• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @TeslaCharging
    Non-Tesla vehicles can now charge at select Superchargers in France and Norway via the Tesla app.
    Learn more at https://www.tesla.com/support/non-tesla-supercharging
    PER2
    PER2 --- ---
    TOXICMAN: asi

    Joe Rogan, Jordan Peterson, and Elon Musk are among those people coming out in support of Canada's "Freedom Convoy."

    The so-called convoy is a group of Canadian truckers who have organized to protest against the country's COVID-19 vaccine mandates.

    At the time of this reporting, all unvaccinated Canadian truckers are required to quarantine for two weeks before being permitted to cross from the United States back into Canada.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    PER2: co je tady za backstory? vím, že byl u Rogana, ale to už je dlouho ne?
    PER2
    PER2 --- ---
    eh :/

    PES
    PES --- ---
    ZEDDICUS: IMHO z tohoho pohledu problémy:

    - muselo by zbýt palivo na "scvaknutí a přechod na vyšší orbit" (tj. jde to proti tomu využit co to jde a pak v případě poruchy/vybrání paliva se spolehnout na nízký orbit s garantovaným relativně rychlý zánikem)
    - "scvaknutí" by mohlo způsobit srážku (i kdyby jen malou, mohlo by něco odletět ulomené = zbytečné smetí na orbitu)
    - čekání na vyšší orbitě riziko (i tam zbytky atmosféry brzdí, i když samovolný deorbit trvá mnohem déle + je to tam s rizikem, že to koupí nějakým jiným smetím a vznikne kaskádovitě extra další smetí)
    ZEDDICUS
    ZEDDICUS --- ---
    zeptám se asi blbě, ale s těma konstalacema a hromadou družic, nevyplatí se je časem místo deorbity poslat na vyšší orbitu scvaklé k sobě a časem něco dělat z nich jako z materiálu, kde by se ušetřila ta drahá cesta nahoru?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (oběžné roviny, ne "rezervní roviny")
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: ale tu pravidelnost právě doplníš snadno - už teď máš v rámci jedné rezervní roviny nějaké rezervní družice, které se právě nejspíš pohybujou na mírně nižší dráze, aby mohly rychle zaplácnout jakékoliv místo, které se nečekaně uvolní a je potřeba ho doplnit. Já pro tanker navrhnul nepatrně vyšší dráhu, ale v zásadě by to asi mohla být i nižší dráha, tam je to jedno - podstatné je, že má být na dráze, která je z té finální snadno a lehce dostupná.

    Je to jen o statistice: pokud je pravděpodobnost zastarání nebo neopravitelné poruchy družice dříve, než dojde k vyčerpání zásob paliva, tak se asi vyplatí jít tou cestou úspor z rozsahu a vypouštět spousty nových družic. Pokud by se ale družice ukázaly spolehlivé a relativně nadčasové, tak se vyplatí začít vymýšlet to dotankování....

    Místo "tankeru" si dosaď píš "servisní stanici" - pokud se ukáže, že na družicích se vyskytují poruchy, které jsou opravitelné výměnou či upgradem komponentu, ale klíčové a hmotné součásti družice zůstávají dlouhoobě funkční, tak by se servis družic mohl vyplácet. A řeší pak i otázku kosmického smetí a hoření v atmosféře, apod...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    MAKROUSEK: ja bych nerekl, ze je Muskovi ekologie sumak. Ale o ekologii vysokych vrstev atmosfery se asi moc nevi.
    Problem je predevsim v nizkych tlacich a velkem kolisani teplot, viz. napriklad atmosfera Marsu.
    Domenky si pak muze dovolit psat kdokoli.
    Jednou se na osel.cz zaklinali blesky, ktere nemiri k Zemi ale do kosmu, ktere maji byt castejsi a ktere maji nabijet ty spravne ionty a zle molekuly maji stepit. Resp v jinem pripade pak zase solar flares.
    Kdyz se na toto tema objevi studie, tak je to orezane na popis jevu, bez jakehokoli kontextu, odhadu rozsahu, trvanlivosti efektu atp.
    Tady nam hodne pomuze vyzkum atmosfer Marzu a mesicu Jupiteru.
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Manévrovat družicemi kvůli tankování = rozesrat si pravidelnost pokrytí konstelací (rozestupy) více než je nezbytně nutné (tj. než je nutné jen ubýváním "smetí" a jiným družicím, kdy se pak stejně pokud možno vrací zase zpět na původní parametry dráhy).

    Měnit polohu prostě musí tanker (a ten zase bude vlastně dost těsně míjet konstelaci, takže bude sám i rizikem pro družice konstelace - samo tohle je nadneseně řečeno)...
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    ono Starlink pojde podla mna cestou vyhadzovat na orbit mraky satelitov, upgradovat rychlo a casto a vyladit co najviac safe deorbit.
    To posledne tu zatial nikto nezmienil a pritom to v buducnosti budeme urcite potrebovat aj na ine druzice :)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    THAIGRR: netuším ¯\_(ツ)_/¯
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    TOXICMAN: wtf? Jak si to muze nejaka lod dovolit? Dostane za to aspon pokutu na uhrazeni nakladu na pripravu startu?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    hold hold hold
    ship in hazard area
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    btw už se zase testuje se zátěží :)

    Starbase LIVE: 24/7 Starship & Super Heavy Development From SpaceX's Boca Chica Facility
    https://www.youtube.com/watch?v=mhJRzQsLZGg&ab_channel=NASASpaceflight


    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN: jede
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: no ano, zřejmě místo cestou dotankování šel cestou schopnosti nahradit víc družic současně. Když už máš rozjetou sériovou výrobu družic, tak je ti to v podstatě jedno. Ale je to škoda... zase jednou úspory z rozsahu zvítězily nad opravitelností...
    PER2
    PER2 --- ---
    XCHAOS: desitky? kolik ma uvizt starship, kolem 400 satelitu?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: to určitě neví ani Elon, prostě to testuje... já taky nevěděl jak dlouho nám vydržej na střechách 5 Ghz antény, a i když už nasazujeme 4.generaci antén a 60Ghz antény, tak to v podstatě pořád jen tušíme, novější verze vypadaj na jednu stranu plastověji a zranitelněji, ale na druhou stranu se zatím jeví podstatně méně poruchověji (ale zase to není tolik let, apod.). V zásadě s družicema to bude to samý - je to prostě nějakej počítač s připojenou anténou a UPSkou a taky hodně vysoko, kam se blbě leze :-) kromě spotřeby paliva zjistíš životnost ostatních komponent až metodou pokus-omyl (ale úplně nízká být nemusí, horší asi bude v oboru telekomunikací to zastarávání)

    Můj argument je, že další generace Starlinků budou sice díky sériové výrobě levnější za kus, ale současně budou vybavené sofistikovanější technikou jako jsou ty lasery a budou obsluhovat reálný trh, který pocítí výpadek každé družice, takže jejich reálná "tržní" hodnota pro celou síť se nebude odvíjet jen od pořizovací ceny a ceny za start. Hodnotu bude mít i to, že jsou na té správné dráze - protože ty přesuny po každém startu nějaký čas trvají, a když vypadne třeba jedna družíce z celé oběžné roviny, tak může být složité kvůli tomu organizovat start celé várky (dobře - konstelace družic budou asi relativně doplňovat do počtu operativně ty malé soukromé nosiče - teď to začíná celé dávat smysl...) - proto se používají záložní družíce...

    "Tanker" pro Starlinky vypuštěný současně s dávkou družic pro danou rovinu moc nedává smysl - to už se vyplatí do každého Starlinku rovnou natankovat víc paliva. Ale od určitého počtu družic ten tanker může dávat ekonomický smysl - hlavně kdyby jeden start tankeru nahradil třeba desítku startů raket se Starlinky, tak už asi jo...
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    KAERO: Jde obecne o megakonstelace, SpaceX je jen prukopnik. Po nem budou chtit vsechny mocnosti a korporace svou flotilu necenzurovatelnyho pripojeni, uz ted je vyhledove vsemi hraci naplanovano kolik, 80k druzic? Bez ohledu na optimalizaci zivotniho cyklu bude ten pocet deorbitu vyznamne vyssi nez v minulych dekadach.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam