• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GAISAKANORM-CORE VÝCHOVA - žádné teorie jsme nikdy nepotřebovali
    LYDI
    LYDI --- ---
    MALKE: hele ale podle me ani NA nedovoluje vse, rika, ze decko potrebuje vedeni atd. proste klasicky se rika, ze tam dite smi vse, co neni pravda. jako treba s tim obetovanim - ja fakt nevim, co je obetavejsi, kdyz clovek diteti meni plenu nebo od naroz. posadi na nocnik. me osobne, i kdyz je to take pracne, vic vyhovuje ten nocnik ale ja to za pracne (vetsinou) nepovazuju. nez normalni bych si spis rekla "linym" rodicem a proste bych rekla, ze se mi to celkem shodi s spoustu "alternative" pristupy. i kdyz proste hodne lidi to asi za "lenost" nepovazuje.. mozna i naopak... (ze nosim a nemam kocar atd)
    MALKE
    MALKE --- ---
    LYDI: Jojo, přesně na tohle reaguju. Musím říct, že "obětovaný rodič" mi přišel daleko výstižnější:c)

    My pochopitelně nevíme, jak moc je Marcusíčkova matka šťastná při přebalování, ale ono to skutečně ukazuje na ideologii "za textem". Pointy příběhu jsou dvě: nenechte se zviklat okolím (OK) a centrem všeho je dítě. V mém světě čtyřleté děti do plen dělat nebudou, neb jsou většinou plně schopny ovládat svěrače, a také nebudou vyhazovat odpadky z koše, protože je to baví jako mocenská hra. Chtějí-li hrát mocenskou hru, prosím: radostně hraju "jak dělá pejsek - mňau", "pověsíme se matce na nohy a sledujeme, jak se pokouší jít" nebo "jsme velicí dobyvatelé, stoupneme si na matku a prošlápneme jí hrudník" (tu jsem radostně hrála předevčírem naposled, shledávám ji nadále ohrožující, nějak mi chlapci ztěžkli nebo co) - pravda, aniž bych donedávna tušila o jejich terapeutické funkci, dělám to prostě proto, že to děti zjevně baví. Ale jsou věci, o nichž rozhoduju já, nikoliv dítě, a mezi ty patří, že dítě plynně vládnoucí mateřským jazykem si říká na záchod a odpadky patří do koše.

    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    MALKE: mně to přijde dobré, prostě pastla svoje zkušenosti. Nikomu nic nenutí, je to inspirace. ďábel se skrývá v detailech. I to mazání másla nožem může být rituál s nejrůznějšími konotacemi.
    LYDI
    LYDI --- ---
    MALKE: to reagujes na to "obetavy rodic" ? tahle pasaz z NA mi taky dostala, ale taky podle me sou ti pleny jen hmm prostrednikem k jinemu tematu (pro me osobne pleny nejradsi uz zadne v roce a pul, uvidime jak se bude darit (: ) ... ale spis je to o tom, jak je vztah matka-dite a taky jake presne ma clovek k tomu pristup. proc by najednou ustupovala nejake tete ... na to podle me nic obetaveho neni. jestli to zatim tak delala a nejak ji to neva, proc by to mela menit kvuli tete... (ostatne, co je "obetavy" a jestli zadne "Obetavy" tak proc vubec byt rodicem..)
    MALKE
    MALKE --- ---
    KEIKIN: Přečetl, ale zjevně nepochopil.

    Ad činnost: nevím, jak Eclectice, mně to přišlo vtipné. Asi jako návod, jak mazat chleba máslem. Někdo maže intuitivně, někdo váhá, zda namazat máslem, nebo radši sádlem, či dokonce margarínem, tak si o tom něco přečte. Budiž. Ale vyprávět sáhodlouze na internetech, jak přesně mažu, protože musím zúročit to studium, to mi zkrátka přišlo žertovné.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    KEIKIN: zajímalo by mě, jaké procento rodičů by nenapadlo dítě tu a tam do něčeho zapojit.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    ECLECTICA:
    MALKE:
    Tak ale tam jde hlavně o tu činnost ne o tom, jestli se něco plánuje či ne. Rozlišujte povahu a návyky rodičů. Tu samou činnost můžete dělat mlčky, bez přípravy nebo mluvit a připravovat se a kontrolovat. To je přece na každém dle jeho přirozené povahy. Hlavní je to, že dítě dělá podobnou činnost jako rodiče.
    MALKE: přečetl a co ?
    MALKE
    MALKE --- ---
    ECLECTICA: Taky jsem na to koukala. "Dělejte věci společně s dětma, berte ohled na jejich možnosti." Wow.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    Chápu, že si člověk přečte něco o názorech na výchovu, ale pokud se někdo chytne nějakého "systému" a úzkostlivě jej aplikuje na své dítě, považuju to za projev nedůvěry vůči vlastním instinktům a intuici.
    Ve vedlejší diskusi se např. objevil návod, jak postupovat kupříkladu při společném pečení. Možná jsem prostě jen velký flegmatik, ale neumím si představit, že bych proces učení, které s sebou podobné činnosti nesou, podrobně plánovala a neustále kontrolovala (dá se pak vůbec mluvit o výchově nevýchovou?). To, že dítěti vysvětlím, jak se dělá těsto, že se nakonec strčí do trouby, přiděluju mu drobné úkoly, považuju za něco naprosto přirozeného, co se obejde bez manuálu.
    MALKE
    MALKE --- ---
    KEIKIN: Prosím tě, přečti si můj předchozí příspěvek ještě jednou.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    MALKE: ? A zkoušeli jste mu nedávat plenu (v létě). Je jasné, že dítě pročurá/prokaká pár povlečení a oblečení. Ale dítě už je cca od 2, 2,5 let připraveno dát najevo (slovně) potřebu.
    MALKE
    MALKE --- ---
    KEIKIN: Nemám páru, to je moje nová nejoblíbenější pasáž z Naomi.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    KEIKIN: * do školky
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    MALKE: A proč kaká do plen ? Ve třech letech už děti chodí do školy a kakají do hrnce. Tam to bude problém rodičů imho.
    MALKE
    MALKE --- ---
    LYDI: Protože když Marcusíček (dámy prominou) sere ve čtyřech letech do plen, a teta mu NAVRHNE, že by snad, eventuálně, možná, třeba mohl jít ven bez plenky a že za to obdrží bonbón, a když se následně Marcusíček rozbulí a rozhodne, že nejenom že nepůjde ven bez plen, nepůjde ven vůbec, tak matička sklapne podpatky a konstatuje se, že je nutno dodržet dětské právo rozhodovat o svém těle.

    Nejsem Hitler. Ale ve čtyřech letech dítěte, nebrání-li tomu závažné zdravotní okolnosti, je již dávno čas na to, aby matička rozhodla o SVÉM těle, kterému se nechce umývat pokálený zadek.
    MALKE
    MALKE --- ---
    BURROUGHS_: já na děti čas mám relativně dost (jsem na mateřské, sice u toho pracuju, ale zkrátka čas by byl). a do kroužků s nima nechodím zcela záměrně. ta tendence "jenom co se naučí zvedat hlávku, tak na cvičení, od půl roku do hudební školičky, od tří angličtina" mi přijde nezdravá. minimálně do dvou let podle mě úplně stačí pískoviště a prolejzačky. angličtinu bych (s výjimkou rodilého mluvčího v opravdu bilingvní školce, když už to muší bét) "zakázala" do školních let (ať si dělá každej, co uzná za vhodné, ale vono to neumí ani česky a už se to učí blbě cizí přízvuk).

    na to, abychom spolu mlátili doma do dětského piána a halekali Skákal pes, fakt není potřeba školička Yamaha. když pominu svůj soukromý názor, že dítě, které radostně a zaujatě půl hodiny otvírá a zavírá krabici a nakládá do ní korálky, je podnětově saturované až až.
    BURROUGHS_
    BURROUGHS_ --- ---
    GAISAKA: tak myslim ze to ma dost souvislost ne? jestli mas moznost se klukovi venovat a nedelas to tak pak nechapu rozdil mezi normcore (babicka/ jesle/ hrej si sam) a nechavat jak drivi v lese a bejt v klidu protoze to je pohodlnejsi a mam svuj zivot prece :D kdyby sme meli cas a prachy navic tak s nim do nejakyho krouzku chodime klidne.
    KACHNIK
    KACHNIK --- ---
    Teda nevím co tu máte za "nosnickej" vzorek, ale nám ten hadr na děti asi nějak nefunguje. Takže čím větší neposednej všudevlez, co se nikoho a ničeho nebojí, tím víc byl nošenej. Možná jsme si nepřečetli ten správnej ideologickej návod nebo v tom odtáhnout dítě do krámu, zpátky a občas na výlet nestačí.
    Jinak dík za skupinu, nějak jsem už nedoufala, že se tu najde něco střízlivýho...
    LYDI
    LYDI --- ---
    DIXIE: to si z ni bral toho docela dost ne?! ... proc maji to vsechni tak, ze clovek je pak "obetovanym rodicem"? ...
    ostatne, mam to naopak, mi NA prisla pred naroz. ne-realna, proste nemozne to delat a ted uz mi to tak nerealny nepripada. ale sem slunickova hipisanda, co ma decko, 2 psi chlapa a dela skolu... tim to asi bude :D
    DIXIE
    DIXIE --- ---
    Zdravim ty kteri odmitaji vysilovat ze samolibe slunickove hipizacky (Naomi Aldort) a se zajmem bookuji.

    Cetl jsem jeji "vychovavame deti a rosteme s nimi" kratce po narozeni naseho prvniho syna, prislo mi to jako zajimava teorie, zpocatku knihy jsem byl docela nadsen (nadseni opadalo jak jsem celt dal, ke konci knihy jsem obcas rostl v trochu jinem vyznamu.)

    Dnes (o 3 roky pozdeji) myslim, ze jeji pristup obetovava rodice na oltar "stastneho" ditete a je naplnovatelny pouze nekym kdo 1) ma sam dokonale zpracovana vsechna sva traumata, je dokonale vedomy, ne-li budha 2) nema na praci nic jineho nez peci o dite (coz je podle me spatne - jakym prikladem pro dite je nekdo kdo nedela nic jineho nez pecuje o jeho blaho) (a timto nemyslim zenu na materske, protoze i ta ma svuj zivot mimo dite, nechce-li se zblaznit, a vi ze ma muze, nechce-li o nej prijit)

    Jednu vec jsem si ale z te knihy nechal: snahu zastavit se v situaci, uvedomit si jak se ve me spousti programi ktere jeli mi rodice (a kdovi kolik generaci pred nimi) a pokud mozno je zastavit, snahu vcitit se do prozivani ditete.
    Ale je to rehole a lhal bych kdybych tvrdil, ze se mi to vzdy dari.
    BURROUGHS_
    BURROUGHS_ --- ---
    Ale trochu se bojim jestli je normcore jeste vubec normcore. Tech co nosej satky je uz tolik co jezdi kocarem.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TIP: Tak pro mně je alternativa k masovému životnímu stylu přirozená. Dnešní post moderna ale stírá hranice. Věřím tomu, že norm-coráci bezděčně a nevědomě používají aldort i jiné metody. Jen to jinak nazývají. Možná je to i naopak.
    TIP
    TIP --- ---
    KEIKIN: prej to momentálně začlo bejt víc cool než bejt hipster
    MALKE
    MALKE --- ---
    GAISAKA: Jo tak. Já jsem vcelku pro nošení (respektuje-li dodaný exemplář potomka, mám za to, že je to jako se vším - jsou děti radostně požívající potravu a nežravci, introverti a extroverti, a stejně tak děti, co se nosí rády a co to nesnášejí) - krom jiného proto, že ačkoliv si kolega níže myslí, že jsme stádium opic překonali, já se domnívám, že ontogeneze do jisté míry kopíruje fylogenezi a děti jsou malé opice. Ale jako životní program to taky nemám. Prostě doprava.

    KEIKIN: Já v podstatě proti alternativě nemám nic - bráno v globále. S jednotlivými směry mám problém tehdy, když mi přijdou nelogické (takže třeba prvky výchovy Montessori, jak jsem je měla tu čest poznat při pedagogickém minimu, by mi ve školce nevadily, na rozdíl od Waldorfu, který do dětí tlačí směs křesťanství a kultu slunce či čeho). Co mám proti Aldortové jsem psala vedle. No a pak mám "problém" (ne že bych kvůli tomu nespala) s alternativci, kteří jsou nesmírně sluníčkoví, dokud jim nešáhneš na víru.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    A co vlastně máte proti alternativnímu způsobu života ? To jako sem divnej, když si doma zapálím vonou tyčinku a mustím si třeba Yogiho ?
    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    BURROUGHS_: To si nemyslím, že by mělo nějaký vztah, míra zaneprázdněnosti a styl výchovy asi nějaké korelace mají, ale nevím, jestli zrovna tímhle směrem.
    Ale je pravda, že jsi otevřel dobrou otázku - plánované a neplánované děti vs. styl výchovy.
    Náš Ferdan teda rozhodně plánovanej nebyl,) a myslím, že na našem spíše liberálním pojetí je to znát, jakkoliv je to samozřejmě středobod našeho života. Na druhou stranu, vědomně počaté a plánované děti jsou, alespoň v mém osobním horizontu, většinou brány jako "projekt", který je potřeba dostatečně metodologicky ošetřit,) Chudák plazík má ještě 10 cm někdě v bříšku, a už se ví, do které monte školky bude chodit, a maminka půl těhotenství vyrábí filcové zalaminované,) pomůcky.)

    MALKE: Jak už jsem psal v tom delším úvodním textu - na některé věci můžeme mít propracovaný kritický názor, některé nás mohou prostě jenom srát,)
    Ale neříkám, že nějaký nosítko nebo i šátek nemůžou být občas ku prospěchu - hlavně matce s jejím pohodlím, a pokud jde třeba o nějakou uplakanou holčičku, věřím, že i ku prospěchu dítěte. U nás se s tím matka nechtěla zavazovat, a dítě to vysloveně odmítalo, hysteráky, kočár vpoho.
    Nicméně na můj vkus jsou lesany ověšený šátkama s dětma za hranou toho, v jakém světě bych rád žil. Krom toho, jsou hardcore nosnice, co to dítě z toho šátku skoro nedaj, je pak samozřejmě bojácné, nespolečenské, možná by někdo řekl meditativně naladěné, ale to jaksi nejsou vlastnosti, které bych třeba já chtěl u dítěte podporovat.
    MALKE
    MALKE --- ---
    KEIKIN: Jenom ve školce hlásí, že maminka říká tatínkovi Medvěde. Zato se nyní potím u lekcí z náboženství - pětiletý hoch se nějak upnul na Ježíše a již několik měsíců o něm hovoříme. Včera přišla řeč na transsubstanciaci, to byl pro mě jako nevěřící trochu oříšek:c) Vzhledem k tomu, že počítám, že se to ještě vrátí, pilně studuju Wikipedii a přemítám, jak vysvětlit " ne, pořád to chutná jako oplatka, ale podstata se změnila".
    MALKE
    MALKE --- ---
    GAISAKA: Čistě ze zvědavosti - co je podle tebe tak špatného na nošení v šátku? Obě děti jsem nosila, měli jsme i kočár, používala jsem obojí podle potřeby a nic závratně manipulativního na tom nevidím - je to prostě způsob dopravy, dětem evidentně vyhovující (dítě, kterému něco nevyhovuje, řve jako protržené). Na týdenní nákup se to příliš nehodí, do pražské MHD (zvláště pak na stanici Smíchovské nádraží, děkujeme tvůrcům) skvělé.
    BURROUGHS_
    BURROUGHS_ --- ---
    KEIKIN: tak mame ho protoze jsme ho nakonec chteli. ne ze by byl pocatej s umyslem. my ho jako mame radi, ale proste nam prijde ze prave zadny nadstandarty typu montesori nebo tu aldortovou nebo jiny ezokecy jako to nepochopitelny "nechvalení" nepotrebuje. ja ani zena sme to taky nemeli a zijeme. naopak sem tam dobre minenej lepanec funguje - "žádné teorie jsme nikdy nepotřebovali", jak rika titulek klubu.

    GAISAKA: muzu se zeptat cim se zivite? norm-core vychovu bude asi propagovat hlavne nekdo hodne pracovne vytizeny.
    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    Skoro mám pocit, že nás kolega Burroughs jen poněkud trolí,)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam