• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    MAKROUSEK: Takže katastrofa přenosové sítě se nekoná. Jak překvapivé, ale důležité je to zmínit, jaká apokalypsa by nastala.

    Ono totiž budování vodíkové backbone je v případě Nizozemí tak trochu potěmkiáda. Mají nejhustší síť plynovodů a do budoucna chtějí některé linky vyhradit čistě pro vodík, při přechodu pak přimíchávat vodík do zemního plynu. Takže je pak snadné vykázat vodíkovou backbone, když jenom změníš produkt v už položených trubkách. Mají na tom postavenou ekonomiku a ano, v jejich případě to předělat na elektřinu by bylo drahé, protože na rozdíl od plynovodů mají rozvodnou síť horší a hlavně počítají s rozšiřováním větrných farem na moři a na to jim přenosová síť nedostačuje, naopak spojení VE s výrobou vodíku a posílání do už existujících terminálů a dále do plynové sítě je v jejich případě podstatně výhodnější i se zohledněním relativně malé účinnosti výroby vodíku z elektřiny.

    V takových podmínkách má přechod na vodík smysl. Za pohádku pokládám výrok, že by bylo nutné upgradovat elektrickou síť desetkrát. Mají ji sice mizernou, ale ne tak mizernou.

    U nás je situace přesně opačná. Máme pár páteřních plynovodů a už jen řídkou vnitrostátní přepravní soustavu, naopak velmi hustou elektrickou síť, která je průběžně posilována s ohledem na rostoucí přeshraniční toky. Neplánujeme taky obří větrné farmy (není je kam dát a nefouká tu dostatečně) a kdo ví, jak to bude s růstem velkých FVE. Aktuální vývoj (a hlavně legislativní i finanční podpora) směřuje spíše k menším instalacím a lokální spotřebě. Problém, který brzo nastane u nás, je jinde - budou postupně končit velké uhelné zdroje a OZE to rozhodně nezachrání.


    Nizozemí - plynová soustava:


    ČR - plynová soustava (klik na hires):


    Nizozemí - elektřina:


    ČR - elektřina (klik na hires):



    A výmluvný graf na závěr:






    To je prostě úplně jiná siituace.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    STARE_CASY: 2024 zacinaji budovat vodikovou backbone, penize uz maji, pohadkari jedni :-)))
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    MAKROUSEK: a proto se fosilní paliva nezruší ještě hodně hodně dlouho bez ohledu na to, co se kde projedná. Holanďan je ale dobrý pohádkář, o tom žádná.

    Nicméně - bavili jsme se tady o přechodu na EV, ne o zrušení fosilních paliv obecně.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    STARE_CASY: To je hodne roztomile, jak lide vzdy pocitaji s navysenim jenom tech auticek. U me na konferenci byl Holandan, ktery se zodpovedny za prenos energie v Nizozemi. A povidal, ze kdyby se zrusily fosilni paliva, konkretne tedy plyn, znamenalo by to upgrejdnout prenosovku a distribucni sit desetkrat. Vzhledem k tomu, ze dnesni draty se stavely sto let...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    OMNIHASH: však jo, to byla reakce na STARE_CASY že si každý udělá dobíjení z domácí zásuvky.. pro lidi ve městech dobíjecí stanice neskaluji, takže dobíjení na parkovacích místech je řešení..
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN: a vůbec poprvé to bude fully expendable Falcon Heavy
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    The ViaSat-3 Americas satellite has been delivered to Florida ahead of its launch aboard Falcon Heavy on April 8 at 23:25 UTC!

    PES
    PES --- ---
    MRAKY: nepotřebuji studii, také jsem to měl na VŠ plus z praxe zkušenosti jak ty rozvody stárnou a popř. v průběhu času sem tam něco schytají, tak stabilní provoz na limitech zvyšuje riziko
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: eh?

    https://twitter.com/FullyChargedShw/status/1164161010598653952
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    PES: mas nejakou studii, ktera by rikala, ze prenosy v mezich toho co rikaji normy, mohou neco zpusobit ? Uz je to opravdu hodne let co jsme ve skole navrhovali velikosti rozvodu jak u VN , tak i VVN atd +, na vetsinu jsem uz zapomel, ale imho nejake omezeni vykon & cas ve vypoctech nefigurovalo
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: Asi by předpokládal nabíjecí sloupek na úrovni obrubníků a ne "na paletě" na sousedním parkovacím místě ;-))
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    E2E4: asi tě moc nechápu, kde jinde bys chtěl nabíjet, než na parkovacím místě?
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    E2E4: vedle by ti rekli ze parkovaci misto nenipravo ale komodita co je prilis levna! :-)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    OMNIHASH:
    jj, 3. radek :)

    Six on-street 7 kW charge points were installed in pavements..

    že jsou zasouvací je pěkný, ale četl jsem i další radky:

    the posts are intended as a solution to on-street residential EV charging, which more than 40% of households will rely on with wide-spread usage of EVs in the UK.

    tj ze to asi bude chtít mít nabíjecí mista na parkovacích místech na ulici, to me těší, že taky došli k tomu k čemu já o pár příspěvků níž.. :)
    PES
    PES --- ---
    STARE_CASY: jen včas nakoupit materiál ;-) ale spíš šlo o to, že s těmi trvalými zátěžemi na limitech pak může být ošklivě více vyhořelých.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    PES: a?

    To je věc majitele nemovitosti, jak si to udělá a jestli chce mít problémy. To není starost pro rozvodnou síť, kde tyhle průřezy stejně nejsou. Nevím, jak je to u tebe, ale tady (RD) vede od elektroměru k rozvaděči 4J×10. Pokud bych chtěl nabíjet auto, můžu si vytáhnout potřebný kabel od rozvaděče. Stavba to je z roku cca 2005, nevím přesně.
    PES
    PES --- ---
    STARE_CASY: stejně pro trvalou zátěž bude vhodné dimenzovat všechno i v "posledních metrech" o stupeň výše, tj. 2.5mm vodiče dát rovnou na 4mm apod. :-(
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    E2E4: ano, to bys potřeboval předělat poslední míli k sídlišti, abys tam měl nabíjení u každého stání. Tím se kruhem ale vracíme k tomu, na čem jsme se už shodli, ne? Že poslední míle prostě bude vždy kulhat za vývojem.


    A u RD fakt hledáš problémy, kde nejsou. To úprava rozvaděče a vytažení kabelu pro nabíječku je otázka jedné návštěvy elektrikáře, případně změna tarifu u dodavatele a pak technika a elektrikáře. Tohle fakt funguje už teď a nepotřebuješ nic složitě předělávat na poslední míli (jen u sebe). Dokud si u baráku nezačne dobíjet auto aspoň půlka ulice/vesnice, tak nemusíš řešit ani rozvodnou síť, je tam dostatečná rezerva.


    A jen tak na okraj - i z těch 16 A vytáhneš docela dost. Je to 3,5 kW a za osm hodin to je 28 kWh. Spotřeba EV je 13 až 20 kWh na 100 km, takže furt si za noc dokážeš nabít dost na minimálně 120 až 200 km včetně všech ztrát při nabíjení. Záleží jen na tom, jestli těch trvalých 3,5 kW snesou třeba třicet let staré rozvody. Ale opět - netýká se to poslední míle, ale už rozvodů majitele nemovitosti, za které si zodpovídá sám.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    E2E4: i 16A 230V ti dá 3,7kW, což je u úsporného auta 25km/hod, u SUV 15km/hod. Když přijedeš v 18:30 a ráno potřebuješ jet 6:30, tak ti to dá 180-300km, nemusíš předělávat rozvaděč
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    E2E4: jakejch ubranejch míst, co to haluzíš? Cwe že tys to nedočet ani na třetí řádek, přiznej se!
    E2E4
    E2E4 --- ---
    OMNIHASH: 6 nabijecek a ubranych 6 parkovacich mist pro normalni auta, to je teda magie. :)

    Ale jinak jo, smeruje to k nabijecimu mistu na kazdym parkovacim miste, mam poct ze v Norsku k tomu uspesne smeruji.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam