SEJDA: já to tak trochu reaguju. Ale je to s křížkem po funuse, ten krok.
Ano, celý americký příklon k elektromobilům (konečně!) po letech poměrně zatvrzelé sabotáže ze strany Big automotive, byl samozřejmě tímhle "přehodnocením vztahů". Takže Tesla je v tom obrovským způsobem ontopic angažovaná. Ale Saúdi samozřejmě i nadále dostávali západní zbraně a všemožnou podporu výměnou za vývoz ropy tam, kam globální trhy ukážou prstem. Jediný vliv na to mají skrze navyšování či omezování produkce v různých krizových situacích. A ted se snižování produkce politicky fakt nehodí Západu a hodí Rusku (jakkoliv třeba z hlediska boje s GO je omezení produkce ropy vždycky fajn...)
Důvody uspořádání západní ekonomiky tak, aby byla tak masivně závislá na exportech ropy z oblasti Perského zálivu (Saúdi jsou tu dlouho, ale Irán byl důležitý exportér ještě dřív...) a současně masivně závislá na asijské pracovní síle jsou fakt těžko pochopitelné. Samozřejmě se lze zaklínat "volným trhem", ale v globálním pohledu jsou některá odvětví tak silně monopolizovaná, že se dávno o žádný volný trh nejedná.
Elonovy firmy, zejména Tesla a SpaceX, jakoby rozlušitily podstatnou část celé křížovky - ale rozhodně teda zaplnily zejména ta políčka, ve kterých se neukrývá tajenka. (např. elektromobily jsou jistě fajn, ale klíčem k řešení energetické náročnosti individuální dopravy je zřejmě spíš mikromobilita, paušálně nejde zatratit ani hromadnou dopravu, velkou otázkou je i centralizace výroby v nějakých gigatovárnách, které zvyšují globální provázanost a zranitelnost...)