• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    Ják řešit situaci.
    Dítě v lese. Uložil se do do díry po vyvráceném stromě a něco vykládá breberkam v mechu.
    Matka s miminkem v šátku si libuje že mu dala do dnešního bahna gumové kalhoty a jen tak zlehka aby nevzbudila miminko zavolá ze jdeme dál protože zbirame houby a brusinky.
    Zbytek řeší otec.
    Po deseti minutách volání dítě nereaguje, otec jde a plácne.
    Teď sedí vedle mne a trhá si zbytky vlasů že placnul.
    Dítě se plácnutím restartovalo v příjemného milého sladkeho chlapečka a ó ničem už dávno neví a já se jeho otci snažím vysvětlit , že měl jít podat ruku a říct - jdem na další brusinky (postavit myši domeček).
    Otec se snaži vysvětlit mi, že v lese a na silnici není prostor na debaty a musí se poslouchat bez podmínek.
    Mam málo cukru. Dochází mi Salko.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: zajimave. s tebou jedna taky tak? (ze ani nevycka na komunikaci s tebou a mizi a td)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    LUCKYSWEETY: Hej, to je dobrý tip, ta ujišťovací otázka. Přesně o takové mi šlo. Je mi jasné, že trénovat, ale prosté "soustřeď se na to" nefunguje a mě samotnou tentokrát žádné fígle nenapadají.
    LUCKYSWEETY
    LUCKYSWEETY --- ---
    INUSHKA: Tak na to asi neni jiná rada nez ta, ze to musí trénovat. Chce to změnit, ví kde je chyba, tak ve chvíli, kdy vydá příkaz, muze jeste vždy dodat - je to jasny? - zvládneš to? Aby měl zpětnou vazbu od dítěte a oba věděli, na věcem jsou.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: Možná jsem to nejasně napsala, ale problém není v tom, že by muž nezvládal kvůli okamžité únavě. On tu kapacitu vnímat dítě nemá proto, že vydáním příkazu pro něj prostě komunikace končí a on se jde věnovat něčemu jinému (oblékat sebe, na příklad). On prostě neumí fungovat multitaskově, to o něm vím. Když mluví, zastaví rozdělanou činnost. Když se soustředí na činnost, vypíná sluch. Nejde o přetížení, stačilo by, kdyby po vydání příkazu půl minuty počkal na reakci dítěte, kdyby ho nepouštěl ze zřetele. Toho autopilota jsem myslela tak, že je to prostě navyklý způsob komunikace s dítětem, který má zažitý ze své původní rodiny.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: každý přepíná na autopilota, když nemá kapacitu vědomě fungovat (viz že ji neslyšel)

    pokud on chápe rozumí jen nezvládá, tak IMHO dobrý

    u nás bych řekla Táto, potřebuješ pomoct?
    takovým způsobem aby naskocilo že už jsme se mockrát domluvili jak je super, že když jeden rodič začíná odpadat, druhý může podpořit, i kdyby to bylo jen obejmutím a nabídnutím hroznového cukru

    chtěj ať on upřesní ten protokol (co tím mini nějak nenápadně?) a trénujte.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SOLEI: Jenže vyjmenované negativní důsledky tohohle přístupu si pak vyžeru i já, proto bych to ráda řešila. Zvlášť když vím, že to muž nedělá proto, že by byl přesvědčen o správnosti svého přístupu, ale proto, že je tak navyklý, dělá to automaticky a vlastně by to taky rád změnil. Takové to "různí lidé, různé přístupy, ať si dítě zvyká, beru u babiček a spol., ale tatínek má na dítě mnohem větší vliv.
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    INUSHKA: z mého pohledu je to neřešitelné. Můj muž to má podobné, když po děcku chce něco co dítě objektivně nemůže splnit tak zasahuju, žádné nenapadne opravy, prostě na rovinu a nahlas. Ten náš trumbera se malo kdy věcně brání, obvykle mlčí a kouká bez reakce což tatínka děsně rozčiluje. Většinou se těmhle situacím snažím předcházet ( manžel není schopen dítě obléct protože neví kde co má -uz rri roky je vše na jednom konkrétním místě )- takže chystám hromádky, případně dopředu vydám instrukce s přesným popisem.
    Uklidnuju se tím, že tatínek není maminka, tak ať si zvyká.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Řešíme doma takový problém - mužovu komunikaci s Malvínou. Já se snažím jet spíš tím resoektujícím způsobem, nechávat dětem iniciativu, učit je, že když něco chtějí jinak, můžeme se domluvit... Muž se mnou v teoretické rovině souhlasí, ale v praxi vydává příkazy a když nejsou okamžitě bez řečí splněny, používá výhružky (nebude pohádka/ nevezmu tě s sebou ven...). Mně se to nelíbí a Malvína na to většinou reaguje zásekem a je z toho zbytečný pláč a řev. Opravdu zbytečný, protože ona se většinou (nepočítám-li její večerní přetažené náladičky) zpočátku opravdu snaží domluvit nebo aspoň pochopit, proč to po ní táta chce. Jenže pro muže vydáním příkazu komunikace končí, přestane dítě vnímat a vůbec nereaguje na to, co mu říká. Když si pak všimne, že příkaz nebyl splněn, nastoupí s těma výhružkama a už to jede.
    Čerstvý příklad z dneška: Vypravovali se ven se psem. Muž vydal příkaz "vem si bundu" a vypnul vnímání. Malvína mu dvakrát řekla, že na ni nedosáhne. Bez reakce. Po chvíli si muž všiml, že není oblečená, takže nastoupilo "tak se mnou asi nepůjdeš". Makvína opět zopakovala, že na bundu nedosáhne. Muž ji podal a Malvína se ptala, proč si má brát gumovou, když venku neprší (jiná v předsíni nebyla). Mužova reakce opět "jiná tu není, obleč se, nebo nikam nepůjdeš".
    Malvína namítala, že gumovou nechce, že někde musí mít normální. Ozvala jsem se z obýváku, že bunda visí v kuchyni přes židli. Muž tedy vydal příkaz "tak si pro no dojdi", Malvína logicky namítla, že už je obutá. "Tak se zuj a pak se zas obuješ" pravil můj muž s JEDNOU NEZAŠNĚROVANOU botou na noze. Můj muž, který si mě při odchodu z domu pravidelně posílá pro zapomenutý mobil nebo klíče od auta, aby se nemusel zouvat. To už mi ruply nervy, riskla jsem odložení nedokonale uspaného mimina, pro tu bundu Malvíně došla a muže upozornila, že to s tou důsledností přehání a dělá z toho zbytečný boj o moc.
    Když se o těchhle situacích bavíme zpětně, tak on uznává, že je to zbytečné a že to není nehlepší komunikační vzorec, i mi říkal, ať ho na to "nějak nenápadně" upozorňuju v průběhu nebo do toho vstoupím. Ale evidentně to nic nemění, on se prostě zasekne v tom, že jako rodič musí dítě donutit, aby udělalo to, co on chce, a už to jede.
    Uvítala bych vaše náhledy a rady, jak tenhle vzorec změnit. Nedělá to dobrotu v žádném směru. Malvína se pak taky zasekává, ztrácí iniciativu a stává se nesamostatnou, vzteká se, když se po ní něco chce, nerozlišuje, když je opravdu potřeba pokyn bez diskuzí splnit... Muž to racionálně uznává, ale v těch situacích jede na naučeného autopilota. Jak podobné rozdíly v přístupu řešíte vy?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Neexistuje období, kdy se beze zbytku naplnil sen o šťastné rodině • RESPEKT
    https://www.respekt.cz/kultura/neexistuje-obdobi-kdy-se-sen-o-krasne-rodine-beze-zbytku-naplnil
    KAMPA
    KAMPA --- ---
    Holky,tak dnes hysteracek a nasledne chozeni mezi carama,delala jsem to s ni a musim uznat,ze se uklidnila mnohem rychleji...svetlo na konci tunelu,pecka :))) diky!!!!
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    YMLADRIS: jo, díky tak to zůstanu u toho kola (na projížďce ho necháváme ať řídí celou trasu pokud to jde. Ale z mého pohledu jídlo, oblékání a manipulace s klíčem a jsou příliš důležité věci na to aby to byla časově náročná hra.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    to ze to funguje poznas tak ze to dite silne zaujalo, smeje se a vyzaduje pokracovani, nebo aspon vyzaduje pokracovani :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SOLEI: ja jsem fyzicky uplne v haji, takze nejake honeni se za deckem taky nepripada v uvahu. Z moji zkusenosti podstata je ten zazitek moci a ten dramaticky vyrazny efekt, konrketni kulisy jsou druhotne.. kazde decko ale muze byt jine, musis vyzkouset

    Solter primo zminuje hru pro malinke dite ze decko je na tatovi na koni a tata je robot, tj dite urcuje kam ma jit, kde ma zahnout atd

    Ad kam pojedeme na kole - pokud je to jen jedno rozhodnuti, tak v tom je malo toho prozitku. Podstata te hry je, ze mockrat, mockrat, mockrat je "po tvem" (pokud jde o hru, kde decko neco nařizuje)
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    REONA: asi jsem to napsala špatně. Já kreslím a on mi vybírá co a čím mám kreslit.
    REONA
    REONA --- ---
    SOLEI: To co uvádíš nejsou mocenské hry, tam jde právě o to opakovat situaci, ve které je dítě pánem, tak dlouho jak samo chce (pokud to chápu špatně, někdo mě určitě opraví).
    Na druhou stranu nechat dítě běžně rozhodovat v situacích, kdy to lze, je podle mě celkově přínosné - pokud má pocit, že je součástí rozhodovacích procesů v rodině, nemusí vůbec pocítit frustraci, že je jen vlečeno rozhodováním jiných.
    (Vím, že to byl jen příklad, ale kterou pastelkou bude kreslit si snad vybírá dítě vždy, ne? Neumím si představit, že budu podávat pastelku a trvat na jejím použití. Holt je kuřátko červené a kočka modrá, nejsem Sheldon, abych to řešila...)
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    Nestačilo by jako mocenská hra nechat dítě vybrat, kterou pastelkou budu kreslit nebo kam pojedeme na kole? Honit se při oblékání nebo prosit aby dítě odemkli dveře odmítám.
    KAMPA
    KAMPA --- ---
    YMLADRIS: super clanek,diky moc!!!zkusim s tim vice pracovat....

    KOTENCE: no co se zrovna naskytne,venku prechod nebo dlazdice,doma pruhy na koberci atd.Pokud to pujde,zkusila bych to s ni delat...
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    YMLADRIS: U nas mocensky hry taky fungujou! Kdyz se par dni kazi nalada, tak vetsinou zjistim, ze maj deti malo pozornosti a ja malo trpelivosti na mocensky hry. Jak na to myslim a snazim se, tak je vsem lip :-)
    KAMPA: A pokazdy neco jinyho? Nase vetsi to taky nekdy dela, i kdyz zadna zmena neni (jako skolka).
    Ale chapu, ze to neni legracni, kdyz u toho vyvadi a vy spechate.
    U nas nekdy pomuze, kdyz se zapojim a delam to taky. Pak se smeje a je to rychlejsi...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAMPA: MUZE to byt jeji reakce na bezmoc, ze je vlecena tou situaci a jeji system nutne potrebuje aby bylo nejak "po jejim". POkud by to tak bylo, muzou pomoct preventivni mocenske hry (ne v to rano, ale jindy), coz uvadi treba Aldort, Solter nebo Markham (pokud to neznas, prectes si uryvek zde na FB a bude ti to pripadat sileny. Tak je to zvlastni ale hodne lidi reportuje jako funkcni - meni to miru jejich celkove bezmoci a maji pak vic silu vice racionalneji resit situace/spolupracovat)

    https://www.facebook.com/notes/mirka-misakova/aldort-mocenske-hry/10154554665564447/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam