• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TOXICMAN: ja si nestezuju, jakmile se to dostane ke startu Starship tak chrochtam blahem a ani nedycham. Je to fakt masakr.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: click bait, jediny fakt, ktery tam je napsany je "zajmove organizace podaly podnet FAA", ale ani u toho neni datum
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SEJDA: je to behind the scenes omg, tak si nestěžuj
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TOXICMAN: zacina to az za polovinou videa, 16:29 je zaber na motorovou sekci a zjevne Raptory nebezi vsechny stejne
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    NSF je super

    Bringing Starship To You: Starship Flight 6 (Starbase Update in 4k)
    https://www.youtube.com/watch?v=OlrH8L4jYUw
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Reddit - Dive into anything
    https://www.reddit.com/r/spacex/comments/4s0k88/how_did_methane_become_the_rocket_fuel_of_the/
    They kind of miscalculated, because with their smaller required tank sizes, Ethane, Pentane, and maybe propane and Butane are the ultimate rocket fuels.

    .... zaujalo. Důvody, proč se metan nepoužíval dřív, zřejmě nejsou ve složitosti startu motoru (ta souvisí až s rozhodnutím použít full-flow uzavřený cyklus pro turbočerpadla), ale prostě jen v tom, že dokud neřešíme opakované použití motoru (saze) a ISRU výrobu paliva na Marsu, tak ty výhody nejsou tak velké (větší nádrže).

    A ještě víc zaujalo, že pro amatérské využití by mohl propan-butan nabídnout špičkové výsledky... to by bylo vtipné, kdyby první amatérská raketa, která dosáhne na LEO, létala na LPG :-) takové nízkonákladové :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SpaceX’s Starship Sonic Booms Are So Intense, They Could Damage Nearby Structures
    https://gizmodo.com/spacexs-starship-sonic-booms-are-so-intense-they-could-damage-nearby-structures-2000527570
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Unmodified video stills transmitted via Starlink



    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    ARAON
    ARAON --- ---
    KAERO: Me se normalne nacetla cela. Vsechny stranky. Problem je nejspise na tvem prijimaci.
    KAERO
    KAERO --- ---
    KAERO: ale tahle verze je asi nejlepsi:
    Ignition!: An informal history of liquid rocket propellants | John Drury Clark | download on Z-Library
    https://z-library.sk/book/3676352/dd15d7/ignition-an-informal-history-of-liquid-rocket-propellants.html
    KAERO
    KAERO --- ---
    KAERO: treba tady je ta kniha cela, ale je to sken ktery ani neni rozrezany na stranky a je nevystredeny, na cteni nic moc:
    Library Genesis
    http://libgen.li/ads.php?md5=4ACE426B937741B4ACFFFC81F658ED99
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: a zobrazi ti to vsechny stranky? Strana 7 knihy? Me to blbne. Proto jsem se ptal jestli s tim ostatni maji problemy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: to je zvláštní, mě se normálně otevře přímo v browseru...
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: to je ten samy odkaz jako v PES (na kteryzto prispevek jsi mimochodem reagoval i ty). Ten soubor se mi ukazuje jako vadny, viz KAERO.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XBAHNO: helium udrzi tlak nad kapalnym ... v zemske gravitaci. coz je zrychleni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: no nepraktičnosti výroby a skladování vodíku se s Elonem celkem shodnu... na Zemi i v kosmu :-)

    XBAHNO: asi jo. mě vždycky nějaká takováhle drobnost připomene, jak je to vlastně ehm... raketová věda :-) Dokonce i můj aktuální oblíbený alternativní pohon pro horní stupně, tedy solárně-termální motor, by nejspíš byl slušná raketová věda, pokud bych se se specifickým impulsem chtěl dostat na lepší číslo, než u kryogenních motorů...

    pořád mi teda není jasné, jakými zásadami se ve stavu beztíže řídí velikost a tvar bubliny plynu, resp. tvar kapalinového blobu. něco se díky povrchovému napětí bude chtít minimalizovat... asi rozhraní plyn - kapalina? - a to povede k tomu, že se bude kapalina snažit přisednout na stěny nádrže, dokud to aspoň trochu půjde? vlastně se začínám divit, že rakety ve stavu beztíže vůbec fungujou :-)

    KAERO: no, nejsem velký guru, ale napsal jsem do googlu "ignition download pdf" a našlo mi to:
    https://library.sciencemadness.org/library/books/ignition.pdf

    :-)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: vodík nechceš ani kvůli ostatním problémům...
    ... musí být tuze zchlazený na kapalinu
    ... obecně je také dost korozivní
    ... a hlavně difunduje jako nejmenší (de-facto atomární molekula) prakticky čímkoliv (prakticky nikdy dokonale neutěsníš)

    Proti tomu je metan CH4 dost obří na utěsnění, je dostatečně reaktivní na spalování a zároveň ten uhlík si ty 4 vodíky "drží", že nezdrhnou jako v případě H2
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ANDELIN_GZEMI: skoda, ze nam SpaceX neukazuje tah Raproru v 50 odstinech sedi :D
    Kdyz tedy vime, v jakem velkem rozsahu se daji Raptory regulovat.

    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    XCHAOS: Hlavně helium je jediný, který udrží tlak i nad kapalným...no vlastně čímkoliv. Levný dusík by nad podchlazeným kyslíkem zkapalněl. Ale imho tam stejně bude nějaký "pytel".
    Ignition! rozhodně není jen o hypergolických palivech, tomu je tam věnována jedna kapitola, byť vcelku bohatá. Ale zrovna kryogenní paliva se tam řeší poměrně hodně do detailů.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam