• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Reddit - Dive into anything
    https://www.reddit.com/r/spacex/comments/4s0k88/how_did_methane_become_the_rocket_fuel_of_the/
    They kind of miscalculated, because with their smaller required tank sizes, Ethane, Pentane, and maybe propane and Butane are the ultimate rocket fuels.

    .... zaujalo. Důvody, proč se metan nepoužíval dřív, zřejmě nejsou ve složitosti startu motoru (ta souvisí až s rozhodnutím použít full-flow uzavřený cyklus pro turbočerpadla), ale prostě jen v tom, že dokud neřešíme opakované použití motoru (saze) a ISRU výrobu paliva na Marsu, tak ty výhody nejsou tak velké (větší nádrže).

    A ještě víc zaujalo, že pro amatérské využití by mohl propan-butan nabídnout špičkové výsledky... to by bylo vtipné, kdyby první amatérská raketa, která dosáhne na LEO, létala na LPG :-) takové nízkonákladové :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SpaceX’s Starship Sonic Booms Are So Intense, They Could Damage Nearby Structures
    https://gizmodo.com/spacexs-starship-sonic-booms-are-so-intense-they-could-damage-nearby-structures-2000527570
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Unmodified video stills transmitted via Starlink



    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    ARAON
    ARAON --- ---
    KAERO: Me se normalne nacetla cela. Vsechny stranky. Problem je nejspise na tvem prijimaci.
    KAERO
    KAERO --- ---
    KAERO: ale tahle verze je asi nejlepsi:
    Ignition!: An informal history of liquid rocket propellants | John Drury Clark | download on Z-Library
    https://z-library.sk/book/3676352/dd15d7/ignition-an-informal-history-of-liquid-rocket-propellants.html
    KAERO
    KAERO --- ---
    KAERO: treba tady je ta kniha cela, ale je to sken ktery ani neni rozrezany na stranky a je nevystredeny, na cteni nic moc:
    Library Genesis
    http://libgen.li/ads.php?md5=4ACE426B937741B4ACFFFC81F658ED99
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: a zobrazi ti to vsechny stranky? Strana 7 knihy? Me to blbne. Proto jsem se ptal jestli s tim ostatni maji problemy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: to je zvláštní, mě se normálně otevře přímo v browseru...
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: to je ten samy odkaz jako v PES (na kteryzto prispevek jsi mimochodem reagoval i ty). Ten soubor se mi ukazuje jako vadny, viz KAERO.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XBAHNO: helium udrzi tlak nad kapalnym ... v zemske gravitaci. coz je zrychleni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: no nepraktičnosti výroby a skladování vodíku se s Elonem celkem shodnu... na Zemi i v kosmu :-)

    XBAHNO: asi jo. mě vždycky nějaká takováhle drobnost připomene, jak je to vlastně ehm... raketová věda :-) Dokonce i můj aktuální oblíbený alternativní pohon pro horní stupně, tedy solárně-termální motor, by nejspíš byl slušná raketová věda, pokud bych se se specifickým impulsem chtěl dostat na lepší číslo, než u kryogenních motorů...

    pořád mi teda není jasné, jakými zásadami se ve stavu beztíže řídí velikost a tvar bubliny plynu, resp. tvar kapalinového blobu. něco se díky povrchovému napětí bude chtít minimalizovat... asi rozhraní plyn - kapalina? - a to povede k tomu, že se bude kapalina snažit přisednout na stěny nádrže, dokud to aspoň trochu půjde? vlastně se začínám divit, že rakety ve stavu beztíže vůbec fungujou :-)

    KAERO: no, nejsem velký guru, ale napsal jsem do googlu "ignition download pdf" a našlo mi to:
    https://library.sciencemadness.org/library/books/ignition.pdf

    :-)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: vodík nechceš ani kvůli ostatním problémům...
    ... musí být tuze zchlazený na kapalinu
    ... obecně je také dost korozivní
    ... a hlavně difunduje jako nejmenší (de-facto atomární molekula) prakticky čímkoliv (prakticky nikdy dokonale neutěsníš)

    Proti tomu je metan CH4 dost obří na utěsnění, je dostatečně reaktivní na spalování a zároveň ten uhlík si ty 4 vodíky "drží", že nezdrhnou jako v případě H2
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ANDELIN_GZEMI: skoda, ze nam SpaceX neukazuje tah Raproru v 50 odstinech sedi :D
    Kdyz tedy vime, v jakem velkem rozsahu se daji Raptory regulovat.

    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    XCHAOS: Hlavně helium je jediný, který udrží tlak i nad kapalným...no vlastně čímkoliv. Levný dusík by nad podchlazeným kyslíkem zkapalněl. Ale imho tam stejně bude nějaký "pytel".
    Ignition! rozhodně není jen o hypergolických palivech, tomu je tam věnována jedna kapitola, byť vcelku bohatá. Ale zrovna kryogenní paliva se tam řeší poměrně hodně do detailů.
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: a ty mas tu knihu Ignition! v nejake citelne verzi?
    ANDELIN_GZEMI
    ANDELIN_GZEMI --- ---
    SEJDA: Dobrej postřeh. Podle mně to může být i frekvenční interference mezi kamerou a motorama - něco jako když natáčíš zářivku.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: helium neni samospasne a taky funguje jenom pri nenulovem zrychleni.
    Helium tlaci na kapalinu, ale jakmile sa ta odlepi odedna, zacne se helium s kapalinou michat.
    Takze das male zrychleni, a pockas az dokud se kapalina nepresune a helium neuvolni a odseparuje mimo nasavani.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: vypada to, jako kdyby nektere raptory jiny nater anebo mensi tah
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XBAHNO: jako je to přesně ta věda, jak jsem říkal, akorát jsem o tom samozřejmě nevěděl nic. ve hře jsou věci jako povrchová tenze nebo smáčivost (ta má vliv na úhel hladiny vůči povrchu nádrže. něco na tom zkoumají tady:
    https://elib.dlr.de/145431/1/MA_vonR%C3%BCden_2021-Pressurization_Behavior_of_a_Cryogenic_Propellant_Tank_in_Microgravity.pdf
    jinak tady to rozebírají na stránce 5:
    https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20120011680/downloads/20120011680.pdf

    V té doporučované kníže Ignition! se o tomhle zas tolik nepíše, ta je z 90% o hypergolických palivech, včetně těch, které se v průběhu 60tých let ukázaly jako exotické a byly opuštěny. Zjevnou výhodou hydrazinu a jeho okysličovadla je, že nejsou kryogenní, pozici bubliny v nádržích teda sice je potřeba řešit, ale můžou pustit z hlavy např. bublinky plynného vodíku v kapalném vodíku... no, když se Elon rozhodl místo vodíku pracovat s metanem, tak teda zjevně věděl, co dělá...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XBAHNO: no, jak vlastně je možné, že při tlakování heliem se ta hladina ve stavu beztíže udrží, to je detail, na kterým jsem nikdy nepřemýšlel. Helium se používá, protože je lehké; jak přesně se dosáhne toho, že ve stavu beztíže neudělá náhodnou bublinu, kterou nasají čerpadla motorů, to popravdě netuším.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    XCHAOS: Ten header tank je tlakovany heliem. Proto tenhle problém nemá. Ale zase ten systém tlakování je těžký, tak proto není na hlavních nádržích. Stačí jim prd(doslova), možná by to dali i jenom thustery, ale takhle to bude spolehlivější.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @elonmusk
    The biggest technology challenge remaining for Starship is a fully & immediately reusable heat shield.
    Being able to land the ship, refill propellant & launch right away with no refurbishment or laborious inspection. That is the acid test.

    @elonmusk
    Metallic shielding, supplemented by ullage gas or liquid film-cooling is back on the table as a possibility
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: "já bych čekal" - ano, a v tom je ten problem. Zkusim ti to vysvetlit na jinem oboru: "High-carbon steel contains a carbon content ranging between 0.60% – 1.5%". Takze vysoce uhlikata ocel nema 50 % uhliku, jak by mohl nekdo cekat. Proste pod "high" si kazdy muze nadefinovat co chce. Bud se podivas na zadani projektu, a pak se podivas zda bylo splneno, anebo si svoje dojmy muzeme nechat do hospody po patem pivu.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: plné nádrže jsou 1200t. Jestli přečerpali 10t paliva, tak nevím, jak mohli dosáhnout "high-fill fraction"... já bych čekal tak 50%, jako tohle kritérium. A ne, není to trolling... fakt si myslím, že "hi-fill fraction" tímhle nedosáhli a uznat to musí každý.
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    Ignition! tu ma mit kazdej davno precteny. Paperback na nemeckym amazonu za 30 e:

    https://www.amazon.de/-/en/Ignition-Informal-Propellants-University-Classics/dp/0813595835
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: "Co určitě nepředvedli" - doprcic, a ty snad vis jak je definovane "high-fill fraction"? Ty si jen myslis ze vis kolik to je.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XBAHNO: no na tu fintu jsem zvědavej.

    myšlenka, že po nastartování z header tanks se motor "přepne" na hlavní nádrže je zajímavá, ale otázka je, na kolik startů v těch header tanks vlastně toho paliva je... protože po spotřebování části header tanku je v něm už bublina a potřebuješ zase gravitaci...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam