• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    DZODZO: ok, sorry, polovina modelů značky sem měl na mysli :) je jich míň, ale je to stále riziko. Zrovna v americe jezdí modelů S hodně, ne? a Xka tipuju taky.

    namátkou pár roků v případě modelu S přírůstky v USA

    2020 - 17.500
    2019 - 14.100
    2018 - 25.745
    2017 - 27.060

    jako nebude jich tam jezdit málo. A stačí jeden průser. Já bych prostě za sebe s tim tunelem počkal :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DRAGON: S a X netvoria ani zdaleka polovinu produkcie tesly, je to uplny zlomok, napr. za uplynuly kvartal:

    Q1-2023
    Model S/X production 19,437
    Model 3/Y production 421,371
    Total production 440,808
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: ono to kromě bezpečnostních důvodů bude mít i důvody finanční ... prostě na vozidle s menším, ale dostačujícím dojezdem, se dá vydělat víc. Jsem zvědav, jestli se sodíkem přijdou dřív evropské automobilky, nebo Tesla.. samozřejmě, že ten sodík změní pravidla hry, ale paradoxně asi k pocitu určité sockovatosti elektromobility, tedy pravý opak pocitu, který se snažila šířit Tesla... po snížení ceny baterie ale nebude důvod, aby elektromobily nebyly první volba všech, kteří potřebují stlačit náklady...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ok, tak možná když srovnáš kapacitu vozu za 75 milionů s kapacitou Tesly za mega, tak zjistíš, že ta logika elonotunelování není zas tak strašně mimo mísu, jak to vypadá...

    Železniční vozidlo není levná záležitost a možná je nějaká velikost vozidla, při které ti náklady klesnou víc jak 10x, ale kapacita jen 10x? Tam, kde se počítají náklady, jsou mikrobusy populární. Možná samořídící elektrický mikrobus je přesně odpovědí na tu nesmyslně nízkou stávající kapacitu tunýlků v LA: nevím, ale fakticky ta škála poptávky po MHD je dost široká, jsou přepravní kapacity, kde se bez kolejí nehneš, ale zase kdykoliv vidím drápat se prázdný autobus někam do kopců, tak si říkám, že občas "co je ekonomické, to je i ekologické"...

    Dovedu si představit, že třeba opotřebení pneumatik v tunelech je trochu blbost, zase se tím zkracuje brzdná dráha a tím i přijatelné intervaly. Mimochodem, samořídící metro v Paříži mělo už v 80tých letech pneumatiky (asi kvůli kratší brzdné dráze, ale jinak dost opruz - jsou v těch tunelech cejtit gumy). Taky u Pažíže mají příklady ještě bizarnější přepravních systémů, např. jakési minimetro nikam, které nikdy ani nezprovoznili - to byla naprosto jednoúčelová, nerozšiřitelná věc, vyhozené peníze - oproti tomu koncept samořídících elektromobilů na vyhrazené infrastruktuře, tím, že umožní rozšiřování do okolí, je ještě celkem úžasný...

    Myslím to dojede na takové věci, jako jestli mu ty auta cestující zdevastujou, podobně jako se to děje v městské MHD, nebo jestli se zachová nějaká kultura cestování. Zpočátku se tam asi lidi budou chovat jako v taxíku a dávat si bacha, ale jak ta auta budou vypadat po několika letech, to bude horší. V absolutních číslech je vandalů ve veřjném prostoru málo, ale stačí jeden, že jo... většinou máš v lepším stavu třeba výtahy v soukromých domech, než v MHD. Přitom takovéhle věci nakonec budou hrát největší roli. Takže třeba i to, že nahradit jednu zvandalizovanou Teslu bude snažší, než nahradit celý vagon metra, může hrát roli.. kdo ví...

    V nějaký moment zjistíš, že ti ty tunely dělají sít, kde ty lidi mezi dvěma cestujou bez přestupů a v čase kratším, než kdyby tam byla přímá linka metra. A přitom to obsluhuje body, kde by se stanice metra nikdy nevyplatila. A když se ti tam udělaj dopravní zácpy, tak holt na vybraných úsecích tunely zdvojíš (což se nejspíš právě děje, v tom jejich schváleném rozšíření...)

    Mě osobně by na tom nebavilo, že jsem pod zemí. Ale asi tam reálně z důvodu vlastnictví pozemků a neochoty rozkopat existující silnice nic jiného udělat nejde, kdo ví... jenom kritizuju takovou tu představu, že nějaké paradigma 19.století, kterou jsme zakonzervovali a vytunili, je na věčné časy nejlepší a nesmí se vůbec diskutovat o tom, že za dalších 100 let budou lidi žít úplně jinak (to máš asi jako kdybys v 18.století debatoval o chození do kostela a o tom, jak velké kostely budou potřeba v 21.stoleté.... No, v Americe se do kostela dodnes chodí, nebo spíš jezdí autem, u nás se do nich zas už tolik nechodí...)
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    DZODZO: takže do poloviny produkce tesly se dávají silně hořlavé baterie. Ok. Takže se o tom pobavíme za pár let, right? :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no to su tie NCA co sa pouzivali povodne, momentalne sa davaju uz iba do S a X, ale 3 a Y sa uz vyrabaju s LFP

    Tesla Switching To LFP Batteries For Standard Range Model 3 & Model Y Cars - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2021/10/21/tesla-switching-to-lfp-batteries-for-standard-range-model-3-model-y-cars/
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    DZODZO: afaik v Teslách jsou Lithium-Ion baterie a ty jsou extra hořlavé (jedna blbá baterie zapálila barák atd).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DRAGON: LFP zas tak moc horlave neni, sodikove baterky budu tiez bezpecnejsie, takze skor nez bude existovat nejaka hustejsia siet tunelov, tak v nich budu jazdit elektromobily s bezpecnejsimi bateriami
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    MRAKY: kolikrát se stalo u vozů metra v Londýně od roku 1863, že začaly hořet? Kolikrát za posledních pár let se to stalo u elektrickýho auta? Aha :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ne, nezmění. Jenom se zvýší propustnost uzlů, všechno ostatní ti zůstane při starým. Ostatně tu plně automatizovaný sekce MHD máme už od minulýho tisíciletí třeba v Paříži, a žádnou velkou revoluci to nevyvolalo. Je to tím, že plat řidiče je asi tak na 85. místě v pořadí problémů a nákladů na tramvaj/metro. Momentálně stojej nový škodovky 75 milionů, to je na plat řidiče na dalších 150 let.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: hele, nemáš pravdu, nebo ne nutně pro americký charakter zástavby. V evropských velkoměstech metro asi potřebuješ, v Praze na C se budou nasazovat vozy metra bez řidiče (stejné, jako na trase D), aby se mohl snížit interval, protože nyní je na hranici možností vlaků se strojvedoucím...

    A někde tady konverguje metro s Elonovými tunýlky. Problém je, že v řidší zástavbě už lidi tak snadno nepřiměješ, aby došli na zastávku autobusu - protože to může být klidně i půl kilometru. Má to jistě mouchy... použít jako vozidla sériově vyráběné Tesly byla spíš Elonova znouzectnost, nemyslím, že to má vypadat jako auta. Ale ten základní koncept, že je to dálkový tubel s odbočkami a cestující víceméně stráví cestu bez zpomalování a rozjíždění... to prostě nějaký základní smysl má a kolejová řešení tohle jednoduše nabídnout neuměj.

    Jakmile nasadíš na MHD autonomní vozidla, tak se ti logika dramaticky mění. Třeba až dospějeme k samořídícím tramvajím, tak se snadno může stát, že místo velkých vozidel se v ulicích objeví spousta malých, které cestující budou přímo programovat k cíli a které zastavěj jen "na znamení". (já osobně bych to preferoval přes klaustrofobií v tunelech). Celá logika velkých vozů z delšími intervaly je dost historická, protože úspory z rozsahu vycházely celých sto nějak - jeden řidič, jedno řídící stanoviště, jeden pantograf, jeden motorizovaný podvozek, apod. Ale s tím, ja se ti ekonomika celého světa mění, tak zjistíš, že když škrtneš řidiče, tak se ti může vyplatit třeba spousta minitramvají, protože v zásadě nestojej víc, než jedna velkotramvaj - a máš tam přidanou výhodu kratších intervalů a on-demand trasování...
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    ad MRAKY: - dneska jsou v provozu i silnicni tunely, ktere nemaji zadne eme vychody - viz https://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6rdal_Tunnel

    24km a ma jen kaverny, kam se da "schovat" jinak je to jeden tubus, kde se mijis s protijedoucimi auty - ne prilis prijemny pocit ( alespon pro mne)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    DRAGON: tak londynske vozy maji v sobe samozrejme baterky taktez. Napajeni je dneska pomerne komplexni zalezitost... nehlede na fakt, ze se v metru vede primo napajeci kolej...

    samozrejme ze zabezpeceni podzemni dopravy je narocna zalezitost, tunely tesly jsou pomerne velka novinka a urcite nebudou mit vychytany vsechny detaily, ale prosim delejte si tu vtipy alespon na nejake urovni. to co tu pada v diskuzi to jsou zase vyplody :/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VACA: ano ale zastavky ve Vegas jsou kazdych 10 kroku .. a podpovrchem je to 3 patra. Takze tam mas "servis" blize, nez v tom zeleznicnim tunelu.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    nojo, experti z prazskych gymnazii zase perli.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: upřímně, zase se v tom strašlivě plácáš, jako před 10 rokama, když si navrhoval solární letadlo. Já nemám kapacity na to ti vysvětlovat, kde všude máš díry v úvahách, a doporučím ti nějakej populárně výkovej youtube kanál o hromadný dopravě, protože vysvětlovat, proč je lepší budovat siť metra, než hightek maršutek, akorát povede ve střednědobým horizontu k tomu, že se naseru a budu na tebe sprostej.
    Hodně zkompresovaně: potřebuješ co největší množství lidí přepravovat co nejoptimalizovanějšíma prostředkama. K tomu nevede cesta individualizací a zasráním veškerýho prostoru, ale naopak co největší rozumnou centralizací, a čím líp jí provedeš, tím víc lidí a zboží jseš schopnej do toho města nacpat za rozpočet, kterej k tomu dostaneš. Jak toho dosáhneš ti vysvětlej na studiu dopravky, a ne já v náhodným příspěvku na nyxu.

    Self-Driving Cars Will Only Make Traffic Worse
    https://www.youtube.com/watch?v=UVWciFJeFNA



    Urban "Smart Gondolas" are a Dumb Idea, Here's Why
    https://www.youtube.com/watch?v=fvvA_GToc0M
    SATAI
    SATAI --- ---
    VACA: ale není od Muska, takže je tu off topič. :trollface:
    VACA
    VACA --- ---
    VACA: já bych jen projistotu rád uvedl na pravou míru: ani náznakem jsem to nemyslel jako hejt, ani na elektromobily, ani na Muska, ani na jeho mini tunely.

    SEJDA: no pokud se nepletu tak nejdelsi tunel, kterej ma prez 50km, jednak ma po cely delce platformu pro evakuaci vozů, system haseni pozaru, je tam servisni tunel po kterm se muze pohybovat i kolova technika, protipozarni pruchody mezi temi tunely jsou kazdejch x desitek metru, maj 24/7 v pohotovsti spesl hasicsky vlaky a x stovek specialne vycvicenyho pesonalu pro zachranny prace primo v tomhle konkretnim tunelu.
    Maj evakuacni vlaky, takze zadny belhani o berli so rozhodne nekona. A asi by se dalo pokracovat. Pak je tam cela rada externich preventivnich opatreni ktery kontrolujou prijizdejici vlaky, vcetne teploty jejich naprav etc.

    Fakt to neni prosta "dira v zemi" kde by jsi mel jednu stanici uprostred a v pripade cehokoli "postarej se o sebe", jak z tvoji reakce vypliva :)

    - - -

    Jen tak nějak tušim že v tunelech většinou bejvá spešl bezpečnostní režim, proto jsem se zeptal.
    Obcas mam pocit ze v nekerejch diskuzich se podobna otazka automaticky bere jako utok nebo hejt. Fakt si nemyslim ze by elektromoby samozahorovaly na bezny bazy apod. Ale proste dokud to nemuzes vyloucit se 100% jistotou (coz v nasem soucasnym svete selhani jakykoli techniky vyloucit nemuzes), tak musis pocitat s tim ze se to stat muze.


    zejmena u teh delsich sekci pochybuju, ze by to mel bejt provoz typu "jedno vozidlo na sekci", to by tak nejak postradalo smysl, ne?
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    MRAKY: tohle je mozny prohlasit o londynskym metru, ne o tunelu plnym baterek ktery jsou ultra horlavy a ultra dlouho horlavy :)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    lidi si zvyknou na hodne. Podle tesly dochazi k pravidelnemu cviceni s hasici a neverim, ze by nemeli vypracovane postupy.
    Kdyz jsem jel poprve londynskym metrem, tak jsem byl taky vyplaseny z uzkych tunelu :) Bezpecnost je tvorena overenymi postupy. ne vzhledem :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam