• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    THAIGRR: netuším ¯\_(ツ)_/¯
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    TOXICMAN: wtf? Jak si to muze nejaka lod dovolit? Dostane za to aspon pokutu na uhrazeni nakladu na pripravu startu?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    hold hold hold
    ship in hazard area
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    btw už se zase testuje se zátěží :)

    Starbase LIVE: 24/7 Starship & Super Heavy Development From SpaceX's Boca Chica Facility
    https://www.youtube.com/watch?v=mhJRzQsLZGg&ab_channel=NASASpaceflight


    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN: jede
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: no ano, zřejmě místo cestou dotankování šel cestou schopnosti nahradit víc družic současně. Když už máš rozjetou sériovou výrobu družic, tak je ti to v podstatě jedno. Ale je to škoda... zase jednou úspory z rozsahu zvítězily nad opravitelností...
    PER2
    PER2 --- ---
    XCHAOS: desitky? kolik ma uvizt starship, kolem 400 satelitu?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: to určitě neví ani Elon, prostě to testuje... já taky nevěděl jak dlouho nám vydržej na střechách 5 Ghz antény, a i když už nasazujeme 4.generaci antén a 60Ghz antény, tak to v podstatě pořád jen tušíme, novější verze vypadaj na jednu stranu plastověji a zranitelněji, ale na druhou stranu se zatím jeví podstatně méně poruchověji (ale zase to není tolik let, apod.). V zásadě s družicema to bude to samý - je to prostě nějakej počítač s připojenou anténou a UPSkou a taky hodně vysoko, kam se blbě leze :-) kromě spotřeby paliva zjistíš životnost ostatních komponent až metodou pokus-omyl (ale úplně nízká být nemusí, horší asi bude v oboru telekomunikací to zastarávání)

    Můj argument je, že další generace Starlinků budou sice díky sériové výrobě levnější za kus, ale současně budou vybavené sofistikovanější technikou jako jsou ty lasery a budou obsluhovat reálný trh, který pocítí výpadek každé družice, takže jejich reálná "tržní" hodnota pro celou síť se nebude odvíjet jen od pořizovací ceny a ceny za start. Hodnotu bude mít i to, že jsou na té správné dráze - protože ty přesuny po každém startu nějaký čas trvají, a když vypadne třeba jedna družíce z celé oběžné roviny, tak může být složité kvůli tomu organizovat start celé várky (dobře - konstelace družic budou asi relativně doplňovat do počtu operativně ty malé soukromé nosiče - teď to začíná celé dávat smysl...) - proto se používají záložní družíce...

    "Tanker" pro Starlinky vypuštěný současně s dávkou družic pro danou rovinu moc nedává smysl - to už se vyplatí do každého Starlinku rovnou natankovat víc paliva. Ale od určitého počtu družic ten tanker může dávat ekonomický smysl - hlavně kdyby jeden start tankeru nahradil třeba desítku startů raket se Starlinky, tak už asi jo...
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    KAERO: Jde obecne o megakonstelace, SpaceX je jen prukopnik. Po nem budou chtit vsechny mocnosti a korporace svou flotilu necenzurovatelnyho pripojeni, uz ted je vyhledove vsemi hraci naplanovano kolik, 80k druzic? Bez ohledu na optimalizaci zivotniho cyklu bude ten pocet deorbitu vyznamne vyssi nez v minulych dekadach.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: na oběžné dráze s konstantním sklonem můžeš poměrně snadno dohánět družice jen mírným snížením dráhy... viz manévry přibližování k ISS. Kdo by manévroval by nebyl tanker, ale samozřejmě ty samotné družice - tanker by pro danou orbitální rovinu s daným sklonem mohl letět na nepatrně vyšší dráze (například) - čímž by cca několikrát za den prolétal poblíž všech družic se stejným sklonem - a družice by pak místo deorbitu jenom v pravý moment nepatrně zvýšily dráhu (když by míjely tanker, resp. ve vhodný moment předtím). Nejen, že by jim to prodloužilo životnost - ale ještě by jim na to stačila menší rezerva, než na úplný deorbit z relativně vysoké dráhy, na které jsou (a kde atmosféra už moc nepůsobí...)

    Vzhledem k počtu těch drah s různými sklony k rovníku to úplně triviální není - svou roli by hrálo to, kolik družic obslouží jeden tanker. Ale když už jednou máš družice s tak velkou schopností manévrovat, tak proč to nevyužít?
    KAERO
    KAERO --- ---
    ja bych se nedivil, kdyby treba davali ke starlink druzicim vetsi nadrze az budou mit vicemene finalni verzi druzice. jenze ted je to samy vyvoj a zmeny, to nema smysl je udrzovat nahore delsi dobu. vetsina jeste nema ani laser pro komunikaci druzice-druzice.
    neboli extrapolace poctu druzic starlinku shorelych v atmosfere je zalozena na testovacich verzi. to je jako tvrdit, ze starshipy maji obrovskou spotrebu oceli, protoze pristal jen jeden z 5.
    nebo vime najisto ze stavajici 'trvanlivost' druzic starlinku je finalni?
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Ta spec.družice je ovšem extrémně drahá a vzácná (Elon žádná velká precizní zrcadla a citlivé snímače nepotřebuje) a staví se na mnohem delší životnost (a užitečné mohou být i jako relativně zastaralé).

    Navíc sice mnoho tisíc družic je pěkně do počtů, ale de-facto ke každé by tanker letěl extra (jo, možná jedna konstelace by se dala doplnit z jednoho tankeru, ale i ten by musel hustě manévrovat = příšerně moc paliva vniveč). To se nejspíš u "spotřebáku" typu "retranslátor Internetu" nevyplatí...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: no počkej, naopak.. pokud dotankováváš jednu speciální družici, která stejně zastarává a je poruchová, tak se skoro vypllatí vypustit další verzi.

    ale poku máš na oběžné dráze 10000 identických družic a pokud by se ukázaly bezporuchové a dlouhobě funkční a životnost by omezovalo jen množství pracovní látky pro iontový motor, tak už nějaké to dotankovávání může dávat smysl: protože tu operaci neprovedeš jednou, ale mohotisíckrát...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    MAKROUSEK: ještě že tu máme takového odborníka, který nám vysvětlí, co všechno je Muskovi ukradené
    omez svoje domněnky, díky
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    MAKROUSEK: hej hej. Napriklad tym, ze raptor je (obzvlast pri svojej velkosti) jednym z najcistejsich raketovych motorov v historii. Ked toto nie je ekologia by design tak neviem co je.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    VOYTEX: Pokud v necem vychazi ekologii vstric, v jinem ne, implikuje to to, co jsem napsal - ekologie mu je sumak :-).
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    SEJDA: Nikoliv.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VOYTEX: jaka racionalani debata? tva veskera argumentace se opira o dve vety ze zaveru.
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    KAERO: Rekl bych, ze zamenujes vyznamy, racionalni debata neimplikuje odbornost. Tady by stacilo, kdyz se nebudeme tocit v kruhu, kde nekteri na chlup opakuji vyvracene omyly, viz podzimni diskuse, pripadne se tvari, ze zadna debata neprobehla. Fundovanost tu nikdo nepredstira.

    MAKROUSEK: Nevim, jestli zas typicky po svem neprovokujes, ale Musk v necem vychazi ekologii vstric, v jinem ne. Treba raketovych paliv a paleni druzic pri navratu se jeste nejaky cas v masove produkci nezbavi nikdo. On se mozna domniva, ze ten efekt Al2O3 bude nemeritelny, anebo je mu to proste sumak.
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    Dnešní start po delší sobě trochu změna. Za prvé poletí předělaný boční stupeň z FH (2 starty), a za 2. přistání na LZ-1.
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    MAKROUSEK: tak zatim mu vsechna extempore prosla... tak proc nepokracovat :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam