• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KAERO: no jako na taycana ta nabijacka uz sa pomaly zacina podobat na hasicsku hadicu :)

    FAST Charging a 2025 Porsche Taycan in VERY Cold Temperatures!
    https://www.youtube.com/watch?v=cPcBf6B4eXU
    PES
    PES --- ---
    KAERO: jen jsem popsal možné přístupy k řešení, Supercharger jsem nepitval. Protikorozní uprava je fajn (nutnost), otázkou je, zda je už ta nej co lze.

    Zvyšování napětí je (resp. byla, protože už dnes normální lidi takhle drží kabel DC s až 1kV - tj. pro až 360kW DC chargery je specifikace až do 1000V/500A, kdy DC fast charger minimum je 480V/100A.

    Jinak jsou AC malé Level1 120V/15-20A ~1.4kW (tím dobíjet při spotřebě 15+kW/100km ;-)), Level2 na 240V/až 80A (na tohle platit jistič a rezervovaný příkon :-/// a kabely minimálně 10 ale spíš 16mm2 a ztrátě na Cu 14-17W na metr !!!) a pak Level3 480V/300A (to už jsou kabely přes 80 ale spíš k 90mm2 a ztrátách kolem 25W na metr - pamětníci by si mohli vzpomenout zda se dala držet 25W žárovka Edisonka držet v ruce) a dál DC Superchargery.

    No a kabely na těch až 500A už se mi fakt nechce počítat průřezy :-(
    KAERO
    KAERO --- ---
    PES: k tomu nabijecimu konektoru - chlazeni kabelu uz jsem v par projektech videl. problem je ze ten kabel je pak strasne tlusty a neohebny. slabsi zena uz to nedavala. a navic k tomu musis mit cely chladici system, coz komplikuje nabijecku. mnohem lepsi zpusob je zvysit napeti.

    a jak koukam, tak konektor ma normalne antikorozivni upravu na kontaktech, tak nevim co se ti nezda.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    YMLADRIS: Redaktori Kliku deniku Sme na Slovensku zkouseli Zuckenbergovu LLama a zjistili, ze ta si nejak nevi vzpomenout, jake kontroverze jsou ohledne slibu a realizaci Zuckenberga v Meta.
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    YMLADRIS: ...na whitelisty uctu, kde to bude vypnute :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: tak Boeing má nového šéfa, tak uvidíme, co by takový manévr udělal s cenama akcií Boeingu vs. Elonových firem. Ovšem smrt kosmonautů ve Starlineru by asi Boeing poškodila víc. Je to složitý.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Těšíme se.

    PES
    PES --- ---
    DZODZO: jsem to říkal hned, že je to více než pravděpodobné (jen jim musí přibalit SpaceX skafandry) ... ;-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm podla tohoto je vacsia nez 50% sanca, ze sa astronauti co prileteli na starlineri vratia nejakym dalsim dragonom

    NASA says it is “evaluating all options” for the safe return of Starliner crew | Ars Technica
    https://arstechnica.com/space/2024/08/yes-nasa-really-could-bring-starliners-astronauts-back-on-crew-dragon/
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: To říkej akcionářům... nejspíš i tady nějakého najdeš, ale moc poslouchat Tě asi nebude ;-)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: no, akcionáři by si měli uvědomit, že ty akcie stoupaly nahoru ne kvůli jednomu člověku, ale kvůli úžasné partě lidí, která dostala šanci pracovat na důležitém úkolu, a kterou fakt "geníus" když byli někde v půlce zase rozehnal...
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: njn... k tomu nabíjecímu konektoru - elektrotechnik by při těch proudech věděl, že bude třeba to chladit + přechodové kontakty se obvykle pokrývají vrstvou nepodléhající oxidaci (obvykle pozlacení popř. postříbření apod. - což by pochopitelně měly mít i protikusy konektorů v EV).

    Vyhození těch týmů bývá u EM často blbost z vlastní arogance. Nicméně určitě by i při zachování tvaru/kompatibility šlo udělat nějakou tu evoluci včetně zlepšování toho aktivního chlazení. Stejně ty nabíjecí kabely jsou (měly by být) postupně obměňovány, jak kvůli postupnému opotřebení toho konektoru mechanicky, tak hlavně kvůli udržení izolačního odporu těch kabelů vystavených vnějšímu prostředí (nebude jednou lepších mediálních článků než zprávy o elektrickém křesle stojanu na popravu - electrocuted by EV supercharger , když izolace selže a někoho ten 1-1.5kV sežehne).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: "Dosáhl tím jen rozpoutání diskuse a značného zvýšení dosahu informace, kterou si dosud majitelé elektromobilů značky Tesla jen tiše šeptali mezi sebou." :-)
    ...
    Důvodem propustit celý tým Superchargeru byla údajná nespokojenost Elona Muska s jeho vedoucí, Rebeccou Tinucciovou. Ta prý miliardáři řekla, že už nemůže propustit další členy svého týmu, aniž by to ohrozilo podnikání společnosti Tesla v oblasti nabíjení.

    Myslím, že úplně ideálním řešením by bylo posbírat po světě všechny lidi, které Elon vyhodil, a založit novou firmu, která by pokračovala :-)
    PES
    PES --- ---
    Dohady o mokrý hadr. Žhavé téma supernabíječek Tesly pálí i Muska - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/tesla-supercharger-varovani-x-nabijeni-zrychlit-ev.A240731_075759_automoto_dohr
    Když jde o zkrácení rychlosti nabíjení, je každý trik dobrý. Alespoň tak si to myslí majitelé vozů značky Tesla, co neradi čekají. Proto na nabíječky dávají mokré deky. Tato finta prý skutečně urychluje dobíjení, ale rovněž může způsobit poškození kabelů. Automobilka Tesla je žádá, aby to nedělali...
    PER2
    PER2 --- ---
    How SpaceX Is Harming Delicate Ecosystems
    https://youtu.be/TZDm0jZkLQg
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: já neměl panely dobíjející powerbanku na baťohu, ale na nákladovém prostoru svého kola, úplně kolmo, což na jihu není až tak výhodné a půlku dne často svítilo slunce ze špatné strany. Přesto mi překvapilo, jak moc mi dobily za ten den powerbanku. Ideálně umístěné panely za dobrého počasí dají asi tak 6xWp, když není moc vedro, současně, náhodně umístěné panely za náhodného počasí dají určitě 3xWp, to znamená, že Starlink Mini mi přijde s backpacker trekkingem kompatibilní, pokud člověk teda ve stanu neplánuje 8h home office. Jsme tu asi #offtopic ...
    PES
    PES --- ---
    Profi panel na střechu s výkonem 410Wp má rozměry plochy článků 1,7x1,1m = cca 1,9m2, takže na spolehlivé živení toho Mini případně i s nějakým tím dobíjením je potřeba něco nad 10% (spíš 12%) ~ 0,23m2. tj. cca 48x48cm (to je čtverec bratru 1/2 metru)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: jinak ty "panely na batoh" jsem zkoušel a zdaleka to nedává deklarovaný výkon (leda tak v poledne, orientované přesně k aktuální poloze Slunce s optimálním sklonem mezi 35-45° třeba na laně od stanu ;-) apod.)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    PES: nahodna powerbanka google "100W powerbanka", viz E2E4 to splnuje. hmotnost 0.7 kg.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: panel jen dobije tu powerbanku. Pokud to budu chtít používat 4h za den, je to 100Wh, 100 Wh je nic... malý 50W panel mi to dobije, když si ho dám na baťoh. tohle problém není...
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: no s externím zdrojem (FV panel) klidně, ale na pokrytí startu to bude něco chtít (trochu mne svádí myšlenka na superkapacitou ;-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: zapomínáš, že já jezdím na solárním kole s efektivně 1 kWh baterií a motor si do kopce bere klidne 1.5 kW :-) 40W při startu 25W trvale je skoro nic. USB 3 znamená 15W. Tohle v pohodě utáhne solární panel, který se vejde zvenčí na baťoh. Sice na to nestačí běžná USB powerbanka, je to srovnatlené s notebookem - ale je to daleko míň, než kolik potřebuje třeba elektrokolo.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam