• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    YMLADRIS: Škoda. Doufala jsem, že v té teorii bude i doba, kdy lze očekávat, že dítě "naskočí"... :-( A vůbec nechápu, proč mluvíš o bití.... Ale děkuju za odpověď.

    TAPINA: A řekla bych, že i na další spoustě proměnných...mi tak přijde...

    ANNAWA: Já právě taky ne. Bylo by mi to hrozně nepříjemné... A ano, taky takové potkávám často...častěji než bych chtěla...
    Přijde mi to prostě bezohledné...ale já jsem teď dost rozčilená - byla jsem si vyzvednout řidičák. Musela jsem jít i s Luckou (má 1,5 roku), čekání na hodinu. Vevnitř jsem čekat nechtěla - malá by to tam zbořila. Venku si každou chvilku někdo zapálil. Jedna ženská si dala tu práci a došla až k nám a zapálila si doslova Lucce pod nosem. Mé astma si přišlo na své. A rozčiluje mě ta bezohlednost - "já si chci zapálit a co na to ostatní je mi buřt". Minulý týden nám (mě a mojí kamarádce - obě s dětmi) jedna matka na dětském hřišti vysvětlila, po velmi slušném upozornění, že se zde nesmí kouřit a jestli by to mohla típnout, že když nám to vadí, tak máme být doma.

    SAAYURI: Taky tak... :-)

    INUSHKA: NO já to uvedla jako příklad o co mi jde... abych byla srozumitelná - zaujala mě toerie, chtěla jsem se doptat.
    Ale jo, klidně si za dlouhých zimních večerů můžeme vyměňovat zážitky a příběhy... Mám toho za ty roky hafo... Děti nevychované, vychované, příliš ochraňované, týrané, zneužívané, rodiče benevolentní, ignorující, hypperprotektivní, dítě nechtějící, děti odmítané, nechtěné, milované, nemocné, zdravé, postižené... opilé, zfetované, po pokusu o sebevraždu... vyrůstajících v rodinách kompletních, rozvedených, patchworkových, střídavce, vyrůstající v různých ústavech... vyber si... Za těch cca 20 let toho je... A i spousta toho se dá podat anekdoticky...
    Jen teda v 99,9% nebudu vědět, k jaké výchovné strategii se kdo hlásí - je mi to totiž dost jedno... (Aneb jak praví klasik "hlavní věc zkrátka je výsledek"). Vím to právě tady u té jedné paní, protože to nejde nevědět. Dost tím žije.

    Ta paní není moje kamarádka. Její manžel je kamarád oslavenců. Já ji vidím 1x za půl roku a vidím ty děti, kam se posouvají a jak.
    A co z toho teda plyne...? Že když alternativní směr nefunguje, tak to dotyčný dělá blbě? Je příliš sobecký? Je špatný vzor? A co z toho dál...? Jen pro tu srandu (konec konců já ji skoro nezmám, je to jen modelový skoro teoretický příklad)... tak jo, dělá to špatně, sama je sobecká a bezohledná a proto se děti chovají takto.... Ale ona je přesvědčená, že to je všechno super a má radost z toho, jak to jde dobře. Je přesvědčená, že takto to má vypadat. Je přesvědčená, že její děti jsou hravě zvídavé a rozhodně neterorizují okolí... Zvažuje domácí výchovu - chce uchránit své děti před zlým světem z venčí...
    Takhle to na mě působí, že je to vlastně dost nebezpečné - není tam žádná možnost korekce a všechno se odvíjí od toho, jestli ten, kdo alternativnímu směru propadl, je "dost ohleduplný a slušný a dává dobrý vzor". A upřímně by mě zajímalo, kdo se označí za "sobeckého a bezohledného"...

    BRUNA: Já to cítím dost podobně...:-)
    Za ty roky mám pocit, že jde hlavně o to, jak si rodič s dítětem "sednou"... a výchovnou zásadu jsem si shrnula do: 1) děti milovat 2) být autetický 3) dávat prostor (jako někdo, koho vychovala velmi úzkostná matka se snažím a snažím a snažím - vědomě si sedím na rukou, aby holky dostaly prostor zkusit si... kde co... )
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    NIENNA: zadny presny cislo (vek) ti rict neumim, ale co se tyce empatie, socialnich dovednosti, fungovani, tak tam totalne zalezi na tom, nakolik se tem detem nekdo venuje, je s nima, predchazi problemum, zkratka je uci svym prikladem.
    (Co se tyce empatie, z toho co mam nacteny tak minimalne do osmi let s tim nemuzes pocitat.) Nejakou bazalni rozumnost ocekavam od deti skolniho veku.

    Myslim si ze deti jsou bite proto, aby dokazaly udrzet na uzde svoje impulsy, kdyz na to jeste vyvojove nemaji. Strach z trestu jim pomuze se udrzet (nekterym). Pokud deti netrestam, je potreba se jim venovat jinak - proste byt s nima, pomahat jim a ucit je. Zminenou matku neznam, tak nemuzu soudit. Mozna jde na to blbe.

    Memu diteti je cerstve 4 a nikoho neterorizuje, muze to vsak samozrejme byt povahou.
    Nikdy nebyl trestan, nevi co to je stydet se, nebo tak. Nedovolujeme mu komukoliv cemukoliv ublizovat; kdyz by to sam nezvladal, jsme s nim a nejak v tom pomuzeme.

    Znam tunu matek, ktere deti netrestaji. Urcita cast z nich deti nechava hodne na volno, napr aby si resily konflikty mezi sebou. S tim, ze nejsou helikoptery. To ja neuznavam, neminim to tak ze respekt je nechat decka bezprizorne.

    NIENNA
    NIENNA --- ---
    YMLADRIS: Tohle mě zaujalo - tvé a)...Kdy to nastane? Kdy se takové dítě začne chovat slušně, bude empatické? Bude se angažovat a respektovat druhé? V kolika letech...?

    Nedávno jsme byli (celá rodina) na oslavě narozenin manželského páru (slavili oba). My tam měli dvě děti, jedni známí taky dvě a pak jedni tři.
    Maminka od těch tří dětí by sem perfektně zapadla - při rozmluvě s ní jsem si připadala jak ve zdejším klubu. Chodí na semináře, vzdělává se - obzvláště v oblasti alternativní pedagogiky, hodně tím žije. Rozhnodně své děti respektuje maximálně a tak nějak...no prostě kdyby se ukázalo, že je jedna ze zdejších, tak mě to nepřekvapí.
    Tyto děti byly VELMI, ale fakt VELMI hlučné (ano, děti hlučné jsou - nicméně můj muž dost překvapeně zkonstatoval, že si myslel, že naše děti generují neuvěřitelný hluk a že to odvolává, protože tohle je 100x víc) - na konci víkendu nás všechny neznalé bolela hlava. To že zásadně neprosí, neděkují, ale rozkazují...OK... (tuhle diskusi už jsem kdysi vedla s někým jiným - jedné mamince se nelíbilo, že své děti učím poprosit a poděkovat, že na to přeci přijdou sami... nuž - má neteř ne a tyhle taky zjevně ne).
    V neděli ráno vstaly velmi brzy a svým bezohledným chováním vzbudily domácí - tj. prošmejdily barák. Rozhodly se, že mají potřebu testovat, co se dá všechno dělat se zvířaty a místní dvě kočky honily, trápily a nakonec v rohu obklíčily...než na ně přišel jeden z domácích a kočkám umožnil úprk. Zvládly pokreslit nový gauč (jejich matka na to přišla asi dřív než my, protože měla nějaké povídání na téma "nový gauč bych si domů nikdy nepořídila, máme z druhé ruky - děti potřebují poznávat a bádat, nechtěla bych se o to bát") a zničit dárek, který dostala oslavenkyně od svého muže... Provokovaly místní psy, kteří jim neublížily jen proto, že je dělil dvoumetrový plot.
    A můžu takhle pokračovat dál a dál... Rozhodně jsem z toho nabyla dojmu, že jsou velmi respektovaní, ale zatím je nenapadlo respektovat někoho jiného. Nevím, jestli jsou šťastní (nic je nebaví, u ničeho nevydrží - z nabízeného), ale rozhodně jsou "na obláčku"...
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    :D:D:D
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    ANNAWA:
    TAPINA:
    KOTENCE:
    ja bych normalne vytahem jela, pokud by tam na nej nikdo necekal. Tyhle argumenty "kdyby" (a "aby") posledni dobou dost resim, taky sem v tom vyrustala, mnohdy jde imho o uplne zcestnosti a deti mi je tady v CR nekdy lito. Nerikam, ze taky nepouzivam mnohdy nesmyslne prudy typu "kdyby",ale stve me to. U me je to ale ovlivnene tim, ze zijem v multiklulti rodine a muj partner, jihoamerican, by tohle s vytahem proste nepochopil. A ano, vim, ze tady NEJSME v jizni americe.
    SAAYURI: v metru?
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    YMLADRIS: v tom jsem se vyjádřila nepřesně, pro me slusny clovek vubec neznamena nevycnivajici, a proto nemajici problémy. Skoro naopak, umi se ozvat, pomáhá slabším, nebojí se jit proti vetsinovemu nazoru, toleruje odlišnosti atd.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    YMLADRIS: Takže vícedětná rodina žije v ideálním (ideálním!) světě zavřená na svém pozemku a pokud možno z něj neleze nikam ven?
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    INUSHKA: Pravda, nechala jsem se absurditou nekterych vyroku unest, omlouvam se.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SAAYURI: Mám ti citovat? Myslím, že doptávání na to, co ti není jasné, by se snad mohlo obejít bez výrazů jako "haha", "to je roztomilé" a "astrální stvoření, nad nějž není". Takhle diskutovat nehodlám a respekt v tom hledám marně.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    INUSHKA: To ja ale nedelam ;) Ja jsem se ptala na to, co mi nebylo jasne.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SAAYURI: Ne, tím myslím především, že se nebude nikdo nikomu za odlišný přístup vysmívat a podsouvat druhým názory a tvrzení, které sami nevyjádřili.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    INUSHKA: Tim myslis, ze se nebude nikdo v diskuzi ptat na to proc? To je ten respekt? Ja respektuju, jestli tady chce nekdo dite vychovavat jako astralni stvoreni, nad nejz neni. To ty tu rikas neco o tom, ze ho nerespektuju, kdyz mu reknu, at to nedela :)))
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SAAYURI: tak u nás ten mladší už osobní zkušenost se zásuvkou má a už nikdy se jí ani on, ani starší brácha nedotknou. co já bych mu furt něco vysvtloval, žejo, ať i na to taky přijdou sami, případně mě při tom ještě edovzdělají
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Těžko o respektu k dítěti diskutovat s někým, kdo ho nepronevuje ani dospělým spoludiskutérům.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    A je tu zasuvka! :-D
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    PALEONTOLOG: Zni to tak. To, ze si nekdo udela z ditete modlu, ocekava od nej dospely rozhodnuti, ok no. Nicmene v urcitou dobu fakt diteti nevysvetlim, ze do zasuvky se nesaha a fakt mu osobni zkusenost nedopreju. Rozhodne si nemyslim, ze bych ho nerespektovala, protoze on ma svoji pravdu.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ANNAWA: kdyz je tech deti hodne, tak fakt nevim. v idealnim svete mit dum zahradu kde si vice mene delaji co chtej/potrebuji a nemusi si az tak porad prizpusobovat tomu, ze sourozence je nutno odvezt do skolky, takze ted vsichni vstavame a kamsi jedeme.

    byt spojenec neminim ze diteti ve vsem vyhovim. ale proste mockrat, mockrat, minimalizuju situace kdy ono se musi podridit i kdyz to neni v jeho zajmu, neni to jeho prani. Pokud zacne prevazovat toto (mama rozhoduje veci vetsinou jinak nez bych chtel ja), tak je pak strasne tezky naslouchat jeji rade (v ZOO bude moc vedro), protoze se z toho stava boj o suverenitu (decko si furt prosazuje, bojuje o to svoje).

    nas zpusob zivota tomu vubec nepomaha, no.

    s jednim ditetem je to v pohode, kdyz se to tak nastavi
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SAAYURI: to dite přece není ovlivněné vzděláním a výchovou a proto všude vidí aury, ty můžeš jen zírat a všechny snahy o usměrnění jsou jen závist, že s tebou se tak indigově nejednalo,
    neasi
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ANNAWA: toto mne pri cteni oslovilo - zda je primarni aby decko bylo spokojene, nebo aby bylo slusny clovek

    samozrejme vsichni chceme oboji

    ale uvedomila jsem si na tom, ze fakt asi jsou dva typy lidi (kdyz si promitam ruzny lidi), kteri maji dve strategie. a) muj typ - vira, ze kdyz dite bude v zivote co nejvic spokojene (co nejvic zazije ze jeho potreby jsou naplnitelny a naplnovany), tak pak nema duvod byt neslusne (hajzlik atd). Protoze lidi jsou stadni zivocich, prirozene kooperativni spolecensky atd. Kdyz je clovek spokojeny, ma chut a energii se angazovat kvuli dalsim lidem, obci, komunite, ma silu byt empaticky a t d.

    b) moje mama typ - vira, ze kdyz dite bude predevsim slusny clovek, tak pak bude mit dobry zivot. Protoze spolecnost ho prijme, nebude mit problemy. Jako by bezpeci nad jakousi svobodu sebevyjadreni atd

    A z toho se odvozuje pak vychova (mozna ze nejsi spokojenej, ale jsi v bezpeci - kdyz jsi vniman jako slusne vychovany, dobry student, dobra prace, materialni zazemi, vazeny obcan).

    Prehnat do extremu se da oboji
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SAAYURI: Ja rikam, ze se s detmi ma mluvit s respektem. S respektem by mezi sebou meli mluvit i dospeli, to je pravda. S respektem znamena i to, ze projev prizpusobis druhy strane tak, aby tomu rozumela. Je jasny, ze s ditetem je treba mluvit v jednodussich vetach a slovech, nez s dospelym.

    A jo, pripada mi omezeny nepripustit, ze by mohl mit pravdu nekdo jiny, nez ja. I kdyz je to dite.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    KOTENCE: To je roztomily, ze krom toho, ze deti teprve svet objevuji a ja se k nim mam chovat a mluvit s nim jako s dospelym (a chce to to dite vubec? touzi po tom?), tak mam jeste zit v tom, ze vi veci lip, nez ja po par letech na svete, kdy cast travi se mnou a cast treba ve skolce? To nemyslis vazne, ze ne :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam