• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @PolarisProgram
    Today we announced the extensive suite of science and research experiments the Polaris Dawn crew will conduct throughout our mission →
    Science & Research - Polaris Program
    https://polarisprogram.com/science-research/

    "To identify the initial adaptation of the eye upon entering microgravity, the Polaris Dawn crew will don smart contact lenses with tiny micro-sensors that continuously measure pressure inside their eyes."

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Falcon Heavy in the hangar at Launch Complex 39A

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Neuralink show & tell now on Nov 30
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PER2: tzv krize miliardaru pozdne stredniho veku ,)
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Taky prej pritahuje kurvy..coz potvrdi 9 z 10 majitelu ferrari. Takze bacha :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Nam se cervena barva aut, tako az do vinova velmi libi. Ale mame teorii, a nekde v Britanii to i potvrdili, ze cervena barva pritahuje ptaci hovna. :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Jaj tak to sa mi tu uplne stratilo v tych walls of text :)
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: no my taky měli donedávna spoustu převěsů a ani dnes jsme je všechny nesudnadli :-) ale pokud nejsi CETIN, nemáš šanci dosáhnout zkolaudování převěsu jako součásti veřejné telekomunikační sítě: sice majitel objektu ti to dovolit může, ale obec udělá v nejlepším případě mrtvého brouka a bude ti to tolerovat. ale podle mě není zákon, na základě kterého by sis od obce mohl nechat zapsat věcné břemeno na převěs nad obecním - tak, jako ti ho nechá zapsat na zakopané vlákno...

    samozřejmě Starlink je americký model, šitý na míru americkému modelu dotací i korporátní poptávce (která jednoznačně chce podchytit telekomunikace na palubách letadel, což dává naprostý smysl... nebo to dávalo v éře před covidem, ale ten trh se rychle vrací do původních měřítek...). Ale i v USA mají svoje specifika: obce (města) tam nějak nesmí investovat peníze z daní do svého vlastního broadbandu, pár jich to (možná, částečně) obešlo projekty jako Google fiber, kdy to zaštítil silný hráč, který ale běžně telco operátorem není. Myslím, že ta paralela, že si v USA obec nemůže zainvestovat vlastní sít' u nás odpovídá velmi zhruba tomu, že ti nemůže u nás obec dát věcné břemeno na telco převěs - pokud tento neexistoval už před rokem XY, ale v té době existovala pouze infrastruktura, kterou zkoupil CETIN, takže zřejmě došlo k nějakému "zdědění" určitých monopolních výsad i na jinak liberalizovaném trhu.

    Obecně v USA jsou ještě přísnější pravidla pro "nedovolenou státní podporu" - a v podstatě když tam vybíráš daně, což státy a města nějak dělají, tak bys neměl konkurovat v podnikánímu tomu subjektu, od kterého ty daně vybíráš. takže i dotace určené na broadband byly šité na míru "venkovskému broadbandu". Elonovi se podařilo tyto dotace shrábnout a vybudovat za to broadband i pro paluby letadel (což jsem tedy už rok dva čekal, že bude ohlášeno).

    pozor jsme tu #offoptic, vedeme #kecy - můj letní stratelitní projekt pro chaty u Prahy je můj a ne Elonův a nemůžeme ho tu diskutovat :-)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: No to je ten byrokratický voser... ale jak to, že jen CETIN? Není to nějaká ta "diskriminace"? A co ty tuny vzduchem tažených optik po různých městech (leckde třeba v Brně a plno z toho jsou non-CETIN)...

    Jinak - za mne - všude, při každé rekonstrukci/kopání by povinně mělo být uložení kabelovodů a chrániček na kabelovody a kabelových (HDPE?) trubek a komor, které by ovšem NEPATŘILY žádnému operátorovi. Můžete to klidně považovat za socialismus/komunismus, ale tohle by mělo patřit pod obecní/státní infrastrukturu, udělat to tak, aby každý objekt měl/mohl mít z tohoto trubku/trubky a do nich možnost nechat zafouknout tu optiku od kohokoliv...
    ...v rámci "plýtvání materiálem" bych to sice spíš raději viděl na to, že kromě kabelovodů by tam rovnou do každého objektu byla i vlákna (popř. neutrální transportní vrstva), takže všichni ISP (providěři služeb obecně) by si to (za shodných podmínek) pronajímali a klienti/uživatelé by si mohli snadno zvolit (a také vyměnit) jakou službu a od koho si pořídí.

    Takhle, když na ulici zakope optiku někdo z KarTELu (a je jedno zda CETIN popř. O2, TMO, VDF), tak v dané oblasti vznikne monopol (asi jako dříve u kabelové TV), protože nikdo jiný se stejnou technologií tam už dlouho kopat nebude. A pak se divíme, že i v místech pokrytém CATV a optikou je na stěnách a střechách tolik rádiových pojítek (protože jinak se tam alternativa/konkurence prostě dostat nemá šanci)...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: optický kabely na sloupy u nás smí jen CETIN - a to tam, kde již nějaké převěsy v minulosti měl. ostatní operátoři můžou převěsy jedině načerno (což je polo-legální v závislosti na tom, jestli křížíš komunikaci vyšší třídy, než jen místní, apod.). v oboru se vyznám a zakopání optického kabelu, i když se v tom jde "naučit chodit", je přeci jen byrokratický voser na tom levelu, že stratosférické či satelitní pokrytí se zdá být zábavnější.

    ale chápu, proč Elon šel cestou, jakou šel: Starlink musí na baterky vydržet běžet jen asi 50 minut, zatímco stratelit v zimě klidně i 16 hodin. Současné možnosti lithiových baterek jsou daleko lépe přizpůsobené frekcenci oběhu Starlinku, než stacionárnímu pokrytí s periododou den-noc. Navíc jeden Starlink přelétá nad hustě pokrytou oblastí jen jednotky minut, takže může z baterky prát ten vysílací výkon naplno, jen když to je fakt potřeba. A zrovna pokrytí leteckých koridorů, které mají tisíce km, je přesně ten use-case, který jsem očekával hned jak to ohlásil (sem na NYX jsem to psal nejpozději vloni). Ze stratelitů by se letadla pokrývala blbě... ty se fakt vyplatí spíš nad něčím, jak je 2000 km čtverečních chatových oblastí (rozuměj: třeba nad Brdy :-)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Z hlediska byrokracie, regulace a překážek do takového "údolí" dostaneš IMHO rychlý Internet nejspíš (v sestupném pořadí dle obtížnosti) asi jako:

    - sada bezdrátových (backhaul) pojítek
    - pověšení optického kabelu na sloupy
    - zakopání optického kabelu
    - pokrytí z strato-vysílačů

    :-)))
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: U satelitů to bude o volbě zda chytat nejbližší/nejsilnější, ale rychle letící v blbém úhlu vůči pohybu letadla/hůře zaměřitelný satelit anebo volit jiný/jiné, které jsou sice na první pohled dál/slabší, ale relativní pohyb pro anténu nemusí být tak smrtící...
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Co jsem se o 4G/5G jen lehce otřel, tak mám pocit, že to není "široké pásmo", ale právě obrovská halda užších kanálů naráz zkombinovaná ještě s masivním MIMO... navíc (už od dob 3G, tehdy o tom psal famózní a bohužel dnes již zesnulý Eda - tehdy jako Kamojedov na VÚČAKO - tomu ještě pomáhají tzv. Turbokódy = Near Shannon Limit Error-correcting Coding and Decoding: Turbo-codes)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: dtto, to samé. Já mám na dvou barácích vedle sebe na jedno phased-array LHGG, který je známý tím, že se snaží o nějaký beamforming a NRAY, který je rozhodně svým chováním velmi směrový. Rozdíl je asi 5 dB. Ale pro frekvence, které používá starlink, znamená přesné zaměření už jednotky ° a to si teda v letícím letadle umím představit stěží... no asi to jde, ale signál by se ztrácel při každém manévru....

    by mi zajímalo, jestli v těch letadlech zaměřují jen prostou geostacionární družici.. tam bych si to uměl představit a i šířka paprsku na těch asi 40 000 km nebo kolik bude dostatečná. neumím si představit, že by měli rotátor trackující nízko letící družice :-) ten jsem viděl v akci u týmu, co chystal czCube a nakonec se dostal pouze na úroven pozemní přijímací stanice.. to ale žádná komunikační sít nevyužívala, teoreticky by rotátorem šlo sledovat právě Starlinky a díky lepšímu signálu protlačit o trochu víc dat oproti phased-array anténě... no ale taky prostě můžou do těch letadel dát větší phased-array anténu, než prodávají konckákům, že jo... :-) varianta s mechanickým trackováním je ale fascinující... takový steampunk :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: asi to tak bude. Starlink musí být mírně skloněný. Dovedu si představit, že pro letadlový systém dodají phased array antény hned dvě, skloněné na dvě strany.

    Mimochodem, ačkoliv nedělám v žádném z "velkých" oborů, jako někteří NYX experti, tak se mi dostal do ruky celkem nový 60 Ghz klient od Mikrotiku, se stejným chipsetem, jaký používají phased-array antény v předchozí generaci téhle technologie, takže jsem dostal šanci srovnat stejný chipset se stejnou citlivostí jednak ve variantě phased-array a jednak ve variantě klasická směrová parabola, velmi citlivá na přesné zaměření. A teda, to přesné zaměření před phased-array a (asi) beamformingem, nebo co to právěděj, o pár dB pořád vede...

    Starlink je na bázi beamformingu, zatím si neumím představit, že by nějaká parabola s rotátorem mechanicky sledovala prolétající satelit, na který by se lockla... ale kdyby ano, tak samozřejmě odstup signál-šum bude o pár dB větší. Ale Starlink nejspíš jede na podobné bázi, jako pozemní 5G a prostě používá k dosažení velké šířky pásma široké kanály. A zkrátka je jednodušší ten výkon trochu ohulit, na obou stranách, než natáčet nějaké parabolky...

    Starlink je chytrý, já celou dobu přemýšlel, co bych dal do "stratelitu", kdyby se mi nějaký dostal do ruky - přeci jen, jsem ISP a nedalo mi to nepřemýšlet o tom, stejně jako to nedalo Googlu, Facebooku, apod. Pro začátek, přesné zaměření by nebylo možné, stratelit by kroužil v nějaké výseči na obloze, phased-array antény by byly nutnost. Ale to, co máme na hraní od Mikrotiku, má dosah tak 0.5 km, zatímco stratelit by se nacházel 50x výše. S technologií podobnou Starlinku, ale při výkonu bližším těm pozemním wifinám, tedy min. o řád nižším, by se podle mě ze stratelitu dal přenášet gigabit, akorát na to zatím není k dispozici vhodné volné pásmo (nebo možná by šlo nějaké zrecyklovat, ale není k dispozici vhodný chipset). Namíření antény směrem nahoru minimáně vhodně eliminuje pozemní rušení, pokud by se jelo v pozemních volných pásmech. Ale těch 25 km kolmo vzhůru (a tedy reálně klidně 40-50 km, při předpokladu, že každý stratelit má sektorovou anténu cca 90° a vykrývá území kolem 2000 km^2).

    Ale to, že to Facebook i Google vzdali a ukázalo, se že bude globální jednodušší satelitní pokrytí, zřejmě má nějaké dobré důvody... samozřejmě mi nedá spát myšlenka, že ve spolupráci s partou trochu-víc advanced leteckých modelářů by na nějakém území typu Praha-západ i v údolích mohl "stratelitní internet" nabídnout giga s latencí 1ms tam, kde starlink nabídne 100 mega s latencí, jakou nabízí... a určitě by se při řešení tohoto muselo okoukat, jak udělaný Starlink... ale zatím se regulace provozu dronů i regulace kmitočtů jeví nekompatibilní a spíš než provozovatelé by to měl šanci změnit výrobce, který by to dodával ve velkém. Solární letadla ale zatím nemají úplně parametry, které by na stratelitní pokrytí stačily. (a pokud ano, rozhdoně ne celoročně).
    PES
    PES --- ---
    Tehdejší stav (pro ty, co nechtějí rozklikávat)

    Anténa a tři „škatule“

    Honeywell JetWave se skládá ze čtyř komponent: pohyblivé antény, frekvenčního konvertoru se zesilovačem signálu, systému pro zaměřování satelitní družice a agregátoru dat.

    U velkých letadel je anténa (respektive anténní pole) ukryta v kopuli (tzv. radonu) na trupu letadla. Může se rychle otáčet kolem své vertikální osy, přičemž samotný vysílací prvek se naopak může rychle naklápět v ose horizontální. U malých letadel lez instalovat menší anténu do „ocasu“, tu jsme však v brněnském sídle Honeywellu neviděli.

    O směrování antény na satelitní družici se stará „Ka band control digital unit“ (KANDU), což je ta prostřední „krabice“ na obrázku níže, k dispozici má jak vlastní poziční systém, tak data z avioniky na palubě letadla.

    Samotná anténa je z hlediska signálu pasivním prvkem, o jeho modulaci a zesílení se stará další skříňka, říká se jí „Ka band RF unit“ (KRFU) a na obrázku je vpravo.

    Poslední součástí je agregátor dat, respektive „modem manager“ (ModMan), který celý systém z hlediska datové komunikace řídí. Síťovou kabeláží jsou z něj rozvedena data k bezdrátovým přístupovým bodům, ke kterým se pak již prostřednictvím wi-fi připojují chytré telefony, tablety a notebooky cestujících.

    Data samozřejmě proudí i do pilotní kabiny, nebo také do řídícího systému IFE (in flight entertainment), tedy obrazovek zábavního systému v sedačkách. Zde je pamatováno i na přenos televizního vysílání ve formátu DVB-S2.





    PES
    PES --- ---
    Tak jen pár let "výletu do historie" - otázkou je, zda StarLink (popř. posléze další podobné konstelace další konkurence, které se postupně objeví) nebude ten "game-changer", který tyhle snahy (navíc zjevně realizované pomalu) nepošle do propadliště dějin...

    2016/2018 - Konsorcium EAN (European Aviation Network)
    Evropa se dočká LTE v oblacích. V Česku už jsou první čtyři vysílače - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/mobil/tech-trendy/lte-letadlo-pokryti-evropa-vysilace-cesko.A161213_184149_mob_tech_jm
    https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/mobilni-sit-pro-letadla-ean-t-mobile.A180208_105411_mobilni-operatori_jm

    2015/2016 - různé testy včetně Honeywellu (tady se opravím - od nich to byl systém JetWave) - tady byl i popis těch antén, umístění a to, že tehdy byla mechanická jsem zvědav zda a jak se v tomhle případně za tu skoro dekádu projeví vývoj v oblasti phase-arrays)
    V Brně přistál testovací Boeing s divokou historií. Prozkoumali jsme jej - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/technet/reportaze/boeing-s-divokou-historii.A150619_111834_tec_reportaze_nyv
    https://www.idnes.cz/technet/technika/vysokorychlostni-internet-na-palube-letadla.A160426_171235_tec_technika_nyv
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam