• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    TAPINA: to mas stesti, ze Te to, dle Tveho nazoru, nepoznamenalo. Treba ja sem se pochybne party chytla a ta potrebova rebelovat byla u me silna. Mam pocit, ze mam cely zivot na to, "davat veci do poradku" a tim nijak nezpochybnuju, ze moji rodice me vychovavali tak nejlepe, jak dovedli (a mame spolu ted velmi dobre vztahy, ackoli dlouho tomu bylo jinak).
    Nemyslim, ze "dnesni doba je zalozena na tom, ze clovek nemusi nic, kdyz nechce", jak pises Ty. Tim narazis na to, cemu lidi casto rikaji "prilis liberalni vychova (bez hranic, pravidel atd.)"? Prispevek Kotence ve mne tyhle asociace vubec nevzbudil..
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    BALAENA: Já jsem ten úvodní příspěvek teda ale pochopila jinak. Popis mi spíš než zodpovědnost za vlastní díl povinností v domácnosti evokoval situaci typu parta maminek sedí u kafe, děti si hrají, jedna maminka chce ukázat kamarádkám fotky, tak zavelí svému do hry zabranému dítěti "podej mi kabelku" místo co by se zvedla a došla si pro ni sama. To mi tedy taky v pořádku nepřijde a myslím si, že dítě má plné právo říct "teď nemůžu, mami".
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Ráda dám čtyřleťákovi u věci, které nehoří, čas na to, kdy je udělá, včetně upozornění, že se mu blíží deadline. Zvlášť teď, co máme mimino, ho klidně občas oblíkám a chovám a máme to jako takovou společnou hru - a celkově mi nevadí občas dělat věci, které vím, že umí. Kdybych se ale měla řídit jenom tím, kdy se mu co chce, bude se půlku dne koukat na pohádky a druhou tak nějak marně mrcasit kolem. Rád pomáhá, když se mu chce, rád dělá spoustu věcí, když se mu chce, ale dost často musí ten impuls přijít ode mě a občas k věcem potřebuje malinko dotlačit přes takovou hranu, ale výsledkem je spokojené dítě dělající zajímavou činnost.
    Každopádně mi přijde jako základ slušnosti dát mu čas na dokončení hry/dokoukání něčeho, když to jde, a když po něm něco chci, slušně poprosit.
    Co se mi zatím nedaří, je aby vzal nějakou činnost vyloženě za svou, utěšuju se tím, že je na to malý... snad. Ale zatím je to trochu pořád tak, že já jsem maminka a o všechno se starám, což úplně není to, co bych si představovala :-)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    TAPINA: no, asi tak. už takhle mi v pracovní "sezóně" zbývá na spánek tak 2-3 hodiny denně a odmítám se z toho připravit o další půlhodinu, protože dvanáctiletému "se teď nechce" připravit na stůl, vyklidit myčku nebo se zapojit do loupání brambor.
    jednak by "se" mu nechtělo nikdy a čekat, "až" si dohraje/dokouká/dočte, tak se toho stejně nedožiju, na youtube je zábavy dost, jednak jsou věci, které je potřeba udělat teď, a ne "až"
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    KOTENCE: No, připomíná mi to výchovu, jakou měli v naší generaci téměř všichni. Když bylo něco potřeba udělat, museli jsme se zvednou ta jít to udělat, bez ohledu na to, čím se zrovna zabýváme. Nechytla jsem se pochybné party, zůstal mi smysl pro zodpovědnost za svěřené úkoly, když mě někdo z rodiny nebo blízkých přátel požádá o pomoc, považuji za vhodné pokud je to byť jen trošku možné vyhovět a ne odmítnout jen proto, že se mi teď nechce. Dnešní doba je založená na tom, že člověk nemusí nic, když nechce. Nemyslím si, že se tak dá fungovat jako s celoživotním nastavením.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    SANCHA: jojo v garáži to vidím ještě teď, jak si tam z jezírka nanosila konve vody a zkusila jí vytřít :)
    Nezastavil jsem jí - nevěděl jsem o tom, nepochválil jsem jí nějak zvlášť, spíš jsem byl smutnej, že neřekla. U nás to občas bývá tak, že když se do něčeho pustí a člověk to chce alespoň trochu koordinovat, tak jí to přestane bavit. Jsou i situace, které zvládne a přitom jí to baví - třeba se stejně starou kamarádkou dokázaly v kempu perfektně umýt nádobí.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Tak ono to kolikrát může být sporné... já třeba když malé (8 let) něco řeknu, aby si po sobě uklidila a ona mi řekne, že za chvíli - tak ok, ale pak si pro ní za hodinu přijdu a jde to bez řečí uklidit. Neumím si představit, že bychom nechali děti ty věci neřešit - malá s partou dokážou vynosit nářadí ze sklepa, roztahat to po zahradě nebo v pokojíku vytvořit takovou džungli, že by se tam pak člověk bál vstoupit.
    Snažím se to dělat tak, aby pochopila, že věci které udělá, tak pak je prostě musí vyřešit. Aneb je mi skoro jedno, když zablátí celou terasu a dělají hliněné výtvory po zahradě, když to pak aspoň nějak dají dokupy dle rozumné dohody.
    Stejně tak si malou pošlu pro nějakou věc, kterou potřebuju a zase obráceně někdy za ní ten hrnek do myčky dám já, když už je nahoře a poprosí mě.

    Jasně někdy už jsme měli nějaké krizové situace, kdy prostě se to špatně vysvětlilo/Sára byla unavená/vyloženě nechtěla si ten pokojík uklidit. Jen bych rád, kdyby i dítě začalo chápat tu domácnost jako komunitu, které je třeba občas pomoct - i kdyby to mělo být jen tím, že si po sobě bude uklízet. Možná je můj pohled omezený tím, že jsem jako malej chodil s košem, na nákup, utíral nádobí atd. - což dnešní děti prakticky vůbec nedělají.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    YMLADRIS: Asi nic :-)
    Mela jsem takovej ten pocit, ze na me koukaj divne, kdyz o neco dceru poprosim, ona nechce a ja reknu "v poradku", zvednu zadek a podam si to, pripadne ji oblecu, i kdyz to davno umi.
    Dokonce mi jedna rikala "nechci ti do toho kecat, ale..." Asi jakoze bych mela starsi placnout, kdyz batoleti vzala hracku nebo co, moc jsem to nepochopila.
    A pak emoce deti, to bylo taky zrcadlo. Jedna prisla za moji starsi a zacala ji vysvetlovat, ze nema tolik vyvadet, ze by bylo adekvatni delat scenu jen tak dvakrat do tydne (wtf?!). Holka byla rozhozena po tydnu u babicky, takze byla opravdu rozmrzelejsi, nez obvykle, ale tohle jsem vubec nepobrala...

    Citila jsem se tam nedobre. Nakonec jsem se vzmohla jen na to, ze uvidime za ctvrt stoleti, jak to s detma a s nama dopadne :-/
    Pisu to sem jen tak, protoze jsem nad tim premejslela. S jakou samozrejmosti rodice berou deti jako poddany, co maj povinnost fungovat podle jejich predstav. Od oblikani po plac :-(
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: tož, co chceš slyšet?
    osobně bych měla obavu z puberty. zatím jsou ty děti zavisle po všech stránkách, takže se podřídí. ve věku 12-18 budou závislé materiálne, nebudou moct zdrhnout z domova, ale už jim bude dávno jasné, že "matka je ..."
    dle povahy se chytnou party, kluka, něco. to může skončit tak blbě, že nějaké "ono se nechce oblíkat!!" proti tomu bude vypadat neuvěřitelně bezproblemove.

    každý rodič si musí sám rozhodnout, jak moc je mu líto, že má blbý vztah s rodiči, jak ho to ovlivnilo, a zda chce investovat do dobrého vztahu s dítětem. s tím nic nenaděláš. víš jak, 80% českých rodin připouští, že používá fyzické tresty ...
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    Ted jsem mela prilezitost sledovat par dni nekolik matek s detma.
    Pochopila jsem, ze podle nich deti maj "nejak fungovat". Kdyz jsem se zeptala, jakyze funkce ty jejich deti maj, dozvedela jsem se neco o oblikani a pak spoustu nekonkretnich blabolu...
    Ale! Je taky obcas potreba detem dat par na zadek, aby "zase zacaly fungovat".
    Vsechny matky svoje deti pouzivaly jako pomocniky nebo spis sluhy. Deti si hraly, matky neco delaly a kazdou chvili deti rusily a chtely po nic neco podat nebo udelat. Kdyz deti nechtely prerusit hru a otalely se splnenim ukolu, dostaly vynadano, ze "ne za chvili, ale TED jsem rekla"...
    Casto byla prosba o pomoc recena jako prikaz, bez kouzelnyho slovicka (jak detem vtloukaly do hlavy) a odmitnuti pomoci neprichazelo v uvahu. Vyrazy deti po takovejch rozkazech byly ruzny, vetsinou hodne otraveny a skoro nenavistny...
    Vubec se mi to nelibilo. Znate takovej pristup? Co si o tom myslite?
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    NOFNAK: Syn to má různé, ale ví, jak se jmenuje už dlouho, adresu taky, i když občas plete číslo domu, ale to by nebyl problém, protože dům pozná, ze jo. A příjmení u děti ví, jak u kterého, třeba u děti stejného křestního to ví, protože je tak rozlišují, u jiných netuší. A o jistě eme nemluví jinak než jako o eme vecernickove, protože se jmenuje Vecernikova a jim to přijde roztomilé. Je mu šest.
    NOFNAK
    NOFNAK --- ---
    TAPINA: Oba syny jsme to naučili co nejdříve a záhy jsme přidali i naši domovskou obec. Takže umí říct jsem Pepík Vonásek z Kladrub. Věřím, že to zvýší šance na identifikaci dítěte v případě nějaké neočekávané situace. Starší se naučil jen tohle a příjmení ostatních dětí ve školce ho dlouho nezajímala. Naopak mladší už v prvních pár měsících ve školce říkal jména dětí společně s příjmením (sám od sebe). To mi mimochodem usnadnilo orientaci v rodinných vazbách v té naší vesnici.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Svět patří mně | Psychologie.cz
    https://psychologie.cz/svet-patri-mne/#
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    TAPINA: ano považuji to za důležité a svého synka jsem to naučila ještě dřív než šel do kolektivu.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    INUSHKA: Mně právě napadlo, že když je Jirka ten odborník přes čísla, tak ho naučím svůj telefon, mohlo by ho to bavit. Adresu zná, ale tu a tam někomu hustí adresu školky místo domova, nebo má potřebu vysvětlovat, kde bydlí babička (a to je sakra daleko) :o)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Malvína to ví a přiznám se, že jsem ji to učila záměrně. Myslím si, že je to celjem základní a praktická znalost. Neučila jsem ji to nijak násilně nebo jako cvičenou opičku, ale prostě jsem ve vhodných situacích existenci příjmení a jeho znění zmiňovala, používala ho před ní, povídaly jsme si o tom, jak příjmení fungují, propojovala jsem to s orientací v rodinných vztazích, vysvětlovala jsem, že někteří lidé si nechávají říkat přezdívkou, ale oficiálně se jmenují jinak (včetně mě a jejího táty)... Žádná drezura, většinou jsem prostě nadhodila téma a M. se chytla. Výskedkem je, že své příjmení zná, ale nemá potřebu to na potkání předvádět jako ta cvičená opička. A teď se učí adresu, ulici už si pamatuje, včera se mě ptala na číslo domu, že prý ho ve školce musí říct Jáchymovi, protože jsou kamarádi a on jí svoje řekl :-D
    LALUDMI
    LALUDMI --- ---
    Dcera se začala zajímat o celá jména široké rodiny i kamarádů potom, co jsem s ní vyplňovala nějaký úřední papír a nahlas říkala co tam píšu (bylo to dřív než šla do školky). Potom se několik týdnů vyptávala na jména všech lidí v našem okolí a chtěla je slyšet celá. Zaujalo jí, že se příjmení v rodinách opakují (teta a sestřenice, strejda a bratranec, kamarádka a její máma...). Ale dokážu si představit, že se dítě se svým příjmením ani nemusí setkat, takže vůbec nemá důvod to řešit.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Mé dítě objevilo koncept příjmení spolu se svým prvním jmenovcem. Do té doby byl Tobík, jakmile zjistil, že Tobíků je víc, velmi rychle se naučil, jak se on i ten druhý jmenuje příjmením :-)
    (a já byla ráda, přijde mi to praktické pro případy zaběhnutí. Trochu mě mrzí, že si nepamatuje adresu.)
    REONA
    REONA --- ---
    Tak já si zase myslím (ale soudím jen podle své dcery), že dítě ve třech letech nemusí vědět o existenci takového označení, jako je příjmení, a proto se o něj opravdu nemusí zajímat. Když si vezmu, jakým způsobem rozlišuje lidi, tak je to obvykle teta Martina, strejda ten a tamten, pan doktor, paní prodavačka. Uvědomuje si a používá křestní jména, ať už pro vrstevníky nebo příbuzné a naše kamarády, ale po příjmeních se nepídí. A to přesto, že své příjmení zná a představuje se celým jménem.

    tl;dr koncept příjmení mi přijde pro dítě příliš abstraktní na to, aby si na něj přišlo samo a aktivně se o něj zajímalo (do určitého věku) - ale možná je to proto, že doma opravdu málokdy mluvíme o lidech včetně příjmení
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam