektivu" a v jakém kolektivu. A můžeme začit celou dizkusi od začátku.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    SANCHA: Jenže pořád větší je pravděpodobnost, že bude spokojený někdo, kdo zvládá bezproblémově fungovat v kolektivu, než někdo, kdo to nezvládá.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    PALEONTOLOG: Tak treba to mi pripada jako dobrej duvod ten starej system zmenit. Spousta dospelejch ma problemy se sebevedomim, at uz se to projevuje jakkoliv. Psychicky a psychiatricky problemy jsou bezna vec, antidepresiva zobe pulka nyxu (ta mistni elita naroda!).
    Takze to neni tak, ze vsichni jsme prosli systemem a jsme v pohode...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    PALEONTOLOG: kde je nejblizsi hromada sutru?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SANCHA: a kdo dneska nema nejakou formu psychozy at hodi kamenem.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SANCHA: takovy parchanty z ucnaku, hotelovek a stredni ekonomky znam taky. Jsou to mlady blby telata. Jenze bujary mladi nepovazju za defekt. Znam jednu matku a ta "nema rada rozjiveny deti" a svyho synka okrikla jakmile vesele vysknul pri hre s timnasim pekelnikem. Tak dalsmutne sedel,ve trech letech vsude chodil krokem a neusmal se. Obcas se clovek setka s extremem,
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    SARGO:
    Poté co se jaro neslo v duchu chorob takže už mám tři měsíce zaracha, musí být prázdniny, takže další měsíc. Tě chápu.
    SARGO
    SARGO --- ---
    Ech ech. Tak škola (čtvrtá třída) a školka (poslední!) byly takové utrpení, že oba před spaním obrečeli, že začínají prázdniny.
    Ale já je vlastně chápu, při pomyšlení, kolikrát budu muset v následujících dvou měsících vyslovit "ne, nepůjdete k počítači", je mi do breku taky. :-D
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    INUSHKA: znam typ lidi co davaji detem podobny jmena.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    SARGO: Ano! V naší školce to funguje tak, že v šatně je jeden slušně vychovaný hoch s jedním rodičem, přijde druhý slušně vychovaný hoch s druhým rodičem, to ještě celkem funguje, pak přikráčí důstojným krokem ze třídy třetí slušně vychovaný hoch bez rodiče a začne tornádo tří předpubertálních opičích samců :D Načež obvykle odejdou rodiče, opičáci se zase změní v lidi a jdou si kooperativním způsobem hrát.
    SARGO
    SARGO --- ---
    INUSHKA: Vždycky jsou víc vidět ti hluční :-D Nebo možná to někde tak vypadá obecněji, co já vím. Co jsme prošli my, tak v pohodě. Jo, v houfu mají děti sklony se víc rozjet a jenom mezi sebou když jsou, tak to občas nabere nečekaných obrátek (co teď slyším z vedlejšího pokoje, to bych to musela jít postříkat hadicí nebo si vzít špunty do uší - samí slušní a zdvořilí hoši se sympatickými a vzdělanými rodiči aka čtvrtá cenová - ale musí se nechat, že když o něco jde, nebo se něco stane, chovají se k sobě mnohem líp, než jsme to v jejich věku uměli my). Ale jestli tě to utěší, máš je ještě hrozně malinké a až trochu povyrostou, přestaneš to vnímat tak přecitlivěle a trochu se to zcivilní... ony mají potvory mrňavé více tváří :-) Jasně, chce to vybírat, neuspěchat a nemávat nad negativy rukou, ale vážně to obecně není tak zlé.
    A zase by se dalo říct - lepší, když se naučí s průměrným prostředím vycházet ve věku, kdy mají rodiče ještě skutečný vliv a jsou hlavním arbitrem, než když budou do civilizace vypuštěné v pozdějším věku. Obrazně řečeno, efekt vesničana ve městě je neúprosný a prostý venkovský balík nebývá vítězem :-))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam