• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: rychlovlaky v kalifornii nezrakvil muskov hyperloop, ten projekt mal problemy este predtym, hlavne v amerike ta kultura cestovania vlakom medzi mestami neexistuje uz niekedy od druhej svetovej, odkedy zacali tie svoje majestatne interstate programy a autom kamkolvek a kedykolvek brainwashe :)
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    STARE_CASY: a toto je taky nazor a ja ho respektuji! :))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: proboha, já komentoval rozšíření ze 2 stanic na 38, jestli sis nevšiml. s tím, že pak by se nějaké výsledky projevit mohly (neříkám, že musely).

    Dogma je, že musíš posadit spousty lidí najednou na mnohatunovej podvozek, co stojí miliony, nezlob se. IAD je opačný extrém, kterého máme taky všichni plný zuby. Svět experimentuju se sdíleným kdečím, ale faktem je, že sdílená samořídící elektroauta na vyhrazené infrastruktuře jsou zajímavý kompromisní model - i když i já mám určité pochybnosti. Ale na škále mezi sdílenýma koloběžkama a metrem je to prostě jedna možnost. (taky by možná šlo v těch tunelech jezdit na elektrokoloběžkách a možná by měly větší kapacitu... kdo ví :-)

    Představa, že tam krtkuje jen proto, aby se zabránilo stavbě skutečného metra, je trochu paranoia. Je pravda, že asi jako výrobce aut má zájem na tom, aby se nerealizoval rychlovlak mezi LA a SF, to je bohužel problém, že meziměstské rychlovlaky by to tam chtělo a existuje lobby, co je proti nim. Na druhou stranu, když chceš jet z domova na vlak, asi nepojedeš autem, a snažím se ti vysvětlit, že v tom charakteru zástavby v amerických městech zkrátka žádnou příčetnou MHD nenatrasuješ... možná je to špatně celé, to souhlasím, ale on-demand přímá spojení by skutečně mohly MHD pozvednout a trvat na paradigmatu linkovosti je trochu zaryté šotouštví.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Elon Musk’s Great Leap Forward - by Alex Alvarova
    https://alexalvarova.substack.com/p/elon-musks-great-leap-forward
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: hele všechny tyhle tvý zvídavý otázky ti zodpoví ten youtube kanál, nebo nějakej obdobnej. Tohle nejsou dogmata z 19.století, ale normální inženýrskej obor se vším, co k tomu patří - vzorečkama, modelama a brutálním množstvím dat, který potřebuješ sesbírat, aby ses k něčemu rozumnýmu dopracoval.
    Vegas Loop obsloužil za celou svou existenci míň lidí, než pražský metro za jeden den. Musel by se rozšířit minimálně o dva řády, aby měl nějakou praktickou hodnotu jako dopravní řešení, do tý doby je to naprosto marginální záležitost srovnatelná s tím vláčkem v ZOO. Já rozhodně podporuju Elona v jeho zálibě vrtat tunely, ale tohle je zas další jeho cypovina, která akorát posere šance reálnejm hromadnejm dopravním stavbám ve Státech, co tam potřebujou jak prase drbání, na další dvě dekády, stejně jako hyperloopem úspěšně zrakvil rychlovlaky v Kalifornii.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    DRAGON: a víš, jak toho v Londýně dosáhli? V tunelech jezdí jenom vlastní vlaky a na nich dělají pravidelné revize a servis. Hádej, jaké Tesly mohou do tunelů v Las Vegas.

    Provozovatelem těch tunelů jsou pořád Muskovy společnosti, svým autem tam nevjedeš. Dokonce si ani nemůžeš sám řídit. Jezdí tam firemní auta (modely X a Y), které řídí firemní řidiči. Jsou to prakticky nová auta s permanentním dohledem.

    Ohledně statistiky požárů EV. TLDR - je jich málo, pouze je to vděčné mediální téma.

    Statistika pro US:

    Using data from the National Transportation Safety Board (NTSB), Bureau of Transportation Statistics (BTS) and government recall information, AutoinsuranceEZ indicated fires by vehicle type:

    Hybrids reflected the most at 3,475 fires per 100,000 vehicles. This is most likely because hybrids utilize two powertrains.
    ICE vehicles caught fire substantially less often, at 1,530 incidents per 100,000 vehicles.
    EV fires were significantly lower than the others, with 25 fires per 100,000 vehicles. So of the approximately two million EVs on U.S. roads, less than two out of a 1,000 will catch fire.
    Per AutoinsuranceEZ, ICE vehicles are more than 60 times more likely to catch fire than an EV, while hybrids are more than 130 times more likely to catch fire than an EV.



    Reálně to riziko je naprosto marginální. Stavíš si slaměného panáka.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no vsak hej, ale tie tunely nevzniknu cez noc, takze nez by sa to nejak rozjelo (ak vubec) tak to bude aspon 10 rokov a stale mozu dat pred tunel znacku zakaz vjezdu tymto chemickym zlozeniam baterii, nieco ako byva v tych podzemnych garazach ze tam nesmu vozidla na LPG - ostatne ak by boli poziare v garazach nejake rozsirene, tak mozno zakazu vjazd aj takym elektromobilom :)
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    DZODZO: ok, sorry, polovina modelů značky sem měl na mysli :) je jich míň, ale je to stále riziko. Zrovna v americe jezdí modelů S hodně, ne? a Xka tipuju taky.

    namátkou pár roků v případě modelu S přírůstky v USA

    2020 - 17.500
    2019 - 14.100
    2018 - 25.745
    2017 - 27.060

    jako nebude jich tam jezdit málo. A stačí jeden průser. Já bych prostě za sebe s tim tunelem počkal :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DRAGON: S a X netvoria ani zdaleka polovinu produkcie tesly, je to uplny zlomok, napr. za uplynuly kvartal:

    Q1-2023
    Model S/X production 19,437
    Model 3/Y production 421,371
    Total production 440,808
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: ono to kromě bezpečnostních důvodů bude mít i důvody finanční ... prostě na vozidle s menším, ale dostačujícím dojezdem, se dá vydělat víc. Jsem zvědav, jestli se sodíkem přijdou dřív evropské automobilky, nebo Tesla.. samozřejmě, že ten sodík změní pravidla hry, ale paradoxně asi k pocitu určité sockovatosti elektromobility, tedy pravý opak pocitu, který se snažila šířit Tesla... po snížení ceny baterie ale nebude důvod, aby elektromobily nebyly první volba všech, kteří potřebují stlačit náklady...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ok, tak možná když srovnáš kapacitu vozu za 75 milionů s kapacitou Tesly za mega, tak zjistíš, že ta logika elonotunelování není zas tak strašně mimo mísu, jak to vypadá...

    Železniční vozidlo není levná záležitost a možná je nějaká velikost vozidla, při které ti náklady klesnou víc jak 10x, ale kapacita jen 10x? Tam, kde se počítají náklady, jsou mikrobusy populární. Možná samořídící elektrický mikrobus je přesně odpovědí na tu nesmyslně nízkou stávající kapacitu tunýlků v LA: nevím, ale fakticky ta škála poptávky po MHD je dost široká, jsou přepravní kapacity, kde se bez kolejí nehneš, ale zase kdykoliv vidím drápat se prázdný autobus někam do kopců, tak si říkám, že občas "co je ekonomické, to je i ekologické"...

    Dovedu si představit, že třeba opotřebení pneumatik v tunelech je trochu blbost, zase se tím zkracuje brzdná dráha a tím i přijatelné intervaly. Mimochodem, samořídící metro v Paříži mělo už v 80tých letech pneumatiky (asi kvůli kratší brzdné dráze, ale jinak dost opruz - jsou v těch tunelech cejtit gumy). Taky u Pažíže mají příklady ještě bizarnější přepravních systémů, např. jakési minimetro nikam, které nikdy ani nezprovoznili - to byla naprosto jednoúčelová, nerozšiřitelná věc, vyhozené peníze - oproti tomu koncept samořídících elektromobilů na vyhrazené infrastruktuře, tím, že umožní rozšiřování do okolí, je ještě celkem úžasný...

    Myslím to dojede na takové věci, jako jestli mu ty auta cestující zdevastujou, podobně jako se to děje v městské MHD, nebo jestli se zachová nějaká kultura cestování. Zpočátku se tam asi lidi budou chovat jako v taxíku a dávat si bacha, ale jak ta auta budou vypadat po několika letech, to bude horší. V absolutních číslech je vandalů ve veřjném prostoru málo, ale stačí jeden, že jo... většinou máš v lepším stavu třeba výtahy v soukromých domech, než v MHD. Přitom takovéhle věci nakonec budou hrát největší roli. Takže třeba i to, že nahradit jednu zvandalizovanou Teslu bude snažší, než nahradit celý vagon metra, může hrát roli.. kdo ví...

    V nějaký moment zjistíš, že ti ty tunely dělají sít, kde ty lidi mezi dvěma cestujou bez přestupů a v čase kratším, než kdyby tam byla přímá linka metra. A přitom to obsluhuje body, kde by se stanice metra nikdy nevyplatila. A když se ti tam udělaj dopravní zácpy, tak holt na vybraných úsecích tunely zdvojíš (což se nejspíš právě děje, v tom jejich schváleném rozšíření...)

    Mě osobně by na tom nebavilo, že jsem pod zemí. Ale asi tam reálně z důvodu vlastnictví pozemků a neochoty rozkopat existující silnice nic jiného udělat nejde, kdo ví... jenom kritizuju takovou tu představu, že nějaké paradigma 19.století, kterou jsme zakonzervovali a vytunili, je na věčné časy nejlepší a nesmí se vůbec diskutovat o tom, že za dalších 100 let budou lidi žít úplně jinak (to máš asi jako kdybys v 18.století debatoval o chození do kostela a o tom, jak velké kostely budou potřeba v 21.stoleté.... No, v Americe se do kostela dodnes chodí, nebo spíš jezdí autem, u nás se do nich zas už tolik nechodí...)
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    DZODZO: takže do poloviny produkce tesly se dávají silně hořlavé baterie. Ok. Takže se o tom pobavíme za pár let, right? :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no to su tie NCA co sa pouzivali povodne, momentalne sa davaju uz iba do S a X, ale 3 a Y sa uz vyrabaju s LFP

    Tesla Switching To LFP Batteries For Standard Range Model 3 & Model Y Cars - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2021/10/21/tesla-switching-to-lfp-batteries-for-standard-range-model-3-model-y-cars/
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    DZODZO: afaik v Teslách jsou Lithium-Ion baterie a ty jsou extra hořlavé (jedna blbá baterie zapálila barák atd).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DRAGON: LFP zas tak moc horlave neni, sodikove baterky budu tiez bezpecnejsie, takze skor nez bude existovat nejaka hustejsia siet tunelov, tak v nich budu jazdit elektromobily s bezpecnejsimi bateriami
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    MRAKY: kolikrát se stalo u vozů metra v Londýně od roku 1863, že začaly hořet? Kolikrát za posledních pár let se to stalo u elektrickýho auta? Aha :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ne, nezmění. Jenom se zvýší propustnost uzlů, všechno ostatní ti zůstane při starým. Ostatně tu plně automatizovaný sekce MHD máme už od minulýho tisíciletí třeba v Paříži, a žádnou velkou revoluci to nevyvolalo. Je to tím, že plat řidiče je asi tak na 85. místě v pořadí problémů a nákladů na tramvaj/metro. Momentálně stojej nový škodovky 75 milionů, to je na plat řidiče na dalších 150 let.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: hele, nemáš pravdu, nebo ne nutně pro americký charakter zástavby. V evropských velkoměstech metro asi potřebuješ, v Praze na C se budou nasazovat vozy metra bez řidiče (stejné, jako na trase D), aby se mohl snížit interval, protože nyní je na hranici možností vlaků se strojvedoucím...

    A někde tady konverguje metro s Elonovými tunýlky. Problém je, že v řidší zástavbě už lidi tak snadno nepřiměješ, aby došli na zastávku autobusu - protože to může být klidně i půl kilometru. Má to jistě mouchy... použít jako vozidla sériově vyráběné Tesly byla spíš Elonova znouzectnost, nemyslím, že to má vypadat jako auta. Ale ten základní koncept, že je to dálkový tubel s odbočkami a cestující víceméně stráví cestu bez zpomalování a rozjíždění... to prostě nějaký základní smysl má a kolejová řešení tohle jednoduše nabídnout neuměj.

    Jakmile nasadíš na MHD autonomní vozidla, tak se ti logika dramaticky mění. Třeba až dospějeme k samořídícím tramvajím, tak se snadno může stát, že místo velkých vozidel se v ulicích objeví spousta malých, které cestující budou přímo programovat k cíli a které zastavěj jen "na znamení". (já osobně bych to preferoval přes klaustrofobií v tunelech). Celá logika velkých vozů z delšími intervaly je dost historická, protože úspory z rozsahu vycházely celých sto nějak - jeden řidič, jedno řídící stanoviště, jeden pantograf, jeden motorizovaný podvozek, apod. Ale s tím, ja se ti ekonomika celého světa mění, tak zjistíš, že když škrtneš řidiče, tak se ti může vyplatit třeba spousta minitramvají, protože v zásadě nestojej víc, než jedna velkotramvaj - a máš tam přidanou výhodu kratších intervalů a on-demand trasování...
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    ad MRAKY: - dneska jsou v provozu i silnicni tunely, ktere nemaji zadne eme vychody - viz https://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6rdal_Tunnel

    24km a ma jen kaverny, kam se da "schovat" jinak je to jeden tubus, kde se mijis s protijedoucimi auty - ne prilis prijemny pocit ( alespon pro mne)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    DRAGON: tak londynske vozy maji v sobe samozrejme baterky taktez. Napajeni je dneska pomerne komplexni zalezitost... nehlede na fakt, ze se v metru vede primo napajeci kolej...

    samozrejme ze zabezpeceni podzemni dopravy je narocna zalezitost, tunely tesly jsou pomerne velka novinka a urcite nebudou mit vychytany vsechny detaily, ale prosim delejte si tu vtipy alespon na nejake urovni. to co tu pada v diskuzi to jsou zase vyplody :/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam